بازدید 24362

پشت پرده تخریب خانه شهروند معلول در ارومیه؛ فریبکاری پیمانکار و خلاف گویی شهرداری

روز گذشته، ماجرای تخریب منزل یک خانواده سه نفره در شهر ارومیه با جنجال و حواشی فراوانی رو به رو و در گزارش های رسمی و غیر رسمی در مورد آن مطالب ضد و نقیض فراوانی منتشر شد؛ گزارش هایی که در آنها کمتر به حقیقت ماجرا پرداخته شد و در این مسیر، حتی شهرداری ارومیه نیز از انتشار بیانیه های نادرست خودداری نکرد.
کد خبر: ۷۸۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ 10 March 2018

خسارتی که پیمانکار به خانواده معلول زد و دروغی که شهرداری به مردم گفت!+ سندروز گذشته، ماجرای تخریب منزل یک خانواده سه نفره در شهر ارومیه با جنجال و حواشی فراوانی رو به رو و در گزارش های رسمی و غیر رسمی در مورد آن مطالب ضد و نقیض فراوانی منتشر شد؛ گزارش هایی که در آنها کمتر به حقیقت ماجرا پرداخته شد و در این مسیر، حتی شهرداری ارومیه نیز از انتشار بیانیه های نادرست خودداری نکرد.

به گزارش «تابناک»، روز جمعه مأموران پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری ارومیه با تخریب یک خانه در حال ساخت در محله ایثار شهر ارومیه، زمینه ساز شکل گیری جنجالی شدند که خیلی زود انتقادات را متوجه آنها کرد و با مشخص شدن مالک اصلی خانه ـ که یک خانواده سه نفره معلول بودند ـ موجی از اعتراضات رسانه ای را به راه انداخت.

با انتشار تصاویری از حضور مادری پیر به همراه دو فرزند سندروم داون بر روی خرابه های خانه در فضای مجازی، بسیاری از کاربران فضای مجازی، شهرداری ارومیه و مأموران برخورد با تخلف این مجموعه را متهم کردند که چگونه به خود اجازه داده اند در اوج بی رحمی، خانه این خانواده معلول را تخریب کنند؟!

موج رسانه ای شکل گرفته، خیلی زود شهرداری ارومیه را به واکنش وادار کرد تا در گام نخست با اشاره به تخلفات مهندسی در فرایند ساخت خانه و نیز بی توجهی به اخطارهای شهرداری اقدام خودشان را قانونی عنوان کنند و در گام دوم، ضمن تأکید بر اینکه خانه در حال ساخت متعلق به فرد دیگری است، پیمانکار خانه را متهم کنند که با انتقال یک خانواده معلول به خرابه های خانه، سعی بر مظلوم نمایی دارد.

شهرداری ارومیه در همین رابطه اعلام کرد: صبح امروز (جمعه) مأموران سازمان پیشگیری به همراه مأموران نیروی انتظامی و حکم قانونی، قانون را اجرا می کنند که البته در آن لحظه هیچ نفری یا افرادی به عنوان ساکن دیده نمی شود و بعد از آن به اداره برمی گردند.

ساعتی بعد بنا بر گزارش اهالی فرد پیمانکار، با سوءاستفاده، سه شهروند معلول ـ که بنا بر تحقیقات صورت گرفته ساکن منطقه کشتارگاه هستند ـ را آنجا آورده و اقدام به تصویر برداری از حالات مختلف آن معلولان می کنند (که در تصاویر هم ‌پیداست خانمی که به سوی خانه توسط چند مرد در حال انتقال است) و در نقشه ای دور از اخلاق، خانه را که در اختیار فرد پیمانکار است به این خانواده منتسب کرده و اقدام به مظلوم نمایی در کانال های تلگرامی و تهییج احساسات شهروندان می کنند.

بیانیه ای که شهرداری ارومیه صادر کرد و در آن ضمن حمایت از اقدام نیروهای خود، پیمانکار را متهم به سوء استفاده از یک خانواده معلول و مظلوم نمایی کرد، در حالی منتشر شد که بررسی های بیشتر نشان می دهد، آن بخش از اطلاعیه شهرداری که خانه را متعلق به دیگری می داند، درست نیست.

هرچند خانه تخریبی بر اساس قوانین مهندسی و شهری خارج از محدوده بوده و پیمانکار در فرایند ساخت خانه، اصول مهندسی را رعایت نکرده است، در همین رابطه اسنادی وجود دارد که نشان می دهد از نظر قانونی این زمین متعلق به خانواده معلول سه نفره است که بر اساس قانون در اختیار قیم آنها قرار گرفته است.

خسارتی که پیمانکار به خانواده معلول زد و دروغی که شهرداری به مردم گفت!+ سند

به بیان بهتر، پیمانکار در حال ساخت خانه برای همین خانواده بوده است که چون برخی قوانین را رعایت نکرده بود، نهایتاً توسط شهرداری، حکم به تخریب سازه های او داده می شود.

در این فرایند پیمانکار نیز تلاش می کند تا با انتقال مالکان زمین و خانه به این محل و انتشار عکس از آنها، تلاش کند تا فضای رسانه ای و عمومی را به نفع خود تغییر دهد و از اتهاماتی که متوجه اوست، رها شود.

آنچه در این رخداد قابل توجه است و نمی توان آن را نادیده گرفت، بی گناهی و مظلومیت مطلق این خانواده معلول است که در این فرایند هم از سوی پیمانکار ساخت خانه و هم از سوی شهرداری ارومیه مورد ظلم قرار گرفته اند.

پیمانکار با نادیده گرفتن قوانین ساخت و ساز و مسئولان شهرداری با تخریب خانه که خسارت را متوجه مالک خانه کرد، خسارت سنگینی به این خانواده معلول زد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

بهتر بود، مأموران شهرداری ارومیه، پیش از ساخت و در فرایند صدور مجوز و یا حتی در مراحل ابتدایی از ساخت و ساز خارج از محدوده جلوگیری می کردند و اجازه نمی دادند کار به تخریب خانه پس از ساخت بخش های زیادی از آن برسد.

شهرداری ارومیه در هیاهوی پس از تخریب خانه نیز دچار خطا شد و بدون دقت در مورد مالکیت حقیقی زمین، اقدام به انتشار بیانیه ای کرد که نگران کننده است؛ نگران کننده از این بابت که گویا مدیران شهرداری ارومیه اطلاعات دقیقی از مالکین زمین و خانه های شهری شهر ندارند و منابع اطلاعاتی آنها محدود به پرس و جو از ساکنان محله های مختلف است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۴
ما هیچ ما نگاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
تابناک تشکر از این پیگیری اما لطفا بپرداز به تبعات خطرناک و ضدامنیتی بیماری فضای مجازی زدگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
پیمانکار نامرد
شهرداری بی رحم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
خونه به این کوچیکی مگه پیمانکار میذارن براش؟
سلیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
نباید فقط از یک جنبه به قضیه نگاه کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
کاملا مشخص است کلمه معلولین جدا گانه و بعدا به بنچاق اضافه شده.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
اینکه خانه ای که برخلاف قوانین ساخته شده باید ویران گردد کاملا درست و قابل فهم است چه متعلق به شاه باشد چه گدا.
فقط اخراج فوری شهردار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مراقب بهانه سازی برای اغتشتشهای جدید باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
چرا چون به قانون عمل کرده
خسته ام
مثل مادر سه معلول که خانه اش را خراب کرده باشند
خسته ام احساس حقارت میکنم گرچه حقیر نیستم...حقیر تویی پیمانکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
مطلب شمار گرفتم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
ایول خوب اومدی
ظلم کنید به آنان که ناتوانند
تا توانایی به شما ظلم کند انشاالله
پاسخ ها
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
جالبه امكان نداره شمابخواهيدپاساژبسازيد، برج بسازيدبدون مسايل جانبى ولو كه خودتون هم نخواهيد بايد بديدحالااين وسط چندنفرهم بايدساختمنشون تخريب بشه كه نشون بدن قانونمندهستن، يادتخريب طبقه آخرعلاالدين افتادم كه شبيه سريالهاى تركى شده بود
نهايت بي عقلي يك مسئول را مي رساند و اين نشان مي دهد حتي مسئولان عملياتي جز هم از درد مردم خبر ندارند .
باید شهردار خودش با دست خودش اقدام به ساخت خانه برای آنها کند. یعنی باید یک ماه به عنوان کارکر در آنجا کار نمایید تا مسئولان دیگر بفهمند که در اینجا حکومتی وجود دارد که طرف مظلوم است، وگرنه یعنی شهردار خودش یک حکومت است و حکومت مرکزی مرده است
آنچه پولش بیشتر زورش بیشتر . عوامل خودی که ساختمانهای غیر مجاز آنچنانی میسازند و بانکها هم به انها وام میدهند کسی با انها کاری نداره ولی به انهائی که به زور چهارتا اجر را روهم میگذارند همه چیز را زیر زربین میگذارند و سقف را رو سرشون خراب میکنند و در جواب میگویند غیر قانونی بوده
چرا در این کشور زورشان فقط به ضعفا میرسه کسانی که هزار هزار میلیارد میدزدن کسی با اونها کاری نداره چون ژن خوب دارند ولی خانه و سر پناه این بندگان خذا را اینطوری رو سرشان خراب می کنند......
مدعی العموم کجاست که به داد این خانواده مظلوم برسد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
چی- کجاست -مگر داریم -خوردنیه -ماکه ندیدیم مدعی العلوم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
گفت: نزدیک است والی را سرای، آنجا شویم گفت: والی از کجا در خانه‌ی خمار نیست
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
مدعی العموم در حال پیگیری شدید در خصوص نی نای نای کردن چهارتا دختر بچه 9 ساله هستن و فرصت رسیدن به این مسایل عادی و پیش پا افتاده رو ندارن....
بدتر اینه بدونید که قبلا با کمک بهزیستی برای خرید اپارتمان بهشون کمک بلا عوض شصت ملیون تومانی شده بود و با فروختن اون اپارتمان اقدام به ساخت این خانه کردند(از مشکلات اپارتمان نشینی برای معلولان که همه با خبریم) یعنی همه چیز این بندگان بی پناه خدا از دست رفت قانون انگار زورش به ضعیف ترینها میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
شما احتمالا از عوامل شهرداری هستید
سادات
| United States of America |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
اولا بیماری اونا سندروم داون بوده که مشکل حرکتی نداشتن و آپارتمان مشکلی پیش نمی آورده. دوما اومدن وسط کوچه خونه ساختن بدون مجوز گناه اهالی کوچه چی بوده؟
بعدشم خونه شبانه بدون هیچ پی و محکم کاری به بدترین شکل ممکن ساخته شده بود و اصلا ساکنی نداشت.
کشور دچار هرج و مرج است .هر شهری برای خود حاکمی دارد که نه به قانون نه به انسانیت ونه به دین ، بلکه به خواست خود عمل میکند. این رویه درحال عمومی شدن است
پس ببینید اونی که رفته مدیر اداره برق مشهد رو به آتش کشیده شاید مورد ظلم قرار گرفته ودستش به جایی بند نشده که دست به اینکار زده لذا مدیران باید از خشم مظلوم بترسند چون شاید یکی طاقتش طاق شود وبا 4لیتری بنزین به سراغشان برود
پاسخ ها
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
همين اتفاق ديريازود در دارايى هم اتفاق خواهدافتاد
گربرسر نفس خود امیری مردی
گر بر دگری خورده نگیری مردی
مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری مردی
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
گر بر سر نفس خود امیری مردی
گر بر دگران خرده نگیری مردی
مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده را بگیری مردی
بابا اينجا بهشت دزد هاست ميليون ميلون متر خلاف تو برج ها كردن وميكنن هيچكدوم خراب نميشه ولى براى ساخت تو چند متر زمين اونم مال ادمى كه بدبخت تر از او نميتوند پيدا كنيد اين طور رفتار كردن،
ايكاش شهردار اروميه ميامد ژاپن و برخورد مسئولين و دولتمردان اين كشور نامسلمون رو با شهروندانشون علي الخصوص معلولين رو ميديد وبعد اذعان ميكرد كي مسلمان واقعي و كي يدك كش اين نام است، افسوس
قدیما می گفتیم " شهر بی قانون " .... الان دیگه باید بگیم " کشور بی قانون " یعنی بی قانونی همه جا هست شمال و جنوب و شرق و غرب نمی شناسه !!!
مردم صاحب ندارند ولی آقا-زاده ها هر کاری دلشان بخواهد میکنند
وای برآه مظلوم
واقعا برای نحوه خبررسانی شما متاسفم
جوری تیتر زدید انگار آبا و اجداد پیمانکاران دزد هستند
باید پاسخگوی این رفتار باشید..
چطور مراکز خرید لوکس بدون پارکینگ که ایجاد ترافیک میکنند طبق ضوابط شهرداری هستند و آلونک این بدبختادتوی خارج شهر خارج از ضوابط بود ؟؟؟
چرا سوء مدیریت شهرداری رو با اتهام به پیمانکاران ماله کشی میکنید؟
چطور پیمانکاران ایرانی را فریبکار و دزد معرفی میکنید ؟ اما نگران هستید که مبادا پیمانکاران استثمارگر غربی مثل توتال و بی پی و انی قهر کنن و برن و ملت گشنه بمونن؟
تاب
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
سلام. قوانین ماده 100 شهرداری ها رو مطالعه کنید برای پارکینگ جریمه می گیرن طبق قانون.
معمولا همه شهرداریها برای گم کردن ردپای نزدیکانش که باسواستفاده ازموقعییت ساخت وساز غیرمجاز میکنن این اقدامو انجام میدن وگرنه همون موقع پی کنی میتونست جلواونهارو بگیره.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
سلام. شما در جریان ساخت این خونه ها نیستین.
چند ماه پیش بهزیستی اعلام کرد برای همه خانواده های دارای دو نفر معلول در سرتاسر کشور خانه مسکونی تهیه کرده، پس خبر ظاهرا واقعیت نداشته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
آپارتمان براشون گرفته بوده که اون رو فروختن تا خودشون بسازن
این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما اید ندا ها را صدا
افراد باعث ظلم، منتظر انتقام دست روزگار باشند. شک نکنید که این افراد دچار همین مصیبتها خواهند شد
باسلام.سلام بر شهردارشهیدآقای مهدی باکری.درشهرشما شهردارچنین میکندازشما شرمنده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
اسلام را پله کردن
سنگ را بستند ، سگ را باز کردند
شهرداریها با مامورین بیرحم فقط در رابطه با خواص رابطه باز و دست باز گذشت دارند در غیر اینصورت بیرحم ترین وبی ضابطه ترین انسان نماها هر کاری که بخواهند انجام میدهند ،و هیچ نظارتی نیز بعلت تشکیلات مستقل شان جلودارانها نیست و فریاد رسی هم پیدا نمی شود .تابناک جهت رضای خدا پخش بفرمایید.
شهردار ارومیه هر چی امکانات و پول شهرداری بود را خرج تبلیغات پسر خوانده اش کرد تا نماینده مجلس شود(حضرت پور) و طرف نماینده شد.کارگران زحمت کش شهرداری ماه هاست حقوق نگرفته اند.فردی که بیت المال را صرف کارهای شخصی خودش می کند از خراب کردن خانه یک مظلوم ابایی ندارد.
شهردار ارومیه شمشیر را از روبسته
رفتار ماموران شهرداری با دست فروش ها ، دست فروش هایی که کل زندگیشان بقچه آویزان بر کولشان است و امروزخانواده ای که فرزندان معلول دارد این رفتارها ضد اسلامی ضد انسانی خلاف ارزشهای انقلاب است
تابناک عزیز خوب داری از شهرداری ارومیه حمایت می کنی
عیب نداره
شهر داریها ،ونیروی انتظامی راهور ،از هیچی اطلاع ندارند ،وبه دلیل عدم تسلط پرسنل این دو ارگان به رایانه ؟
چراسراغ دانه درشتها وآقازاده هاییکه نصف بیشترکشورروتسخیرکردن نمیرن؟
پیمانکار برای رضای خدا خاسته براشون بسازه
این عکسا رو دیروز دیدم قلب بی رحم ترین انسانها رو هم میشکنه واقعا ایندفعه نتونستم عکسها رو ببینم واقعا از انسان بودن خودم شرمسارم خدایا ما رو ببخش وبا این همه ظلمی که میبینیم ، عکسهای از این دست زیاد تو فضای مجازی هست اما این رو نمیشه هیچطوری درک کرد.
شهردار شهید باکری را با این شهردار مقیاسه کنید واقعاً افتضاح است
روزی نه چندان دور خانه این شهر دار بر سرش ویران خواهد شد. انشاالله.
کجایی مهدی باکری
به قول هیتلر: قانون مانند تار عنکبوتی است که فقط حشرات کوچک را شکار میکنه...
عجب داریم با خودمون چیکار می کنیم
گناه پیمانکارست
تابناک منتشر کن
چرا کسی نیست یقه شهرداری رو بگیره
شهرداری شده یه کشور با یه بودجه
هم خونه رو سر صاحبش خراب میکنه هم بساط کاسبان خیابانی رو زیر و رو میکنه
باسلام از آنجا که مسولان بدون درد هستند پس این اخبار برایشان اهمیت ندارد وآنها فقط به فکر ماندن در صحنه قدرت هستند تا به فکر بی خانمانها
احتمالا پیمانکار به شهرداری باج نداده
بترس از ستم کردن بر کسی که جز خدا یاوری ندارد
بهترین کادو در روز زن توسط شهرداری و پیمانکار به این مادر اعطا شد.
مقصر اصلی شهرداری که اجازه داد کار تا این مرحله پیش بره
بهتر نبود شهردار به جای توجیهات غیر منطقی و غیر انسانی اول موضوع را دقیقا بررسی بعد از طریق مراجع قضایی پیگیری می کردند فقط زور شهرداری به افراد ضعیف و حاشیه نشین ها می رسد چنین شهرداری باید برکنار شود
روزی از روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی شهر ارومیه شهرداری داشت به نام شهید مهدی باکری که به روایتی روزی به علت بارش شدید باران و ابگرفتگی معابر آب وارد خانه های محلات قدیمی و فقیرنشین شهر می شود بلافاصله ماموران شهرداری و آقا مهدی باکری به کمک مردم می روند و خود شهید باکری به کمک پیرزنی می رود که آب وارد خانه اش شده بود پیرزن دعا می کند و چون شهردار را نمی شناخت به ایشان می گوید پسرم خدا از شما راضی باشد کاش شهردار نیز غیرت شما را داشت و شهید باکری نیز جواب می دهد بله مادر راست می گویی. اما اکنون وارث این شهردار ببینید چه کسی می باشد؟
در عکس کلیه اطلاعات هویتی یک نفر بوضوح مشخصه، میتونستین یک بخشهایی رو حذف کنین حداقل!
باید با پیمانکار یا هر کسیکه از احساسات انسانی مردم سوء استفاده میکند برخورد و با مجازات قانونی از تکرار بازیچه قرار دادن مردم جلوگیری شود
امام حسين (ع)
بترسيد از ظلم به کسي که جز خدا کسي را ندارد
چرا نظرات ارسال شده منتشر نشده است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار