بازدید 14290
۴
آخرین تحولات سوریه؛

مروری بر حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه از سال 2013 تاکنون/پیام اسد به نتانیاهو/بیانیه حزب الله لبنان در پی سرنگونی جنگنده اسرائیل/سرنگونی بالگرد ترکیه توسط کردهای سوریه

روز گذشته بحران در سوریه به اوج خود رسید و در مهم ترین تحول، یک درگیری چند ساعته میان ارتش سوریه و جنگنده های ارتش اسرائیل به وقوع پیوست که منجر به سرنگونی یک جنگنده اف-16 اسرائیلی شد و تل آویو نیز حملاتی را علیه پایگاه هایی در خاک سوریه راه اندازی کرد. به غیر از نبرد هوایی ارتش سوریه و اسرائیل، در شمال سوریه نیز شاهد سرنگونی بالگرد ارتش ترکیه توسط نیروهای کرد بودیم.
کد خبر: ۷۷۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 11 February 2018

روز گذشته، بحران در سوریه به اوج خود رسید و در مهم ترین تحول، یک درگیری چند ساعته میان ارتش سوریه و جنگنده های ارتش اسرائیل به وقوع پیوست که منجر به سرنگونی یک جنگنده اف-16 اسرائیلی شد و تل آویو نیز حملاتی را علیه پایگاه هایی در خاک سوریه راه اندازی کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی فهرست وار، به تجاوز هوایی جنگنده‌های اسرائیلی به خاک سوریه از سال 2013 تا کنون پرداخته است.

براساس این گزارش، اسرائیل از سال 2013 چندین حمله هوایی را در خاک سوریه صورت داده که هدف بیشتر این حملات مواضع نیروهای حرب الله بوده است.

2018- در شدیدترین نوع از حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، جنگنده های رژیم صهیونیستی بیش از 12 بار به پایگاه های ارتش سوریه و «ایران» حمله کردند. این برای اولین بار از آغاز بحران سوریه در سال 2011 بود که اسرائیل علنی اعلام کرد اهداف متعلق به ایران را در خاک سوریه هدف قرار داده است.

2017- در ماه آوریل سال گذشته میلادی، صدای انفجار شدیدی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق شنیده شد. رسانه های سوری اعلام کردند این صدای مهیب ناشی از حملات موشکی اسرائیل بوده است.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه (وابسته به معارضان) ادعا کرد اسرائیل انبار تسلحیات متعلق به حزب الله را هدف قرار داده است.

همچنین در ماه ژانویه دمشق اعلام کرد جنگنده های رژیم صهیونیستی فرودگاه نظامی «المزه» در ریف دمشق را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

2016- در ماه دسامبر، جنگنده های اسرائیلی با ادعای حمله خمپاره ای از جولان اشغالی، فرودگاه المزه در ریف دمشق را بمباران کردند.

2015- حملات هوایی اسرائیل در 18 ژانویه 2015 به یک مقر ارتش سوریه در جولان، منجر به کشته شدن 6 عضو حزب الله و یک ژنرال ایرانی شد. حزب الله این حمله را با کشتن 2 سرباز اسرائیلی تلافی کرد.

پس از این حمله که در ماه آگوست صورت گرفت، اسرائیل ادعا کرد پس از اصابت چند راکت به سرزمین های اشغالی مواضعی در جولان را هدف قرار داد که 4 یا 5 تن از افراد مسئول (در حمله ادعایی به رژیم صهیونیستی) کشته شدند.

مروری بر حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه از سال 2013 تاکنون/پیام اسد به نتانیاهو/بیانیه حزب الله لبنان در پی سرنگونی جنگنده اسرائیل/سرنگونی بالگرد ترکیه توسط کردهای سوریه

سمیر قنطار، از رزمندگان برجسته حزب الله که سی سال را در زندان های رژیم صهیونیستی گذرانده بود نیز در ماه دسامبر 2015 و درپی حملات هوایی این رژیم به ریف دمشق به شهادت رسید.

2014- در ماه ژوئن ارتش رژیم صهیوینستی ادعا کرد، در پاسخ به حملاتی از خاک سوریه، مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده است.

در ماه سپتامبر نیز ارتش رژیم صهیونیستی، یک جنگنده ارتش سوریه را به ادعای اینکه قصد داشته به خط آتش بس در جولان نزدیک شود سرنگون کرد.

2013- در ماه ژانویه جنگنده های رژیم صهیونیستی یک سایت میزبان موشک های زمین به هوا و یک مجتمع نظامی در ریف دمشق را به بهانه وجود سلاح های شیمیایی در آن هدف قرار دادند.

به گفته یک دیپلمات لبنانی، در ماه می نیز جنگنده های رژیم صهیونیستی، یک مرکز تحقیقاتی و علمی، انبار تسلیحات و یک پایگاه هوایی را هدف قرار دادند.

تحلیل هاآرتص از ماجرای انهدام جنگنده اسراییلی

روزنامه «هاآرتص» در تحلیل حمله موفق پدافند هوایی ارتش سوریه به جنگنده متجاوز اسرائیلی، نوشته است هر قدر هم که اسرائیل سوریه را هدف قرار دهد، این تصویر لاشه جنگنده خواهد بود که در صدر اخبار است.

«چمی شالو» تحلیلگر کهنه‌کار اسرائیلی در یادداشتی که در روزنامه «هاآرتص» منتشر شده، به این مسأله اشاره کرده و نوشته است هر قدر هم که جنگنده‌های اسرائیلی زیرساخت‌های سوریه را هدف قرار دهند، نهایتا آنچه در رسانه‌ها بیش از همه جلب توجه می‌کند، تصاویر لاشه جنگنده ساقط شده اسرائیل است.

وی در آغاز این یادداشت با بیان اینکه به نظر می‌رسد اسرائیل و ایران در حال سنجیدن خطوط قرمز یکدیگر هستند، نوشته است: «مهم نیست که نیروی هوایی اسرائیل به تأسیسات ایران و سامانه‌های دفاعی سوریه چه میزان خسارت وارد می‌کند، چراکه نهایتا تصویر گزنده‌ای که در رسانه‌ها دست به دست می‌شود، لاشه جنگنده اف-۱۶ است که در نزدیکی کیبوتز «هاردوف» در جنوب «جلیله» سقوط کرد».

مروری بر حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه از سال 2013 تاکنون/پیام اسد به نتانیاهو/بیانیه حزب الله لبنان در پی سرنگونی جنگنده اسرائیل/سرنگونی بالگرد ترکیه توسط کردهای سوریه

شالو افزود: «اگر گزارش‌های اولیه مبنی بر اینکه این جنگنده ۵۰ میلیون دلاری توسط موشک ضدهوایی ساقط شده، درست باشند، از زمان جنگ ۱۹۸۲ لبنان این اولین مورد شلیک موفق سوریه به سمت یک جنگنده اسرائیلی بوده است. از آنجا که در سال‌های اخیر جنگنده‌های اسرائیلی در جریان پروازهای متعدد خود در سوریه و لبنان همواره شکست‌ناپذیر بوده‌اند، انتشار تصاویر یک جنگنده ساقط‌شده اسرائیلی به عنوان یک پیروزی تاریخی برای سوریه علیه نیروهای صهیونیست به تصویر کشیده خواهد شد».

مسئله دیگری که این تحلیلگر اسرائیلی به آن اشاره کرده، خوش‌بینی کاذب «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ایجاد روابط نزدیک با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و همراه کردن مسکو با خود است.

او نوشته است: «نخست‌وزیر نتانیاهو با نشان دادن صمیمیتی بی‌سابقه و دیدارهای مداوم با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، این تصور غلط را ایجاد کرد که ممکن است مسکو با اسرائیل در تلاش برای ممانعت از گسترش حضور ایران در سوریه و لبنان، همراه شود».

شالو این تصور را غلط دانسته و نوشته است روسیه نشان داده که در خاورمیانه و مناطق دیگر جهان تنها به دنبال منافع خود است و به منافع اسرائیل اهمیتی نمی‌دهد.

وی درباره حزب‌الله هم نوشته است: «بازیگری که اسرائیل باید بیش از همه مراقبش باشد، حزب‌الله است. این تنها نیرویی است که یک قدرت بازدارنده موثر در برابر اسرائیل در اختیار دارد. بیش از ۱۳۰ هزار موشکی که این گروه شبه نظامی شیعه در اختیار دارد، نه تنها می‌توانند شهرها و زیرساخت‌های اسرائیل را نابود کنند، بلکه اسرائیل را وادار خواهند کرد که جنگی همه‌جانبه و نهایتا پرهزینه برای نابودی تهدید به راه بیندازد».

پیام اسد به نتانیاهو

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار گزارشی نوشت: حدود یک ماه پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه برخی خلبانان سوری از حمله‌های به اصطلاح "بزن و درویی" اسرائیل بسیار عصبانی هستند و به پرزیدنت بشار الاسد اعلام کردند حاضرند که دست به عملیات در داخل سرزمین‌های اشغالی بزنند حتی اگر بنا باشند این عملیات عملیات انتحاری باشد.

همزمان خبر‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس جمهوری سوریه رسما از پرزیدنت پوتین تقاضا کرده که زمان سفر نتانیاهو به موسکو به وی اخطار دهد که از این پس سوری‌ها در مقابل حملات اسرائیلی واکنش نشان خواهند داد و از این پس اسرائیل حق نخواهد داشت به قلمروی سوریه حمله کند و توقع داشته باشد که هواپیماهایش سالم به آشیانه برگردند.

ظاهرا نتانیاهو اخطار را باور نداشت که سوری‌ها توان سرنگونی هواپیما‌های پیشرفته اسرائیلی را دارند و حاضر نشد خط قرمز‌های توافق شده با روسیه را رعایت کند.

مروری بر حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه از سال 2013 تاکنون/پیام اسد به نتانیاهو/بیانیه حزب الله لبنان در پی سرنگونی جنگنده اسرائیل/سرنگونی بالگرد ترکیه توسط کردهای سوریه

این ماجرا‌ها همه در زمانی بوقوع پیوست که آمریکایی‌ها چند روز قبل ارتش سوریه و همپیمانانش را که به سمت دیر الزور در حال حرکت بودند، هدف دادند و علیرغم زیر پای گذاشتن توافقات قبلی با روسیه اظهار کردند که از عبور از این خطوط قرمز دریغ نخواهند کرد.

دلیل اینکه خط قرمز‌ها را به عنوان خط قرمز‌های توافق شده میان آمریکا و روسیه عنوان می‌کنیم برای این است که طبق بسیاری از گزارش‌ها این خط قرمز‌ها میان دو کشور ترسیم شده و متحدین دو طرف پذیرفتند که به توافق دو کشور احترام بگذارند، اما وقتی خود ایالات متحده این خط قرمز‌ها را زیر پای می‌گذارد نمی‌تواند توقع داشته باشد که دیگران آن را رعایت کنند.

تل‌آویو: با ایران به دنبال درگیری نیستیم

نشریه «یدیعوت آحارونوت» به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که رژیم صهیونیستی در پیامی به مسکو، از روسیه خواسته «به سرعت» وارد عمل شده و به ایران و سوریه اعلام کند که اسرائیل به دنبال درگیری نیست.

بنا بر این گزارش، در این پیام از روسیه خواسته شده که میانجیگری کند و به تهران و دمشق بگوید که با وجود حملاتی که امروز اسرائیل در سوریه انجام داد، خواهان بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری نیست.

مروری بر حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه از سال 2013 تاکنون/پیام اسد به نتانیاهو/بیانیه حزب الله لبنان در پی سرنگونی جنگنده اسرائیل/سرنگونی بالگرد ترکیه توسط کردهای سوریه

به نوشته این نشریه، اسرائیل پیام مشابهی هم به واشنگتن ارسال کرده و خواهان آن شده که آمریکا میان این رژیم و لبنان میانجیگری کند. در روزهای گذشته طرح اسرائیل برای دیوارکشی در مرز لبنان و همچنین تلاش این رژیم برای دست بردن به منابع زیرزمینی لبنان، موجب تنش میان طرفین شده بود.

بیانیه حزب الله لبنان در پی سرنگونی جنگنده اسرائیل

حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای ضمن تمجید از سرنگون کردن جنگنده متجاوز صهیونیست از سوی ارتش سوریه اعلام کرد که مرحله جدیدی شروع شده و معادلات قدیمی از بین رفته است.

در بیانیه حزب الله آمده است: مرحله راهبردی جدیدی شروع شده است. تجاوز مداوم رژیم صهیونیستی به سوریه و هدف قرار دادن تأسیسات و مراکز نظامی و شهری آن محکوم است. از هشیاری ارتش سوریه در مقابله با جنگنده های اسرائیلی و سرنگونی جنگنده اف ۱۶تمجید می کنیم.

حزب الله بیان کرد: این سرآغاز مرحله جدیدی است که مانعی در برابر هدف قرار دادن حریم هوایی و اراضی سوریه می شود. حمایت آشکار رژیم صهیونیستی از تروریسم و گروه های تکفیری و ورود به خط بحران سوریه از باب دشمنی و تجاوز را مورد انزجار قرار می دهیم.

 در این بیانیه آمده است: تحولات امروز مفهومش این است که معادلات قدیمی قطعا تغییر کرده و از بین رفته است. ما حمایت قوی و ثابت خود از ملت سوریه در دفاع از اراضی، حاکمیت و حقوقش را مورد تأکید مجدد قرار می دهیم.

سرنگونی بالگرد ترکیه توسط کردهای سوریه

به غیر از نبرد هوایی ارتش سوریه و اسرائیل، در شمال سوریه نیز شاهد سرنگونی بالگرد ارتش ترکیه توسط نیروهای کرد بودیم.

در همین راستا، روز گذشته، منابع نظامی کُردی در سوریه از سرنگون کردن یک فروند بالگرد نظامی ترکیه در منطقه راجو در شمال سوریه خبر دادند.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: یک فروند بالگرد نظامی ترکیه در شمال سوریه سرنگون شد.

وی افزود: طرف هایی که به سرنگونی بالگرد ما اقدام کردند تاوان آن را خواهد پرداخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
سلام تجربه نشان داده جلوی سگ هار عقب نشینی فایده ای ندارد باید به سنگ چشم وحشی او را نشانه رفت که الحمدالله رفتند
اسرائیل خوبه میگه ما دنیال در گیری نیستیم
مثل اینکه با مشت بزنن تو صورتت بعد بگن ما نمی خواهیم دعوا کنیم
درعالم سياست گفته ها اكثرامعناي برعكس داره وقتي باهات دست ميده مواظب دسته ديگه اش باش كه خنجرداره ودرحال فررو كردن درپشتت هست ازيك طرف فعل وانفعالات اخيراسراييل درمرزها وداخل خود نشان ازآرايشهاي بخصوص داردوازطرف ديگر مانورهاي نظامي پي درپي نيز تفكرات ونيات شيطاني اين هاروعيان ميكنه.
همیشه برای من این سؤال مطرح بود که با وجود این همه حمله از سوی اسرائیل، چرا سوریه هیچ واکنشی جز محکوم کردن و شکایت به سازمان ملل از خود نشان نمی دهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان