بازدید 16340
چالش تازه مدیران سینمایی؛

فیلم هشتم اصغر فرهادی در ایران اکران می‌شود؟

آن گونه که حتی تریلر این فیلم نیز نشان می‌دهد، فیلم تازه اصغر فرهادی، نخستین اثر او خواهد بود که برای اکران در ایران با لیست بلندبالایی از ممیزی مواجه خواهد شد. این ممیزی صرفاً به حذف برخی صحنه‌های خاص محدود نخواهد بود، بلکه به واسطه نوع پوشش بازیگر زن این فیلم، لیستی از ممیزی برای پوشاندن برخی از این بازیگرها را نیز در بر می‌گیرد.
کد خبر: ۷۸۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 06 April 2018

فیلم هشتم اصغر فرهادی در ایران اکران می‌شود؟هشتمین فیلم بلند سینمایی اصغر فرهادی، سنت‌شکن جشنواره کن شده و پس از سال‌های متمادی، نخستین فیلمی است که علاوه بر نمایش به عنوان فیلم افتتاحیه، در بخش مسابقه نیز حضور دارد، تا پس از درخشش در این رویداد سینمایی، در اروپا اکران عمومی شود و دقیقاً اینجاست که چنین پرسشی مطرح می‌شود، آیا اثر این کارگردان بر پرده سینماهای ایران نیز نقش می‌بندد یا این نخستین فیلمی فرهادی خواهد بود که در کشورمان اکران نمی‌شود؟!

به گزارش «تابناک»؛ «همه می‌دانند / Everybody Knows / Todos Lo Saben» به کارگردانی اصغر فرهادی از واپسین روزهای مرداد 1396 در اسپانیا ساخته شد و اصغر فرهادی با تیمی تماماً اسپانیایی و همچنین با نقش آفرینی خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز، ریکاردو دارین، اینما کوئستا، ادوآرد فرناندس، خاویر کامارا و باربارا لنی تازه ترین اثرش را خلق کرد. بازیگران این فیلم پیش و حین تولید، توانایی فرهادی را تحسین و طرفدارانش را مشتاق تر کردند.

در میانه ساخت این فیلم، آگوستین و پدرو آلمودوار به دلیل عدم درک مشترک از تهیه‌کنندگی فیلم جدید اصغر فرهادی رسما کنار کشیدند. آگوستین برادر پدرو آلمادوار تهیه کننده و کارگردان برجسته اسپانیایی، در حاشیه جشنواره سویل به این جدایی اشاره کرد و درباره علتش گفت: «در مورد فرهادی خیلی متأسفم. دیگر درک درستی از هم نداشتیم و به این نتیجه رسیدیم قبل از بالا گرفتن کار از هم جدا شویم. خوشحالم که فیلم در اسپانیا تولید می‌شود و به عنوان یک تماشاگر به دیدنش می‌نشینم.»

فیلم هشتم اصغر فرهادی در ایران اکران می‌شود؟

این اتفاق باعث شده بود، برخی گمان کنند دومین تجربه فیلمسازی اصغر فرهادی در خارج از ایران نیز نتواند به موفقیت لازم دست یابد. فرهادی با «گذشته» که در فرانسه ساخته بود، نتوانست موفقیت چندانی به دست آورد؛ اما فیلم تازه او با ترکیبی از ستاره‌های مطرح سینمای جهان، شرایط متفاوتی دارد و باید بودجه 10 میلیون دلاری این فیلم نیز در گیشه بازگردد، بنابراین آزمونی دشوار برای این کارگردان است؛ آزمونی که حالا با سنت‌شکنی جشنواره کن در مواجهه با فیلم او، احتمال می‌رود موفق باشد.

تریلر فیلم سینمایی «همه می‌دانند»، روز گذشته همزمان با مشخص شدن حضور همزمان این فیلم در مقام فیلم افتتاحیه هفتاد و یکمین جشنواره کن و یکی از فیلم‌های بخش مسابقه این دوره از جشنواره کن، منتشر شد. فضای فیلم نشان می‌داد با یک اثر حرفه‌ای و تکان دهنده روبه رو خواهیم بود که البته با استانداردهای فرهنگی اروپا ساخته شده است. از این منظر، فیلم «همه می‌دانند» شرایطی کاملاً متفاوت با «گذشته» دارد و هرچند احتمال موفقیتش به مراتب بیش از گذشته است، در عین حال، نمایش این فیلم با پیچیدگی‌هایی همراه خواهد بود.

آن گونه که حتی تریلر این فیلم نیز نشان می‌دهد، فیلم تازه اصغر فرهادی، نخستین اثر او خواهد بود که برای اکران در ایران با لیست بلندبالایی از ممیزی مواجه خواهد شد. این ممیزی صرفاً به حذف برخی صحنه‌های خاص محدود نخواهد بود، بلکه به واسطه نوع پوشش بازیگر زن این فیلم، لیستی از ممیزی برای پوشاندن برخی از این بازیگرها را نیز در بر می‌گیرد. این لیست فرهادی را در شرایط سختی قرار خواهد داد؛ او باید بین اکران این فیلم با پذیرش ممیزی گسترده و یا مقاومت در مقابل ممیزی و زدنِ قید اکران ایران، یکی را انتخاب کند.

واکنش تند فرهادی نسبت به درخواست ممیزی اندک برخی فیلم‌های پیشینش نظیر درخواست حذف صدای یک خواننده زن از پس زمینه یکی از سکانس‌های فیلم «فروشنده»، این احتمال را تقویت می‌کند که فرهادی حاضر به ممیزی گسترده نشود و در عین حال درخواست‌ها برای ممیزی را رسانه‌ای کند. در صورت رقم خوردنِ این وضعیت، فشار بخش قدرتمندی از اهالی سینما را بر مدیران سینمایی برای اکران این فیلم در ایران با حداقل ممیزی در پی خواهد داشت و این چالش تازه‌ای برای مدیریت سازمان سینمایی خواهد بود.

البته سرمایه گذاران فیلم تازه‌ اصغر فرهادی، احتمالاً نگاه جدی به درآمد حاصل از اکران این اثر در ایران نداشته‌اند و به نظر می‌رسد، قرار است کشورهای اروپایی سهم اصلی را برای بازگرداندن هزینه تولید این اثر داشته باشند. با این حال با توجه به آنکه فرهادی همواره بر اکران فیلم‌هایش در ایران تأکید داشته و درآمد قابل توجهی نیز از طریق داشته، احتمالاً برای تحقق این اتفاق تلاش می‌کند. در صورت قطعیت یافتن اکران این فیلم با اعمال ممیزی در ایران، احتمالاً این فیلم نیز همچون آثار پیشین فرهادی توسط فیلمیران اکران خواهد شد.

تریلر کوتاه شده این فیلم را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۷
مطمئنا فرهادی این فیلم رو برای نمایش در ایران نساخته، مدیران آسوده بخوابن.
پاسخ ها
مادام العمر مدیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
ما خوابیم همیشه
باز هم یک فیلم افسرده و اعصاب خرد کن از اصغر فرهادی
واقعا جایزه اسکار را برای چی به این فیلم‌ها می‌دهند؟ ملاک اهدای جوایز اسکار چیست؟
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
مطمئنا ملاک سطح غم یا شادی موجود در فیلم نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
عزیز جان جشنواره ها مثل شما سطحی نگر نیستن(اگرچه اسکار جشنواره نیست کلا) . جشنواره ها و جایزه های سینمایی از لحاظ قدرت فیلم و قدرت کارگردانی (از نظر تخصصی) به فیلم ها داده میشن. خیلی از این معیار ها رو تماشاگر عام نمیتونه تشخیص بده و متوجهش شه
فرهادی عروسکی ساخته غربیهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
شستشوی مغزی بیداد میکنه ها
باز زدید به خاکی اخه وقتی مسولین پستان گرگ را در نماد یک تیم فوتبال محو می کنند کی در ایران انتظار داره فیلم اقای فرهادی را ببینه ؟ مردم خودشون راههای دیدن فیلم را می شناسند شما بهتره به همان امور سینمای و تلویزیون داخلی بپردازید
یکی نیست به این آقا بگه مگه شما ایرانی نیستی؟ پس چرا برای اروپایی ها فیلم می سازی؟ یه فیلم اسپانیایی با بازیگرهای اسپانیایی و داستان اسپانیایی. همون بهتر که در ایران اکران نشه.
شما حتی تریلر فیلم رو از سرتا پاش زدید و سانسور کردید بعد توقع دارید فیلم بتونه در ایران اکران بشه!
امیدوارم اکران بشه و ما هم بتونیم با خرید بلیط از فیلمساز ایرانی شایسته حمایت کنیم .
ملت ایران به هیچ عنوانی اجازه پخش فیلم و تصاویر مستهجن افراد غربزده در سینماها را نخواهند داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
ملت ایران خیر دوست عزیز، بخش اندکی از ملت ایران.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
از طرف ملت ایران حرف نزن دوستِ ژنِ خوب !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
لطفا اینقدر جمع نبنیدید. از طرف خودتون صحبت کنید محترم هم هست. ولی از مثبت و منفی ها میتوان فهمید ملت ایران چی میخوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
مگه تخم ماهواره ور افتاده از ماهواره میبینیم یاست فول اچ دی اونم مجانی
انشاالله موفق باشند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
اهثنط
سطح فرهادی خیلی خیلی برتر از سینمای ایران هست و خیالتان راحت، اصلن این فیلم رو به امید نمایش در ایران نساخته که حالا بخواد اصلن درخواست نمایش در ایرانم بده. فیلم هم یا در خارج دوبله شده یا با زیرنویس بدون سانسور داخل کشور میشه و یا درنهایت شبکه های ماهواره ای به مناسبتی پخشش میکنند وهرکس بخواد به راحتی می‌تونه نگاه کنه. هدف فرهادی این هست که در ایران سوخت نشه به خاطر همین هم فیلمهای بعدی رو در سطح بین المللی از کشورهای دیگه خواهد ساخت.
اصلا مهم نیست... کسی بخواد ببینه، میتونه ببینه!
آیا بهتر نبود اقای فرهادی فیلمی در فلسطین و برای ازمان های مقاومت اسلامی می ساخت؟ آیا اینگونه اعتبار ایشان خود عاملی برای ایجاد وحدت در امت اسلامی نمی شد؟
تصور کنیم آقای فرهادی که دو بار برنده جایزه اسکار شده، بارها در جشنواره های معتبر اروپایی خوش درخشیده و اکنون فیلمی در اسپانیا و با شرکت هنرپیشگان بین المللی ساخته، اهل کشور دیگری بجز ایران بود. در آن صورت، قطعا مورد استقبال شدید مقامات عالی کشور خود قرار میگرفت، برای اکران فیلمش در کشور مراسم ویژه ای در نظر گرفته میشد، و قطعا یک خیابان مهم به نام او نامگذاری و مدارس عالی سینمایی به نام او تاسیس میشد. اما آقای فرهادی اهل ایران است، کشوری که در تفکر رسمی حاکم بر آن، دریافت جایزه اسکار یا کن و... توسط ایشان توطئه ای از سوی دشمنان انقلاب برای نفوذ در فرهنگ کشور دانسته میشود، کشوری که در آن اکران حتی نسخه سانسورشده فیلم ایشان نیز با تردید روبروست. آیا تاسف آور و حیرت انگیز نیست؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
دوست عزیز از این طرف هم میشه به قضیه نگاه کرد که اگر ایشون ایرانی نبود و این فیلمها رو ساخته بود اصلا تحویلش نمیگرفتن
فرهادی یک عنصر غربزده است.البته از غربزدگی فقط فساد زده شده.و از دیگر عناصر خوب غربزدگی بهره ای نبرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
آفرین بر تو دوستِ ژنِ خوب!!!
هر کس دلش به چیزی خوشه و این آقا هم به فیلم ساختن در خارج و برای خارجی ها، چه اشکالی داره مگه؟!
فقط در پیش نمایش فیلم خاویر باردم و پنه لوپه کروزمدام در حال عشق بازی هستند بنظرم کارگردانی ایرانی که در ایران فعالیت می کند و هنوز!!! مهاجرت نکرده!!! یا پناهنده نشده!!! نباید از صحنه های غیر اخلاقی که در عرف سینمای ایران جایی نداره استفاده کنه (حالا روشنفکرنماها هی بیان و بگن که اصلا فضای فیلم در اسپانیاست و از این حرفها!!!)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
شاه میبخشه نوکر نشمینگاهش میسوزه حکایت بعضیاست
با افتخارات سرزمین پرافتخار ایران، با کسانی مثل ناظری، شجریان یا فرهادی و ... جه جوری برخورد میکنیم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
یه فیلمساز معمولی رو با شجریان و ناظری مقایسه می کنی؟؟!! !!!! کی و با کی مقایسه می کنی بابا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
حالا اگه بگیم شجریان و ناظری یه چیزی
فرهادی این وسط کجا بود!!؟؟
یاد اون لطیفه ما سه تا رو کجا میبرین افتادم
من اصلا سیاسی حرف نمی زنم ولي واقعا اين صحنه هاي غير اخلاقي را یک مسلمون چطور شرم نکرده و ساخته اسلام هيچي غرف جامعه ما هم متضاده با اين تاسف برای آقای فرهادی که بناي اخلاق محوري داشتن
این فیلم با حضور این هنر پیشه های معلوم الحال هالیوودی تکلیف اش معلوم است باید دید چرا فرهادی به ساختن فیلمهای مستهجن روی آورده است. آیا کف زدن و خوش آیند غربیها اینقدر ارزشمند است که انسان دین و آخرت خودش را بفروشد؟ و اسباب وهن مملکتش را فراهم کند؟
ای بابا امیدواریم برخلاف پارگراف اخر دست مافیای اکران از این فیلم کوتاه بشه
علاوه بر پوشش بازیگران پوشش جانواران و پرندگان و خزندگان هم در فیلم ممیزی میشه. گرگ ها هم که دیگه ممنوع التصویر شدن.
بهرحال خیلی ها چشم دیدن موفقیت ایرانی جماعت را تو دنیا ندارند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی