بازدید 7910
۱
پیش بینی «تابناک» درباره سرنوشت مهم‌ترین رویداد فرهنگی 1396؛

تقسیم سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر میان «سرو زیر آب» و «پرواز به وقت شام»

البته جشنواره فجر محل رونمایی از آثار دیگری نیز خواهد بود که می‌تواند بحث برانگیز باشد؛ اما اگر عمده جوایز به این دو یا سه فیلم تعلق گرفت، اتفاق دور از انتظاری نیست. در مجموع به نظر می رسد کار هیأت داوران در این دوره از جشنواره نسبت به دو دوره پیشین راحت تر باشد، چون فیلم‌های هم‌سطح کمتری وجود دارند و قضاوت برای اهدای جوایز اصلی راحت تر خواهد بود.
کد خبر: ۷۴۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸ 06 November 2017
تقسیم سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر میان «سرو زیرآب» و «پرواز به وقت شام»
در فاصله کمتر از سه ماه تا سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که احتمالاً عمده جوایز این دوره به فیلم‌های «سرو زیر آب» و «پرواز به وقت شام» تعلق خواهد گرفت؛ با این حال، هیچ چیز قطعی نیست و برخی متغیرها می‌تواند تا حدودی بازی را تغییر دهد و این دو فیلم جوایزشان را با آثار دیگری تقسیم کنند.
 
به گزارش «تابناک»؛ کمتر از نود روز تا آغاز جشنواره فیلم فجر باقی مانده؛ اما به واسطه آثار محدودی که در سال 1396 به تولید رسید و کیفیت این آثار، از هم اکنون برنده‌های این عرصه قابل تشخیص شده و این رویداد تا حدودی قابل پیش بینی است. سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مملو از آثار خنثی خواهد بود که محصول روند سختگیرانه صدور پروانه ساخت و نمایش در طول سال جاری است؛ آثاری که عمدتاً برای ویترین اکران در سال 97 جذاب نیست.
 
در این میان، فیلم «آن سوی ابرها» تازه ترین اثر مجید مجیدی که در هیچ یک از جشنواره‌های کن، برلین و ونیز حضور داشته و در نهایت در جشنواره لندن به نمایش درآمد، یکی از آثاری است که تصور می‌شد، پیش از بهمن ماه 1396 اکران شود؛ اما اگر این اتفاق رخ ندهد و این فیلم در بخش مسابقه جشنواره سی و پنجم قرار داده شود، این فیلم طبیعتاً باید جوایزی ببرد و از هم اکنون می‌توان جوایزی برای این فیلم کنار گذاشت.
 
فیلم دیگری که مشخص نیست به جشنواره سی و پنجم می‌رسد یا نه، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است. با توجه به ابهام در رسیدن این فیلم به جشنواره این دوره، نباید به صورت قطعی درباره این اثر سخن گفت اما با توجه به سوابق مهدویان، اگر این فیلم نیز به جشنواره برسد، همچون فیلم مجیدی می‌تواند در معادلات تأثیرگذار باشد؛ اما مشروط به آنکه به جشنواره برسد.
 
اما اگر قرار باشد روند طبیعی جشنواره بدون متغیر «آن سوی ابرها» و «لاتاری» را در نظر گرفت، پیش بینی «تابناک» از این قرار است که رقابت اصلی را باید میان دو فیلم «پرواز به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «سرو زیرآب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر است. حاتمی کیا در حالی سراغ سوژه داعش رفته که باشه آهنگر با یک سوژه مقدسی، اثری متفاوت را خلق کرده و راش‌های درخشانی را ثبت کرده است.
 
البته جشنواره فجر محل رونمایی از آثار دیگری نیز خواهد بود که می‌تواند بحث برانگیز باشد؛ اما اگر عمده جوایز به این سه یا چهار فیلم تعلق گرفت، اتفاق دور از انتظاری نیست. در مجموع به نظر می رسد، کار هیأت داوران در این دوره از جشنواره نسبت به دو دوره پیشین راحت تر باشد، چرا که فیلم‌های هم‌سطح کمتری وجود دارند و قضاوت برای اهدای جوایز اصلی راحت تر خواهد بود و با اهدای جوایز به این فیلم‌ها، نقدهای جدی نیز مطرح نخواهد بود.
 
تعطیلی برنامه «هفت» در ایام جشنواره و یا راه اندازی اش با یک چهره خنثی و همسو با مسئولان سینمایی نیز می‌تواند در کاهش حواشی این دوره از جشنواره مؤثر باشد؛ بنابراین، اگر صرفاً قصد داشتید به قصد رفع کنجکاوی به جشنواره بروید، آن گونه که سرویس فرهنگی «تابناک» تخمین زد، از هم‌اکنون می‌توان نتیجه را پیش بینی کرد.
 
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، دهه دوم بهمن 1396 برپا خواهد شد و بر خلاف دوره‌های پیشین و به سبک دهه شصت فاقد کاخ جشنواره خواهد بود و به بهانه کاهش هزینه‌ها، ساختار نمادین این رویداد از هم پاشیده شده و گردهمایی عظیمی که در سال‌های اخیر در برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره برقرار بود، از میان خواهد رفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
این بسیار بد است که انتخاب برای داروران ساده باشد ، و به بیانی می توان گفت این هم یکی از دستاوردهای جشنواره های پیشین است! هنگامی که سیستماتیک رقبا حذف می شوند و کم کم جشنواره می شود آن چیزی که داوران می خواهندتا تماشاگران.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل