بازدید 10286
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشنهاد شیب ملایم برای افزایش قیمت بنزین» تا «پیش بینی یک آکادمی چینی از رشد اقتصادی جهان در سال آینده»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار با گرانی اولین هفته زمستان را به پایان رساند، صعود طلای جهانی بدنبال سقوط ارزش دلار، حدود ۱۰ هزار نفر بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده دارند، تراز تجاری ایران و چین به ۴۰۰ میلیون دلار رسید، مشتریان آسیایی خرید نفت از ایران را کاهش دادند، روسیه نرخ بهره را کاهش می‌دهد، واکنش مثبت شل به تغییرات مالیاتی آمریکا و چین بزرگترین صادر کننده فلاسک به ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱ 29 December 2017

از «پیشنهاد شیب ملایم برای افزایش قیمت بنزین» تا «پیش بینی یک آکادمی چینی از رشد اقتصادی جهان در سال آینده»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار با گرانی اولین هفته زمستان را به پایان رساند، صعود طلای جهانی بدنبال سقوط ارزش دلار، حدود ۱۰ هزار نفر بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده دارند، تراز تجاری ایران و چین به ۴۰۰ میلیون دلار رسید، مشتریان آسیایی خرید نفت از ایران را کاهش دادند، روسیه نرخ بهره را کاهش می‌دهد، واکنش مثبت شل به تغییرات مالیاتی آمریکا و چین بزرگترین صادر کننده فلاسک به ایران را در بر دارد.

 

پیشنهاد شیب ملایم برای افزایش قیمت بنزین

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از شیب تند افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال 97 انتقاد کرد و  گفت: شیب افزایش قیمت بنزین که در لایحه بودجه 97 از سوی دولت پیش‌بینی شده، تند است. هدایت‌الله خادمی با تأکید بر اینکه بهتر بود دولت این میزان افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را از سال 92 انجام می‌داد، اظهار داشت: وضعیت فعلی افزایش قیمت که دولت در لایحه بودجه 97 تعیین کرده، موجب تجمیع افزایش قیمت‌ها شده است؛ به‌‌طوریکه شاهد افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده خواهیم بود. خادمی با تأکید بر اینکه مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی نیست، اما باید منطقی و تدریجی باشد، افزود: هرگونه افزایش قیمت باید متناسب با سطح درآمدی جامعه باشد؛ نباید طوری باشد که فشار بر اقشار کم‌درآمد جامعه افزایش یابد. وی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه نمایندگان تلاش می‌کنند هرگونه افزایش قیمت در حامل‌های انرژی با شیب ملایمی در سال 97 صورت گیرد، گفت: این میزانی که دولت در لایحه بودجه 97 برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد داده، موجب شوک و افزایش تورم بی‌سابقه می‌شود.

دلار با گرانی اولین هفته زمستان را به پایان رساند

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 126 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 882 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 218 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 49 هزار و 780 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 11 هزار و 496 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 19 ریال گران تر فروخته شد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز پنجشنبه هفتم دی ماه با ۳۵ ریال افزایش نسبت به روز گذشته ۳۶ هزار و ۷۴ ریال قیمت خورد.

رشد قیمت سکه تمام طرح قدیم، نیم و ربع سکه در بازار تهران

روز گذشته در بازار سکه تهران شاهد ثبات در قیمت گذاری سکه تمام بهار آزادی بودیم. به طوریکه هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت یک میلیون و 414 هزار و 300 تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم با رشد 5 هزار تومان به رقم فروش یک میلیون و 381 هزرا تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز 697 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز چهارشنبه، 5 هزار تومان افزایش قیمت داشت. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی همانند نیم سکه، با رشد 5 هزار تومان به رقم 412 هزار و 700 تومان رسید.

صعود طلای جهانی بدنبال سقوط ارزش دلار

بر اساس گزارش رویترز، دلار در معاملات روز پنج شنبه تحت تاثیر اُفت بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا، در معرض فشار نزولی قرار گرفت. ارزش این ارز پس از اینکه بانک مرکزی آمریکا دورنمای خود برای سه دور افزایش نرخهای بهره در سال ۲۰۱۸ را تغییر نداد و سرمایه گذاران درباره تاثیر اصلاحات مالیاتی آمریکا بر رشد اقتصادی این کشور دچار دودستگی شدند، ضعیف شد و کمک کرد طلا از سطح ۱۲۳۵.۹۲ دلار که پایین ترین قیمت پنج ماه گذشته بود، صعود کند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنج شنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۲۸۹.۱۰ دلار رسید در حالیکه در ساعات ابتدایی معاملات تا سطح ۱۲۸۹.۹۲ دلار صعود کرده بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۲۹۲.۲۰ دلار رسید. این فلز زرد برای نهمین روز متوالی افزایش قیمت داشته و در مسیر ثبت بیش از یک درصد رشد قیمت در دسامبر و حدود ۱۲ درصد رشد قیمت برای سال ۲۰۱۷ است. جزئیات بیشتر

افزایش قیمت نفت با افزایش سهمیه ی واردات نفت چین

روز پنج شنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۲۴ سنت افزایش یافت (۰.۴ درصد) و این نفت در بازار بشکه ای ۶۶.۶۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۱۸ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۵۹.۸۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روزهای گذشته قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب با رسیدن به بشکه ای ۶۷ و ۶۰ دلار رکوردی جدید را از دو سال و نیم گذشته تا به حال به نام خود ثبت کرده است. گفته می شود که از دلایل افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت انتشار گزارشی توسط موسسه نفت آمریکا مبنی بر کاهش ۶ میلیون بشکه ای موجودی نفت خام در آمریکا و رسیدن آن به مجموع ۴۳۲.۸ میلیون بشکه بوده است. افزون بر این، به گفته ی معامله گران بازار نفت، دولت چین با افزایش دادن سهمیه ی واردات نفت خام در سال ۲۰۱۸ رکوردی جدید ثبت کرده و این موضوع موجب شد که قیمت نفت در روز گذشته افزایش یابد. بر اساس آمارهای منتشر شده، در ماه نوامبر سال جاری موجودی نفت چین با ۳ درصد کاهش و رسیدن به مجموع ۲۶.۱۵ میلیون تن به کمترین حد خود در ۷ سال اخیر رسیده است.  باید خاطر نشان گردد که توقف عرضه ی نفت از خطوط صادراتی کشور لیبی و همچنین خط صادراتی فورتیس بریتانیا در افزایش قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

قیمت سنگ آهن وارداتی در چین باز هم کاهش یافت

آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۷۲.۷۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد که ۷۰ سنت افت روزانه داشت. در بورس سنگاپور هم قیمت قرارداد سنگ آهن سواپ ژانویه ۷۱.۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است. تمایل به خرید کم شده چرا که اگر قرار باشد محموله های فوق قبل از تعطیلات سال نو چینی یا در زمان تعطیلات به بنادر چین برسد خواستار نخواهد داشت.آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۷۲.۷۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد که ۷۰ سنت افت روزانه داشت. در بورس سنگاپور هم قیمت قرارداد سنگ آهن سواپ ژانویه ۷۱.۵ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است. تمایل به خرید کم شده چرا که اگر قرار باشد محموله های فوق قبل از تعطیلات سال نو چینی یا در زمان تعطیلات به بنادر چین برسد خواستار نخواهد داشت. از طرفی محموله های ارزان تر که در بنادر آماده تحویل هستند طرفدار بیشتری دارد که بر بازار اثر منفی گذاشته است.قابل ذکر است از ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ بازارهای چین به دلیل تعطیلات سال نو چینی برای ۷ روز تعطیل خواهند بود.

حدود ۱۰ هزار نفر بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده دارند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قرار بود که تا پایان آذر ماه تا سقف 100 میلیون تومان به سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری همانند افضل توس و ...و سقف 200 میلیون تومان به سپرده گذاران کاسپین پرداخت شود، افزود: نزدیک به 2 الی 3هزار میلیارد تومان به سپرده گذاران این موسسات پرداخت شده است که برخی از این افراد سپرده های خود را در بانک های عامل نگه داشته و برخی سپرده خود را برداشت کرده اند که این نزدیک به 98 درصد تمامی سپرده گذاران را پوشش می دهد و مابقی نیز افرادی هستند که خودشان اقدام نکرده اند. مسعود پزشکیان در گفت وگو با خانه ملت با بیان اینکه قدم اول در ساماندهی این موسسات این بوده که سپرده اولیه پرداخت شود، ادامه داد: پرداخت سود باید بر اساس فروش املاک، شناسایی دارایی ها و بازگشت وام ها انجام شود تا بتوان مابقی بدهی این سپرده گذاران را پرداخت کرد، لذا تا پایان آذر ماه تیم مشخص شده باید تسویه 98 درصد سپرده گذاران را انجام می داد، که 2 درصد باقیمانده نزدیک به 10 هزار نفر هستند و بالای 200 میلیون تومان سپرده داشته اند که باید به دغدغه آنها رسیدگی شود. وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید با همکاری گروه تسویه و سپرده گذاران روند پرداخت سپرده بالای 200 میلیون تومان را تسهیل کنند، اظهار داشت: برخی از این موسسات دارایی دارند و می توان بدهی آنها را سربه سر کرد اما برخی موسسات دارایی ندارند و مشکلاتی در این موسسات وجود دارد، لذا در حال حاضر بیشتر تمرکز سیستم این است که چگونه و از چه مسیری می توان مابقی سپرده سپرده گذاران بالای 200 میلیون را پرداخت کرد.

تراز تجاری ایران و چین به ۴۰۰ میلیون دلار رسید

طبق اعلام اتاق مشترک بارگانی ایران و چین صادرات غیر نفتی ایران به چین از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۲۷.۱ و ۲۷.۷ درصد نسبت به ۱۱ ماهه ۲۰۱۶ رشد داشته است. بر این اساس تراز تجاری ۱۱ ماهه ۲۰۱۷ در مقایسه با سال گذشته به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. همچنین در ۱۱ ماهه ۲۰۱۷ ارزش صادرات ایران به چین ۲۸.۸ درصد در مقایسه با دوره مشابه در ۲۰۱۶ افزایش داشت. صادرات نفت ایران به چین نیز  در این دوره برابر ۱۰.۸ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ با ۲۸.۵ درصد افرایش مواجه بوده است. این در حالی است که میزان تجارت دو کشور در ۹ ماه اول سال جاری میلادی بالغ بر ۲۷ میلیارد دلار بوده که تراز تجاری ۵۴۰ میلیون دلار به نفع ایران بوده است. در این دوره ۱۳.۸۸ میلیارد دلار کالا به چین صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار افزایش داشته است.  

مشتریان آسیایی خرید نفت از ایران را کاهش دادند

یک منبع آگاه براساس آمار تانکرها اعلام کرد، میزان واردات نفت خام ایران توسط مشتریان عمده آسیایی در ماه نوامبر ۲۹ درصد کاهش یافت و به کمترین حجم از آوریل سال ۲۰۱۶ رسید. یک منبع آگاه براساس آمار تانکرها اعلام کرد، میزان واردات نفت خام ایران توسط مشتریان عمده آسیایی در ماه نوامبر ۲۹ درصد کاهش یافت و به کمترین حجم از آوریل سال ۲۰۱۶ رسید. در مجموع چین، ژاپن، هند و کره جنوبی ۱.۳۶ میلیون بشکه در روز طی ماه گذشته از ایران نفت وارد کردند. به نقل از رویترز، کاهش واردات نفت از ایران، قبلاً هم پیش‌بینی شده بود چرا که میزان بارگیری نفت به مقصد آسیا در ماه اکتبر ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش داشت. 

روسیه نرخ بهره را کاهش می‌دهد

بررسی کارشناسان اقتصادی مرکز رویترز نشان می دهد که بانک مرکزی روسیه در سال آینده میلادی به روند کاهش نرخ بهره و تداوم آن ادامه خواهد داد تا افزایش تقاضای مصرف کننده و رونق بیشتر اقتصادی روسیه را به دنبال داشته باشد. بررسی ها نشان می دهد که بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به ۷ درصد کاهش دهد؛ این در حالی است که نرخ بهره فعلی در روسیه ۷.۷۵ درصد است. همچنین تحلیل گران اقتصادی اعلام کردند که پیش بینی می شود در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی نرخ بهره به ۷.۵ درصد کاهش پیدا کند و تورم روسیه در سال ۲۰۱۸ میلادی به حدود ۲.۵ درصد تنزل یابد که این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی نزدیک به ۱۷ درصد گزارش شده است. بر همین اساس پیش بینی می شود که بعداز ۲ سال رکود اقتصادی در روسیه، اقتصاد این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی با بهبود بیشتری روبرو شود. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش انتظار می رود رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱.۹ درصد باشد؛ در حالی‌که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱.۷ درصد ثبت شده است.

واکنش مثبت شل به تغییرات مالیاتی آمریکا

شرکت رویال داچ‌شل اعلام کرد که قانون اصلاح مالیات آمریکا که به تازگی تصویب شده، تاثیر مطلوبی بر فعالیت‌های این شرکت بگذارد. تغییر قانون مالیاتی آمریکا که مالیات شرکتی را از ۳۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش داد، بر نتایج ربع چهارم سال ۲۰۱۷ شل تاثیر خواهد گذاشت؛ اما طبق اعلام این شرکت، تحلیل تاثیر واقعی این قانون، هنوز تکمیل نشده است. این شرکت انگلیسی-هلندی اعلام کرد جزئیات تاثیر تغییر مالیاتی آمریکا را که از اول ژانویه قابل اجرا خواهد بود، در گزارش نتایج ربع چهارم ۲۰۱۷ خود، منتشر خواهد کرد. شل اعلام کرد که مطابق با نتایج ربع سوم خود، درآمد این شرکت از ۲.۰ میلیارد دلار به ۲.۵ میلیارد دلار تغییر کرده است. در ۲۲ دسامبر، رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، لایحه تغییرات اساسی مالیاتی ۱.۵ تریلیون دلاری را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد. طبق این قانون، نرخ مالیات برای اکثر تجارت‌ها کاهش می‌یابد و برای برخی افراد و خانواده‌ها هم، موقتا مالیات کمتر می‌شود.

سرنوشت خط تولید ایرباس در دستان اماراتی ها!

به گفته ی افراد مطلع، ممکن است شرکت ایرباس موقعیت خوبی که در خصوص سفارش ساخت هواپیمای سوپرجامبو A380 توسط شرکت هواپیمایی امارات وجود دارد را از دست بدهد و در این صورت این شرکت مجبور خواهد شد که خط تولید این نوع از هواپیما را متوقف کند. به نقل از Russia Today، منابع مطلع از موضوع با تاکید بر اینکه میزان تقاضا برای هواپیماهای سوپرجامبو A380 پایین است گفته اند که '' اگر معامله با شرکت هواپیمایی امارات به نتیجه نرسد، شرکت ایرباس روند پایان دادن به (خط) تولید هواپیماهای A380 را شروع خواهد کرد''. باید خاطر نشان گردد که در ماه نوامبر سال جاری، شرکت های هواپیمایی ایرباس و امارات مذاکرات خود را برای خرید ۳۶ فروند هواپیمای سوپرجامبو A380 به ارزش ۱۶ میلیارد دلار متوقف کردند. این در حالی است که گفته می شود مذاکرات این دو شرکت مجددا در جریان افتاده است ولی هیچگونه نشانه ای در خصوص احتمال امضای قرارداد بین آن ها برای خرید این هواپیماها وجود ندارد. 

قیمت مس به قله ۴ ساله خود رسید

روز گذشته در حالی که بسیاری از بازارها به علت تعطیلات کریسمس بسته بودند حجم تبادلات کاهش یافته بود. بازارهای جهان تحت تاثیر تقویت قیمت‌های فلزات و نفت در روزهای اخیر رشد کردند. قیمت مس برای دهمین روز متوالی رشد کرد و به بالاترین رکورد ۴ ساله خود رسید. قیمت فلزات که به عنوان شاخصی از رشد جهانی محسوب می‌شود و استفاده گسترده‌ای در بخش نیرو و ساخت‌وساز دارد، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۱ درصد رشد کرد.

چین بزرگترین صادر کننده فلاسک به ایران

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی هشت ماهه نخست سال جاری، بیش از هزار و ۹۰۹ تن فلاسک از کشور‌ها مختلف جهان وارد ایران شده است.براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی هشت ماهه نخست سال جاری، بیش از هزار و ۹۰۹ تن فلاسک از کشور‌ها مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم فلاسک ۴ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۲۰ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۹۹۸ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۸۶۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که فلاسک از ۱۶ کشور جهان از جمله چین، امارات متحده عربی، ترکیه، ژاپن، ایتالیا و دانمارک به ایران صادر شده است. در این میان چین به عنوان بزرگترین صادر کننده این محصول به ایران در هشت ماهه نخست سال جاری هزار و ۶۲۶ تن فلاسک به ایران صادر کرده که بالغ بر ۳ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۷۶۹ تومان درآمد برای این کشور داشته است. جزئیات بیشتر

پیش بینی یک آکادمی چینی از رشد اقتصادی جهان در سال آینده

آکادمی علوم اجتماعی چین با انتشار دو کتاب 'اقتصاد جهانی، تحلیل و پیش بینی اوضاع اقتصادی چین در سال 2018' و کتاب 'اوضاع بین المللی، سیاست و امنیت جهانی (2018)' به تحلیل وضعیت اقتصادی جهان و چین در سال 2018 پرداخته است. در دو سند یاد شده اوضاع اقتصاد و امنیت جهانی در سال 2017 به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و وضعیت اقتصادی و امنیتی کشورها در سال 2018 بررسی شده است. در این دو سند آمده است در سال 2017، اقتصاد جهانی شاهد رشد چشمگیری بود و اوضاع بازار نیروی کار بهبود یافت، سطح قیمت کالاها افزایش ملایم داشت و میزان رشد تجارت بین المللی ارتقا یافت. در این دو سند همچنین پیش بینی شده است: میزان رشد تولید ناخالص جهان (GDP) در سال آینده به حدود 3.5 درصد خواهد رسید. این پیش بینی نیز نگرانی کارشناسان و اقتصاددانان چینی از مسایلی چون کمبود نیروی محرکه اقتصادی، تاثیرات منفی ناشی از روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و درگیری‌های منطقه‌ای را نشان داده است. جزئیات بیشتر

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
ی فلاسکم نمیتونیم خودمون بسازیم؟
بالبخندوشیب ملایم پدرملت رودرمیارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل