بازدید 10995
۵

«همه می‌دانند» در جشنواره کن قربانی بازی های سیاسی می‌شود؟

تجربه نشان داده جشنواره کن دست کم در برخی دوره‌ها، نه به فیلم‌ها، بلکه به سازندگان آنها جایزه می‌دهد و برخی کارگردان‌ها نیز برای حضور در بخش اصلی برای سال‌های متمادی کارت بلانش داشته‌اند. این کارت بلانش حضور در جشنواره، مسیر دستیابی به جایزه را نیز هموارتر می‌سازد و همین منجر شده این پرسش پیش بیاید، آیا فیلم فرهادی باید با صاحبان این کارت بلانش‌ها رقابت کند؟
کد خبر: ۷۹۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹ 30 April 2018

آیا «همه می‌دانند» در جشنواره کن قربانی بازیهای سیاسی می‌شود؟هفتادویکمین جشنواره فیلم کن در حالی با گمانه‌زنی‌های پررنگ درباره موفقیت فیلم تازه اصغر فرهادی در این رویداد و اهدای نخل طلای کن به این کارگردان همراه شده، که برخی تحلیل‌گران تأکید دارند، خیلی نباید خوشبین بود و بعید نیست جشنواره کن به جای فیلم فرهادی به اثر دیگری با اهداف سیاسی جایزه دهد؛ اتفاقی که در صورت وقوع، این رویداد را بیش از پیش در معرض اتهام سیاسی کاری قرار می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ «همه می‌دانند / Everybody Knows / Todos Lo Saben» هشتمین فیلم بلند سینمایی اصغر فرهادی در مقام کارگردان، اکنون برای موفقیت در جشنواره کن 2018 دورخیز کرده است؛ جشنواره‌ای که 8 تا 19 می 2018 برپا خواهد شد و فرهادی این بار قصد دارد پس از عباس کیارستمی دومین کارگردان ایرانی باشد که نخل طلای کن را به کلکسیون جوایزش می‌افزاید. شواهد و تحلیل‌ها نشان می‌دهد، این دورخیز چندان بی‌جا نیست و فیلم تازه فرهادی از ظرفیت لازم برای این موفقیت برخوردار است.

«همه می‌دانند» در این جشنواره با پرچم اسپانیا حضور دارد؛ اما در هر صورت دو کارگردان ایرانی در این جشنواره فیلم دارند و یک بازیگر ایرانی نیز در یک فیلم دیگری بازی کرده و همین باعث شده درباره موفقیت فرهادی در این رویداد تردیدهایی پیش آید و این گمانه مطرح شود که با وجود قرار دادنِ فیلم فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه و یکی از فیلم‌های بخش مسابقه و رقم زدنِ یک سنت شکنی، شاید در نهایت برنده جایزه یک فیلمساز باشد، نه یک فیلم و این جشنواره تحت تاثیر برخی فضاسازی‌های سیاسی قرار گیرد.

آیا «همه می‌دانند» در جشنواره کن قربانی بازیهای سیاسی می‌شود؟

تجربه نشان داده جشنواره کن دست کم در برخی دوره‌ها، نه به فیلم‌ها، بلکه به سازندگان آنها جایزه می‌دهد و برخی کارگردان‌ها نیز برای حضور در بخش اصلی برای سال‌های متمادی کارت بلانش داشته‌اند. این کارت بلانش حضور در جشنواره، مسیر دستیابی به جایزه را نیز هموارتر می‌سازد و همین منجر شده این پرسش پیش بیاید آیا فیلم فرهادی باید با صاحبان این کارت بلانش‌ها رقابت کند؟

بی‌تردید با رویکردی که مسئولان جشنواره کن درباره فیلم تازه اصغر فرهادی در پیش گرفتند، این فیلم گزینه اصلی نخل طلای 2018 است و اگر چنین اتفاق رخ ندهد، این رویداد و برگزارکنندگانش بیش از گذشته خود را در مظان اتهام سیاسی‌کاری قرار می‌دهد؛ بنابراین، با توجه به نوع استقبال از فیلم تازه فرهادی در اروپا و به طور خاص در فرانسه و اسپانیا، نوع عملکرد برگزارکنندگان جشنواره کن در این دوره می‌تواند برای اعتبار این رویداد تعیین کننده باشد.

«همه می‌دانند / Evrybody Knows / Todos Lo Saben» به کارگردانی اصغر فرهادی از واپسین روزهای مرداد 1396 در اسپانیا ساخته شد و اصغر فرهادی با تیمی تماماً اسپانیایی و همچنین با نقش آفرینی خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز، ریکاردو دارین، اینما کوئستا، ادوآرد فرناندس، خاویر کامارا و باربارا لنی تازه ترین اثرش را خلق کرد. بازیگران این فیلم پیش و حین تولید، توانایی فرهادی را تحسین و طرفدارانش را مشتاق تر کردند.

اکران عمومی «همه می‌دانند» در فرانسه همزمان با نمایش افتتاحیه در کن تبلیغات اکران هشتمین فیلم اصغر فرهادی در فرانسه آغاز و این فیلم که با بودجه 10 میلیون یورویی تولید شد، همزمان با افتتاح مراسم کن در چهارصد سینما نمایش عمومی خود را آغاز خواهد کرد. به نظر می‌رسد، قرار است کشورهای اروپایی سهم اصلی را برای بازگرداندن هزینه تولید این اثر داشته باشند و با توجه به این مسأله، احتمالاً پخش کنندگان این فیلم نیز تلاش جدی برای موفقیت فیلم فرهادی در کن خواهند داشت که متضمن موفقیت این فیلم در گیشه سینماهای اروپاست.

 

تریلر کوتاه شده این فیلم را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
شک نکنید ،یه فیلم ساز درست و حسابی هم که داریم نمیخوان برارن فیلم هاش درست فروش کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
الان اینی که گفتی چه ربطی به تحلیل تابناک داشت؟؟؟؟
اگه منظورت اروپایی ها هستن، که تو تحلیل گفته همه کاری میکنن تا پرفروش بشه ولی شاید جایزه ندن بهش.
اگه منظورت ایرانی هاست، که برو فروش فیلمهای قبلی فرهادی رو ببین، بعد حرف بزن.
کلا فکر کنم مشکل داری شما.
بی‌تردید با رویکردی که مسئولان جشنواره کن درباره فیلم تازه اصغر فرهادی در پیش گرفتند، این فیلم گزینه اصلی نخل طلای 2018 است و اگر چنین اتفاق رخ ندهد، این رویداد و برگزارکنندگانش بیش از گذشته خود را در مظان اتهام سیاسی‌کاری قرار می‌دهد.

تابی جون این چه نوع تحلیلیه؟ فیلم آقای فرهادی رو مگه دیدی؟ بقیه فیلم ها مگه پخش شدند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
عزیز من مطلب رو کامل نخوندی؟ تابناک اشاره کرده جشنواره کن برای اولین بار یک فیلم رو هم به عنوان فیلم افتتاحیه قرار داده، هم در بخش مسابقه قرار داده. این یعنی قبول کرده با یک فیلم فوق العاده طرفه. نمیشه شما یک فیلم رو این طور تحویل بگیری، بعد بهش جایزه اصلی رو ندی
خوب پارسالم ما همین حرفو میزدیم..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل