بازدید 9599

با یک ماه حقوق فقط اُملت بخورید!

کد خبر: ۷۵۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 26 December 2017

این روزها قیمت برخی اقلام غذایی از جمله تخم مرغ، گوجه و دیگر کالاهای اساسی چنان افزایش یافته که یک محاسبه ساده نشان می دهد، اگر یک خانوار ۴ نفره در یک ماه هر سه وعده فقط املت بخورد، ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد که تقریبا معادل حداقل حقوق یک کارگر است.

به گزارش تسنیم قیمت کالاهای مصرفی مردم در هفته‌های اخیر به شکل افسارگسیخته در حال نوسان بوده و هزینه تأمین سبد خانوار را بالا برده است.

ستاد تنظیم بازار با وجود اینکه با افزایش قیمت نان موافقت کرده بود، اما در زمان اجرا با دستور مستقیم رئیس جمهور به خاطر مصالح کشور متوقف شد، هرچند که وزن چانه‌های نان کمتر از وزن مصوب است و در واقع کم‌فروشی می‌شود.

قیمت هر عدد تخم‌مرغ نیز در این مدت با افزایش در حدود دو برابری به 600 تومان رسید و قیمت شیر و لبنیات نیز در حدود 10 درصد و در مواردی بیشتر افزایش یافته است. انجمن روغن نباتی نیز درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارائه داده است.

بنابراین گزارش با بررسی همین چند قلم و هزینه‌ای که برای تهیه آن باید پرداخت کرد و مقایسه آن با حداقل حقوق کارگری 930 هزار تومانی آمار نگران‌کننده‌ای را در ارتباط با وضعیت تأمین معیشت مردم ترسیم می‌کند.

یک خانواده 4 نفره درصورتی‌ که بخواهد در سه وعده غذایی خود تنها املت بخورد و از تمام دیگر غذاها و میوه ها صرفنظر کند، در ماه باید مبلغی نزدیک به حداقل حقوق کارگری پرداخت کند یا به عبارتی حداقل حقوق کارگری به هزینه تهیه املت به‌عنوان جایگزین تمام وعده‌های غذایی نزدیک شده است.

قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در بازار مصرف به حدود 4 هزار تومان رسیده است و درصورتی‌که برای یک تهیه وعده املت برای 4 نفر یک کیلوگرم گوجه، 4 عددتخم‌مرغ، 4 عدد نان تافتون 400 تا 600 تومان، به میزان مورد نیاز روغن، نمک و ادویه استفاده شود، باید 9 هزار تومان پرداخت کرد که با محاسبه 30 روز و هر روز 3 وعده، یک خانوار چهار نفره باید 810 هزار تومان فقط برای خوردن املت در سه وعده پرداخت کند.

بر این اساس هزینه املت یک خانوار 4 نفره به جای وعده‌های غذایی تنها 120هزار تومان از حداقل حقوق کارگری کمتر است و خانوار باید با مبلغ یاد شده (120 هزار تومان) روزگار طی کند و نیازهای اولیه‌ای مانند دیگر نیازهای غذایی، مسکن، پوشاک، آموزش ، حمل و نقل و غیره را تامین کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۸
مرسی از راهکار اما اگر در فاصله 15 روز دیگر اقلامی مثل گوجه فرنگی ، تخم مرغ و نان باز هم گران شود الزاما بایستی 5 الی 7 روز در ماه هم روزه بگیریم که برای سلامتی بسیار خوب است
این که چیزی نیست حق ما بدتراز ایناست اونچنان رونق اقتصادی ........
به این میگن تدبیر و امید و ....شیب ملایم
حقوق کارگزاران ارشد نظام را دریاب که با 60 میلیون ماهانه دنبال افزایش سالانه هستند. طنز قضیه اینجاست که همین کارگزاران محترم هستند که مدعی اند حقوق و مزایاشان به خاطر نیاز کشور به دانش فیاض انان است. منظور همان دانشی که مملکت را به این نقطه رسانده است.؟!
اولا که حداقل حقوق 930 هزار تومان نیست و با جوانب آن به 1/5 میلیون تومان می رسد(عیدی،سنوات،حق اولاد،حق مسکن،بن،باز خرید مرخصی،حق شیفت،هزینه نهاری ،حق پایه،اضافه کاری و....) ثانیا کدام خانواده در یک روز 12 قرص نان و 3 کیلو گرم گوجه فرنگی می خورد که قیمت ها را هم در پیک موقت قیمت در نظر گرفته اید وگرنه قیمت تخم مرغ و گوجه در بیشتر ایام سال بسیار ارزان تر است.ثانیا از این محاسبه چه نتیجه ای می خواهید بگیرید؟در شبانه روز دو میلیارد نفر در سراسر دنیا گرسنه می خوابند و اگر ما هم به دنبال خلق ارزش افزوده در اقتصاد کشور نباشیم بخشی از مردم ما هم در زمره این افراد قرار خواهند گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
اگه دوست داشتيم بخور.هزينه اجاره ،درمان،تحصيل و... رو حساب نميكني.
ميگن سير از گرسنه خبر نداره همينه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
آقا رضا ی عزیز
مثل اینکه جنابعالی کشور ثروتمند ایران را با سومالی اشتباه گرفته اید
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
اون کشورهایی که میگید گرسنه میخوابند کدامشان، بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز در جهان است؟ کدامشون در جمع 5 کشور اول در زمینه منابع طبیعی است؟
بین کشورهای عمده تولید کننده نفت چرا درآمد سرانه کشورهایی مثل عربستان و قطر و امارات و نروژ را نمیبینید؟
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
ده هزار تومن حق اولاد واقعا خیلی تفاوت ایجاد میکند! به املتشون نمک و فلفل هم میتونن بزنن.
سنوات چه ربطی به حقوق دریافتی داره؟! اصلا میدونید سنوات یعنی چی؟! عیدی هم اسمش روش هست، خیلی هنر کنید میتونید صرفا آجیل و شیرینی بخرید و فوقش یه جفت کفش برای بچتون، این چه ربطی به هزینه های ماهیانه زندگی داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
آقا رضا ! قدیمی ها می گفتند پیاده شو با هم بریم ! خیلی داری تند میری مهندس ! اون هایی که در سرتاسردنیا گرسنه می خوابند چاه نفت و گاز ندارند .
بخاطر حقوق کم و موقعیت اجتماعی ضعیف در بین اجتماع کارگران احساس مسئولیت خوبی نسبت به وظیفه خود ندارند و بازده کارشان در ایران پایین است که در طویل المدت به اقتصاد کشور لطمه خواهد زد .
قدرت خرید کسانی که کار میکنند و در اقتصاد ایران نوعی خدمت انجام میدهند باید عادلانه افزایش یابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
موافقم
اضافه ازحقوق خود را بدهید دانه درشتها
جالبه که مرغ دارا میگن نمیصرفه تخم مرغ هارو میریزن دور ولی به بازار عرضه نمیکنن تا قیمت درست بشه. همین کارو یه عده تاجر زمان قحطی بزرگ ایران میکردن و میدیدن مردم دارن از گرسنگی میمیرن ولی غذارو انبار میکردن تا گرون بفروشن. من اگر مرغداری داشتم تخم مرغ رایگان عرضه میکردم
یعنی یک کارگر باید فرض کنه از دوره پارینه سنگی پرت شده اومده تو این زمان و محروم از همه چی:آموزش،بهداشت،پوشاک،حمل و نقل،انرژی،ارتباطات و مسکن.....باید حداکثر با یه حقوق 1500000تومانی تو غار بتونه این زمونه رو طی کنه.
کاش روحانی و معونین محترم این مساله رو در نظر بگیرن و اینقدر تعرفه های رو بالا نبرن .ماشالاه همه سه برابر رشد کرده الا حقوق ما قشر بدبخت و بیچاره. بعد هم جالبه میگن برید زن بگیرید و بچه بیارید اونم نه یکی بلکه دو تا . آخه با کدوم پول ؟
به این نکته هم اشاره کنید که چند برابر این مبلغ را باید برای درمان کبد چربشان هزینه کنند :))))))))))))
قبض أب و برق و گاز و تلفن و پسماند و .. . . . . . یادت رقته
با گرانی تخم مرغ ، روغن ، گوجه و نان باید بجای ام لت ، نیم لت خورد!
ما که گوجه ی املتمان را از سر کوچه ی معجزه ی هزاره ی سوم می خریم،چرا ؟چون کاسبانش با انصاف هستند.
حقوق ودستمزد شرم آوراست شرم آور
ان شااااااالله همه چی درست میشه ..
اخه تابی حون اینحور که نو حساب کردی سر ماه باید پزشک متخصص داخلی هم ببینن. کی میتونه روزی 3 تا اونم 30 زوز پشت سر هم تخم مرغ بخوره. فکر کبد بیچاره رو کردی. 2 روزی یک تافنتون رو نمیشه تموم کرد تازه روزی هم 3 تا تافتون.
معلمان حق‌التدریس 200هزار نفرند که ماهی 700 تومن می گیرند البته از دیماه سال قبل تا کنون همین چندرغاز هم پرداخت نشده
برادر هنوز در توهم ثروتمند بودن هستی؟اگر ثروت نفت رابین ۸۰ میلیون نفر توزیع کنند روزی یکی دو دلار به هر نفر می رسد.ثروت امروز فراورده های مغز و تکنولوژی است نه گاز و نفت و در این زمینه ما مصرف کننده هستیم نه تولید کننده
مردم را دارید نابود میکنید
عدالت در ايران موج مي زند !!!!
واقعا یک نوع نا امیدی در بهبود معیشت مردم بوجود آمده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر