بازدید 6947
۳

نقش پررنگ معاونت اجتماعی قوه قضاییه در جشنواره فیلم فجر و انتخاب فیلم‌ها

در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگروه فنی فیلم ها را بررسی می کردیم؛ البته امسال ورودمان جدی تر شده و حتی در انتخاب فیلم هایی که قرار است در جشنواره انتخاب بشود، نقش داشتیم. با معاونت سینمایی ارشاد در مورد یک فیلم که نکات پیشگیرانه زیادی داشت، صحبت کردیم که این فیلم در جشنواره باشد.
کد خبر: ۷۵۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ 23 December 2017

نقش پررنگ معاونت اجتماعی قوه قضاییه در جشنواره فیلم فجر و انتخاب فیلم‌هادر فاصله کمتر از چهل روز تا آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضایيه نیز اعلام کرد، در مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران حضور خواهد داشت و حتی در انتخاب فیلم‌ها نیز نقش آفرینی خواهد کرد؛ رویدادی که ظاهراً در دوره گذشته نیز وجود داشته، ولی به گفته دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضایيه در این دوره پررنگ‌تر خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ ورود معاونت اجتماعی قوه قضاییه به جشنواره فیلم فجر و انتخاب فیلم‌ها، ظاهراً مسأله‌ای نبوده که سازمان سینمایی علاقه مند به رسانه‌ای شدنش بوده باشد؛ بنابراین، تا امروز که دبیر شورای ارتقای آگاهی های عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضایيه از آن پرده برداشت و به سابقه این حضور اشاره کرد، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلامی از این همکاری بر زبان نیاورده بودند.

مهدی افتخاری، دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره سابقه این حضور امروز گفته است: «سال گذشته فیلم بدون تاریخ و بدون امضا را که جایزه هم گرفت، قبل از اکران در جشنواره به معاونت اجتماعی قوه قضاییه آوردند و نظرهای انتقادی و اصلاحی درباره این فیلم ارایه شد که سازندگانش هم اصلاحات را پذیرفتند و انجام دادند.»

او درباره استمرار حضور در این دوره نیز گفته است: «در جشنواره فیلم فجر به عنوان کارگروه فنی فیلم ها را مورد بررسی قرار می دادیم. البته امسال ورودمان جدی تر شده و حتی در انتخاب فیلم هایی که قرار است در جشنواره انتخاب بشود نقش داشتیم. با معاونت سینمایی ارشاد در مورد یک فیلم که نکات پیشگیرانه زیادی داشت صحبت کردیم که این فیلم در جشنواره باشد.»

نقش پررنگ معاونت اجتماعی قوه قضاییه در جشنواره فیلم فجر و انتخاب فیلم‌ها

مهدی افتخاری که در نشست خبری سومین جشنواره ایده ها و فرصت ها سخن می‌گفت، با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: «امسال آثار این جشنواره را توسط هیأت داوران خودمان، از منظر پیشگیری داوری می کنیم. هیأت داوران معاونت اجتماعی قوه قضاییه، آثار را در سه بخش فیلمنامه نویسی، کارگردانی و تهیه کنندگی داوری می کنند.»

این مقام مسئول درباره بهره برداری از ظرفیت سینما در حوزه پیشگیری نیز تأکید کرد: «پرونده های زیادی در سطح کشور بدون بهره برداری اجتماعی رسیدگی و به بایگانی ارجاع می شد که در این خصوص به رؤسای کل دادگستری ها نامه نوشتیم تا حداقل یک پرونده را به عنوان شاخص به ما معرفی کنند که نهایتا از هر استان دو پرونده که قابل تبدیل به فیلمنامه باشد به دست ما رسیده است.»

پس از این موضع گیری مهدی قربانپور مدیر بخش «تجلی اراده ملی» سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به تسنیم گفت: «ما از تصمیم قوه قضاییه برای حضور در بخش «تجلی اراده ملی» خرسندیم. البته هنوز قوه قضاییه فرمی بابت حضور این بخش پر نکرده، ولی هنوز فرصت باقی است و می‌تواند تا دهم دی ماه نسبت به ثبت نام برای این بخش اقدام کنند.» در واقع نقش معاونت اجتماعی قوه قضاییه را در سطح سازمان‌هایی تقلیل داد که در بخش جنبی جشنواره، به فیلم‌های مطلوب‌شان جوایزی اهدا می‌کنند.

این مقام مسئول در جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه در بخشی از صحبت‌های آقای افتخاری آمده است، فیلم‌هایی را انتخاب کرده‌اند تا در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند، ادعا کرد: «به هیچ عنوان امکان انجام چنین اتفاقی وجود ندارد. چندی پیش، هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر توسط دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است و در حال انتخاب آثار هستند. قوه قضاییه تنها می‌تواند از بین 22 اثری که هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر آن‌ها را برگزیده‌اند، داوری کرده و به فیلمی که مورد توجه‌شان قرار گرفته‌ است جایزه اهدا کنند.»

در ادامه نیز ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: «جشنواره ما یک جشنواره شاخص است و یک هیات انتخاب دارد و تنها این هیات انتخاب فیلم ها را می بینند و هیچکس به جز هیات انتخاب فیلم‌ها را انتخاب نمی کند. هیچ کس به جز هیات انتخاب نمی تواند در انتخاب فیلم ها نقشی داشته باشد.»

به نظر نمی‌رسد، مهدی افتخاری، دبیر شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه مطلبی خلاف واقع گفته باشد و باید با اعتماد به این مسئول، گفته‌های مسئولان جشنواره فجر که شاید اساساً در جریان تعاملات نباشند، را در بدترین حالت خلاف واقع و در بهترین حالت، غیردقیق خواند.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی از دوازدهم تا بیست و دومین بهمن 1396 به صورت پراکنده و بدون برخورداری از کاخ ـ مطابق با روال‌ سال‌های پیشین ـ با حضور 22 تا 24 فیلم سینمایی داستانی و مستند برگزار خواهد شد که با توجه به وضعیت سینما، برخی سینماگران ترجیح داده‌اند فرم جشنواره را پر نکنند و آثارشان را مستقیم در اکران عمومی به نمایش درآورند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
چه جالب
پیشنهاد میکنم که قوه مجریه رو تعطیل کنین , مجلس هم که کلا تعطیله! مملکت رو هم بدین قوه قضاییه با خیال راحت کارش رو بکنه.
مبارکه فقط همین مونده بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان