بازدید 2680
کارشناس سازمان غذا و دارو مطرح کرد

قاچاق ۱۸۰۰ میلیارد تومان مکمل‌های ورزشی و غذایی

سرپرست اداره کل فرآورده‌های سنتی، طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: برآوردهای سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد حداقل بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از آمار فروش محصولات مکمل تغذیه‌ای و ورزشی در سال، احتمالاً قاچاق است.
کد خبر: ۷۹۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ 15 April 2018

سرپرست اداره کل فرآورده‌های سنتی، طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: برآوردهای سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد حداقل بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از آمار فروش محصولات مکمل تغذیه‌ای و ورزشی در سال، احتمالاً قاچاق است.

به گزارش فارس، مهناز خانوی سرپرست اداره کل فرآورده های سنتی، طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: برآوردهای سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد حداقل بین 10 تا 12 درصد از آمار فروش محصولات مکمل تغذیه ای و ورزشی در سال احتمالاً قاچاق خواهد بود. به عبارتی فروش مکمل تولیدی و وارداتی بین 10 تا 15 هزار میلیارد تومان است اگر 12 درصد این رقم قاچاق باشد هزار و 800 میلیارد تومان عدد قاچاق مکمل های ورزشی و غذایی در کشور است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد مکمل های مصرفی از جمله قرص، کپسول و شربت های مکمل در داخل تولید می شوند اما از نظر عددی فروش این محصولات تنها 30 درصد است، یعنی مصرف کننده متاسفانه به لحاظ فرهنگی اعتمادی به محصول ایرانی ندارد.

خانوی با اشاره به اینکه در حال حاضر بهترین برندهای خارجی مکمل های ورزشی و خوراکی سطح دنیا مجوز واردات دارند، گفت: در بحث مکمل های ورزشی خطر خیلی جدی وجود دارد. کشفیات ما نشان می دهد، مکمل ورزشی در بسته بندی بدون برچسب خارجی عرضه می شوند که اغلب شان در زیر زمین و از پودر مهتابی سوخته تهیه می شوند. تولید کنندگان به جای کراتین پودر مهتابی سوخته را وارد مکمل می کنند، شاید به همین خاطر آمار مرگ و میر های عجیب و زودهنگام و ناگهانی و سکته های جوانان زیاد شده است.

وی افزود: ما به نوجوانان و جوانان هشدار می دهیم اگر فرآورده ای برچسب سلامت و اصالت ندارد، مصرف نکنند. نبود برچسب سلامت و اصالت یعنی آن محصول از کانال نظارتی وزارت بهداشت نگذشته است.

خانوی ضمن اشاره به ساماندهی عرضه فرآورده های دارویی و مکمل ها در عطاری در ادامه از قانونی کردن فعالیت عطاری ها در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از 3 میلیارد تومان محصولات قاچاق از سطح عطاری ها جمع آوری شد. همچنین قرار است،وزارت بهداشت به زودی کار نظارت بر عطاری ها را عهده دار شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر