بازدید 17699
نادر انتصار و کاوه افراسیبی در لوبلاگ:

گزینه‌های ایران در صورت خروج آمریکا از برجام

تحت‌فشار اصولگرایان، دولت ایران احتمالاً به سمت همکاری بیشتر با روسیه و چین خواهد رفت و همراهی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش خواهد داد و حتی امکان لغو تعهدات در خصوص برخی پروتکل‌های دیگر حتی در قالب برجام نیز وجود دارد.
کد خبر: ۷۸۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 07 April 2018

درحالی‌که موعد تصمیم‌گیری دونالد ترامپ برای ماندن یا خروج از برجام فرامی‌رسد، با تغییر و تحولات اساسی در کاخ سفید و جایگزینی تندورهای ضد ایران در پست‌های کلیدی دولت آمریکا، ابرهای تیره بر فراز توافق هسته‌ای ایران بیشتر و بیشتر می‌شود. ایران در مواجهه با احتمال بالای عمل به وعده‌های انتخاباتی ترامپ مبنی بر پاره کردن برجام، دیپلماسی خود را تا آخرین حد ممکن فعال کرده است. ایران تا حد زیادی امیدوار به کاهش آسیب‌های این خروج آمریکا و همچنین تلاش برای نجات توافق با همراهی دیگر امضاکنندگان آن است.

بهر حال هرچند به نظر روند مرگ توافق هسته‌ای برگشت‌ناپذیر هست، شانس‌هایی برای تهران وجود دارد. تهران حساب زیادی بر روی اروپا باز کرده است که همچنان در خصوص نحوه پاسخ به خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با این کشور اختلاف‌نظر دارد. اما تعدادی اندکی از مقامات تصمیمی گیرنده در ایران نسبت به این‌که اروپا در مقابل تصمیم ترامپ ایستادگی کرده و در این مورد با واشنگتن برخورد جدی کند، خوش‌بین هستند. درواقع این نگرانی وجود دارد که علیرغم مواضع اعلامی اروپا در خصوص خروج آمریکا از برجام؛ درنهایت اروپایی‌ها به همراهی با ترامپ اقدام کنند. درعین‌حال نخست‌وزیر اسرائیل نتانیاهو و ولیعهد عربستان محمد بن سلمان لابی شدیدی را با کشورهای غربی برای فشار بر ایران در خصوص اقدامات هژمونیک این کشور در منطقه آغاز کرده‌اند.

گزینه‌های ایران در صورت خروج آمریکا از برجام

درنتیجه این بی‌ثباتی رو به افزایش در آینده برجام، اشتیاق اروپا برای سرمایه‌گذاری در ایران خاموش شده است و اکنون ایران در مورد وفای به عهد شرکت فرانسوی توتال در مورد قرارداد چند میلیارد دلاری نفتی با ایران دچار شک و تردید است. درواقع به‌احتمال‌زیاد بعد از خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم شرکت‌هایی که با ایران وارد مراودات تجاری شوند، توتال از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف خواهد شد.

بااین‌حال اواخر ماه جاری امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه قرار است دیداری با دونالد ترامپ داشته باشد تا وی را از مزایای ماندن در برجام آگاه و به این کار متقاعد کند. ممکن است ماکرون به شکلی موقت بتواند با تغییر رأی ترامپ در این خصوص امتیازی به دست آورد. تیم دونالد ترامپ هنوز در حال تغییر و تحول است: هنوز مایک پامپئو باید به‌عنوان وزیر امور خارجه تائید شود، و مشاور جدید امنیت ملی یعنی جان بولتون هنوز در مقام رسمی خود جای‌گیر نشده است. به‌علاوه پنتاگون همچنان طرفدار برجام است. تنها کمی تغییر رأی ترامپ می‌تواند به شکل موقت همچنان برجام را زنده نگاه دارد. اما درنهایت این مسئله تنها تا ماه سپتامبر خواهد بود تا کابینه جدید جنگی در جای خود مستقر شود.

دولت حسن روحانی در ایران که انتظار بدترین سناریو را می‌کشد، اقدام به تقویت اقتصاد ایران و بهبود تجارت با کشورهایی نظیر آذربایجان، چین، هند و پاکستان کرده است تا آن‌ها را از بازگشت به وضعیت قبل از برجام در دوران تحریم‌های بین‌المللی بازدارد. بعد از خروج آمریکا احتمالاً هیچ تحریمی از سوی سازمان ملل در کار نخواهد بود درنتیجه ایران تقریباً مطمئن است که دوران تحریم نفت سپری‌شده است. در فقدان یک تحریم بین‌المللی نفتی اقتصاد ایران همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد. تهران قادر به آن خواهد بود تا از فشارهای بعد از برجامی آمریکا جان سالم به در برد و تا زمانی که ایران با کارت‌های خود به‌خوبی بازی کند دیگر دولت‌ها این فشارها را مضاعف نخواهند کرد.

قطعاً ایران به خروج آمریکا از برجام پاسخ خواهد داد. هم رئیس‌جمهور حسن روحانی و هم وزیر امور خارجه محمدجواد ظریف بارها اشاره‌کرده‌اند که ایران پاسخی جدی و درخور به این امر خواهد داد. دیگر مقامات ایرانی همچون رئیس سازمان انرژی اتمی علی‌اکبر صالحی، بیان کرده‌اند که ایران غنی‌سازی با تمام ظرفیت را از نو شروع خواهد کرد. معاون وزیر خارجه عباس عراق چی نیز این موضوع را تا حدی به شکل تلویحی بیان کرده است، وقتی‌که در نشست چتم هاوس در لبنان به یکی از مخاطبان گفت که غرب در صورت شکست برجام بحران هسته‌ای ایران را زنده خواهد کرد.

عراقچی که از آن زمان در وین مشغول مذاکره با طرف‌های آمریکایی در خصوص مسائل مربوط به حل‌وفصل داخلی تعارضات در برجام بوده است، بیان کرده است که ایران  آماده مذاکره در سایر موضوعات است اما در شرایطی که سایر طرف‌های برجام به تعهدات خود در این توافق با حسن نیت عمل کنند. این مسئله به نظر و با توجه به زاویه دید آمریکا بعید به نظر می‌رسد و به همین دلیل ایران این روزها به دنبال گزینه‌های مناسب خود برای پاسخ به اقدام آمریکا است. گزینه‌هایی که از تلافی‌جویی محدود تا وسیع را در بر می‌گیرد. گزینه‌های وسیع ایران شامل خروج متقابل ایران از برجام، پایان دادن به همه تعهدات هسته‌ای خود در قالب برجام و حتی امکان و احتمال خروج از پروتکل الحاقی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.

گزینه‌های ایران در صورت خروج آمریکا از برجام

هرچند خروج از NPT چندان محتمل به نظر نمی‌رسد، اما خیانت واضح آمریکا در برجام به ایران ممکن است دولت معتدل حسن روحانی را برای تسکین ملی درد این خیانت، مجبور به اقدام به چنین کاری کند. تحت‌فشار اصولگرایان، دولت ایران احتمالاً به سمت همکاری بیشتر با روسیه و چین خواهد رفت و همراهی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش خواهد داد و حتی امکان لغو تعهدات در خصوص برخی پروتکل‌های دیگر حتی در قالب برجام نیز وجود دارد. در این سناریو دشمنان و رقیبان منطقه‌ای ایران بهانه لازم برای فشار در خصوص بازگشت تحریم‌ها را به دست خواهند آورد. ایران نیز می‌تواند از گزینه‌های خود برای فشار بر اروپا و دیگر کشورها استفاده کند.

در حال حاضر قدرت، تصوری و پرستیژ ایران همگی در وضعیت مناسبی است و این مسائل فراتر از موضوع هسته‌ای هستند. اکنون در ایران همگان به هر گزینه دیگری به‌غیراز پاسخی قوی به خروج آمریکا از برجام، به‌عنوان نوعی از خودکشی سیاسی نگاه می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۲
ایران هیچ گزینه ای برای آمریکا نخواهد داشت و فقط مردم و کشور ما در مشکلات غرق خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
یک گزینه هم اضافه کنید: عذرخواهی و استعفای روحانی و ظریف و سیف
تنگسیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
واقعا درست گفتی ایران هیچ گزینه ای ندارد
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
به نظر من اختلافات ناگهانی و رو به رشد بین غرب با
روسیه و آمریکا با چین در این برهه زمانی خیلی عجیب هستش و آن احتمالا به یک دلیل هستش. ایران به چین و روسیه بسیار نزدیک خواهد شد و اعتماد زیادی خواهد کرد و به خیال پشتوانه آنها، از برجام خارج خواهد شد و به غنی سازی ۲۰ درصد و یا حتی خروج از ان. پی. تی دست خواهد زد که این خواسته کشورهای غرب و آمریکا می باشد. به تبع آن غربیها دوباره به تدریج روابط خود را با روسیه و چین نزدیک کرده و به حالت عادی برمی‌گردانند.و از نو و از صفر با حمایت روسیه و چین تحریم های سنگین اعمال خواهند کرد و ...
هر چه گرانتر کردن دلار یکی از گزینه هاست...
ترامپ از برجام خارج نمیشه
به چند دلیل
ترمزاقتصادی ایران با وجود برجام تضمین میشود
توقف هسته ای ایران ادامه پیدا میکند
وجهه آمریکا هم حفظ میشود
اما ما با این معضل چه کنیم جای بحث دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
نیازی به خروج از برجام نیست
ناشناس
| Sweden |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
دو سه هفته دیگه خواهی دید که آمریکا از برجام خارج می شه و همه این تحلیل های آب دوغ خیاری مثل این خبر باد هوا می شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
همین دیروز یکیازمقامات انگلیس اعتراف کرد نتونستند ترامپ را برای خارج نشدن از برجام متقاعدکنند
شنبه 18 فروردین97
سقوط آزاد بورس شروع شد .بیش از100 واحد کاهش در مدت یکساعت
شاخص کل به کانال96هزارواحدسقوط کرد
تکلیف ازپیش تعیین شده:
اگرترامپ توافقنامه برجام را پاره کند ما آنرا به آتش خواهیم کشید
کیهان امروز 18فروردین ازقول نیکی هیلی تیترزده حتی درصورت خروج آمریکا از برجام ایران همچنان در آن خواهدماند ! اگر این اتفاق بیافته که واقعا مایه تاسفه .نباید اقتداروعزتمان رابیش ازاین زیر سوال ببریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
!نگرا ن نیاش، این یکی مدت ها است که زیر سوال رفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
عزت و اقتدار قدرت پول ملی هست که هر لحظه داره کم و کمتر میشه!
یه قسمتی از متن گفته:
"ایران نیز می‌تواند از گزینه‌های خود برای فشار بر اروپا و دیگر کشورها استفاده کند."

نمیدونم منظورشون از فشار بر اروپا چیه؟ یعنی بهشون نفت صادر نکنیم؟ اون وقت کی ازمون نفت بخره؟ فشار به هر کی وارد کنیم به خودمون هم وارد میشه که!!!
هرگونه غنی سازی سبب خواهد شد همه دنیا بار دیگر پشت سر آمریکا صف بکشد و حتی تحریم ها درسطح سازمان ملل مطرح و اعمال شود. این حرف ها فقط برای این است که چیزی گفته باشیم. تندروی های سیاسی پس از برجام به ویژه در سیاست خارجی نتایج بدی در داخل و خارج داشته است چون نه تنها سبب شد دارایی های آزاد شده ایران جاهای دیگری بر باد برود بلکه تندروها را در آمریکا بار دیگر به قدرت رساند. ضمن اینکه فشارهای اقتصادی بر مردم نیز هیچگونه کاهشی نداشته است و روزگار مردم با دوران اوج تحریم ها هیچ تفاوتی نکرده و بلکه بدتر هم شده است چنانکه عموم مردم اندک اعتماد خود را از دست داده اند. به جای غنی سازی هسته ای بهتر است سیاست داخلی و خارجی را تقویت کنیم و آن را با خرد و اندیشه غنی سازیم.
نه ایم تحلیل درست نیست.واز نگاه تندروی نگاشته شده.ایران ارامترین موضع را خواهد گرفت.از nptهم خارج نخواهد شد.وخود زنی سیاسی درست نیست.باید واقع بین بود
نیکی هیلی: ما هم از برجام خارج شویم ایران نمیتواند خارج شود.
حالا دلیل گریه وندی شرمن معلوم شد
جوری برجام را بستند که ایران در هر حال حق خروج هم ندارد
حتی اگر همه خارج شوند
برجامچای شد واقعا
ظریف کجایی؟
دقیقا کجای؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
ایران خارج تخواهد شد چون این منتهای ایده آل ترامپ و نتانیاهو است که ایران از برجام خارج شود
ایران هیچ گزینه ای روی میز نداره و با نبود روسیه پشت سرش، همانند کره شمالی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
اشتباه نکن کره شمالی به نقطه بدون بازگشت تولیدسلاح هسته ای وموشک های بالستیک باقابلیت حمل کلاهک هسته ای تا آمریکا رسیده والان برگ برنده در اختیار کره شمالی است وآمریکا مجبوره این کشورراهم بعوان یک قدرت اتمی بپذیره ودرمقابلش کوتاه بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
جناب ناشناس ۱۴:۵۴ کره شمالی هم که دست ها رو بالا برده و رهبرشون رفت چین و امتیاز داد! دقیقا از چی دفاع میکنید؟!
ایران باید به صورت جدی نهدید به ساخت و غنی سازی تا 90 درصد بکند .

اونا دارن با ایجاد تهدید و نگه داشتن زندگی ما در برزخ به اهدافشون میرسند و ما هم باید همین کار رو با اونا انجام بدیم .

باید کل منطقه رو به شکل هوشمندانه تهدید کنیم تا حساب کار دستشون بیاد .
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
دوست عزیز مسولان ما چند ماه قبل پالس دادن وگفتند که اگر امریکا از برجام خارج بشه ما با اروپا دامه میدیم بعد شما میگین اونارو با غنی سازی90درصد تهدید کنیم!!
عذرخواهی رسانه هایی که به ما دروغ گفتن
هیچ اتفاقی نخواهد افتاد آمریکا از برجام خارج و اروپا هم که ۱۰۰۰ میلیارد دلار مراوده با آمریکا داره دنبال اون میاد و برای ۱۰ میلیارد نمیاد رابطه خودش رو با آمریکا خراب کنه و ایران هیچ پاسخ شدیدی نمی تونه انجام بده.
فقط دلار میشه ۱۰ تومن
اگه آمریکا از توافق اتمی خارج بشه،ایران هیچ کار خاصی انجام نمیدن.چون در صورت نقض برجام از طرف ایران، همه تحریمها از جمله تحریمهای شورای امنیت بلافاصله بر میگرده و حمایت اروپا رو هم از دست میدن.
در واقع الآن ایران !!!!در موقعیتی قرار گرفته که نه راه پس داره نه راه پیش.آمریکا و ترامپ هم این موضوع رو درک کرده اند و حتی نیکی هیلی هم اخیرا به اون اشاره کرد که در صورت خروج آمریکا،ایران از توافق خارج نخواهد شد.
صد در صد آمریکا از توافق خارج میشه و اگر توافق در آینده اصلاح نشه ایران با یه دوره طولانی از تحریمهای یکجانبه آمریکا که شاید سالها ادامه داشته باشه رو به رو خواهد بود.
برای مسئولان هم این موضوع اصلا مهم نیست.چون اونا دغدغه مشکلات کشور رو نداشته و ندارند و نخواهند داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
هزاران لایک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
برای مسئولین کشور اصلا مهم نیست
ایران هیچ گزینه ای نداره.
اری تو که راست میگی!همه دنیا تجارت جهانی ول میکنن میان پشت ایران،امریکاهم تحریم میکنن!
کامنتها کو مردم؟ چی میگن؟
قیمتهای امروز شنبه 18 فروردین 97:
دلار آمریکا 5160 تومان
پوند 7270
یورو 6240
دلارکانادا 4140
سکه 1761000 تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
قیمتهای امروز شنبه 18 فروردین ساعت 14:
دلار آمریکا 5230 تومان
پوند 7320
یورو 6240
دلارکانادا 4200
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
.فکر کنم ترمز دیگه بریده بشه اخوی قیمتها تغییر کرد
چه گزينه هائي؟؟
چرا اگر گزينه اي بود تن به برجام داديم؟؟
نميشه كه عين بچه هائي كه كتك ميخورند و زورشان نميرسد باز شاخ و شونه ميكشيم.
بهتر نيست رويه امون رو عوض كنيم. از كاسبي برجام دست برداريم و با تقويت خودمون و اصلاحات فوري و اعدام همگي اختلاسگران و وابستگانشون مرهمي باشيم بر دردهاي جامعه و اعتماد عمومي رو برگردونيم
در یک فیلم، خرسی مردی را دنبال می کرد . مرد که در حال از پا افتادن بود، ناگهان در سراشیبی به این فکر افتاد که بخوابد و نوک چوب خود را بالا ببرد. خرس می خواست بر روی مردم بیفتد که چوب در بدنش رفت. آیا می توانید از زور آمریکا علیه خودش استفاده کنید؟ ایران به خودی خود هیچ زوری ندارد مگر اینکه وارد حقه بازی شود تا بتواند آمریکا را مات کند. آیا اینجور شخصی داریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
!!!تو آقا جواد رو خیلی دست کم گرفتی
siya
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
داداش شما خرس رو که قوه ادراک نداره با آمریکایی که قویترین و باهوشترین افراد ادارش میکنن یکی میدونی؟؟؟ همون فیلمی هم که دیدی کارگردانش آمریکایی بوده در کل زیاد فیلم نبین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
ظریف. اگر کاسبان اجازه دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
زیاد فیلم نبین دنیاواقعیته نه تصورات بصری
اين تهديدهاي ايران ميتوان نوعي برنامه اتمي ايران را تلقي نمود كه اثرات منفي آن بيش از اثرات مثبت آن ميباشد و به نوعي افكار عمومي مردم دنيا به اتفكرات ترامپ و اسرائيل كه ايران قصد اتمي شدن را دارد نزديك ميكند و اين نوع تهديدات ديگر نه براي مسولان سودي دارد نه براي مردم
بهتره ایران به قبل از برجام برگرده
تا همه دولت ها بدونن ایران زیر بار زور نمیره
حالا که برجام رد شده
ما هم بر گردیم به زمان قبل برجام
و تولید اورانیم 20درصد به بالا
برنده ماجرا امریکا است یا دولت ایران تسلیم خواستهای پلکانی امریکا شده و مرحله به مرحله همگام می شود ویا دولت ایران برعکس از معاهده خارج می شود که این عملا اثبات ادعای مخالفین برجام در آمریکا خواهد بود که استراتژی اباما اشتباه بوده است (تشبیه برجام به کنفرانس مونیخ). راهکار سوم ، بازی با کارت روسیه و چین و اروپا است که در صورت اصرار آمریکا قطعا اروپا ایران را ول خواهد کرد و خود روسیه درگیر مشکلات داخلی است مگر احیا سیستم تجاری قرن 14 ( چین و هند و ایران و روسیه واروپا) که این هم تابع پشتوانه و نفوذ دلار در بازار جهانی است که درصورت تضعیف دلار امکان احیا شدن خواهد داشت وگرنه ایران به سرنوشت کشور نفت خیز ونزوئلا گرفتار خواهد شد.
ما بهتره در ر صورت خارج نشیم ولی تهدید بکنیم که اونها همگی خطا کردن و ما هم هر زمان لازم بدانیم این کار رو میکنیم. واکنش سریع و بی حساب کتاب نتیجه منفی برای ایران دارد.

اقتصاد داخلی رو اول حسابی فعال کنیم و قراردادهای بیشتری پولی مستقیم با روسیه و چین ببندیم و تجهیزات پیشرفته نظامی از روسیه بخریم.

بگذار انها هر آن تهدید ایران رو تصور کنند و مطمئن باشند که کاری بر علیه ایران نمیتوانند بکنند.

در صورتیکه چین و بخصوص روسیه ایران را تحریم نکنند دلار بالا میرود ولی خیلی نه و احتملا از 20% بیشتر تجاوز نمیکند ولی اگر همه ما را تحریم کنند خیلی بالاتر خواهد رفت.
بدون شک امریکا از برجام خارج نمی شه چون با گذشت این مدت و نقض برجام توسط دولت امریکا دولت تدبیییییر؟؟؟ با تدبیر خودش هیچ کاری نمی تونه بکنه و فقط نظاره گر نقض برجام و اهانت دولت امریکا و البته فراموش نشود دولت خوب و دوست فرانسه هست متاسفانه با این قرارداد ننگین هیچ کاری از دست دولت برنمی اید و مسئولین فقط حرف میزنند فراموش نشود که التماس به کشورهای اروپایی رو هم در مسیر این دید دارند
اگر همون موقع که اولین بار بدعهدی کردن و به قول عراقچی روح برجام رو نقض کردن ماهم رسما اعلام میکردیم اگر بی خیال نشین از فلان تاریخ شروع میکنیم به غنی سازی 20% ،، اونوقت میدیدی که چطور عقب نشینی میکردن ولی الان به قول دوستمون نه راه پس داریم نه پیش ... کلا برجام مارو از تو چاله انداخت تو چاه.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
!و این دقیقا همون چیزی است که ترامپ میخواست
ما هیچ گزینه ای نداریم
ایران کارت واسه بازی زیاد داره

در صورت خروج امریکا از برجام ایران باید آسمانش رو به روی هواپیماهای بویینگ ببنده

با تشکر
من نمیدونم هر موقع اونها برجام رو نقض کردن مسولان ما میگن پاسخ متقابل میدیم اخه برادر من پس کو پاسختون
طبق معمول یک تحلیل آبکی و تبلیغاتی
يادمان باشد كه ايران در روزهاي آخر دوره خاتمي با شكستن قفل غني سازي يك نوع عهد شكني كرد
برجام فقط مسکنی بود تا از شرایط تحریم اوباما و اروپا خارج بشیم.
اصولگرایان دنبال نزدیکی بیشتر ایران به چین و واردات بیشتر از این کشور هستند
واقعیت این است که آمریکا هر غلطی بخواهد می تواند بکند
مرگ یک بار شیون یک بار امیدوارم هر چه زودتر آمریکا از برجام خارج بشه
مثلا چه گزینه ای؟!!!!! یک اقتصاد تک محصولی با فساد زیاد و منزوی در منطقه و جهان و ... چه گزینه ای دارد؟
ما هیچ گزینه ای نداریم .
ایکاش همان زمان با اوباما مستقیم مذاکره میکردیم و سفارت ها را باز میکردیم تا الان ترامپ در مقابل عمل انجام شده قرار میگرفت
من نمی‌دونم غیرت این مردم کجا رفته
ترامپ خبر نداره که اگر از برجام خارج بشه ما هم به تلافی قیمت دلارش رو انقدر بالا خواهیم برد که دستش بهش نرسه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل