بازدید 7305
۹
خبر خاص| دبیر شورای عای فضای مجازی مطرح کرد:

تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی شماره یک است/تندروهای داخلی با حمایت از فیلترینگ به تلگرام کمک کردند/ادامه فعالیت تلگرام به مصلحت نیست

من به عنوان مهندس به شما می‌گویم تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی شماره یک است. این که شبکه‌ای بتواند همه شهروندان را در یک کشور به هم مرتبط کند بدون آن که سر سوزنی در داخل کشور سخت افزار و نرم افزار و پلتفورم در اختیار داشته باشد؛ کار کمی نیست، آن هم با حجم صد گیگابیت بر ثانیه، در حد اعجاز است.
کد خبر: ۷۸۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 18 March 2018
دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با روزنامه خراسان گفت: «ادامه فعالیت تلگرام به صلاح نیست.»
 
به گزارش «تابناک»، مهندس ابوالحسن فیروزآبادی در بخشی از این گفت‌وگوی تفصیلی در پاسخ به سوالی در خصوص "سند نهضت تولید محتوا" و فرجام آن گفت: این سند در مرکز ملی فضای مجازی نهایی شده، اما واقعیت این است که بازیگران تولید محتوا در عصر جدید مردم هستند. اما اعلام کرده‌ایم تا زمانی که فاقد مدل هستیم چه کسانی می‌توانند تولیدکنندگان عمده محتوا باشند و آن را دسته بندی کردیم. تمرکزمان فعلا بیشتر بر دانش آموزان و سمن هاست.
 
با توجه به وضعیت مناسبی که از نظر وجود تشکل‌های اجتماعی متعدد در کشور داریم و فعالیت حدود ۹۰ هزار تشکل مذهبی در کشور و همچنین جمعیت دانش آموزی مناسب که بالغ بر ۱۳ میلیون نفر هستند، به نظر می‌رسد قشردانش آموزی از مقطع هشتم و نهم متوسطه به بالا قابلیت تولید محتوا را دارند و اتفاقا مخاطب هم دارند، بنابراین لزومی ندارد که پیر مرد‌ها برای کودکان ما تولید محتوا کنند.
 
تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی شماره یک است/تندروهای داخلی با حمایت از فیلترینگ به تلگرام کمک کردند/ادامه فعالیت تلگرام به مصلحت نیستاساسا امروز دوران تولید محتوای یک سویه به سر آمده و بحث UGC مطرح است و محتوا توسط یوزر‌ها و کاربران تولید می‌شود و مخاطب آن هم کسانی‌اند که از جنس یوزر‌ها هستند. مذهبی‌ها برای مذهبی‌ها؛ دانش آموزان برای دانش آموزان و دانشجویان برای دانشجویان می‌نویسند. در سندی هم که تهیه شده و در نوبت تصویب در شورای عالی است، پیش بینی شده است در کشور نهضت تولید محتوا راه اندازی شود تا از حالت انفعال موجود خارج شویم. درحال حاضر حجم تولید محتوا در کشور کم نیست، اما انسجام لازم را ندارد و در شبکه‌های بزرگِ تعریف شده نیست.
 
شبکه‌های ما شبکه‌های عمومی‌اند؛ شبکه‌های تخصصی ما خیلی کم هستند و تقریباً جزو پدیده‌های نادر در دنیا هستیم که همه فعالیت‌هایمان روی شبکه تلگرام رفته است. البته عللی هم دارد، اما صلاح نمی‌دانم که علت آن را بازگو کنم. در بسیاری کشور‌ها صد‌ها و هزاران شبکه اجتماعی اعم از صنفی، تخصصی، بنگاهی و... وجود دارد. چرا همه صنوف و خانواده ها و به طور کلی همه رده‌های سنی ما روی شبکه‌ای به نام تلگرام جمع شده‌اند، چرا در شبکه تلگرام هم تفریح می‌کنیم، هم کسب‌وکارمی کنیم و هم آموزش می‌بینیم و...، همه دلایلی دارد که نمی‌خواهم در این جلسه به آن بپردازم، ولی امیدوارم بتوانیم این اشکالات را بر طرف کنیم.
 
من معتقدم می‌توانیم این نهضت را راه بیندازیم و هدایت کنیم. متاسفانه محتوایی که اکنون در فضای مجازی تولید می‌شود بیشتر عوام زده و طنز و کمدی و حرکت به سمت لمپنیسم است و همه باید کمک کنیم تا از این فضا خارج شویم. درست است در فضای مجازی نقش محتوا‌های فاخر تا حدودی کمرنگ می‌شود، اما در کشور ما این موضوع زیاد از حد کمرنگ شده است.
 
من به عنوان مهندس به شما می‌گویم تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی شماره یک است. این که شبکه‌ای بتواند همه شهروندان را در یک کشور به هم مرتبط کند بدون آن که سر سوزنی در داخل کشور سخت افزار و نرم افزار و پلتفورم در اختیار داشته باشد؛ کار کمی نیست، آن هم با حجم صد گیگابیت بر ثانیه، در حد اعجاز است. اما در مقابل یک سرویس عقب افتاده ارائه می‌کند. کانال به دلیل یک طرفه بودن و فقدان هویت عقب افتاده‌ترین سرویس است که حتی لایک و دیس لایک هم ندارد.

این‌ها در حقیقت چند هدف را تعقیب کرده اند یکی آن که ما در رسانه بین المللی حضور نداریم. ما معادل جمعیت مان، فارسی زبان در دنیا داریم. در کشور ما دو میلیون عرب زندگی می‌کنند که می‌توانند با عرب‌های دنیا حرف بزنند، ۲۰ میلیون ترک داریم که می‌توانند با ترک‌های دنیا حرف بزنند، ترکمن و کرد داریم که می‌توانند با ترکمن‌ها و کرد‌های دنیا حرف بزنند. این‌ها خیلی هوشیارانه ما رابه گوشه‌ای برده‌اند؛ البته تندرو‌های داخلی هم با حمایت از بستن توئیتر و فیس‌بوک و... به آن‌ها کمک کرده‌اند.
 
تلگرام از نظر مهندسی و سطح تکنیکی شماره یک است/تندروهای داخلی با حمایت از فیلترینگ به تلگرام کمک کردند/ادامه فعالیت تلگرام به مصلحت نیست
کانال‌های تلگرام نوعی ترویج لمپنیسم در کشور است؛ نوعی خبررسانی یک طرفه است. غوغا سالاری و ایجاد فتنه است. روی این شبکه فیلتر شکن می‌گذارند. سوال این است اگر می‌خواهند شبکه پیام رسان در کشور‌ها ایجاد کنند پس چرا فیلترشکن روی آن قرار می‌دهند؟ مگر می‌خواهند درگیر شوند؟ چرا در این شبکه پول مجازی می‌گذارند؟ چرا این کار را در فیس بوک انجام نمی‌دهند؟

این‌ها سوالات بزرگی است که رسانه‌ها باید طرح کنند. شما باید سوال کنید که تلگرام برای چه پول دیجیتال عرضه می‌کند در حالی که می‌داند فقط در ایران می‌تواند مشتری جدی داشته باشد. چرا این پول توسط تلگرام تولید شده و مردم در تولید این پول نقشی ندارند؟ در ایران که شامل تحریم است و مردم دنبال پول‌های جایگزین هستند و بعضی افراد ثروت خود را دائم به طلا، دلار، بیت کوین و... تغییر می‌دهند. به همین دلیل هم هست که با صراحت می‌گویم ادامه فعالیت تلگرام با وضعیت فعلی به صلاح نیست البته مشکل ما این است که برای آن آلترناتیو نداریم و باید آلترناتیو ایجاد کنیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۹
کاش اینو درک میکردین که تو دنیای امروز چیزی به اسم فیلترینگ جواب نمیده
دست نزنید به این شبکه.... درسته خیلی چیزهای غلط هم تو این بستر وجود داره، ولی منافعش بهتر از نواقص هست..
اگه کسی چیزی متوجه شد لطفاً در قسمت نظرات ما رو هم در جریان قرار بده!
من هم به عنوان یه کاربر عادی میگم که فیلترشکن روی تلگرام قرار نیست بذارن این یه شبکه خاصه. و محض اطلاع شما، تلگرام یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای کاربران خارجی در زمینه تبادل اطلاعات پول‌های دیجیتاله.
با سلام . باید اگاهانه حرکت کرد . بسمتی نرویم که کودکان به پدرانشان نحوه استفاده از فیلتر شکن را یاد بدهند
فقط تلویزیون داخل انهم شبکه 1بازباشدبقیه راازدم فیلترکنید.
تلگرام دیگر قدیمی شده
مهندس یه کلام بگو تلگرام هم مثل دهها سایت اجتماعی و پیام رسان دیگه داره فیلتر می شه
حذف یک ابزار!
طبق استدلالی که پشتوانه فیلتر تلگرام هست باید کارد آشپزخانه،تلفن ثابت و همراه،ماشین،هواپیما و.. هم جمع آوری بشن،خطرناک هستند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار