بازدید 17085

از دیدگاه روحانی چه کسانی یا نهاد‌هایی مالیات نمی‌دهند؟

در مورخه 1 اردیبهشت 97 حسن روحانی رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت به وزیر اقتصاد گفت که در سایت اعلام کنید که چه کسانی یا نهادهایی مالیات نمی دهند. البته این اولین باری نبود که روحانی موضوع مالیات ندادن برخی افراد یا نهادها را پیش می کشید. مقصود روحانی بیشتر چه کسانی یا نهادهایی است؟
کد خبر: ۷۹۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴ 23 April 2018

از دیدگاه روحانی چه کسانی یا نهاد‌هایی مالیات نمی‌دهند؟در مورخه 1 اردیبهشت 97 حسن روحانی رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت به وزیر اقتصاد گفت که در سایت اعلام کنید که چه کسانی یا نهادهایی مالیات نمی دهند. البته این اولین باری نبود که روحانی موضوع مالیات ندادن برخی افراد یا نهادها را پیش می کشید. مقصود روحانی بیشتر چه کسانی یا نهادهایی است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 1 اردیبهشت 1397 حسن روحانی رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت گفت: مالیات را نباید از تولیدکننده مدام بالا برد. از آن هایی که مالیات نمی دهند، هر کسی که هستند باید مالیات گرفته شود. اگر عذر قانونی دارند، اعلام کنید. روحانی ادامه داد: آقای وزیر اقتصاد در سایت اعلام کنید چه کسانی مالیات نمی دهند. شما در سایتتان بنویسید که این افراد و نهادها مالیات نمی دهند تا مردم بدانند که از او نباید کالا بخرند چون او حق مردم را نمی دهد.

پرسشی که مطرح می شود این است که مقصود رئیس جمهور از افراد یا نهادهایی که مالیات نمی پردازند چه کسانی یا نهادهایی است؟

برای پاسخ به این پرسش به مورخه 18 دی ماه 1396 و دیدار روحانی با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصاد و دارایی رجوع می کنیم. در این نشست روحانی اعلام کرد: اولاً اینکه همه باید مالیات بپردازند و هیچ استثنایی را نمی توان پذیرفت که چطور فلان آستان یا دستگاه مالیات نمی پردازد. همه باید مالیات بدهند، حتی آنهایی که طبق قانون برای چند سال از پرداخت مالیات معاف می شوند، باید مالیاتشان مشخص شود اما دریافت نکنند ولی مهم است که میزان مالیات آن ها محاسبه شود. مالیات باید فرهنگ عمومی شود، حتی اگر حداقلی باشد.

در این صحبت ها، روحانی به کلمه آستان اشاره نموده است و قطعاً مقصود وی آستان قدس رضوی می باشد چرا که حسن روحانی در سفر انتخاباتی خود به ارومیه در مورخه 17 اردیبهشت 96 در بخشی از سخنان خود گفت: می گویند باید مالیات بدهید، ولی کسی نمی پرسد در آنجایی که شما مدیریت می کنید، مالیات داده اید؟ مخاطب این سخنان روحانی مستقیماً رقیب انتخاباتی او یعنی سید ابراهیم رئیسی بود.

همچنین در گذشته نیز مسئولین دولتی آدرس هایی را از نهادهایی که مالیات نمی دهند، داده بودند. به عنوان نمونه، در 25 بهمن 1394، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت گفته بود که دولت باید از بنیادها، آستان ها و قرارگاه ها مالیات دریافت کند و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

البته مسئولین آستان قدس رضوی بارها اعلام نموده اند که این آستان علیرغم معافیت های مالیاتی، مالیات خود را پرداخت نموده است. به عنوان نمونه سید ابراهیم رئیسی در دیدار با دانشجویان دانشگاه امام رضا (ع) در مورخه 8 اردیبهشت ماه 1396 اعلام کرد که در تمام این سال ها آستان قدس رضوی خود را مکلف به شفافیت مالی و پرداخت دقیق مالیات های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده می دانسته و به عنوان نمونه در سال 1395، آستان قدس رضوی (شامل سازمان مرکزی، موسسات فرهنگی و شرکت های اقتصادی) مجموعاً 532 میلیارد ریال به شرح ارقام جدول زیر به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نموده است.

از دیدگاه روحانی چه کسانی یا نهاد‌هایی مالیات نمی‌دهند؟

همچنین محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در مورخه 16 تیر 1396 طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بود که این بنیاد در طول 11 سال گذشته یکی از شفاف ترین و دقیق ترین کارنامه ها در عرصه پرداخت مالیات را داشته است به طوری که ما از سال 1384 تا 1394 بیش از 4 هزار میلیارد تومان پرداخت مالیات بر اساس حسابرسی داشته ایم.

به هر صورت برای روشن تر شدن موضوع ما نیز بی صبرانه منتظر آن خواهیم ماند تا وزیر اقتصاد به دستور رئیس جمهور، در سایت اسامی نهادها و کسانی که مالیات پرداخت نمی کنند را اعلام کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۲
البته بهتر است مبلغی را هم که مالیات نمی دهند در کنارش اعلام شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
تا ریال آخر نوشته اند که چقدر مالیات واریز کرده اند ولی سوال آخه 53 ملیارد تومن در سیستم مالیتاتی ایران عددی است؟
اون هم برای بخشی شاید حدود نصف اقتصاد ایران
این مبلغ مالیات کم نیست ؟
سرمایه گذاری غدیر حدودا 230 میلیارد تومان سال گذشته مالیات داده تازه یکسری از شرکتهاش هم از مالیات معاف هستند
نویسنده محترم و مخاطبان سایت تابناک لطفا به ابن نکته توجه داشته باشند:
مالیات تکلیفی مبالغی است که کارفرما (آستان قدس) به صورت علی الحساب از پیمانکاران کسر میکند و به اداره مالیات پرداخت می کند و مالیات بر ارزش افزوده هم مالیاتی هست که فروشندگان کالا یا خدمات از خریدار (آستان قدس) اخذ میکنند و به اداره مالیات پرداخت می کنند.
مقصود آقای روحانی مالیات بر درآمد (عملکرد) است که آستان قدس و بسیاری از نهادها سالهاست با وجود گردش مالی بسیار بالا از پرداخت آن معاف هستند!
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
احسنت درسته
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
متاسفانه تبعیض درادارات باعث مشکلات در جامعه شده است .فرزندان شاهد وایثارگر شاغل علیغم استخدام بدون ازمون وگزینش و دریافت حقوق ومزایای مازاد بر استحقاقی کارکردشان ،هیچگونه مالیات وحق بیمه ای پرداخت نمیکنند ودر ادارات چون روؤسا از میزشان میترسند اعتراض نمیکنند وبار مسئولیتشان بردوش سایر کارمندان ضعیف افتاده است .
توکل بر خدا که که قاضی الحاجات است.
قربان اون اعدادی که بابت پرداخت مالیات اعلام شده است که فریب اذهان عمومی است:
1- مالیات تکلیفی یعنی مالیاتی که من از مودی دیگری کسر می کنم و از طرف آن مودی به حساب دارایی می ریزم. یعنی ارائه اعداد مالیات تکلیفی مبین یا بیسوادی ارائه کننده ارقام است و یا فریب اذهان عمومی
2- مالیات بر ارزش افزوده نیز یعنی مالیاتی که در زمان ارائه کالا یا خدمات از مشتریان می گیرم و به حساب دارایی می ریزم. لذا در هر دو مورد مذکور نهاد فوق از جیب خودش مالیاتی پرداخت ننموده است.
اینطور که معلومه همه مسئولین بیش از حد مالیت میدهند و برای حل مشکلات باید مالیات ما کارمندان بدبخت را اضافه کنند
پاسخ ها
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
احسنت به عنوان کارمندی که از بسیاری سازمانها به تنهایی بیشتر مالیات پرداخت میکنم شدیدا با نظر شما موافقم .
دراین مملکت هیچ چیز سرجای خود نیست
بهتره از آقای روحانی پرسید قانون مالیاتی که تو سال 94 اصلاح شد، قسمت معافیت های مالیاتی مشمول چه کسانی شد؟
بهتره بدانیم ماده 132 قانون مالیات ( معافیت ها) ابتدا به معادن معاف شدند و بعد گردشگری معاف شدند. اصلا کسی اسم شرکت گردشگری و میراث فرهنگی سمگا رو شنیده؟
البته بايد اين را ياد بگيريد که ماليات تکليفي و ارزش افزوده،‌ماليات بر درآمد نيست،‌ در واقع اين را از ملت کسر کرده اند و به دارايي مي دهند نه از جيب خودشان،‌بخدا حاليمونه.... مي گوييد نه از يک کارشناس بپرسيد
هيچ نهادى با هيچ بهانه اى چه مذهبى و چه غير مذهبى نبايد از ماليات معاف باشد يا از بودجه ى عمومى براى ترويج عقايد خاص استفاده كند، زيرا بودجه و اموال كشور متعلق به تك تك اتباع مستقل از نوع عقيده يا وابستگى سياسى آنهاست.
روحانی با این مدیریتش و با این حرف ها فقط می خواد سوء مدیریتشو بپوشونه.آستان قدس اگر مالیات نمیداده دوره خاتمی هم نمیداده چطور دوره خاتمی وضع مردم بهتر از الان بود؟تا سال 90 یعنی 6 سال از دولت احمدی نژاد هم وضع مردم خوب بود
پاسخ ها
محمد محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
این درست که وضع اقتصادی خرابه. ولی چه ربطی به مالیات ندادن این سازمانها داره؟ هر کسی بایستی متناسب با درآمد مالیات بده. اونها مالیات نمیدهند میایند از ما میگیرند!
این هم مثل احمدی نژاد هستش که می گفت بگم بگم و هیچی هم در چنته ندارد
لازم به ذکر که مالیات تکلیفی و ارزش افزوده مالیاتی است که مربوط به درآمد دیگرانه و پرداخت کننده وجه یا فروشنده کالا تکلیف داره در زمان پرداخت کسر کنه و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنه و در جدول اعلام شده توسط آستان هیچ نشانه ای از مالیات عملکرد که مربوط به درآمد خود آن نهاد است به چشم نمی خورد.
چرا حساب همه واز جمله پزشکان و دلالان و......کنترل نمی شکد چرا ما نمی توانیم؟؟!! حساب مالی و درامد افراد را مشخص کنیم و پای میز مالیات بکشیم طوریکه کسی نتواند انکارکند؟!
به نظر من هم آستان قدس نباید مالیات بدهد. بلکه کل درآمد باید به خزانه برود و همه سرمایه اش ملی باشد.
متاسفانه ایثارگران وفرزندان شاهد علیرغم دریافت چندین فوق العاده ومزایای مازاد هیچگونه حق بیمه ومالیات برخلاف قانون نمیدهند
مالیات تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده که شما نمیدید. از طرفهای معامله میگیرید. بایستی مبلغ درآمد شما بدست بیاید و مالیات بر درآمد را بدهید. این اداره مالیات فقط زورش به ما شرکتها میرسد. بابا اقتصاد مملکت دست شرکتهای خصوصی نیست.!
چند نکته در خصوص مالیات استان قدس:
1) مالیاتهای تکلیفی(کسر شده از قرارداد پیمانکاران و ....) و مالیات بر ارزش افزوده(دریافتی از خریداران محصولات و خدمات آستان قدس) ربطی به مالیات عملکرد آستان قدس ندارد و آستان قدس (و سایر دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی پرداخت کننده ی این دو عنوان مالیات) صرفا نقش رابط وصول مالیات را دارند. در این خصوص لازم به ذکر است که با توجه به اصلاح قانون مالیاتها و حذف بخش عظیمی از مالیاتهای تکلیفی(پیمانکاران) به نظر می رسد رقم وصول شده در این مورد اضافی و یا مربوط به سنوات قبل باشد
2) در خصوص مالیات بر عملکرد آستان قدس هم باید گفت: صرف نظر از نامه های مقام معظم رهبری و حضرت امام، طبق قانون مالیاتها بقاع متبرکه و موسسات خیریه و .... از پرداخت مالیات معاف هستند زیرا وجوه در یافتی آنها چه از محل واریز نذورات و هدایای مردم و چه از محل درآمد اماکن و کسب و کارها و شرکتهای ایجاد شده( از محل این وجوه یا وقف شده ) بایستی در محل مد نظر واقف یا هدیه کننده هزینه شود و برداشت مالیات (به هر میزان) یعنی خروج بخشی از مبلغ از مسیر مد نظر واقف یا هدیه کننده

لذا مقام معظم رهبری هم در نامه ی خود بخش اول را مشمول پرداخت بلافاصله و بدون شرط و بخش دوم را نیز به جهت شفافیت مالی بصورت جمعی - خرجی(معادل رقم مالیات به آستانه پرداختی منظور می شود تا مبلغ در همان محل مد نظذر خیرین خرج شود) تعیین تکلیف نموده اند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر