بازدید 3225

دو ماه تا موعد توقف تولید خودروهای غیراستاندارد!

کد خبر: ۷۳۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 15 October 2017
با توجه به سه مرحله‌ای شدن ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد، اگر خودروسازی نتواند تا ابتدای دی ماه سال جاری ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند خط تولید خودروی مربوطه متوقف خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - در تبیین سه مرحله‌ای شدن فرآیند ارتقای استاندارد خودروهای سواری داخلی با بیان مطلب بالا، اظهار کرد: قرار بر این است که ۸۵ مورد استاندارد خودرویی تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ در دستور کار قرار گیرد و هر یک از خودروسازان که این مساله را رعایت نکند، باید خط تولید خودروی مربوطه را متوقف کند.

وی ادامه داد: براساس زمانبندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال جاری (۱۳۹۶)، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به اینکه اگر به طور مثال خودرویی نتواند تا ابتدای دی ماه سال جاری، ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند با توقف خط تولید روبه‌رو خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: بله. اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند با توقف خط تولید رو به رو خواهد شد. این در حالی است که دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیر ماه سال آینده اضافه خواهد شد که باید مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در حال حاضر مشخص شده که کدام یک از خودروها تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷ با توقف خط تولید روبه رو خواهند شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد این مساله به صورت سازمان لیستی ارائه و اعلام کنیم که کدام یک از خودروها نمی‌توانند استانداردهای اجباری در نظر گرفته شده را رعایت کنند.

مرندی مقدم ادامه داد: شاید بتوان در این خصوص حدسی را به صورت شخصی مدنظر قرار داد اما نمی‌توانیم این مساله را به صورت رسمی اعلام کنیم چرا که این امکان وجود دارد تا پایان مهلت اعلام شده خودروسازان بتوانند استانداردهای خودرویی مربوطه را کسب کنند.

وی با اشاره به این که طبق قانون هر استانداردی که تدوین و اعلام می‌شود برای اجرای آن باید مهلت زمانی مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود، گفت: قانون‌گذار اعلام کرده این زمان نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوطه به صنعت خودروسازی هم نیست چرا که باید تولیدکننده این فرصت را به دست آورد تا شرایط را تغییر دهد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه صنعت خودروسازی به دلیل پیچیدگی نیازمند مهلت زمانی بیشتری در این زمینه است، خاطرنشان کرد: صنعت خودرو به دلیل این که صنعت پیچیده‌تری است اگر بخواهد تغییری را در تولید خود ایجاد کند نیازمند طراحی، ساخت قالب، تامین قطعات و حتی واردات است بنابراین باید زمان بیشتری در اختیار آن قرار گیرد.

وی در مورد سه مرحله‌ای شدن افزایش استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷، یادآور شد: موارد اولیه تدوین شده، استانداردهای ساده‌تری هستند و موعد زمانی نزدیک‌تری برای آنها تعیین شده است. گفتنی است این تصمیم در شورای سیاست‌گذاری خودرو و با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران اتخاذ شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر