بازدید 6720
۲

فیلم‌های توقیفی در انتظار یک تلفن مسئولان امر!

برخی منابع آگاه به تابناک خبر دادند این کارگردان‌ها برای ثبت قراردادشان مراجعه کرده‌اند؛ اما به آنها گفته شده باید حداقل تلفنی با آنها تماس گرفته شود و تأییدیه نهایی برای اکران داده شود؛ ادعایی که البته فرجی گفته بود چنین نیست! آیا دوشنبه این هفته، زمان اکران و گروه میزبان این فیلم‌ها مشخص می‌شود، یا این بلاتکلیفی را پایانی نیست؟
کد خبر: ۷۵۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱ 02 December 2017

فیلم‌های توقیفی در انتظار یک تلفن مسئولان امر!با وجود ادبیات ضدونقیض مسئولان، هنوز قرارداد اکران سه فیلم سینمایی توقیفی در شورای صنفی نمایش ثبت نشده و سرنوشت این آثار در انتظار تماس تلفنی و تأیید رسمی بلامانع بودن اکران این آثار است؛ اتفاقی که عدم وقوعش، این شائبه را تقویت کرده که این بار به شیوه‌ای دیگر این آثار بر پرده نقره‌ای سینماهای ایران نقش نمی‌بندند و این بار علی‌رغم برخورداری از پروانه نمایش، اجازه اکران نمی‌یابند؛ شائبه‌ای که با ثبت قرارداد، تعیین گروه نمایش این آثار و آغاز رسمی ایران این فیلم‌ها در هفته‌های پیش روی قابل رفع است.

به گزارش «تابناک»؛ «آشغال‌های دوست داشتنی»، «عصبانی نیستم» و «خانه پدری» سه فیلم از مجموع پنج فیلم رفع توقیفی سرنوشت مشخصی ندارند. تصور می‌شد این فیلم‌های سینمایی به فاصله اندک از خبر رفع توقیف در گروه‌های اصلی سینمایی اکران شود اما چنین به نظر می‌رسد که قرار نیست این آثار اکران گسترده‌ای داشته باشند و با افزایش مدت زمانی که از رفع توقیف این آثار سخن به میان آمد، حتی درباره اصل اکران آنها نیز تردیدهایی به وجود آمد.

کیانوش عیاری کارگردان «خانه پدری» به تازگی درباره اکران محدود فیلمش در گروه هنر و تجربه گفته است: «احتمالا حوزه باز هم سینماهای خودش را در اختیار فیلم قرار نخواهد داد، بار دیگر فیلم در سینماهای محدودی اکران خواهد شد و باز هم با تهدید فیلم از پرده پایین کشیده می‌شود. بعد هم مسئولان می‌گویند از شر این فیلم خلاص شدیم، آن را اکران کردیم اما شرایط برایش فراهم نبود و از نظر ما فیلم آزاد شد. نمی‌دانم تعداد فیلم‌های توقیفی چند تاست؛ مثلا اگر ١٥ تاست می‌گویند با اکران «خانه پدری» شد ١٤ فیلم توقیفی و به این شکل صورت‌مسأله پاک می‌شود.»فیلم‌های توقیفی در انتظار یک تلفن مسئولان امر!

 

برخی رسانه‌ها چهارم آذرماه برخی رسانه‌های مدعی شدند، به رغم اینکه برای این فیلم‌ها پروانه نمایش صادر شده، از ثبت قرارداد این فیلم‌ها با سینماها برای آغاز روند اکران جلوگیری می‌شود. بر اساس این ادعاها، این اتفاق یک دستور است، تا بدین شکل تا اطلاع ثانوی، مانع از اکران این آثار شد و این فیلم‌ها علی رغم آنکه پروانه نمایش دارند، رنگ پرده را نبینند و بدین ترتیب، توپ از زمین مدیران خارج شده باشد و عدم اکران این فیلم‌ها به وضعیت اکران در سینماها نسبت داده شود.

پس از طرح این ادعاها، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، مدعی شد: «هر فیلمی که پروانه نمایش گرفته، می‌تواند همراه با پروانه نمایش و همچنین قرارداد اکران با سالن‌های سینمایی به شورای صنفی نمایش مراجعه کند و ما نیز موظفیم براساس آیین‌نامه قرارداد را ثبت کنیم. اینکه گفته می‌شود، ارشاد به ما فشار آورده که قرارداد فیلم‌های عصبانی نیستم، آشغال‌های دوست داشتنی، پارادایز و خانه پدری که پروانه نمایش دارند را ثبت نکنیم یا برای نمایش آنها منتظر دستور و یا نظر ارشاد بمانیم، صحت ندارد.»

علی سرتیپی پخش کننده «عصبانی نیستم» نیز در واکنش به این موضوع، از ارائه قرارداد اکران این فیلم سینمایی به شورای صنفی نمایش خبر داد و سخنگوی این شورا هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد، مشکلی برای نمایش فیلم‌های رفع توقیف شده وجود ندارد. سرتیپی که نوع فعالیتش حواشی خاصی داشته، مدعی شده است: «فیلم عصبانی نیستم پروانه نمایش گرفته و مشکل خاصی برای اکران ندارد. قرارداد نمایش فیلم احتمالا این هفته یا هفته آینده در شورای صنفی نمایش ثبت می‌شود.»

با این حال، این قرارداد هنوز ثبت نشده و بدین ترتیب تاکنون ادعای فرجی و سرتیپی زیر سؤال رفته است. برخی منابع آگاه به تابناک خبر دادند که این کارگردان‌ها برای ثبت قراردادشان مراجعه کرده‌اند اما به آنها گفته شده باید حداقل تلفنی با آنها تماس گرفته شود و تأییدیه نهایی برای اکران داده شود؛ ادعایی که البته فرجی گفته بود چنین نیست!

در گذشته برخی مسئولان پیشین در محافل خصوصی عنوان می‌کردند که درمیشیان به دلیل همراهی و عدم رسانه‌ای کردن مکرر توقیف فیلم «عصبانی نیستم»، به زودی مجوز اکران دریافت می‌کند اما محسن امیریوسفی به واسطه رسانه‌ای کردن پشت پرده ماجرا، برای فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»، حساسیت‌ها برخی گروه‌ها را ایجاد کرده و به سادگی پروانه نمایش دریافت نخواهد کرد. با گذشت سال‌های متمادی هیچ یک از این آثار هنوز رنگ پرده را ندیده‌اند و این دو کارگردان با انتشار تصویری از چهار سال تلاش‌شان برای نمایش آثارشان سخن گفتند.

انتشار این تصویر با واکنش‌های تندی از سوی برخی سینماگران نسبت به وضعیت غیرقابل پذیرش سرنوشت این دو فیلم و فیلمساز همراه شد. به نظر می‌رسد وضعیتی که این روزها درباره این دو اثر رقم خورده، چندان اخلاقی نیست و بلاتکلیف نگه داشتن این فیلم‌ها رویکرد صحیحی نیست؛ ضمن اینکه تا ابد نمی‌توان این آثار را بلاتکلیف نگه داشته و شورای پروانه نمایش تا ابد نمی‌تواند ثبت قرارداد این فیلم‌ها را به تعویق بیندازد! آیا دوشنبه این هفته، زمان اکران و گروه میزبان این فیلم‌ها مشخص می‌شود، یا این بلاتکلیفی را پایانی نیست؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
هر تلفنی چقدر هزینه دارد؟ شاید ۲۰٪ درآمد از اکران ،که قبل از اکران محاسبه شده ،هر فیلم در ده روز اول ده میلیارد ،که میشود ،سرجمع ششصد میلیون ،و مابقی بعد از پایان اکران ؟ راستی چقدر این تلفنها درآمد زایی میکنند ،در همهٔ زمینه ها ،هم کارگشا ،و هم درآمد زا ؟
اصلا نباید در ایران پی بعضی کارها رفت بعضی کارهای پردرامد که میشه یک شبه ره صد ساله زد مال بعضیاست این و آی ملت بفهمید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار