بازدید 2826

دیدار برجامی وزرای خارجه ایران و روسیه

کد خبر: ۷۶۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲ 10 January 2018

وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز چهارشنبه به وقت محلی با همتای روسی خود درباره مسایل مورد علاقه به ویژه برجام دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، ظریف در چارچوب رایزنی‌های مستمر وزیران امور خارجه روسیه و ایران درباره مسایل مختلف دو جانبه و منطقه‌ای، به ویژه در خصوص برجام به مسکو سفر کرده است.

هم‌چنین وزیر خارجه کشوران روز پنجشنبه بنا به دعوت فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بلژیک می رود و در بروکسل به همراه وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس آخرین تحولات مربوط به برجام را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهند داد.

ظریف در دیدارش با لاوروف گفت: سفرهای دو رییس‌جمهور و دیدارهایی که با یکدیگر داشتیم و همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان است. روسیه همواره توانسته نقش مفیدی را در مبارزه با تروریسم در منطقه ما داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم چنین اظهار کرد: ما متعهد هستیم در همراهی و همکاری با شما و دوستان ترک اطمینان حاصل کنیم که روند آستانه با موفقیت پیش می‌رود و کنفرانس سوچی برای ایجاد یک راه‌حل سیاسی برای سوریه،
یک کنفرانس موفق است.

وی ادامه داد: اجلاس آینده سوچی مهم‌ترین شانس کمک به روند ملل متحد در ژنو برای رسیدن به صلح پایدار در سوریه است.

ظریف در ادامه با تشکر از حمایت‌های دولت فدراسیون روسیه از اجرای برجام و نقش سرگی لاوروف در به نتیجه رسیدن برجام تصریح کرد: برجام از معدود دستاوردهای جامعه بین‌الملل در سال‌های گذشته است و همانطور که شما گفتید آژانس بارها تعهد ایران به برجام را تایید کرده است ولی متاسفانه یکی دیگر از اعضای برجام نه تنها تا کنون تعهدات خود را بر اساس برجام کامل اجرا نکرده بلکه سیاست‌های مخربی را در پیش گرفته است. از این رو ما و شما و سایر اعضای برجام نیاز داریم از نزدیک هماهنگی کنیم که این دستاورد با جدیت پیگیری شود.

هم‌چنین ظریف در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران درباره پیش‌بینی‌اش از تصمیم ترامپ درباره برجام گفت که "بعید می‌دانم خود آقای ترامپ هم هنوز اطلاع داشته باشد که در ارتباط با برجام چکار کند."

وی در پاسخ به پرسش فوق ادامه داد: معلوم نیست. یکی از سیاست‌هایی که آقای ترامپ دنبال کرده این است که قابل پیش‌بینی نباشد و ایشان در حدی این سیاست را به نهایت خود رسانده است که دیگر آمریکا حتی برای هیچ یک از شرکایش نیز قابل اعتماد نیست.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که با توجه به دعوت خانم موگرینی از شما برای سفر به بروکسل، آنها از تصمیم ترامپ در ارتباط با برجام آگاهی داشته باشند، با خنده گفت: من بعید می‌دانم که خود آقای ترامپ هم اطلاع داشته باشد که می‌خواهد چه کند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: حتما اروپایی‌ها هم هنوز اطلاع ندارند که چه تصمیمی آمریکایی‌ها خواهند گرفت.

ظریف هم‌چنین در مورد اهداف سفرش به مسکو با بیان این‌که امروز حساب کردم از زمان پذیرش مسوولیت وزارت خارجه این بیست و یکمین بار است که به مسکو سفر کرده‌ام، تصریح کرد: رابطه ما با روسیه رابطه راهبردی است. روسیه یکی از اعضای مهم 1+5 است و در گفت‌وگوهای مربوط به برجام نقش مهمی داشت و از دو سال گذشته نیز در روند اجرای برجام نقشی اساسی داشته است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان به نقش روسیه در شورای امنیت در دو سال گذشته و برخورداری منافع جمهوری اسلامی ایران از حمایت روسیه در این شورا، اشاره کرد و افزود: قبل از جلسه با وزیران امور خارجه سه عضو اتحادیه اروپا به همراه خانم موگرینی، در مسکو با سرگی لاوروف در خصوص برجام به خصوص سیاست‌های مخرب آمریکا در مورد برجام گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که جامعه بین‌الملل به صراحت نشان داده است که از سیاست‌های آمریکا در مورد برجام حمایت نمی‌کند و حتی آن را مخرب می‌داند، به جلسه روز جمعه شورای امنیت که به اصرار آمریکا برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: آن جلسه به نظر ما بی‌مورد تشکیل شد و اصل تشکیل جلسه کاری غلط و خطرناک برای شورا بود و با توجه به فشارهای آمریکا این جلسه تشکیل شد ولی خود آمریکایی‌ها در آن جلسه منزوی شدند و تقریبا همه کشورهایی که در آن جلسه صحبت کردند بر برجام و ضرورت اجرای آن تاکید کردند و این نشان‌دهنده اجماع در این ارتباط در جامعه جهانی است و به نظر ما باید این اجماع تبدیل به اقدام شود.

ظریف با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها باید متوجه این اجماع جهانی شوند و سیاست خود را اصلاح کنند، تاکید کرد: اگر جامعه جهانی تمایل دارد برجام ادامه پیدا کند باید در برابر هر اقدام خلاف برجام ایالات متحده آمریکا ایستادگی کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌های گوناگونی دارد، ادامه داد: قطعا در همه این انتخاب‌ها منافع مردم ایران حفظ خواهد شد و به نظر ما این منافع تقویت می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد بیانیه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از برخی از اغتشاشات در ایران، گفت:‌ مردم ما نشان دادند که از یک طرف بر حقوق خود مصر هستند و دولت و حاکمیت ایران نیز بر رعایت حقوق مردم تاکید دارد. مردم در ایران حق نقد و حق انتخاب دارند و این‌ها مساله‌ای است که هیچ یک از متحدان آمریکا در منطقه برای مردم خود تضمین نکرده‌اند و نه دولت آمریکا و نه مجلس نمایندگان آمریکا تا کنون از این واقعیت اظهار نگرانی نکردند.

ظریف افزود: حنای این ادعاها برای هیچ کس به خصوص ملت ایران رنگی ندارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما همواره گفته‌ایم آرامش، امنیت و پیشرفت اقتصادی‌مان را از مردم‌مان داریم، در مورد روابط ایران و روسیه نیز بیان کرد: روسیه یک همسایه مهم برای ایران است و همکاری‌های اقتصادی و راهبردی خوبی با روسیه داریم و اطمینان داریم که روسیه این همکاری‌ها را در جهت منافع دو کشور ادامه می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان