بازدید 12214
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «ضرر چند میلیارد دلاری مایکروسافت بعد از منع ترامپ» تا «دو برابر شدن صادرات نفت ایران به یک پالایشگاه هندی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیشترین انتقاد از خودروسازان و واردکنندگان خودرو، تقویت ۲۹۷ واحدی شاخص کل بورس، بورس آسیا روز چهارشنبه استراحت کرد، هر یورو به ۱.۲۳۳۵ دلار رسید، بازار طلا هنوز ارزش زیادی برای سرمایه گذاری دارد، شرایط جهانی برای خصولتی‌ها خوب است، اظهارنظر جهانگیری درباره قیمت کالاهای اساسی، از هر پنج آمریکایی یکی حساب بانکی مخفی دارد و ظهور ارزهای مجازی ملی در مقابله با بیت کوین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 25 January 2018

از «ضرر چند میلیارد دلاری مایکروسافت بعد از منع ترامپ» تا «۲ برابر شدن صادرات نفت ایران به یک پالایشگاه هندی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیشترین انتقاد از خودروسازان و واردکنندگان خودرو، تقویت ۲۹۷ واحدی شاخص کل بورس، بورس آسیا روز چهارشنبه استراحت کرد، هر یورو به ۱.۲۳۳۵ دلار رسید، بازار طلا هنوز ارزش زیادی برای سرمایه گذاری دارد، شرایط جهانی برای خصولتی‌ها خوب است، اظهارنظر جهانگیری درباره قیمت کالاهای اساسی، از هر پنج آمریکایی یکی حساب بانکی مخفی دارد و ظهور ارزهای مجازی ملی در مقابله با بیت کوین را در بر دارد.

 

دیرکرد در تحویل خودرو؛ بیشترین انتقاد از خودروسازان و واردکنندگان خودرو

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با نظرسنجی از ۸۸ هزار و ۲۶۲ نفر از مشتریان خودروهای داخلی و وارداتی در بازه زمانی تابستان امسال (۱۳۹۶)، مهمترین نظرات و انتقادات مصرف‌کنندگان از فرایند فروش خودروهای سواری در ایران را بررسی کرده است. طبق این نظرسنجی پنج محور "تاخیر در تحویل خودرو"، "ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل"، "کم بودن تنوع آپشن‌ها"، "عدم تناسب قیمت با کیفیت خودرو" و "تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو"؛ پنج انتقاد اصلی مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در بازه زمانی تابستان امسال بوده است. در میان این پنج محور انتقادی نیز بیشترین انتقاد مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در رابطه با "تأخیر در تحویل خودرو" بوده است.

ضرر چند میلیارد دلاری مایکروسافت بعد از منع ترامپ

آمریکا محدودیت های اقتصادی خود را علیه روسیه سفت و سخت تر می کند و به طور کل به دنبال مناقشه روسیه در منطقه کریمه اوکراین تحریم های غرب علیه این کشور کلید خورده است. محدودیت های جدید آمریکا شامل کاهش دوره وام هایی به شرکت های مالی روسی است که به دلیل تحریم ها از سی روز به چهارده روز و برای شرکت های انرژی روسی از نود روز و به شصت روز کاهش پیدا کرده است. اعمال محدودیت علیه روسیه روی وام دهی بانک های غربی به شرکت های روسی تاثیر بسزایی گذاشته است و می توان گفت که با چین دوره کوتاه فاینانس، تأمین کالا و خدمات از سوی شرکت ها به مشتریان روسی با مشکل جدی روبه رو می شود. به نقل از رویترز، «نیکولای نیکوفروف» وزیر ارتباطات روسیه گفت: اگر شرکت مایکروسافت به دلیل تحریم های آمریکا مجبور به کاهش فروش محصولات خود در روسیه شود، چندین میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. همچنین دو شرکت رسمی توزیع کننده محصولات مایکروسافت محدودیت های را برای فروش نرم افزارهای این شرکت به بیش از ۲۰۰ شرکت روسی به دنبال اعمال تحریم های جدید آمریکایی علیه روسیه که از بیست و هشتم نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی اجرا شده در پیش گرفته اند. /مهر

تقویت 297 واحدی شاخص کل بورس برای نزدیک شدن به کانال شش رقمی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه 96 با افزایش 297 واحدی معادل 0.30 درصد به رقم 99 هزار و 522 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام در دو روز گذشته با رشد بیش از 1000 واحدی همراه شده بود. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری از نخستین هفته بهمن ماه 96، همانند روز  گذشته شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 190 واحدی معادل 0.60 درصد به رقم 31 هزار و 701 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 74 واحدی معادل 0.43 درصد، عدد 17 هزار و 439 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 55 واحدی معادل 0.43 درصد به رقم 13 هزار و 117 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.63 درصد همراه شد و 664 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 106 هزار و 737 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 578 واحد افزایش معادل 0.82 درصد به رقم 70 هزار و 701 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای گذشته با 456 واحد افزایش معادل 0.22 درصد همراه بود و عدد 210 هزار و 474 واحد را به نمایش گذاشت.

 از «ضرر چند میلیارد دلاری مایکروسافت بعد از منع ترامپ» تا «۲ برابر شدن صادرات نفت ایران به یک پالایشگاه هندی»

بورس آسیا روز چهارشنبه استراحت کرد

شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز چهارشنبه با کمی کاهش روبه رو شد و روند سودهی بورس این منطقه که از ابتدای سال جاری میلادی شروع شده بود، کمی استراحت کرد. بیشتر سهام بورس های آسیایی از ابتدای سال جاری میلادی بین ۵ تا ۱۰ درصد رشد را تجربه کردند که یک رکورد محسوب می شود. در همین حال، در روز چهارشنبه میانگین شاخص بورس آسیا - اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن ۲ دهم درصد پایین آمد. این در حالی است که شاخص بورس آسیا در روز گذشته با رشد ۱.۲ درصد به بالاترین سطح خود رسیده بود. شاخص بورس نیکی ژاپن ۸ دهم درصد افت کرد؛ اما صادرات این کشور برای سیزدهمین ماه متوالی به دلیل تقاضا چین و آسیا با رشد روبه رو شد. شاخص بورس کاسپی کره جنوبی بدون تغییر بود، در حالی که شاخص CSI۳۰۰ چین یک دهم درصد تنزل پیدا کرد؛ اما از ابتدای سال، بیش از ۸ درصد رشد را تجربه کرده که یک رکورد است. در آمریکا در روز سه شنبه شاخص نزدک  ۰.۷۱ درصد و اس اند پی ۰.۲۲ درصد رشد داشتند؛ در حالی که داوجونز ۰.۰۱ درصد کاهش داشت. /ایبنا

کاهش بهای نفت با افزایش موجودی نفت خام و بنزین در آمریکا

روز گذشته، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۲۴ سنت کاهش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۶۹.۷۲ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت بدون تغییر نسبت به اواخر روز سه شنبه بشکه ای ۶۴.۴۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز ۱۵ ژانویه ی ماه جاری قیمت نفت برنت با رسیدن به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، در روز ۱۶ ژانویه ی سال ۲۰۱۸ نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از اواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است. بنابر اطلاعات غیر رسمی منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا، علیرغم آنکه انتظار می رفت موجودی نفت خام آمریکا ۱.۶ میلیون بشکه کاهش داشته باشد، در هفته ی گذشته موجودی نفت این کشور افزایش داشته و به مجموع ۴.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

دلار آمریکا بازهم در مسیر کاهشی حرکت کرد/هر یورو به ۱.۲۳۳۵ دلار رسید 

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افت 22 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 391 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 14 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 56 هزار و 514 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پنجمین روز هفته، 12 هزار و 606 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، به طور میانگین 28 ریال گران تر فروخته شد. در بازار جهانی ارز، شاخص دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان به ۸۹.۹۱۷ واحد رسید. هر یورو به ۱.۲۳۳۵ دلار رسید که بیشترین روند صعودی این ارز در سه سال اخیر است؛ ضمن اینکه هر دلار به ۱۰۹.۹۰ ین رسید که حاکی از کاهش ۰.۳۶ درصدی دلار در برابر پول ژاپن دارد. هر پوند به ۱.۴۰۴۸ دلار رسید که بالاترین ارزش پوند از ژوئن ۲۰۱۶ میلادی است.

بازار طلا هنوز ارزش زیادی برای سرمایه گذاری دارد

جان سیامپاگیلا رئیس مؤسسه سرمایه گذاری اسپروت تأکید کرد: در حالی که قیمت جهانی طلا هنوز نزدیک به بالاترین سطح در 4 ماه اخیر قرار دارد، به نظر می رسد سرمایه گذاری در بازار طلا ارزش زیادی خواهد داشت. بر اساس این گزارش وی تصریح کرد: به نظر من رشد 12 درصدی قیمت جهانی طلا در سال گذشته تازه آغاز یک راه طولانی است و طلا می تواند همچنان یک بازیگر مهم در سبد سرمایه گذاری به شمار رود. این تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت: اگر از مردم و سرمایه گذاران سئوال کنید که طلا طی سال های اخیر چه عملکردی داشته است، شاید بسیاری از آنها بگویند که طلا عملکرد خاص و چندانی نداشته است. ولی من تصور می کنم که طلا همه آنچه مورد انتظار بوده، انجام داده است. به نظر می رسد بازار طلا بسیار باثبات و پایدار است و طلا می تواند طی ماه های آینده عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد. وی در ادامه اظهار داشت: افزایش شاخص سهام، بالا رفتن نرخ بهره بانکی و وجود سرمایه گذاری های جایگزین مثل بیت کوین می تواند دردسرهای مهمی برای روند صعودی قیمت طلا در ماه های آینده باشد ولی به نظر من طلا هنوز می تواند یک سرمایه گذاری جذاب برای سرمایه گذاران بین المللی باشد و سود خوبی را عاید آنها کند. رئیس مؤسسه سرمایه گذاری اسپروت افزود: طلا هنوز بهترین سرمایه گذاری برای پوشش ارزش دارایی و سرمایه در برابر ریسک های سیاسی واقتصادی و افزایش نرخ تورم است. به نظر من هنوز برای ورود به بازار طلا دیر  نیست. /سایت طلا

فولاد گران می‌شود/ شرایط جهانی برای خصولتی‌ها خوب است

سید رضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران  با اشاره به فاکتورهای موثر در قیمت فولاد، اظهار کرد: فولاد مانند طلاست و نرخ‌ آن وابسته به قیمت‌های جهانی و ارز است. در حال حاضر قیمت جهانی هر تن شمس ۵۰۰ دلار بوده که با دلار ۳۷۰۰ تومانی تقریبا معادل ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو است، در حالی که آخرین عرضه‌ها در بازارهای داخلی قیمتی معادل ۱۹۰۰ تومان داشته که این نشان‌دهنده اختلاف میان قیمت صادرات و قیمت عرضه داخلی بوده و باید گفت که در این شرایط تولید کنندگان‌ ترجیح می‌دهد به جای عرضه داخلی به سمت صادرات حرکت کنند. وی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره زمزمه‌های افزایش قیمت فولاد در روزهای اخیر، ادامه داد: فولادی‌ها برای حفظ خود در بازار چاره‌ای جز افزایش قیمت‌های داخلی ندارند چرا که به هرحال بخشی از مواد اولیه تولید فولاد مانند الکترودهای گرافیتی، فروآلیاژها و قطعات یدکی ماشین‌آلات وارداتی هستند و در قیمت تمام شده محصول فولادی اثرگذار خواهند بود که همین امر باعث می‌شود با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت فولاد نیز افزایش پیدا کند. شهرستانی همچنین با اشاره به افزایش صادرات فولاد و افزایش قیمت‌های جهانی اظهار کرد: شرایط جهانی به هر حال بخشی از وضعیت داخلی را جبران می‌کند اما باید گفت شرایط جهانی بیشتر به سود شرکت‌های خصولتی و شرکت‌های دارای زنجیره کامل تولید فولاد بوده است و امثال فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در این وضعیت می‌توانند سود ببرند چرا که به سنگ آهن و انرژی ارزان دسترسی دارند.

اظهارنظر جهانگیری درباره قیمت کالاهای اساسی

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اقلام مورد نیاز مردم در بازار شب عید، تأمین خواهد شد، گفت: مردم نگران قیمت کالاهای اساسی نباشند. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد تنظیم بازار،‌ با ابراز اطمینان به جامعه نسبت به اینکه منابع لازم برای تأمین مایحتاج مردم پیش بینی و تهیه شده است، از دستگاه های دولتی خواست تا با تأمین ذخایر کالاهای اساسی مورد نیاز و نظارت بر قیمت ها،‌ فضایی با ثبات و آرام در بازار ایجاد کنند. وی همکاری اصناف و تولید کنندگان بخش خصوصی با دستگاه های دولتی را در این خصوص ضروری خواند و افزود: ممکن است برخی کالاها بطور مقطعی و به دلایل غیر قابل پیش بینی نوسان قیمت پیدا کند اما با تلاش همه دستگاه های مسئول وضعیت بازار در روزهای منتهی به پایان سال اطمینان بخش خواهد بود.

بازار اوراق مسکن؛ حرکت اوراق نزدیک کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 1/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 631 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در دی، از ابتدای بهمن روند نزولی «تسه»ها تشدید شد. با وجود افت 3 درصدی قیمت اوراق در آذر و دی، اما روند متفاوتی را در بازار مسکن شاهد بودیم. به صورتی که در آذر رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات نسبت به آذر سال گذشته و در دی با کاهش شتاب رشد، افزایش 13 درصدی تعداد معاملات نسبت به دی سال گذشته و رشد 15 درصدی متوسط قیمت نسبت به دی گذشته رقم خورد. بخشی از این افزایش تقاضا را می‌توان ناشی از ورود نقدینگی به بازار مسکن با هدف سرمایه‌گذاری دانست. اما همچنان با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد قیمت باعث کاهش سهم متقاضیان مصرفی در بازار مسکن خواهد شد.

ظهور ارزهای مجازی ملی در مقابله با بیت کوین

الکساندر بورودیخ یکی از تحلیلگران اقتصادی در حاشیه ی اجلاس داووس سوییس به خبرنگاران گفته است، دولت ها قطعا به وضع مقررات در خصوص ارزهای مجازی خواهند پرداخت. وی در ادامه افزوده است که '' از دیدگاه من، دولت ها ارزهای مجازی 'ملی' ای مانند ' ارز کد گذاری شده ی روبل' یا ' ارز کد گذاری شده ی نفتی' را ایجاد خواهند کرد. آن ها می خواهند که از نفت یا سایر منابع طبیعی خود حفاظت کنند'. به اعتقاد این تحلیلگر اقتصادی، قطعا در سال ۲۰۱۸ شاهد ظهور اولین نشانه های ارزهای مجازی ملی در پاسخ به بیت کوین خواهیم بود. همچنین، بورودیخ گفته است که همه ی مردم می توانند از فناوری ''زنجیره ی بلوکی'' (یا همان زنجیره ی بستک'' که در ارزهای مجازی وجود دارد استفاده کنند. در این خصوص، وی بیان کرده است که '' زنجیره ی بلوکی یکی از 'فناوری های سطح پایین' است که موج بعدی فناوری را به طور کلی ایجاد خواهد کرد. زنجیره ی بلوکی دنیا را از سیستمی متمرکز به غیرمتمرکز تبدیل خواهد کرد و باعث خواهد شد که اطلاعات بین افراد به شکلی کاملا امن و حفاظت شده به اشتراک گذاشته شود''. بورودیخ 'زنجیره ی بلوکی' را با ایجاد جستجوگرها برای اینترنت در سال ۱۹۹۴ مقایسه کرده است.

از هر پنج آمریکایی یک نفر حساب بانکی مخفی دارد

یک تحقیق جدید دریافته است که از هر پنج آمریکایی، یک نفر دست کم یک حساب بانکی یا کارت اعتباری را از همسر خود مخفی می‌کند. به نقل از فرانس ۲۴، افراد جوان‌تر به احتمال بیشتری حساب بانکی خود را مخفی می‌کنند. طبق مطالعات انجام شده توسط مؤسسه " یو گاورمنت"، یک سوم مطالعه شوندگان بین ۱۸ تا ۳۷ سال، اعتراف کرده‌اند که این کار را انجام می دهند. این گزارش افزوده است که ۲۴ درصد افراد ۳۸ تا ۵۳ ساله و ۱۷ درصد افراد ۵۴ تا ۷۲ ساله، یک حساب بانکی مخفی دارند و تنها 8 درصد افراد ۷۳ سال و بالاتر آمریکایی دارای حساب بانکی یا کارت اعتباری مخفی هستند. این گزارش دریافته است که یک سوم آمریکایی‌ها معتقدند مخفی نگه داشتن حساب بانکی یا کارت اعتباری، بدتر از خیانت عاشقانه است. ۱۱ درصد هم اعلام کرده‌اند که هرگز درباره مسائل مالی مشترک خود بحث نکرده اند. /ایسنا

دو برابر شدن صادرات نفت ایران به یک پالایشگاه هندی

مرکز اطلاعات ردیابی کشتی ها در توماسون رویترز اعلام کرد که واردات نفت پالایشگاه خصوصی اسار اویل هند در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی از ایران به ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز رسید و تقریبا در مقایسه با ماه قبل از آن حاکی از رشد ۲ برابری است. صادرات نفت ایران به اسار اویل در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۵ درصد افزایش نشان می دهد. در سال ۲۰۱۷ میلادی شرکت اسار اویل در مجموع تقریبا ۲۱ درصد نفت کمتری از ایران به نسبت سال قبل خریداری کرد و رقم ثبت شده برای صادرات نفت ایران به اسار اویل در سال گذشته میلادی بطور میانگین ۱۳۴ هزار بشکه در روز است. البته شرکت روس نفت روسیه و شرکای آن از جمله ترافیگورا و صندوق یو سی پی روسیه در ماه اوت سال گذشته میلادی قرار داد تصاحب ۹۸.۳ درصد از سهام اسار اویل هند را به قیمت ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به امضا رساندند و اکنون این کنسرسیوم در آسیا آماده تامین بازار جدید نفتی خود است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
صادرات نفت كه افتخار نداره چونكه كشورهاي ديگه دارن نفت رو از ما مفت میخرن و با تبديلش به مشتقات نفتي كلي بيشتر از ما سود ميبرن برا همينِ كه آمريكا فعلأ دست به ذخاير نفتيش نميزنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر