بازدید 14285
در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار دارد؛

طرح ادغام یک صندوق ورشکسته در صندوق ورشکسته‌تر کشوری!

طرح ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری که مهرماه در مجلس اعلام وصول شد، هفته گذشته در دستور بررسی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید قرار گرفت تا آماده حضور در صحن مجلس شود؛ طرحی نگران کننده که ظاهرا کپی کاری بی ضابطه از دیگر کشورهاست!
کد خبر: ۷۶۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱ 21 January 2018
طرح ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری که مهرماه در مجلس اعلام وصول شد، هفته گذشته در دستور بررسی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید قرار گرفت تا آماده حضور در صحن مجلس شود؛ طرحی نگران کننده که ظاهرا کپی کاری بی ضابطه از دیگر کشورهاست!
 

به گزارش «تابناک»؛ از جمله نسخه‌هایی که برای نجات صندوق‌ها از برخی مشکلات تجویز می‌شود، تلاش برای ادغام صندوق‌های کوچکتر با یکدیگر و ساختن صندوقی است که کمتر دچار تنش می‌شود یا دست کم احتمالا ابتلای آن به تنش‌ها و نوسان‌ها کمتر است؛ نسخه‌ای جهانی که در کشورمان هم در دستور کار قرار گرفته، ولی حیف که یک نکته اساسی در این میان، فراموش شده است!

صحبت درباره طرحی است که در مجلس در دستور کار نمایندگان قرار گرفته و بر اساس آن قرار است صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشوری پیوند بخورد. دو صندوق بازنشستگی در زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که تا همین یکی دو دهه پیش، کسی فکرش را نمی‌کرد روزی راهشان به هم برسد، اما حالا به قدری اوضاعشان وخیم است که گویی مسئولان می خواهند با ادغامشان در یکدیگر، دست کم آمار را بهبود داده و از شمار صندوق‌های رو به سقوط بکاهند!

 
طرح ادغام یک صندوق ورشکسته در صندوق ورشکسته‌تر کشوری!طرح ادغام دو صندوق ورشکسته و ارتزاقشان از بودجه بیت المال!

اتفاقی که البته مبنای قانونی بزرگتری هم دارد؛ اما برخی ملاحظات مهم در آن دیده نشده است. منظور از مبنای قانونی، پیوستن صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت رفاه در سال ۱۳۹۱ (پیرو قانون ساختار رفاه و ‏تأمین اجتماعی مصوب سال ۱۳۸۳) است که منظور از آن، تجمیع صندوق‌های پرشمار و کوچک بازنشستگی در یک وزارت خانه و به صرفه کردن خدمات و هزینه‌های این صندوق‌های پراکنده با شکل گیری یک صندوق بزرگ بوده است.

اتفاقی که پیشتر در ادغام چند صندوق دیگر با صندوق بازنشستگی کشوری رخ داده و احتمالا تا رساندن صندوق‌های بازنشستگی به شمار انگشتان یک دست ادامه خواهد یافت. صندوق‌هایی که در حال حاضر «تأمین اجتماعی»، «بازنشستگی کشوری» و «تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح» سه عضو بزرگ و بسیار سرشناس شان هستند و جز اینها، چهارده صندوق دیگر هم به فعالیت مشغولند که بازنشستگی فولاد، تنها یکی از آنهاست.

اما اشکال کار کجاست و چرا بر خلاف نسخه جهانی ادغام صندوق‌های کوچک به صندوق‌های بزرگ تر ـ اتفاقی که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و تکوین است ـ نگران کننده به نظر می‌رسد و حتی ترسناک است؟ پاسخ این پرسش را می‌شود با یک کنکاش ساده و جست‌وجو در اخبار دریافت؛ از کنکاش در وضعیت سازمان بازنشستگی کشوری گرفته تا اخباری که حکایت از مشکلات پرشمار بازنشستگان فولاد دارد.

 
طرح ادغام یک صندوق ورشکسته در صندوق ورشکسته‌تر کشوری!طرح ادغام دو صندوق ورشکسته و ارتزاقشان از بودجه بیت المال!

توضیح درباره صندوق بازنشستگی کشوری همین بس که این مجموعه به رغم انبوه امکانات و سرمایه‌هایی که در دست دارد، از شرکت‌های بزرگ و مشهور گرفته تا هلدینگ‌هایی که در عرصه‌های مختلف به سرمایه گذاری مشغولند، مدت زیادی است ورشکسته شده و تنها به بودجه دولت زنده مانده است؛ بودجه‌ای که در سال ۹۷ به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده تا این صندوق بتواند حقوقِ اندک مستمری بگیرانش را بپردازد!

این در حالی است که اوضاع در صندوق بازنشستگی فولاد به جهاتی وخیم‌تر است، آنقدر که حقوق مهر را اواخر آبان واریز می‌کنند، حقوق آبان را اواخر آذر و.... حال و روز ناخوش صندوقی که سال ۱۳۵۴ تأسیس شده و در نتیجه تصمیمات پرشمار و هزینه آفرین مسئولان، به ویژه در دهه اخیر، به سمت سقوط رهنمون شده است؛ تصمیماتی از جمله بازنشستگی پیش از موعد کارکنان، یا اعطای امتیازات بی قاعده به بازنشستگان و بی توجهی به سرمایه صندوق یا امتیازات دیگری که مسئولان به بازنشستگان اعطا کرده و به ظاهر ایشان را خرسند کرده اند، ولی چون پشتوانه نداشته، به زیان صندوق و بازنشستگان تمام شده است.

وضعیتی که ظاهرا جبران آن نیز قرار است به جیب بیت المال و بودجه سالانه کشور گره بخورد و طرح ادغام صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشور بر همین اساس در دستور کار قرار گرفته است. طرح ادغام دو صندوق ورشکسته و ورشکسته‌تر (!) با هم و گره زدن حیات و مماتشان به بودجه کشور و از جیب عموم ایرانیان!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۷
این بندگان خدا سی سال حق بیمه دادن. حالا پول خودشون رو میخوان. چرا دولت دست تو صندوقهای بازنشستگی برده که حالا ندونه پس بده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
یکشنبه 1 بهمن 96 ساعت 11 صبح : دلار 4580 تومان شاخص بورس تا این لحظه 500 واحد سقوط کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
اکثر صندوقها بخاطر طرح تحول سلامت و ... چاپیده شدن
تصمیماتی از جمله بازنشستگی پیش از موعد کارکنان، یا اعطای امتیازات بی قاعده به بازنشستگان و بی توجهی به سرمایه صندوق یا امتیازات دیگری که مسئولان به بازنشستگان اعطا کرده و به ظاهر ایشان را خرسند نموده اند، اما چون پشتوانه نداشته، به زیان صندوق و بازنشستگان تمام شده است.!!!!!!!!!!
مسئولین محترم آستین بالا بزنن و این اشتباهات رو اصلاح کنن. امتیازات داده شده رو لغو کنن، بازنشستگان پیش از موعد رو بر اساس سنوات خدمت حقوق بازنشستگی بدن و ...
چرا از جیب بیت المال؟؟؟؟؟؟؟؟
به جای بودجه داده شده به این صندوق ها، اموالشون به دولت برگرده .بنگاه های زیان ده شناسایی بشن اگه ضرر از ناحیه مدیریت هست مدیرانشون عزل بشن و اگر ضرر این بنگاه های زیان ده از ناحیه دیگه هست و نمیشه کاری کرد درش رو ببندن. بنگاه های سود ده رو هم بعد از طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واقعی واگذار کنن.
بازنشستگان دو صندوق هم بیان زیر چتر حمایتی دولت
سالهاست کار دولت همین است که مدیریت بنگاهها را در دست بگیرد و پس از اینکه مدیریت وابسته بی کفایت، آنها را به ورشکستگی کشاند، آنها را به همراه ضررهایشان به بنگاه دیگری واگذار نماید، در هر صورت این ما مردم بدبخت هستیم که در نهایت باید ضررهای سنگین بی کفایتی مدیرانمان را بدهیم. شوربختانه مدیرانی که نه تنها هرگز به علت بی کفایتی شان مورد سوال قرار نمی گیرند بلکه به پست های بالاتری گماشته می شوند تا این روند 40 ساله تخریب همچنان ادامه یابد.
ما بازنشستگان ذوب آهن و صنایع فولاد ، ۳۰ سال در آتش و حرارت مذاب عرق ریختیم و تعداد زیادی از ما در اثر پاشش مذاب دچار سوختگی شدیم و حتی تعدادی از همکاران ما در اثر این سوختی ها به رحمت خدا رفتند .
خانه های این ملت با آهنی که ما تولید کردیم بالا رفت و حقوق و دستمزد ما هم جز در یک برهه ی زمانی کوتاه مدت خاص ، بسیار پایین بود و تعداد زیادی از بازنشسته های ذوب آهن که در دهه ی ۷۰ بازنشسته شدند ، پاداش بازنشستگی ناچیزی گرفتند که حتی به اندازه ی خرید یک پیکان صفر کیلومتر نبود و حقوق بازنشستگی این سری از بازنشسته ها هم اینقدر پایین بود که مجبور بودند دوباره در شرکت های دیگر شاغل بشوند تا بتوانند هزینه های زندگی مخصوصا شهریه دانشگاه و هزینه جهیزیه و ازدواج فرزندان جوان خود را پرداخت کنند

آیا انصاف است که تابناک طوری مقاله بنویسد که انگار بازنشستگان فولاد قرار است دست در جیب مردم کنند ؟؟
چرا تابناک بجای اینکه چنین جمله ی شرم آوری را در پایان مقاله ی خود بنویسد و حیات و ممات ما را به جیب تمام ایرانیان گره بزند ، به مدیران دولت قبل نمی پردازد که صندوق های بازنشستگی را قلک خود کرده بودند تا یارانه ی ایرانیان و هزینه ی مسکن مهر ایرانیان را بپردازند و حالا ما را به روزی انداخته اند که باید برای هر ماه حقوقمان ، نصف ماه را در حال تجمع مقابل مجلس و فرمانداری و ادارات مختلف باشیم و تا تجمع نکنیم حقوق ما را نمی پردازند ؟؟؟؟

واقعا پاراگراف آخر این مقاله بسیار خجالت آور و شرم آور است
والا ما نفهمیدیم چرا هر کس میخواد یک کاری بکنه شما میگید اشتباهه آدم یاد گلام تو گالیور میوفته
من میدونم ...
اگر شما ها خیرخواه ایران هستید لطفا بگید چه کاری دسته نه اینکه چه کاری غلطه
تجربه بیست ساله کاری من میگه وقتی یک مدیر یک کاری بکنه قطعا یک دسته باهاش مخالفت میکنه
به بازنشسته ی بیچاره چه ربطی داره که بعد از ۳۰ سال جون کندن پای کوره و حق بیمه دادن ، یک مشت مدیر بی سواد و نورچشمی ، اقتصاد مملکت رو به زمین زدن و حالا صندوق ها پول ندارن حقوق بدن !؟؟

خسته شدیم از بس تجمع و راهپیمایی کردیم برای گرفتن حقوق بازنشستگیمون
با سلام . در کشورهای مانند چین . روسیه . کوبا و.. بعد از 60 سال صندوق های بتزنشستگیشان که با مدیریت دولتی اداره می شدند . اکنون بسوی تجمیع صندوق و ادغام انها در صندوق بازنشستگی (تامین اجتماعی ) که براساس مدیریت شخصی می باشد . پیش می روند . گویا هنوز در نزد نمایندگان مجلس صندوق بازنشستگی کشوری که بر اساس مدیریت دولتی می با شد بهترین صندوق است . بنظر می رسد باید 20 سال دیگر صبر کرد
صندوقی که نه دولتی است نه خصوصی همین میشه اصلا به چه حقی پول کارمندان را دادن به صندوقی که پاسخگو به سازمان نظارتی نیست و می گوید ما خصوصی هستیم
مدیران عامل و تشکیلات صنذوق حقوق 30 میلیونی به بالا برای خود تصویب کرده اند و پاداش های صد ملیونی و اضاف کار بالا
هر صندوقی بود حالا خالی شده بود حتی بانک جهانی
من الان با حدود 18 سال سابقه و ( بیش از 16 سال سابقه بیمه ) واقعا نگرانم که هنگام بازنشستگی آیا دولت پول دارد که حقوق ما را بدهد یا خیر ، الان این نگرانی خیلی هاست که با زحمت دارند حق بیمه پرداخت می کنند. خیلی از اقوام ما که بازنشسته ذوب آهن یا فولاد هستند واقعا مشکل دارند و گاهی با تاخیر 8 ماهه حقوق دریافت می کنند آنهم حقوق 1 یا 2 ماه را نه همه 8 ماه را !!!
اشتباه اصلی رو مدیران ایمیدرو انجام دادن که بدون اینکه فکری به حال صندوق بازنشستگی فولاد بکنند فولادها را واگذار کردند وخریداران هیچ کدام حاضر به پرداخت حقوق بازنشستگان نمیباشند این را باید از دکتر الف که به صندوق فولاد خیانت کرد پرسید که هم مشاور سازمان خصوصی سازی بود و حقوق مگرفت هم مشاور صندوق و عضو هیات امنا صندوق بود و هم معاون ایمیدرو
چند کار غیر ضروری و غیر کارشناسی در سازمان باز نشستگی و تامین اجتماعی حذف گردد . با پرداخت 5سال بیمه داد ولی 5روز حقوق تا آخر عمر باشد . دوم سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی حق ندارند در کار اقتصادی شرکت کنند باید پول صرف و آنهم نقد دریافت میکنند و چون بازنشستگان هم پول سر برج را میخواهند . اضافه کردن خیل عظیم بازنشسته باعث ورشکستگی این سازمان خواهد شد . راهی را دنیا رفته درست هست
اگه راست میگید اونایی که به صندوق های بازنشستگی دست درازی کرده و اموال صندقها رو به تاراج بردند معرفی و محاکمه کنید.
از مسئولان نا کارآمد جز این انتظاری نیست
دولتها بجای اینکه بدهی و پرداخت بیمه کارمندان و پرسنل خودشان را سر موقع پرداخت نمیکنند و با طرفندی تمام صنایع و کارخانجات ورشکسته را به عنوان دیون خود واگذار میکنند . در صورتی سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی فقط فقط پول نقد انهم سر هر ماه به بازنشستگان پرداخت میکند و از طرف دیگر دریافت حق بیمه از شاغلین هر ماه باید باشد . سازمان ها تامین اجتماعی و بازنشستگی نیاز به یک پالایش دارند تا سبک تر حرکت کنند . این سازمان باید اینقدر قدرت اجرایی داشته باشد افراد یا دولت حق بیمه را پرداخت نکردند قرارداد را معلق کنند . ودوم اجازه ندهند دولتها در کارشان دخالت نکند و تعیین مدیریت از طرف دولت نباشد بلکه مستقل عمل کند .
اقتصاد ایران کاملا ورشگسته شده و مسئولان در پی ماستمالی قضیه هستند! همین الان دلار مرز 4600 را هم رد کرده و هرچه تب آن بالا برود عظش مردم برای خرید بیشتر میشود و در نهایت اقتصاد ایران، ویران تر میشود. این وضعیت نتیجه سیاستهای اقتصادی آثایانی است که از تریبونهای عمومی منت سر مردم میگذارند که دارند اقتصاد کشور را اصلاح میکنند.
براستی عدم شفاف سازی مالی باعث و بانی این وضع نیست. ملت می پرسند چرا دست یک جوانی که از روی ناچاری دزدی کرده با ان قساوت قطع می شود اما جلوی اختلاسها را نمی گیرند؟
اینکه افرادی به شکل جداگانه قرار است صندوق بازنشستگی داشته باشند باید مزایا و معایب این کار را باهم بپذیرند نه اینکه تا زمانی که خوب هست صندوق بازنشستگان فولاد هست ولی وقتی ورشکسته شد از خزانه بیت المال به انها پرداخت کنند و این ورشکستگی به شکل دومینو وار به تمامی قسمتها منتقل شود درست ترین کار شامل چندین مرحله می باشد یک: اگر این صندوقها بازنشستگی پیش از موعد دارند باید محل جبران این هزینه ها قطعا از داخل مجموعه اعضا تامین گردد . دوم مسولین این صندوقها باید جوابگوی اعضا در مورد نحوه اداره صندوق باشند. سوم درصورت کمبود منابع برای پرداخت قطعا بایستی میزان مستمری اعضا به نسبت کسری بودجه کم گردد. چهارم سن بازنشستگیمتناسب با میزان افزایش امید به زندگی افزایش یابد.
باسلام مقاله نویس محترم چرا وقتی از ماهیت واصل چیزی اطلاع نداری چرا مینویسی.ازما کارکنان فولاد حق بازنشستی کسر کردند نه بیمه پس ما باید از صندوق کشوری حقوق دریافت کنیم .کارنمایندگان از ادغام صندوق درصندوق کشوری درست است .اگر امثال شما مظلوم کشان بگذارند... بازنشسته فولاد
سالها تجربه
دلارشد 4700 تومان !!!!!!!!!!!!!!!!
دلار 4700 شد!
تبریک به سیف
شرکت الیاف مصنوعی چند ماهی هست که بسته است زیان زیادی هم اعلام کرده چرا مردم باید زیان شرکت را بدهند چرا سهامدار اون هم بعد از چندین ماه بسته بودن نماد
مگه ما با حقوق یک میلیون تومان چقدر درامد داریم که باید اون هم تو یه شرکت بورسی چند ماه متوقف باشد بسته دیگه بسته سال نو هم نزدیکه یه فکری کنیددددددددددددد
میشه حساب جاری بنده را با حساب آقای بیل گیس ادغام کرد
همه رادر سازمان تامین اجتماعی ادغام کنیددرغیراینصورت حقوق بازنشستگی ماکه عوض صندوق بازنشستگی کشوری هستیم بامشکل مواجه میشه
ضمن همدردی با انها چرا مسولین میخواهند انهارا بر صندوق بازنشستگی کشوری که خودش مشکل دارد تحمیل کند ،چرا وزارت صنایع این قدر ناکارامد شده وانهارا بدون حامی بحال خود رها کرده .مگر صندوق بازنشسته کشوری واموال وسپرده کارمندانش ارثیه پدری مسولینه که براحتی به این وان می بخشند ،دولت خول لطف کند بدهی های خودرا به صندوق بپردازد وحسابش را صاف کند بعدا طفیلی بتراشد ما که خود نیازمند تر و،گشنه تریم .این چه کاری است بهتره انهارا با صندوق کارکنان نفت ویا نهادهای مورد تفد وتوجه خاص ادغام نمایند نه با ما که خودما در انتظار مفر وفرجیم
افتخاري ديگرى٠ هنر نزد ماست و بس٠
فولاد رو فروختید ولی افراد تحت تکفلشو نمیخاد خوب فولادرو هم پس بگیرید
با سلام
آنچه مسلم است صندوق ها پس از دریافت سی سال حق بیمه نباید کسری نداشته باشند. آنچه باعث کسری می شود ریخت و پاش ها و مخارج زیادی است که به این صندوق ها تحمیل می شود. ملت تا کی باید هزینه سوئ مدیریت ها را پرداخت کنند. تا زمانی که مدیریت صندوق ها و حتی فولاد و سازمان بازنشستگی سیاسی باشد و سهم هم جناحی ها در هر زمان، وضع بهتر از این نمی شود. مدیرانی که این صندوق ها را به این روز انداخته اند اگر هزینه سوئ مدیریت خود را بپردازند قطعا وضع بهتر می شود. بازنشسته هایی که این صندوق ها حیاط خلوت آنها شده اند و پاداش کلان برای اداره مطلوب!!! این صندوق ها گرفته اند آیا این پاداش ها را پس داده اند و یا اینکه جهت اداره مطلوب جاهای دیگر منصوب شده اند. اگر صندوق بازنشستگی فولاد پول ندارد پرا فولاد کمک نمی کند؟ چرا هزینه های چند صد میلیاردی برای باشگاهها پرداخت می کنند؟ چرا پرداخت های فعلی خود را مدیریت نمی کنند؟

چرا تاوان این سوئ مدیریت را کارکنان سازمان های دولتی باید پرداخت کنند؟
در سازمان بازنشستگی چرا مدیران ماموریتی در شرکتها می گمارند؟ مدیر از تهران هفته ای یکبار سری به استان برای اداره مطلوب شرکت تحت پوشش سازمان بازنشستگی می زندو دستورات لازم را صادر می کند تا هفته یا ماه بعد> آیا انتظار دارید وضع بهتر از این شود؟
صندوقی که طی عمری ۴۲ ساله کسورات بازنشستگی زیر مجموعه هایش را کسر وبه حساب کسور بازنشستگی اختصاصی واریز کرده بلاخره هویت داشته چرا نباید دستندر کاران اینگونه صندوقها که چنینن وصعی را پدید آوردهاند پاسخگو نباشند چه شده که چهل سال خواب وسپس بیدار ور شکستگی شدهاند چه کسی باید پاسخ دهد؟
انتقاد کردن آسان است کسایی که مخالف ادغام هستند راه حل ارائه دهند ادغام در تمام دنیا انجام میشود به امید یکی شدن تمام صندوق ها
با سلام.بهتر است نویسنده می نوشت که به گفته نماینده کرمان که رییس کمسیون اقتصادی مجلس است.اگر نصف بدهکاری دولت به صندوق پرداخت شود با سودش حقوق بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت می شود وبقیه بدهکاری بماند برای این افراد که نویسنده در آخر این مطلب نوشته است
شرکت فولاد پول فوتبالیستها رو داره که میلیاردی بده بعد پول کارگرانی که بیش 30سال برایش زحمت کشیدندرو نداره؟صندوق بازنشستگی خودش ورشکسته و آویزون دولت است نمایندگان اینونمی دونن که نباید ادغام انجام بشه متاسفم ؟
همه جا رد پای سیاستهای نادرست دولت احمدی نژاد به چشم می خورد... بنده به عنوان یک کارشنلس عالی اداری این را عرض می کنم. تمام اینها را ما ده سال پیش بینی می کردیم ولی گوش شنوایی نبود...
بسمه تعالی
حقوق بازنشستگان فولاد رو باید از جیب همان افرادی که موجبات خالی شدن این صندوق را فراهم کرده اند پرداخت نه از حاصل زحمات اندوخته دیگر بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار