بازدید 30276

ده خبر مهم جهان در دهه اول قرن 21

کد خبر: ۷۶۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵ 12 December 2009
در آستانه آغاز دهه دوم قرن 21 میلادی، یک گروه تحقیقاتی امور رسانه ها درآمریکا" اعلام کرد ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در جهان" مهمترین خبر دهه اول قرن بیست و یکم بوده است.

به گزارش الف از روزنامه چاینا دیلی، همزمان با پایان سال 2009 و آغاز سال 2010 این گروه تحقیقاتی امور رسانه های جهان اعلام کرد که اخبار مربوط به " ظهور چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی در جهان" بیشترین خواننده و مخاطب را در میان مردم جهان طی دهه گذشته داشته است. این در حالی است که اخبار مربوط به جنگ عراق و حوادث 11 سپتامبر 2001 نیز به ترتیب در رده دوم و سوم قرار دارند. در رده چهارم و پنجم این لیست نیز اخبار مربوط به جنگ علیه ترورسیم و مرگ ناگهانی مایکل جکسون خواننده مشهور آمریکایی قرار دارد.



گروه "The Global Language Monitor " که از طرحهای الگوریتمی برای بررسی اخبار مکتوب و اینترنتی برای کشف پرمخاطب ترین موضوع خبری دنیا در دهه گذشته استفاده کرده، در گزارش خود عنوان داشت که براساس بررسی های انجام شده، مردم جهان تمایل شدیدی به تحولات در آسیا به عنوان سومین اقتصاد جهان دارند.

" پال جی جی پیاک" رئیس این گروه تحقیقاتی گفت: " ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی جدید در جهان" نظم بین المللی را دستخوش تغییرات چشمگیری کرده و این نظم جهانی را به چالش کشیده است. به همین دلیل اخبار مربوط به موضوع " چین ابرقدرت" برای مردم جهان بسیار مهمتر و جذاب تر از مناقشات، درگیری ها، فجایع اقتصادی و بلایای طبیعی بوده است.

وی تصریح کرد که لیست پرمخاطب ترین اخبار دهه گذشته براساس شمار تمامی مطالب و اخبارعنوان شده طی دهه گذشته در اینترنت، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی و همچنین 50 هزار سایت رسانه ای و رسانه های مکتوب مهم جهان اعلام شده است.

در همین حال پروفسور " پانگ ژونگ ینگ" از دانشگاه پکن گفت: این اقدام با هدف ایجاد جاروجنجال در راستای نشان دادن چین به عنوان یک تهدید جهانی انجام شده است.

وی افزود: این لیست نشان می دهد که رسانه های آمریکایی و رسانه های همسو با سیاستهای واشنگتن تلاش گسترده ای را برای معرفی چین به عنوان تهدید آینده جهان آغاز کرده اند.
اواخر ماه گذشته بود که شبکه ای. بی. سی آمریکا، " ون جیابائو" نخست وزیر چین را به عنوان یکی از 10 مرد تاثیرگذار بر اقتصاد آمریکا طی دهه گذشته معرفی کرد.

" پروفسور فان نیگ" استاد دانشگاه روابط خارجی دانشگاه پکن نیز اظهار داشت که این نوع اقدامات نشان می دهد که جریان رسانه ای در آمریکا و غرب به موفقیت اقتصادی چین اعتراف کرده اند اما این جریان همچنین در انعکاس اخبار منفی علیه چین نیز اقدامات
گسترده ای انجام داده است.

وی گفت: یکی دیگر از اهداف جریان رسانه های جهان در قبال چین این است که پکن را وادرا کند با توجه به کسب موفقیتهای اقتصادی طی بحران مالی در دنیا، به اقتصاد جهان کمک کند و مسئولیتهای بیشتری را در قبال اقتصاد جهان برعهده بگیرد. غرب هم اکنون تمایل دارد چین را به عنوان یک غول اقتصادی به تصویر بکشد تا مقامات چین نسبت به این موضوع متقاعد شوند که باید در راستای نجات اقتصاد جهان اقداماتی انجام بدهند.
چین جزء معدود کشورهایی بوده که به رغم مواجهه با بحران مالی در جهان، رشد اقتصادی را تجربه کرده است.

" وانگ ییو" محقق مطالعات سیاسی و اقتصادی جهان در آکادمی علوم اجتماعی چین معتقد است که ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی جدید در جهان، آمریکا را نگران کرده است و جریان رسانه ای در آمریکا تلاش می کند این نگرانی را به دیگر مردم جهان القا کند.

10 موضوع خبری مهم جهان در رسانه های دنیا در دهه گذشته عبارتند از:

1. ظهور چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی جدید در جهان
2. جنگ عراق - 2003
3. حمله به نیویورک در 11 سپتامبر 2001
4. مرگ مایکل جکسون در سن 50 سالگی- 2009
5. انتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا- 2008
6. نابسامانی سیستم اقتصادی جهان در سال 2008 و 2009
7. طوفان کاترینا - 2005
8. جنگ ائتلاف بین المللی علیه تروریسم درافغانستان - 2001
9. المپیک پکن - 2009
10. طوفان سونامی در شرق آسیا - 2005
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار