بازدید 8411
پیمانه اقتصادی؛

از «درخشش طلا و نفت در شروع 2018» تا «رشد 78 درصدی قیمت تخم مرغ در یک سال»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی شاخص کل بورس در پانزده دقیقه پایانی، روند صعودی شاخص بورس آسیا، رکورد طلای سیاه در اولین روز کاری سال نو میلادی، یورو در بازار تهران در مرز ۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی جهان، کشوری که حداقل‌ دستمزد را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد، انتقاد وزیر صنعت از عدم روابط عمیق تجاری با افریقا و ارزش ۱.۵ میلیون تومانی سهام عدالت را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹ 03 January 2018

از «درخشش طلا و نفت در شروع 2018» تا «رشد 78 درصدی قیمت تخم مرغ در یک سال»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی شاخص کل بورس در پانزده دقیقه پایانی، روند صعودی شاخص بورس آسیا، رکورد طلای سیاه در اولین روز کاری سال نو میلادی، یورو در بازار تهران در مرز ۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد، کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی جهان، کشوری که حداقل‌ دستمزد را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد، انتقاد وزیر صنعت از عدم روابط عمیق تجاری با افریقا و ارزش ۱.۵ میلیون تومانی سهام عدالت را در بر دارد.

 

سبزپوشی شاخص کل بورس در پانزده دقیقه پایانی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه دوازدهم دیماه 96 با افزایش 33 واحدی معادل 0.03 درصد به رقم 96 هزار و 241 واحد رسید. این در حالی است که روز دوشنبه نیز شاخص کل پس از چهار روز افت 2796 واحدی، توانسته بود افزایش 646 واحد را رقم بزند. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری از دومین هفته زمستان، همانند روز گذشته، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 10 واحدی معادل 0.03 درصد به رقم 30 هزار و 845 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 105 واحدی معادل 0.61 درصد، عدد 17 هزار و 165 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاخش 79 واحدی معادل 0.61 درصد به رقم 12 هزار و 943 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.01 درصد همراه شد و 14 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 321 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 39 واحد افزایش معادل 0.06 درصد به رقم 68 هزار و 263 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 12 واحد کاهش معادل 0.01 درصد همراه بود و عدد 205 هزار و 462 واحد را به نمایش گذاشت.

از «درخشش طلا و نفت در شروع 2018» تا «رشد 80 درصدی قیمت تخم مرغ در یک سال»

شاخص بورس آسیا با روند صعودی سال جدید را آغاز کرد

شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز سه شنبه به دلیل آمار رشد افزایشی قابل توجه بخش تولیدات چین با روند صعودی شروع بکار کرد و رکورد بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر را حفظ کرد. ضمن اینکه رویه روبه صلح کره شمالی با کره جنوبی هم بر فضای مثبت بورس منطقه آسیا تاثیر گذاشته است. در همین حال میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در منطقه خارج از ژاپن با ۹ دهم درصد افزایش، همچنان بر فراز بیشترین واحد خود از سال ۲۰۰۷ میلادی به بعد قرار دارد؛ ضمن اینکه شاخص بورس این منطقه در سال گذشته میلادی ۳۰ درصد  رشد را تجربه کرد. البته بورس نیکی ژاپن به دلیل تعطیلات سال نو میلادی تعطیل است و پیش بینی می شود که شروع بکار بورس های اروپایی هم با افزایش باشد. در چین شاخص بورس CIS۳۰۰ به دلیل رسیدن شاخص رشد صنعتی چین در ماه دسامبر به ۵۱.۵ درصد و بیشترین رقم در ۴ ماه اخیر، ۱.۲ درصد جهش زد.

طلای سیاه در اولین روز کاری سال نو میلادی رکورد زد

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر آخرین روز کاری سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۱ سنت افزایش یافت (۰.۵ درصد) و این نفت در بازار بشکه ای ۶۷.۱۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۲۱ سنتی (۰.۴ درصد) بشکه ای ۶۰.۶۳ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل روز  سه شنبه قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به ۶۰.۷۴ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ تا کنون به نام خود ثبت کرد. این در حالی است که نفت برنت در اوایل روز گذشته بشکه ای ۶۷.۲۹ دلار معامله شده بود. این نخستین بار از سال ۲۰۱۴ میلادی بوده است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در اولین روز سال نو میلادی بشکه ای بیش از ۶۰ دلار معامله می شود. بنا بر اذعان رویترز، برخی تحلیلگران بازار نفت بر این عقیده اند که ناآرامی های اخیر در ایران بر افزایش قیمت نفت در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی تاثیر داشته است. همچنین، افزایش کلی میزان تقاضای نفت که چین در آن نقش عمده ای ایفا می کند بر افزایش قیمت این محصول تاثیرگذار بوده است.

بازگشت تدریجی میزان تولید نفت توسط روسیه به بالاترین سطح خود در ۳۰ سال گذشته

بنا بر آمارهای منتشر شده، متوسط تولید روزانه ی نفت توسط روسیه با رشدی نسبی در سال ۲۰۱۷ به مجموع ۱۰.۹۸ میلیون بشکه رسیده است و این بالاترین میزان تولید نفت توسط این کشور در ۳۰ سال اخیر بوده است. این در حالی است که از سال ۲۰۱۶ میلادی سرعت رشد میزان تولید نفت توسط روسیه به دلیل مشارکت این کشور در قرارداد کاهش تولید اوپک کاهش داشته است. لازم به ذکر است که میزان تولید نفت توسط روسیه در سال های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۱۰.۷۲، ۱۰.۹۶ و ۱۰.۹۸ میلیون بشکه در روز بوده است. در مقیاس تن، روسیه در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۵۴۷.۵ و ۵۴۶.۸ میلیون تن نفت صادر کرده است. به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در صورتی که قرارداد کاهش تولید نفت اوپک همچنان تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی اجرا گردد، روسیه قصد دارد که میزان تولید نفت خود را در این سال از نظر وزنی روی ۵۴۷ میلیون تن ثابت نگه دارد.

یورو در بازار تهران در مرز ۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 188 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 42 هزار و 706 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 840 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 51 هزار و 695 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ارز، 11 هزار و 603 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 21 ریال گران تر فروخته شد. البته همانطور که قبلا هم گفته شد، این نرخ ها بر مبنای میانگین وزنی نرخ خرید و فروش دلار آمریکا، یورو و درهم امارات می باشد، وگرنه در لحظه انتشار این خبر، نرخ دلار آمریکا در اکثر صرافی های شهر تهران، رقم های 42 هزار و 940 ریال و 42 هزار و 920 ریال می باشد. همچنین یورو در بازار دیروز در اکثر صرافی ها در حوالی 55 هزار ریال (54600 و 54800) قیمت گذاری شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز سه شنبه دوازدهم دی ماه با ۲ ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۵۷ ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۴۴ ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۴۸ هزار و ۷۲۷ ریال و هر یورو با ۳۱ ریال افزایش ۴۳ هزار و ۳۲۰ ریال ارزشگذاری شد.

کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی جهان

روز گذشته در بازار جهانی ارز، شاخص ارزش دلار در برابر ۶ سبد اصلی ارز همچنان بی رمق بود؛ اما یورو با رسیدن به ۱.۲۰۱۷ دلار تقریبا کمی با بیشترین سطح خود در ۳ ماه اخیر که رقم ۱.۲۰۲۸ دلار بود، فاصله گرفت. روز سه شنبه هر دلار به ۱۱۲.۷۰ ین رسید که حاکی از افت ارزش دلار در برابر پول ژاپن دارد؛ ضمن اینکه پیش بینی می شود مانع اصلی دلار در جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو مبنی بر تصمیم گیری برای افزایش مجدد نرخ بهره بانکی برداشته خواهد شد. همچنین صندوق بین المللی پول اعلام کرد: میزان سهم دلار در ذخایر ارزی بین المللی در سه ماه سوم 2017 میلادی به پایین ترین سطح خود از سال 2014 میلادی رسیده است. میزان دلار در ذخایر ارزی بین المللی تا پایان سه ماه سوم 2017 میلادی به 6.13 تریلیون دلار رسیده که این رقم معادل 63.5 درصد کل ذخایر ارزی بین المللی بوده است. این رقم در سه ماه دوم امسال به 5.91 تریلیون دلار رسیده بود که معادل 63.8 درصد کل ذخایر ارزی بین المللی بوده است. در سه ماه دوم 2014 میلادی میزان ذخایر دلاری به 4.49 تریلیون دلار رسیده بود که این رقم معادل 63.05 درصد کل ذخایر ارزی بوده است. دارایی های بانک های مرکزی جهان با ارزهای مختلفی نگهداری می شود. بانک های مرکزی جهان برخی اوقات از این ذخایر برای حمایت از ارزش پول ملی خود استفاده می کنند. /رویترز

افزایش قیمت جهانی طلا در نخستین روز سال ۲۰۱۸

روز سه شنبه بازار طلا نخستین روز سال میلادی را با افزایش آغاز کرد و به رقم 1308.6 دلار رسید.. فلز زرد در حالی سال نو را با 6.1 دلار افزایش نسبت به آخرین قیمت سال 2017 آغاز کرد که این رقم بیشترین قیمت نسبت به 3 ماهه گذشته محسوب می‌شود. قیمت فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته 29 دلار و نسبت به یک سال گذشته 157 دلار افزایش داشت. قیمت طلا در کمترین زمان به قیمت 1306 دلار و در بیشترین زمان به قیمت 1310 دلار و 50 سنت معامله شد. در سایر فلزات گرانبها هم نقره رشد 11 سنتی داشت و هر اونس از این فلز به قیمت 17 دلار و 2 سنت معامله شد. فلز پلاتینوم و پالادیوم هم افزایش‌هایی به ترتیب 5 و 12 دلار داشتند. رویترز در این‌باره می‌نویسد: قیمت طلا در نخستین روز سال جدید میلادی و گشایش بازارها با بیشترین قیمت 3 ماه گذشته معامله شد. این به دلیل حمایت عوامل تکنیکی پس از شکست مقاومت 1300 دلار در هر اونس در هفته گذشته بود.

سکه طرح جدید در بازار تهران گران شد

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۵۰۹ تومان رسید و سکه طرح قدیم با دو هزار تومان افزایش یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۱۷ تومان رسید. همچنین نیم سکه ۷۳۳ هزار و ۱۰۹ تومان، ربع سکه ۴۳۳ هزار و ۶۴ تومان و سکه یک گرمی ۲۸۱ هزار تومان فروخته شد.

کشوری که حداقل‌ دستمزد را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد

رییس جمهور ونزوئلا در آخرین سال ریاست جمهوری خود قرار است دستمزد کارگران را تا ۴۰ درصد افزایش دهد تا آنها را در مقابل کارزار اقتصادی حفاظت کند. نیکولاس مادورو گفت: این اقدام می تواند از کارگران در مقابل جنگ اقتصادی که توسط آمریکا به راه افتاده است، حفاظت کند. وی در ادامه افزود: ایالات متحده به پول این کشور حمله کرده و در صنعت نفت ونزوئلا اقدامات خرابکارانه ای انجام داده است. همچنین مادورو گفت: اما نگرانی هایی در این باره وجود دارد که افزایش دستمزدها می تواند نرخ تورم را در این کشور سریع تر افزایش دهد.

انتقاد وزیر صنعت از عدم روابط عمیق تجاری با افریقا

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نسبت به عدم روابط عمیق تجاری با افریقا انتقاد کرد و اظهار داشت: باید در ایجاد بازارهای صادراتی تنوع ایجاد کنیم و قطعا در بازارهای آفریقایی پتانسیل بزرگی وجود دارد، اما در‌گذشته بنابه دلایل و مشکلاتی به این موضوع توجه نشد.

سهام عدالت ۱.۵ میلیون تومان ارزش دارد

محمدرضا پورابراهیمی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته شده در مورد آزادسازی سهام عدالت از ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت تا دو هفته آینده به مجلس از طرف دولت خبر داد و گفت: در این باره نشست تخصصی بازار سرمایه برگزار شد و مقدمات نقل و انتقال سهام عدالت از طریق بازار سرمایه فراهم شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به این ترتیب 50 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور می‌توانند سهام عدالت خود را از طریق بازار سرمایه نقل و انتقال کنند. وی با بیان اینکه ارزش هر برگه سهام عدالت بین یک تا 1.5 میلیون تومان است، ادامه داد: بر اساس وعده رئیس‌جمهور این لایحه به زودی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار می‌گیرد، تا در آینده نزدیک با فوریت در صحن مجلس مطرح شود. /فارس

از دست رفتن جایگاه بیت کوین در بازار ارز‌های دیجیتال

بیت کوین در سال ۲۰۱۷ وضعیت خوبی را تجربه کرد. علاوه بر آنکه ارزش این ارز دیجیتال تا بیش از ۱۳۰۰ درصد افزایش یافت، اکنون دو بازار معاملات آتی در حال مبادله ی بیت کوین هستند و برخی ''سرمایه گذاران نهادی'' در وال استریت آمریکا به فکر سرمایه گذاری بر روی این ارز دیجیتال افتاده اند. در عین حال، بیت کوین در حال پیدا کردن رقبایی جدید در  بازار است.  در این رابطه، لازم به ذکر است که در ابتدای سال ۲۰۱۷ بیت کوین و ''اتروم'' به ترتیب ۸۸ و ۴ درصد از سهم بازار ارز های دیجیتال را در اختیار داشته اند و ارز مجازی ''بیت کوین کش'' هنوز ایجاد نشده بود. این در حالی است که در پایان سال ۲۰۱۷ سهم بیت کوین در بازار تقریبا نصف شد و به ۴۳.۵ درصد کاهش یافت. در حالی که سهم ''اتروم'' از بازار تا پایان ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ به ۳۲ درصد افزایش یافته بود، تا پایان سال ۲۰۱۷ با کاهشی چشمگیر به ۱۳ درصد رسید. همچنین، سهم ''بیت کوین کش'' در بازار ارزهای دیجیتال هیچ گاه از ۱۱.۵ درصد بیشتر نشده است. یکی از دلایل کاهش سهم ارزهای مجازی نامبرده در بازار ظهور انواع جدیدی از ارز دیجیتال در بازار عنوان شده است که به موجب آن سرمایه گذاران به شکل سرمایه گذاری خود را در این بازار ها تنوع بخشیده اند.

رشد 78 درصدی قیمت تخم مرغ در یک سال

بانک مرکزی گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به هشتم دی ماه منتشر کرد. در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست غیرپاستوریزه ۱.۷ درصد، ماست پاستوریزه ۶.۱ درصد و پنیر پاستوریزه ۶.۷ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت و بهای سایر اقلام بدون تغییر بود. قیمت تخم مرغ معادل ۱۴.۴ درصد افزایش یافت و شانه ای ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ریال فروش می رفت. همچنین در یک سال منتهی به هفته نخست دی ماه نرخ لبنیات ۷.۸ درصد، تخم مرغ ۷۷.۹ درصد، برنج ۲.۳ درصد، حبوبات ۲.۶ درصد، میوه ۳۲.۱ درصد، سبزی تازه ۴۴.۳ درصد، گوشت قرمز ۹.۴ درصد، گوشت مرغ ۷.۷ درصد، چای ۱۹.۵ درصد و روغن ۲.۲ درصد رشد کرده است. همچنین قیمت قند و شکر ۱۱.۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل