بازدید 4342

یک آکادمی چینی رشد اقتصادی جهان در سال آینده را 3.5درصد پیش بینی کرد

آکادمی علوم اجتماعی چین میزان رشد اقتصادی جهان در سال آینده را 3.5 درصد پیش بینی کرد اما بدون اشاره به میزان رشد اقتصادی چین اعلام کرد چین قاطعانه در زمینه سیاسی و امنیتی به مرکز صحنه بین المللی باز خواهد گشت.
کد خبر: ۷۵۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰ 29 December 2017

آکادمی علوم اجتماعی چین میزان رشد اقتصادی جهان در سال آینده را 3.5 درصد پیش بینی کرد اما بدون اشاره به میزان رشد اقتصادی چین اعلام کرد چین قاطعانه در زمینه سیاسی و امنیتی به مرکز صحنه بین المللی باز خواهد گشت.

به گزارش ایرنا آکادمی علوم اجتماعی چین با انتشار دو کتاب 'اقتصاد جهانی، تحلیل و پیش بینی اوضاع اقتصادی چین در سال 2018' و کتاب 'اوضاع بین المللی، سیاست و امنیت جهانی (2018)' به تحلیل وضعیت اقتصادی جهان و چین در سال 2018 پرداخته است.

در دو سند یاد شده اوضاع اقتصاد و امنیت جهانی در سال 2017 به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و وضعیت اقتصادی و امنیتی کشورها در سال 2018 بررسی شده است.

در این دو سند آمده است در سال 2017، اقتصاد جهانی شاهد رشد چشمگیری بود و اوضاع بازار نیروی کار بهبود یافت، سطح قیمت کالاها افزایش ملایم داشت و میزان رشد تجارت بین المللی ارتقا یافت.

در این دو سند همچنین پیش بینی شده است: میزان رشد تولید ناخالص جهان (GDP) در سال آینده به حدود 3.5 درصد خواهد رسید.

این پیش بینی نیز نگرانی کارشناسان و اقتصاددانان چینی از مسایلی چون کمبود نیروی محرکه اقتصادی، تاثیرات منفی ناشی از روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و درگیری‌های منطقه‌ای را نشان داده است.

'یائو جی جونگ' کارشناس پژوهشگاه اقتصاد و سیاست جهانی وابسته به آکادمی علوم اجتماعی چین در این مورد به رادیو چین گفته است میزان رشد اقتصاد جهانی در سال آینده نسبت به سال 2017 کاهش یافته و نیز از میزان پیش بینی شده صندوق بین المللی پول 0.3 درصد کم تر است. ما با توجه به ارتقای میزان بدهی نهادهای غیر مالی از جمله دولت‌ها، شرکت‌ها و مردم و کمبود نیروی محرکه اقتصاد جهانی این رقم را منتشر کردیم.

آکادمی علوم اجتماعی چین همچنین خاطر نشان کرده است با آن که اوضاع سیاسی و امنیتی جهانی در سال 2017 ثبات کلی را حفظ کرد اما مسایل و درگیری‌هایی همچنان رخ داده که از میان آن ها می توان به ناآرامی در منطقه خاورمیانه، وخامت اوضاع در شبه جزیره کره، مسایل مبارزه با تروریسم و پناهندگی اشاره کرد.

این آکادمی معتقد است با این حال، چین در صحنه بین المللی نقش مهم تر ایفا کرده و به اجراکننده عمده دموکراسی در مناسبات بین المللی تبدیل شده است.

'جانگ یو یان' رییس پژوهشگاه اقتصاد و سیاست جهانی آکادمی علوم اجتماعی چین هم در این باره گفته است اگر رویدادهای مهم و بزرگ چین در سال‌های اخیر را مرور کنیم، متوجه می شویم که چین از لحاظ قدرت جامع کشور به سطح بالاتری رسیده است.

وی با اشاره به ثبات کلی اوضاع در اطراف چین و شرایط مساعد برای پیشرفت چین گفت:با تغییرات جدید در اطراف چین، اوضاع کلی امنیتی در این بخش در سال های گذشته گرایش پایدار خود را حفظ کرده است به نحوی که در شمال چین از ثبات کامل برخوردار بوده است.

در دو سند آکادمی علوم اجتماعی چین آمده است اوضاع کلی جهانی حاکی از یک ابر قدرت (آمریکا) و چند کشور قدرتمند تغییر نکرده است آمریکا همچنان یگانه ابرقدرت جهان بوده است اما برخی کشورهای پیشرفته با مسایلی رو به رو شده و در داخل خود تضادهایی دارند.

این آکادمی می گوید: چین و هند به عنوان دو کشور نوظهور اقتصادی در جهان پیوسته رشد کرده و سهم آن ها در اقتصاد جهان و نیز نفوذ بین المللی آن ها به طور مستمر افزایش پیدا کرده و به تدریج اوضاع کنونی جهانی را تغییر می دهند.

آکادمی علوم اجتماعی چین عنوان کرده است در سال 2018، جهان همچنان با چالش هایی جدی رو به رو شده است طوری که اوضاع مبارزه بین المللی با تروریسم همچنان جدی بوده، از سوی دیگر، به دنبال کسب توانایی حمله دوربرد موشکی از سوی کره شمالی، آمریکا به احتمال زیاد ، سیاست جدی تر و سختگیرانه‌تر را در مقابله کره شمالی در پیش خواهد گرفت.

انتشار این اسناد در حالی است که مرکز پژوهش های اقتصادی و بازرگانی لندن به تازگی پیش بینی کرده است چین تا سال 2032 میلادی با پشت سر گذاشتن آمریکا نخستین قدرت اقتصادی دنیا می شود.

پیشتر و در ابتدای سال جاری میلادی یک موسسه مالی آمریکایی پیش بینی کرده بود چین در سال ۲۰۵۰ بر اقتصاد جهان سلطه پیدا خواهد کرد.

همچنین تازه ترین آمارها از وزارت بازرگانی چین نشان می دهد رشد تجارت خارجی این کشور در سال 2017 میلادی از پیش بینی ها فراتر رفته و تازه ترین سرعت رشد تجارت کالاها به رکورد جدیدی در 6 سال گذشته رسیده است و سرعت صادرات تجارت خدمات نیز نخستین بار در هفت سال گذشته سریع تر از واردات شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل