بازدید 15090

آتش بازی گسترده دهه فجر در صد متری بحران مهار نشده! +فیلم

همه این‌ها در حالی است که کمتر از صد متر آن سوتر از محل حادثه، در میدان ولیعصر (عج) که شماری از خودرو‌های آتش نشانی و امدادی پیرامون آن هم متوقف شده‌اند، مراسم آتش بازی در دستور کار عده‌ای دیگر از مسئولان قرار دارد و هربار که صدای شلیک یا انفجار وسایل آتش بازی طنین انداز می‌شود، برخی تصور می‌کنند که ساختمان در حال سوختن فروپاشیده و به آوار تبدیل شده است!
کد خبر: ۷۷۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸ 06 February 2018
نه دهه فاطمیه، نه آلودگی شدید هوا و نه حریق هولناکی که حدود ۳۶ ساعت است اطفا نشده، هیچ یک  نمی‌توانند مانع از آتش بازی شوند؛ تنها کافی‌ است مسئولان بخواهند ثابت کنند دهه فجر را گرامی داشته‌اند!
 

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که شدت آلودگی هوای تهران مسئولان را مجاب کرده تا برای سومین روز پیاپی، به تعطیلی مدارس و تشدید محدودیت‌های ترافیکی رأی دهند، در یکی از آلوده‌ترین مناطق تهران برای دومین روز متوالی آتش‌بازی وسیع در دستور کار قرار گرفت؛ آتش بازی همراه با صدا‌های مهیب که بسیاری تصور می‌کردند، ناشی از تکرار حادثه پلاسکو باشد!

در میدان ولیعصر (عج) و در حفره‌ای که در حاشیه راه اندازی ایستگاه مترو در این میدان ساخته شده و «ایوان انتظار» لقب گرفت، طی دو روز اخیر مراسمی در جریان است که به شدت اهالی منطقه را نگران کرده است. مراسم آتش بازی که حادثه رقم خورده در نزدیکی این میدان و اخبار ناخوشایندی که از آن به گوش می‌رسد، سر و صدا‌های آن به شدت نگران کننده به نظر می‌رسد.

درباره حادثه‌ای سخن می‌گوییم که دو روز است بسیاری از مأموران آتش نشانی تهران را با تمام تجهیزات روانه این میدان کرده، اما تلاش شبانه روزی ایشان هنوز به پایان آن منجر نشده است؛ حریق ساختمان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو که بو و دود ناشی از آن را تا کیلومتر‌ها آن سوتر می‌توان استشمام کرد و دید.

 

رویدادی که برخی مسئولان بر این باورند، شاید به فروریختن این سازه منجر شود، چون درجه حرارت قسمت‌های پایینی آن تا ۴۰۰ درجه گزارش شده، سازه اسکلت فلزی و قدیمی آن عایق بندی نشده و در برابر حرارت به شدت آسیب پذیر است، آب بسیاری برای اطفای حریق آن به طبقات زیرین سازه ریخته شده و ترک‌های نقش بسته بر در و دیوار طبقات فوقانی نوید اتفاق شومی را می‌دهد.

آتشی که البته آتش نشانان از زمان آغازش تا کنون با رعایت همه جوانب احتیاط می‌کوشند مهار و اطفایش کنند، اما ایجاد حفراتی در طبقات سازه برای خروج دود و حرارت و حتی حفاری زمین برای سرازیر کردن آب شبکه توزیع شهری هم نتوانسته پایان بخش آن باشد و از این روی، برخی بر این باورند فرجامی شبیه پلاسکو در انتظار این سازه کهنسال خواهد بود؛ سازه‌ای که مشابه پلاسکو گفته می‌شود در خصوص ایمنی آن بار‌ها هشدار داده شده بود، اما کسی این هشدار‌ها را جدی نگرفت.

این حادثه به قدری نگران کننده است که از شب گذشته تخلیه ساختمان‌های مجاور این سازه در دستور کار قرار گرفته و تمامی تدابیر برای کاهش خسارات ناشی از فروپاشی و آوار شدن ساختمان دیده شده است؛ تدابیری که در پس زمینه شان، خاطره بسیار تلخ پلاسکو قرار گرفته و حتی شنیده‌ها حکایت از تصمیماتی برای محدود کردن حضور آتش نشانان در درون این سازه دارد؛ تصمیمی که می‌تواند اطفای حریق را به تأخیر بیندازد، اما در مقابل جان آتش نشانان قابل چشم پوشی به نظر می‌رسد.

 
تعداد بازدید : 1525

همه این‌ها در حالی است که کمتر از صد متر آن سوتر از محل حادثه، در میدان ولیعصر (عج) که شماری از خودرو‌های آتش نشانی و امدادی پیرامون آن هم متوقف شده‌اند، مراسم آتش بازی در دستور کار عده‌ای دیگر از مسئولان قرار دارد و هربار که صدای شلیک یا انفجار وسایل آتش بازی طنین انداز می‌شود و انعکاس آن تا کیلومتر‌ها آن سوتر می‌رود، برخی تصور می‌کنند که ساختمان در حال سوختن فروپاشیده و به آوار تبدیل شده است!

تصوری که ظاهرا برای دایر کنندگان و سفارش دهندگان آتش بازی مناسبتی هیچ محلی از تأمل نداشته و ندارد که اگر داشت، بحران مهار نشده صدمتری محل آتش بازی برایشان مهم جلوه می‌کرد و دست از کار می‌کشیدند؛ بحرانی که معلوم نیست انتهای آن چگونه خواهد بود؛ با تکرار پلاسکو یا به ثمر نشستن تلاش‌های یک و نیم روزه آتش نشانانی که جانشان را کف دست گرفته اند.

نکته مهمی که ظاهرا در مقابل تلاش عده‌ای از مسئولان برای نشان دادن تلاششان برای گرامیداشت دهه فجر، بی اهمیت جلوه کرده است؛ درست مثل بی اهمیت جلوه کردن مصادف شدن فجر انقلاب در سال جاری با ایام دهه فاطمیه. مثل بی اهمیت جلوه کردن آلودگی هوا که دایر کردن آتش بازی در آن چیزی شبیه شوخی تلخ نیست.

آتش بازی که زمان زیادی تا نسخه آخر سالی آن نمانده است؛ همان نسخه‌ای که چهارشنبه سوری نام دارد و تا یکی دو سال پیش همه آن را مردود می‌دانستند و سعی داشتند اشکالات فراوانش را برشمرند و حالا مدتی است که تاکید دارند در برگزاری اش امنیت رعایت شود و هراس انگیز نباشد، ولی برخی به نام دهه فجر نوع هولناکش را رسما برای عموم رونمایی می‌کنند؛ آن هم درست بیخ گوش حادثه‌ای که هنوز مهار نشده و آتش نشانان، نیرو‌های پلیس، مسئولان شهری و امدادگران برای کاهش آسیب هایش به صف شده‌اند و از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۸
هوا به اندازه کافی آلوده وغیرقابل استفاده هست اینها هم با این کارا به الودگی بیشتر هوا کمک میکنند.واقعا" چگونه بدون تدبیر این تصمیمات گرفته میشوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
تابی جون مجبوری هر چی به ذهنت میرسه بزنی توسایت؟ کمی فکر کن بابا چقدر ناامیدی تولید میکنی؟
یه دولت داره آتش خاموش میکنه یه دولت داره آتش بازی میکنه،خلاصه همه دولتها مشغول خدمت وفعالیت هستند!!!!
اینقدر آتیش بازی انجام ندادن دیگه اصولش رو هم فراموش کردن. چقدر آماتور و غیر حرفه‌‌ای دارن آتیش بازی میکنن. برین از امارات و قطر یاد بگیرین.
به نظر میرسه مشکل شما چیز دیگه ای است از اینهمه آسمان ریسمان کردن.
همه خبرهات اینطوریه؟!!!!
اصلابا این وصع مملکت و شکم گرسنه من و همسر بیمارم فرزندان بیکارم این کارها اسراف و خطر داره...
مگر صدای دیروز مردم فریاد مرگ بر گرانی را نشنیدید...
ابروی چهل ساله نظام را نبرید.پا روی خون شهیدان نگذارید.لااقل برای دلخوشی این مردم در ظاهر خدمت کنید
اش انقدر شور بود که تابناک خان هم فهمید
وقتی میگویند مدیران نالایق منظور 98 درصد آنهاست باور کنید
همه چیزمون به همه چیزمون میخوره
مسئله این است: آتش بازی یا بازی با آتش؟
الو ، اونجا آتش نشانیه؟
نه ببم ، آتش فشانیه!
عجب تا دیروز که آتیش بازی بد بود و چهارشنبه سوزی بود
جمهوری اسلامی همه چیزش باید اسلامی باشد.
كاراي فولتون خيلي ديگه داره زياد ميشه ها ...
چقدر صدا اون پایین وحشتناک میپچید در ایوان انتظار (زیرگذر ) و مردمی که از مترو بیرون میومدن به شدت ترسیده بودن
من نزدیک اینجا دندانپزشکی بودم مدام فکر میکردم که ساختمان فرو زیخته و بعد از ند انفجار از دستیار پزشک پرسیدم گفت صدای آتش بازی هست آخه این چه کاری هست انجام میدهید یک کم آنطرف تر نگران فروریختن و جان مردم و آتش نشان هایمان هستیم اینطرف آتش بازی برگزار میکنند ،زخم مردم را در این بحران های پیچیده در هم تازه نکنید ، چه دلار ، بیکاری ، گرانی ، تخم مرغ ، مسکن ، زلزله ، آلودگی هوا ، آتش سوزی ، غرق شدن 2 کشتی و برف روبی خیابان ، جاده ها و فرودگاه ها و .............. الان نیاز به مدیریت بحران دارند توقع مردم از شما مدیریت بحران هست
مملکت در روزگار فوق العاده کمدی میباشد منتها بسیار تلخ
انقلاب با آرمانهایش زنده هست نه با جشن هایش . رسیدگی کنید ببینید چقدر در این آرمانها موفق بودید .

آیا مردم راضی هستند ؟
آیا تفاوت طبقاتی کمتر شده ؟
آیا ارزش پول ملی در کشور مستقل و یر منابع ایران حفظ شده ؟

فقط جشن و آتش بازی ؟!!! متاسفانه اینها اصلا کافی نیست و مردم توقع بیشتری دارند .
تو رو خدا فقط قبل از اینکه خیلی دیر بشه از خواب بیدار شوید
جلوی چهارشنبه سوری که یک نماد کلا ایرانیست ایستادگی نکنید . نگویید خرافات هست با فرهنگی که با مردم عجین شده جلو گیری نکنید .
اینکه مسئولین عزیز ما به این شکل میان مسائل مختلف تفکیک قائل میشوند و مثلا آتش سوزی را مخل مراسم آتش بازی نمی دانند، چیز بدی نیست. اما ای کاش این تفکیک مسائل در تمام امور کشور، بخصوص در میان حوزه کاری مقامات و مسئولین، اجرا میشد و هر مقام و مسئولی تنها در حوزه مربوط به وظایف خودش اظهارنظر میکرد!
تو هوای سالم تهران کمی دودم اینا پخش کنن . هوا هوای چالوسه
تابناک ری استارتی شو
از نظر من شهرستانی تهران بودجه این کشور را میخوره واین همه بیماری این تبعیض است عدم توازون در توسعه این هم یک تبیض اشکار در این کشور
چرا بيت المال را آتش ميزنند و كسي صداش در نمياد ساختمان پلاسكو مخازن شركت نفت كشتي سانچي مخزن مازوت بندرعباس در كشورهاي ديگر اينقدر آتش سوزي ندارند دولت وظيفه دارد استانداردهاي آتش نشاني را در سيستم ادارات رعايت نمايد و به پرسنل ادارات خود آموزش إطفاء حريق بدهد چهارده جلد استاندارد إنش نشاني NFPA وجود دارد كه براي تمام مواد آتش را روش إطفاء آمده است دولت بايد اين چهارده جلد استاندارد إطفاء حريق را براي تمام ادارات خود تهيه نمايد و هر شش ماه يكبار تجهيزات إطفاء حريق را تست نمايد
حق دارند جشن بگيرند......
لااقل محل آتش بازی رو می آورند سر کوچه محل آتش سوزی!!!!! میدون ولی عصر زشته ،عیبه ، دوره !!!!!!!
لطفا از مزایای چهارشنبه سوری بگو تا ببینیم فرهنگش کجاست . سعی نکنید الکی ضرر و زیانهای چهارشنبه سوری را بپوشانید و آنرا به ایرانیان بچسبانید با این خرافات نه زردی صورت مردم می رود و نه سرخی آتش زردی روی گرسنگان را می پوشاند.خرافات است خرافات است خرافات . آتش ساختمان توانیر را خاموش کنید .لطفا
هر سلولی وظیفه خود را انجام می دهد....
دهه فاطمیه رو امسال خیلی جدی نگرفتن چون مصادف شده با دهه فجر! البته اگه مصادف شده بود با مناسبتهای ایرانی مثل نوروز و ... هر روز صجبت می کردن
نمیشه که شادی نکرد خوب!!!! شادیم...شادددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد
مگه نباید شاد بود؟؟؟ مگه نگفتیم فردا که بهار آید آزاد و رها هستیم.... نه ظلم و نه زنجیری ، در اوج خدا هستیم.....!
خوب الان شادی هم نکنیم؟!
فعلا همه قاطی کرده اند !!!!
آتش به اختیاراند
چه چیزی رو دارن جشن میگیرن دلار4800 تومنو...
دلخوش به این مقدار نباشید
دهه فاطمیه یادتون رفته؟!
این افرادی که جشن آتش بازی بر پا نمودند آنهم در صدمتری ،ساختمان در حال سوختن ،یقین بدانید همان کسانی هستند که آتش را افروخته اند واکنون جشن سوختن آنرا به پا میدارند ،چون بهر حال این ساختمان یا خود فرو میریزد ،ویا بر اثر تابیدگی ،وحرارت در پایه های آن مجبور به تخریب آن میشوند ،،جالب است که پلاسکو را با پارچه آتش زدند ،وتخریب نمودند آنهم با درجهٔ حرارت بسیار بالا و ساختمان وزارت نیروی ،بی نیرو را با کاغذ آتش زدند و اینهم با درجهٔ حرارت بالا ؟ آیا با این حساب نمیشود برای سوخت کوره های ذوب آهن از پارچه ،وکاغذ استفاده نمود ،ویا برای کوره های اتمی از این دو ماده ،،پارچه وکاغذ بعنوان سوخت اولیه استفاده نمود؟ تا کاشفان ،آن جشن بزرگتری بر پاکنند؟ ،،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل