بازدید 13345
پیمانه اقتصادی؛

از «جهش دوباره دلار در کانال 4700 تومان» تا «کشوری که قیمتها هر 35 روز یکبار دو برابر می‌شود»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب نشینی بورس تهران، درخواست آلمان و فرانسه برای تحریم بیت کوین، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا به بالاترین حد، هند به دنبال خرید نفت ارزان تر از عربستان سعودی و آمریکا، افزایش 520 هزار تنی صادرات ال پی جی ایران، کاهش نرخ تورم تولیدکننده بخش برق، افزایش فروش خودروی چین طی ژانویه و توصیه صندوق بین‌المللی پول به عرب‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 11 February 2018

از «جهش دوباره دلار در کانال 4700 تومان» تا «کشوری که قیمتها هر 35 روز یکبار دو برابر می‌شود»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب نشینی بورس تهران، درخواست آلمان و فرانسه برای تحریم بیت کوین، افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا به بالاترین حد، هند به دنبال خرید نفت ارزان تر از عربستان سعودی و آمریکا، سکه طرح جدید ۱۸ هزارتومان گران شد، افزایش 520 هزار تنی صادرات ال پی جی ایران، کاهش نرخ تورم تولیدکننده بخش برق، افزایش فروش خودروی چین طی ژانویه و توصیه صندوق بین‌المللی پول به عرب‌ها را در بر دارد.

بورس تهران با عقب نشینی هفته را آغاز کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه بیست و یکم بهمن ماه 96 با کاهش 517 واحدی معادل 0.53 درصد به رقم 97 هزار و 782 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام هفته گذشته افزایش اندک 184 واحد معادل 0.18 درصد را رقم زده بود. تالار شیشه ای در اولین روز کاری از چهارمین هفته بهمن ماه 96، بر خلاف آخرین روز کاری هفته قبل، شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 165 واحدی معادل 0.53 درصد به رقم 31 هزار و 228 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن، با افت 56 واحدی معادل 0.32 درصد، عدد 17 هزار و 550 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 42 واحدی معادل 0.32 درصد به رقم 13 هزار و 188 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.57 درصد همراه شد و 595 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 104 هزار و 845 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 503 واحد کاهش معادل 0.72 درصد به رقم 69 هزار و 266 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 386 واحد کاهش معادل 0.18 درصد همراه بود و عدد 209 هزار و 232 واحد را به نمایش گذاشت.

از «جهش دوباره دلار در کانال 4700 تومان» تا «کشوری که قیمتها هر 35 روز یکبار دو برابر می‌شود»

جهش دوباره دلار در کانال 4700 تومان

بازار ارز در اولین روز کاری هفته، روندی متفاوت با روز پنج شنبه گذشته داشت. به طوریکه دلار آمریکا در بازار آزاد تا سطح 47 هزار و 750 ریال نیز پیش رفت. سطحی که در آخرین روز کاری هفته قبل تحت فشار عرضه ارز از سوی بازارساز در کانال 46 هزار ریال قرار داشت. همچنین دلار آمریکا در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی با افزایش 769 ریال نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین به قیمت 46 هزار و 388 ریال فروخته شد. این سامانه همچنین نرخ یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار را با رشد 347 ریال به رقم 58 هزار و 533 ریال رساند. این ارز نیز در بازار آزاد اندکی بالاتر از 60 هزار ریال معامله شد. هر درهم امارات نیز در سامانه سنا، 12 هزار و 965 ریال قیمت گذاری شد.

درخواست آلمان و فرانسه برای تحریم بیت کوین

بر اساس گزارش های منتشر شده، آلمان و فرانسه هم به جمع کشورهایی پیوسته اند که قصد دارند بیت کوین را تحریم کرده یا محدودیت های شدیدی را بر آن اعمال کنند. به گفته ی وزرای امور اقتصادی آلمان و فرانسه ارزهای دیجیتال ''می توانند ریسک قابل توجهی را برای سرمایه گذاران به وجود آورند'' و ثبات مالی و اقتصادی بلند مدت را در خطر بیندازند. وزرای امور مالی آلمان و فرانسه به همراه روسای بانک مرکزی این دو کشور طی نامه ای به وزیران مالی گروه اقتصادی جی ۲۰ اعلام کرده اند که ارزهای مجازی تاثیرات بسیار ''محدودی'' در ثبات بخشی به وضعیت مالی در دنیا دارد. آن ها افزوده اند که ''با توجه به (روند رو به رشد) ارزش گذاری بر روی هر واحد از ارزهای مجازی و ظهور شکل های جدید از ابزارهای مالی که بر اساس این ارزها ایجاد می شوند باید به دقت آن ها را تحت نظر داشته باشیم''. همچنین، آن ها از اینکه ارزهای مجازی ''ارز'' خوانده می شود انتقاد کرده و گفته اند تا زمانی که مشخص نشود ماهیت هر واحد از آن ها چیست تنها به گمانه زنی ها افزوده می شود.

افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا به بالاترین حد خود از ۳ سال پیش تا کنون

گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۹ فوریه آمریکا با افزودن ۲۶ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۷۹۱ عدد رسانده است. همچنین، مجموع دکل های نفتی و گازی فعال در این بازه ی زمانی ۹۷۵ عدد بوده است. لازم به ذکر است که تعداد فعلی دکل های نفتی فعال در آمریکا در بالاترین حد خود از ماه آپریل سال ۲۰۱۵ تا کنون قرار دارد. افزون بر این، تحلیلگران اقتصادی حوزه ی انرژی موسسه ی سیمونز آمریکا در پیش بینی جدید خود اعلام کرده اند که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۱۰۰۲ و ۱۱۲۸ عدد خواهد بود.لازم به ذکر است که در هفته ی گذشته مبادله ی آتی نفت خام آمریکا با قیمت حدودا ۶۰ دلار در هر بشکه انجام شد.

هند به دنبال خرید نفت ارزان تر از عربستان سعودی و آمریکا است

دارمندرا پرادان' وزیر نفت هند اعلام کرد: دهلی نو به منظور کاهش فشار بر مصرف کنندگان هندی، از عربستان سعودی و آمریکا درخواست خواهد کرد تا نفت را با قیمت پایین تری به هند بفروشند. به نقل از روزنامه هندو، وی با اشاره به اینکه 'خالد الفلیح' وزیر نفت عربستان سعودی در تاریخ 23 فوریه به هند سفر خواهد کرد، گفت: ریک پری وزیر انرژی آمریکا نیز در تاریخ 28 فوریه و 1 ماه مارس از هند دیدار می کند و ما قصد داریم در این دیدارها درخصوص کاهش قیمت نفت با آنها مذاکره کنیم. وی گفت: هند معتقد است که قیمت نفت باید کاهش یابد.قیمت بنزین در هند در چند روز گذشته به 73 روپیه (حدود یک یورو) در هر لیتر رسید که این مقدار بالاترین قیمت سوخت از زمان آغاز به کار دولت 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در سال 2014 محسوب می شود. قیمت گازوئیل در هند نیز به سطح بی سابقه 64.15 روپیه (حدود .82 یورو) در هر لیتر رسیده است.این درحالیست که دولت هند در بودجه پیشنهادی خود برای سال 2018، جهت کنترل قیمت سوخت در این کشور مالیات غیرمستقیم بر بنزین و گازوئیل را کاهش نداده است. شرکت های نفتی هند سال گذشته اعلام کردند: قیمت بنزین و گازوئیل به صورت روزانه در این کشور تغییر خواهد کرد. پیش از این شرکت های نفت هندی در اول و آخر هر ماه، قیمت بنزین و گازوئیل را براساس قیمت بازار تعیین می کردند. /ایرنا

سکه طرح جدید ۱۸ هزارتومان گران شد

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز شنبه، قیمت انواع سکه گران شد؛ بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۸ هزار تومان افزایش ۱۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۰۰۰ تومان افزایش، ۱۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان، نیم سکه با ۳۰۰۰ هزار تومان افزایش ۷۶۲ هزار تومان، ربع سکه با ۳۰۰۰ تومان کاهش ۴۵۴ هزار تومان و سکه گرمی با ۱۰۰۰۰ تومان افزایش ۳۱۰ هزارتومان معامله شد.

افزایش 520 هزار تنی صادرات ال پی جی ایران

منابع کشتیرانی از شروع قدرتمند صادرات ال‌پی‌جی از ایران در سال 2018 خبر داد و اعلام کردند که در ماه ژانویه ایران 520 هزار تن صادرات داشته که بالاترین میزان از زمان لغو تحریم در سال 2016 به شمار می‌رود. به گفته منابع کشتیرانی، این حجم، 146 هزار تن بیش از ارقام منتشر شده اولیه در نیمه ماه ژانویه است. همچنین این رقم 39.4 درصد بیش از 373 هزار تن صادرات در دسامبر 2017 است. در ماه دسامبر، نخستین افزایش ماهانه در 3 ماه گذشته رقم خورده بود. صادرات ال پی جی ایران از ماه سپتامبر به علت کاهش تولید در پارس جنوبی در اثر تعمیرات دو ماهه روند کاهشی را آغاز کرده بود. محموله‌های ال‌پی جی ایران در سال 2017 در مجموع به 3.5 میلیون تن رسید که بالاترین میزان ماهانه نیز در ماه اگوست با صادرات 423 هزار تن رقم خورد. پس از ماه اگوست تعمیرات در پارس جنوبی آغاز شد و تا نیمه ماه نوامبر به طول انجامید. به نوشته این گزارش، صادرات ایران به پر کردن کمبود محموله های لحظه ای از غرب آسیا کمک کرده است. عربستان، امارات، قطر و کویت محموله های لحظه ای کمتری صادر می کنند چراکه آنها بر تامین قراردادهای سالانه و تامین نیاز داخلی متمرکز شده‌اند. منابع کشتیرانی اعلام کردند آمارهای اولیه نشان می‌دهد که تاکنون ارسال 132 هزار تن در قالب 3 محموله در ماه فوریه قطعی شده است.

نرخ تورم تولیدکننده بخش برق کاهش یافت

طبق اعلام مرکز آمار شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل پاییز سال ١٣٩٦ به عدد ١١٣.٠٢ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل (١٣١.٦٦)، ١٤.١٦ درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل (١٢٨.٣١)، ١١.٩٢ درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص کل بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه)، ٣.٤٣ درصد کاهش داشته که نسبت به همین اطلاع در فصل تابستان سال ١٣٩٦ (٢.٥٢- درصد)، کاهش داشته است.

افزایش فروش خودروی چین طی ژانویه

روز جمعه سندیکای خودروسازان چین اعلام کرد که فروش خودرو در این کشور طی ماه گذشته میلادی (ژانویه) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۹/ ۱۱ درصد افزایش یافته و به ۸۱/ ۲ میلیون دستگاه رسیده است. کارشناسان این آمار را به عنوان آغازی سریع برای سالی تلقی می‌کنند که انتظار می‌رود طی آن رشد فروش خودرو در کل جهان دستخوش کاهش شود. افزایش فروش خودرو در چین طی ماه ژانویه، هشتمین ماه متوالی این افزایش را رقم زده است و پس از افزایش ۱/ ۰ درصدی کل فروش خودرو در ماه دسامبر بوده است. پیش از این سندیکای خودروسازان چین پیش‌بینی کرده بود که بازار خودروی چین در سال جاری حدود ۳ درصد رشد خواهد کرد. این به معنای دومین سال پیاپی رشد بی‌رمق این بازار خواهد بود. بازار خودروی چین هم به لحاظ تقاضا و هم به لحاظ عرضه، بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵ میلیون خودروی سواری و حدود ۴ میلیون خودروی باری تولید کرده است.

صادرات ایران به چین افزایش یافت

بر اساس آخرین آمارها ارزش کل صادرات ایران به چین در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۲۵.۲ درصد رشد ارزشی، به رقمی معادل ۱۸ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار رسیده است. مهمترین اقلام صادراتی ایران به چین شامل نفت خام، انواع پلی اتیلن، متانول، گوگرد، استیرن، سنگ آهن، سنگ مس، مس تلخیص شده، سنگ کروم، سنگ سرب، سنگ روی و سنگهای مرمر و تراورتن در سال ۲۰۱۷ بوده است.گفتنی است که حجم مبادلات تجاری ایران و چین در این سال بیش از ۳۸ میلیارد دلار بوده است و بر اساس آنچه مسئولان اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام کرده‌اند هدف گذاری مبادلات تجاری با چین در سال ۲۰۱۸، رقمی معادل ۵۰ میلیارد دلار تعریف شده است.

توصیه صندوق بین‌المللی پول به عرب‌ها

کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول توصیه کرده است که کشورهای عربی دسمتزد های دولتی و یارانه را به منظور کنترل هزینه های خود و داشتن رشد پایدار و اشتغالزایی کاهش دهند .لاگارد در سخنرانی خود که در مجمع پولی عربی برگزار شد گفت: برخی از کشورهای عربی یکسری اصلاحات نوید بخش اتخاذ کرده اند؛ اما برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی باید اصلاحات بیشتری در دستور کار سران عرب قرار گیرد. رییس صندوق بین المللی پول تصریح کرد که قیمت پایین نفت درحال تحت الشعاع قرار دادن تامین منابع مالی خارجی صادر کنندگان نفت عرب است؛ از طرفی هم وارد کنندگان با افزایش بدهی دست و پنجه نرم می کنند؛ ضمن اینکه بیکاری، درگیری، تروریسم و موضوع پناهندگان هم در داخل کشورهای عربی چالش بزرگی است.

کشوری که قیمتها هر 35 روز یکبار دو برابر می‌شود

برآوردهای مجمع ملی ونزوئلا که اکثریت آن در اختیار مخالفان دولت این کشور است نشان می دهد که قیمت ها در ونزوئلا طی 12 ماه منتهی به پایان ژانویه 4 هزار و 68 درصد رشد کرده است. در حالی که بحران اقتصادی میلیون ها ونزوئلایی را با کمبود مواد غذایی و دارو مواجه کرده، به گفته نمایندگان مخالف دولت، نرخ تورم ونزوئلا تنها در ماه ژانویه 84.2 درصد بوده است.این ر قم تورم ماهیانه بدان معناست که نرخ تورم سالانه ونزوئلا بیش از 150 هزار درصد بوده و قیمت ها حداقل هر 35 روز یکبار دو برابر می شود.در حالی که ونزوئلا با کمبود نقدینگی مواجه است و زیرساخت های ارتباطی و بانکی این کشور وضعیت بغرنجی را سپری می کنند، انجام معاملات روزمره برای مردم ونزوئلا به شکل فزاینده ای دشوار شده است.دولت ونزوئلا جنگ اقتصادی تحمیل شده از سوی مخالفان و شرکت های بزرگ را که از پشتیبانی واشنگتن برخوردارند دلیل این وضعیت می داند.در حال حاضر ارزش هر یک میلیون دلار ونزوئلا در بازار سیاه تنها معادل 7 دلار آمریکاست. به نقل از تسنیم، دولت ونزوئلا بیش از دو سال است که نرخ تورم را اعلام نکرده است.

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۶
از حامیان دولت پاکدست چه خبر؟
انشالله با این وضعی که پیش میرود ما نیز مثل دولت و ملت قهرمان ونزویلا به این نرخ تورم دست پیدا می کنیم مگه ما چمون از ونزویلا کمتره اگه اونا چاوز داشتن ما هم احمدی نژاد داشتیم
من تعجب میکنم الان چند ماهه که آقای رئیس جمهور و معاونینش و رئیس بانک مرکزی میگویند نرخ ارز پائین میاد در حالیکه ارز به حرفهای اونها گوش نمیکنه و مجلس هم در مورد کفایت ... که شناختی از اقتصاد نداره و حرفهای عوام فریبانه میزنه ، واکنش نشون نمیده
آن کشور دوست ماست!!!
سو مدیریت کار ونزوئلارا به اینجا کشانده کشوری که نتواند نوسانات قیمت نفت را کنترل کند حتما درگیر نابسامانی اقتصاد ميشود
اقتدار یعنی دلار۵۰۰۰ تومان
دلارروزشنبه ۲۱ بعمن مرز۴۸۰۰ تومان راهم ردکرد
ما هم دست كمي از ونزوئلا نداريم، دلار و سكه ساعت ميزنه نه روز
واحد پول ما هم دست کمی ار اونا نداره 1000000 ریال چند دلاره ؟؟؟؟؟؟ واقعامایع شرم
با این مدیریت و فقط شعار دادن , بزودی ونزویلا را هم رو سفید میکنیم.
هر دلار 50000 ریال بزودی .
ایناراولش کن 22بهمن مبارکباد.
احمدي نژاد بياد به افتخار جايگاه ونزويلا نايل خواهيم شد
پايان سال ٩٧ دلار ٦٥٠٠ تومان خواهد شد
سكه تمام ٢ ميليون تومان
مسكن ٣٠-٤٠ درصد افزايش پيدا خواهد كرد
اگر دولت تورم را ١٠ درصد اعلام كند
سكه،مسكن،دلار ٣٠-٤٠ درصد افزايش پيدا ميكنه
اميدوارم اشتباه كنم
خداروشکر از ونزوئلا بهتره وضعیتمون.مرگ بر آمریکا. از آخر دومیم
امریکای جنایتکار هرکشوری را که تسلیمش نشه رو باتحریم واغتشاشات داخلی ودستکاری قیمت نفت ودلار دچار بحران میکنه تا به تنگ بیاد وتسلیم بشه. مرگ برآمریکا
قربونت چرا تعجب کردی؟!! هر یک ملیون واحد پول ما هم میشه ۲۰ دلار.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر