بازدید 15543
بررسی دلایل انتقادات معاون اول رئیس‌جمهور از دولت؛

جهانگیری، خسته شده یا از تدبیر، امید بریده است؟

بخشی از سیاسیون و تحلیگران هم بر این باورند که او با ملاحظه شرایط اقتصادی کشور به این نتیجه رسیده است، کار آن گونه که برخی فکر می کنند، پیش نخواهد رفت و شرایط به حد مطلوب مورد انتظار نخواهد رسید؛ بنابراین، تلاش دارد با انتقاداتی که از سیستم اقتصادی دولت می کند، پای خود را از این حیطه بیرون کشیده و خود را جدای از این بخش دولت نشان دهد تا اگر در انتخابات 1400 برای کاندیداتوری در انتخابات اقدام کرد، این بخش از اقدامات دولت به پای او نوشته نشده باشد.
کد خبر: ۷۵۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱ 23 December 2017

هفته گذشته ماندن یا رفتن معاون اول رئیس جمهور از دولت به خبر اصلی بسیاری از رسانه های اصلاح طلب بدل شده بود؛ اما دیروز خبر آمد «اسحاق جهانگیری» همچنان در دولت باقی خواهد ماند. این خبر را ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران سازندگی که جهانگیری پیشتر رئیس شورای مرکزی آن بود، منتشر کرده است؛ موضوعی که نشان می دهد خبر رفتن معاون اول روحانی صرفا یک خبر نبوده و مسائلی در خصوص جدایی او از کابینه مطرح شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در خبر ماندن جهانگیری که با انتشار عکسی از معاون اول در کنار رئیس جمهور همراه شده، عنوان شده است که «یک منبع نزدیک به معاون اول رئیس جمهور گفته که اخیرا از جهانگیری خواسته شده، بیشتر در دولت فعال باشد.» موضوعی که گویا معاون اول رئیس جمهور نیز آن را پذیرفته و به این ترتیب جدایی او از دولت دوازدهم را منتفی ساخته است.

آیا جهانگیری با شرط تاثیرگذاری بیشتر در اقدامات اقتصادی در دولت ماندگار شد؟!

جهانگیری که از او به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری 1400 یاد می شود، پس از آنکه به دلیل عملکردش در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، مورد اقبال اصلاح طلبان قرار گرفت، قرار بود که بخشی از اقدامات دولت به ویژه در حوزه اقتصادی را در دست بگیرد که گویا شرایط به گونه ای که او و جریان حامی اش یعنی اصلاح طلبان انتظار داشتند، پیش نرفت.

این رویه به گونه ای بود که به فاصله زمانی بسیار کمی از آغاز به کار دولت دوازدهم اخباری مبنی بر احتمال کاناره گیری معاون اول رئیس جمهور از دولت منتشر شد؛ اخباری که بهانه اش موضوعاتی از قبیل عدم اجرای وعده های انتخاباتی رئیس جمهور یا تأمین نشدن خواسته ها و نظریات جهانگیری در خصوص به کارگیری تیم اقتصادی دولت دوازدهم عنوان می شود؛ اما حتما می توان دلایل مهمتری برای این کار برشمرد.

جهانگیری که قرار بود پس از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کار چینش تیم اقتصادی دولت را در دست بگیرد، به دلایل مختلفی موفق به اعمال تمام و کمال نظرات خود در این زمینه نشد؛ موضوعاتی از قبیل اختلاف نظر با بخش اعتدالگرای کابینه و همچنین عدم تمایل رئیس جمهور به سپردن تمام و کمال این بخش به معاون اول اصلاح طلب خود. همین موضوع باب را برای انتقاد گاه و بیگاه جهانگیری از دولت باز کرد.

بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران سیاسی، دلایل مختلفی برای انتقادات جهانگیری از تیم اقتصادی و عملکرد اقتصادی دولتی که در آن مشغول به کار است، برمی شمارند؛ از جمله موضوعاتی که مربوط به اختلاف نظر او با اقتصادیون دولت می شود. بخشی از این تیم برآمده از جریان اعتدالگرا و بخشی منتسب به طیف سنتی و معتدل جریان اصولگرایی است.

جهانگیری که در نهایت از چینش تیم اقتصادی کابینه بازماند و افرادی را در این جایگاه می بیند که به لحاظ فکری و عملی نزدیکی به او و طیف اصلاح طلب ندارند، رویکرد آنها را مغایر با آنچه خود در ذهن داشته می بیند و می داند و برای همین، در سخنرانی های خود بعضا به عملکرد آنها انتقاد کرده و ناراحتی خود را از این مسأله این گونه نشان می دهد.

بخشی از سیاسیون و تحلیگران هم معتقدند، او با ملاحظه شرایط اقتصادی کشور به این نتیجه رسیده است،کار آن گونه که برخی فکر می کنند پیش نخواهد رفت و شرایط به حد مطلوب مورد انتظار نخواهد رسید، لذا تلاش دارد با انتقاداتی که از سیستم اقتصادی دولت می کند، پای خود را از این حیطه بیرون کشیده و خود را جدای از این بخش دولت نشان دهد تا اگر در انتخابات 1400 برای کاندیداتوری در انتخابات اقدام کرد، این بخش از اقدامات دولت به پای او نوشته نشده باشد.

معاون اول رئیس جمهور البته باید توجه داشته باشد، با توجه به اینکه او فرمانده اقتصاد مقاومتی است و این مسأله را به صراحت در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز اعلام کرده است، نمی تواند راه خود را جدای از راه و عملکرد اقتصادی دولت عنوان کند و در این زمینه هیچ عذری در نهایت از او نیز پذیرفته نخواهد بود؛ بنابراین، شاید یکی از دلایل انتقاداتش هم همین مسأله باشد.

اینکه گفته شده از معاون اول رئیس جمهور خواسته شده بیشتر در دولت فعال باشد، موضوعی است که علاوه بر پایان خبرهای مربوط به احتمال جدایی جهانگیری از دولت نشان می دهد که احتمال او حضوری فعال تر و پررنگ تر در جریان اقدامات دولت دوازدهم خواهد داشت. باید دید که افزایش فعالیت او در دولت به منزله بالا رفتن ضریب اعمال نظر و نفوذ در مسائل اقتصادی است یا دیگر مسائل.

اگر این مسأله به معنای افزایش مشارکت و اظهار نظر او در اقدامات اقتصادی دوات دوازدهم باشد، نشان می دهد که انتقادات او از شرایط اقتصادی قوه مجریه در نهایت کار ساز شده و قرار است، با مشارکت بیشتر و افزایش فعالیت معاون اول رئیس جمهور در بخش اقتصادی دولت، از بار انتقادات او در این حوزه کاسته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۰
دقیقا همونجوری که احمدی نژاد روی مشایی حساب کرده بود و می گفت این دولت و ما نخواهیم رفت روحانی هم نمیتونه از قدرت دل بکنه و روی جهانگیری حساب کرده که دولتش رو زنده نگه داره.
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
البته بهتره بگید اصلاح طلبها
الان هم چون می دونند دولت روحانی کاری برای مردم نمیکنه می خواهند وانمود کنند ازش جدا شدن
ان اندازه رکب خورده ایم که هر کاری را سیاسی میبینم فکر کنم این هم شوی محبوب سازی ایشان برای انتخابات اینده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
شک داشتی !!؟ این هم یه فریب است که از حالا برای 4 سال دیگه کلید خوذه ! البته متاسفانه ثابت شده خیلیها تو ایران براحتی فریب میخورند !!!!!
دلیل انتقادات جهانگیری از دولت معلومه . ساختن یک کاندیدا برا سال 1400 .
هیچکدام این آقایان کاری برای مردم نکردند فقط حرف میزنند همین کدام چالش اقتصادی حل شده کدام مشکل مردم حل شده بیکاری فقر تبعیض تا کی
تحلیل ها وکمانه زنی های آبکی ونخ نما و خسته کننده بی فایده ووقت تلف کن
جهانگیری از عوامل اصلی روی کار اومدن این دولته پس با کناره گیری صوری نمیتونه نقش پلیس خوب رو بازی کنه برای 1400
جهانگیری= مرد
دیده همه دارنداظهارندامت میکنندمیخوادخودشونجات بده
مگه اقای جهانگیری نمیگفت قطار را روی ریل قرار دادیم ماشین را از دره خار ج کردیم حالا چی شد یعنی بخاطر قدرت حاضریم هر دروغی بگیم نمی ترسیم که هفتاد میلیون بدبخت میشن
تدبیر و امید یا بدبختی فلاکت؟.مردم را از ترس تورم ناشی از تحریم ترساندند و با وجود توافق دارند بسمت تورم ونزوئلایی پیش می روند
فک کنم جهانگیری فک می کنه رئیسی رئیس جمهور شده حواس نیست داره انتقاد می کنه :))

شوی سیاسی برای جدا کردن حساب جهانگیری و اصلاح طلبان از دولت و نقشه جدید برای 1400 به جای اینکه توی همین مدت یکدل به فکر مردم باشن.
چند ماه پیش جلسه داشتن اصلاح طلبان و تصمیم براین شد جهانگیری به تدریج از روحانی جدا بشه و بگه که روحانی به اصولگرایان نزدیک شده و انتصاب برخی از آنها باعث تحقق نیافتن و عده های انتخاباتی شده و به تدریج جهانگیری جدا بشه و 8 سال دیگه با اصلاح طلبان ....
اقای جهانگیری یادتونه چی می گفتین ؟حق الناس به گردن دارین باید جواب گو باشین شما ادعای علم و همچی فهمی زیاد داشتین چی شد؟
جهانگيري نميخواد از اسمش براي پيشبردسياسي گروه منتسب به روحاني استفاده بشه به همين دليل ازدولت انتقاد ميكنه تا اونه رو تحت فشار قراربده براي اعمال نفوذ بيشتر
ول کنید این پاس کاریها را چرا کسی به فکر مردم نیست و به داد مردم نمی رسد. چرا همش به دنبال بالا رفتن از گرده ملتید! چندی پیش بابابزرگم فوت کرد برای کف و دفن که به خلدبرین یزد رجوع کردم 18000 تومان مالیات بر ارزش افزوده از ما گرفتن! به کجا باید پناه ببریم؟ شاید پول زیادی نباشد ولی چرا باید باشد
تابناک عزیز این انتخابات اخرین اعتماد ومشارکت اگثریت مردم بود .مطمن باش 60درصد مردم دیگه تو انتخابات شرکت نمی کنند حتی اگر خاتمی هم بیاد .جهانگیری که هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
داریوش آرام بخواب که ما ببیداریم ههههههه !
ظریفترین قسمت، اونجا هست که ایشون به صراحت گفتن من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم.
بقول شما حداقل از این قسمت در صورت شکست اقتصادی دولت، نمیتونه برای خودش شوی انتخاباتی راه بندازه.
چرا مسئولین ما بجای خدمت کردن واقعی، اینکارارو میکنن؟! از سیاست زدگی خسته شدم دیگه!
هرکس رئیس جمهور بشه چون قدرت نداره فرقی نداره
ترا خدا از حالابراى چهار سال اينده رسانه ها كانديدا معرفى ننمايند بهتر كسانيكه در موقع انتخابات به مردم قولهايي كه دادند انرا اجرا نمايند جناب معاون به وعدها يش عمل نمايد جرا كه مردم ديگه هيچ عذر بهانه نمى پذيرند ونه به اصلاحات ونه به اصول گرها راى نخواهند
جهانگیری و روحانی هر دو فیلم بازی کردند.خبری از هیچکدام از وعده هایشان نیست.فقط دنبال سخت کردن زندگی در ایران هستند
الفرار
زنده باد احمدی‌نژاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
تا دیر نشده یه فکری بحال خودت بکن !
اقای جهانگیری داره خودش رو برای 1400 اماده میکنه الان با این دولته اون موقعه هم میگه من با همه موارد این دولت موافق نبودم.با بلاهایی که شما سر مردم میارید به 1400 امیدی نداشته باشید.
اصلا انتظار همچین عملکردی از دولت اقای روحانی نداشتم دیگه امکان نداره با این نمایش ها یکبار دیگه گول حرف هاشون رو بخورم ...
روحانی یا دنبال وضع اوضاع اقتصادی ریاضتی است.یا اینکه کابینه ی ضعیفی دارد.ولی بیشتر بنظر عمدی دنبال ناراضی کردن مردم است.زیرا بقول خود او با برداشته شدن تحریم ها دلیلی برا پیش رفتن به سمت اقتصاد کره شمالی یا ونزوئلا وجود ندارد؟ثمرات برجام بعد از 5سال این بود؟
اقای جهانگیری .خیلی از کارهای دولت دوم روحانی رو به پای اون خواهند نوشت .چه در این دولت باشه چه نباشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل