بازدید 45338
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛

بزرگداشت مردمی کوروش برگزار شود؛ تاریخ ایران از 22 بهمن 57 شروع نشده است

فرض کنیم در این تجمع های مردمی، صد تن هم آمدند و شعار مخالف حاکمیتی دادند. نگاه اگر مبتنی بر عقل تاریخی باشد، نسبت به این رفتار زیاد حساسیت پیش نمی آید. اولاً این مهم بخشی از تاریخ انکار ناشدنی ایران است و ثانیاً در همه کشورهای جهان، گروهی از افراد نسبت به گذشته کشورشان علاقه دارند و از وضع موجود راضی نیست. این مسأله عادی است و نباید به یک دغدغه ملی تبدیل شود.
کد خبر: ۷۳۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 12 October 2017
بزرگداشت کوروش باید مردمی برگزار شود، حساسیت مسئولان بی مورد استنماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد، خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در روز هفتم آبان‌ماه شد؛ درخواستی که به نظر می رسد، برای مدیریت اقبال عمومی به این پادشاه هخامنشی و پرهیز از رفتار مشابه سال گذشته صادر شده و برخی صاحب نظران این درخواست را ضروری نمی دانند. مثل یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی که معتقد است، نباید نسبت به این موضوع حساس شد و بهتر است خودجوش و مردمی برگزار شود.

به گزارش «تابناک»، هفتم آبان ماه که گفته می شود، مصادف با ورود کوروش، پادشاه مشهور هخامنشی به شهر بابل است، چند سالی هست که مورد توجه بسیاری از شهروندان ایرانی قرار گرفته و آنها در این روز به بزرگداشت او می پردازند؛ شهروندانی که سال گذشته با حضور چند هزار نفره در شهر پاسارگاد و مقبره تاریخی کوروش، موجب شگفتی بسیاری از صاحب نظران شدند.

بزرگداشتی که در کنار روایت‌های نقل شده از کوروش، دستمایه خوبی برای افتخار به این شخصیت تاریخی به شمار می آید و به دلایل فراوان، در مقاطع مختلف تاریخی نیز تقویت شده است؛ از جمله در دولت دهم که منشور اصلی حقوق بشر کوروش به کشورمان منتقل شد و برای عموم به نمایش درآمد.

معطوف شدن توجه بخشی زیادی از شهروندان ایرانی به روز غیر رسمی بزرگداشت کوروش که مصادف با ورود کوروش به بابل است و در تاریخ داستان های افتخارآمیز زیادی برایش نقل شده، پدیده جدیدی است که برخی صاحب نظران آن را فرصتی برای بازخوانی تاریخ ایران پیش از اسلام و برخی دیگر زمینه ای برای آسیب به امنیت ملی توصیف می کنند.

این روزِ به خصوص که به تازگی در کانون توجه ها قرار گرفته و پیشتر برای کسی با اهمیت نبود، در سال گذشته با اقبالی عجیب و اجتماعی چند هزار نفره در مقبره کوروش، همه صاحب نظران را غافلگیر و چگونگی برخورد با این پدیده نوظهور را به سؤالی کلیدی تبدیل کرد.

در سال گذشته و در چنین روزی، برخی شهروندان حاضر در شهر پاسارگاد و مقبره کوروش، ضمن بزرگداشت این پادشاه ایرانی، شعارهایی بر سر زبان آوردند که در چارچوب قوانین فعلی کشور مورد تأیید نیست و بعضاً از آنها به عنوان اقدام علیه امنیت ملی یاد می شود.

چند روز پیش، بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه ضمن نگارش نامه ای برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یادآوری مراسم سال گذشته، درخواست اخذ مجوز قانونی برای برگزاری بزرگداشت و مدیریت این اقبال نوظهور به کوروش هخامنشی را مطرح کرد.

علی بیگدلی، تاریخدان و پژوهشگر در رابطه با مسائل پیش آمده و درخواست نماینده مردم شیراز از وزیر فرهنگ به «تابناک»، گفت: به نظر من، نگاه دینی داشتن به کل تاریخ ایران و اینکه تصور کنیم تاریخ ایران از 22 بهمن 1357 شروع شده است، صحیح نیست. در سال های گذشته و در همین راستا، صحبت هایی مبنی بر حذف نام و کنش پادشاهان از تاریخ ایران وجود داشت که من همان موقع نیز به این موضوع واکنش نشان دادم و آن را حرکتی غیرعقلانی توصیف کردم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اگر نگاه عام ما به تاریخ این باشد که 22 بهمن 1357 مبدأ تاریخ ماست و آنچه پیش از آن وجود داشت، سراسر باطل و محکوم است، این یعنی بخش عظیمی از هویت و داشته های تاریخی خود را به فراموشی سپرده ایم.

بیگدلی تأکید کرد: ما باید ضمن اینکه نگاه ویژه ای به ایران اسلامی داریم به ایران پیش از اسلام نیز توجه داشته باشیم و باور کنیم که این مهم به ارتقای سرمایه های تاریخی ما کمک می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به کورورش هخامنشی ادامه داد: کورورش به واسطه نگاه بین المللی و جهانی که در شیوه حکمرانی خود داشت مورد توجه قرار گرفته و نسبت به سایر پادشاهان باستان متمایز شده است و این موضوع به خودی خود مسأله بد و نگران کننده ای نیست.

بیگدلی با رد ضرورت تلاش برای برگزاری مراسم قانونی در هفتم آبان ماه اضافه کرد: من با درخواست نماینده مردم فارس مبنی بر اخذ مجوز قانونی و برگزاری رسمی بزرگداشت کورش مخالفم. اصلاً چه ضرورتی دارد که اینقدر مسأله را حساس کنیم و برای آن چارچوب و قاعده تعریف کنیم؟

اگر مردم علاقه دارند و احساس می کنند باید با حضور در مقبره کوروش برای او بزرگداشت بگیرند، خب اجازه بدهیم این اقدام خودجوش و مردمی صورت بگیرد و نباید در برابر آن حساس شد.

بیگدلی تصریح کرد: نباید به این موضوع نگاه امنیتی داشته باشیم و یا آن را سرکوب و یا تلاش کنیم در ساز و کار قانونی تعریف شود. باید توجه کنیم که یک روز هم آیندگان در مورد نوع حکومت ما نظر خواهند داد و تصمیم خواهند گرفت.

وی با انتقاد از رفتار کنونی مسئولان و اینکه به گذشته ایران آنچنان که باید و شاید توجه نمی کنند، اضافه کرد: فرض کنیم در این تجمع های مردمی، صد تن هم آمدند و شعار ضد حاکمیتی دادند. نگاه اگر مبتنی بر عقل تاریخی باشد، نسبت به این رفتار زیاد حساسیت پیش نمی آید. اولاً این مهم بخشی از تاریخ انکار ناشدنی ایران است و ثانیاً در همه کشورهای دنیا گروهی از افراد نسبت به گذشته کشورشان علاقه دارند و از وضع موجود راضی نیست. این مسأله عادی است و نباید به یک دغدغه ملی تبدیل شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۵
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۹۵
همین که جشن کوروش توسط یک عده خاصی برای ترویج یک دیدگاه خاص برگزار نشه و توسط خود مردم برگزار بشه خوبه.پیشنهاد من هم اینه که سایر جشن هایی که توسط برخی افراد در تقویم گنجانده شده هم از تقویم حذف بشه و اگر مردم خواستند اونا رو هم به طور خودجوش جشن میگیرند.مردم خودشون بهتر با تاریخ کشورشون آشنا هستند و می دونن که جشن های ایرانی کی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اتفاقا به نظر باید بگذارند اون عده ی خاص از این روز برای تبلیغ استفاده کنند تا وزن واقعی خودشان را که همان 10 هزار نفر هست با چشمان خودشان ببینند!! در مورد سایر جشن ها کاشکی انصاف را رعایت می کردید. اگر مردم بخواهند جشیی را بگیرند در تقویم باشد یا نه انجام می دهند پس چرا ادعایی که در مورد جشن روز کوروش دارید خلافش را در مورد دیگر جشن ها دارید؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
نکنه منشور کوروش رو هم بابابزرگک شما نوشتن؟
ناشناس
| Austria |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
عقیده ی خوبی‌ است که بهتر است مانع برگزاری جشن در این مورد نشد. حتی گمان می‌کنم همراهی حکومت با مردم هم نه‌ از جنبه ی همرنگ جماعت شدن که به دلایل بسیار یک وظیفه است. یکی‌ از دلایل مهم که مورد مرحوم علامه طباطبائی، بسیاری از مورخین و همچنین مشابهت‌های قرآنی هم در مورد آن وجود دارد بحث یکی‌ بودن حضرت ذوالقرنین و کوروش می‌باشد. رفتار و منش کورش در دوران حکومت طبق شواهد بسیار عادلانه ا‌و با مردم خود و مردم کشور‌های فتح شده می‌باشد.
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
کوروش جنایتکار با ابوسفیان فرقی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
من پیشنهاد میکنم سالروز تولد دکتر مصدق را به عنوان پدر ملت ایران در مبارزه با اسعمار گران و غارتگران صنعت نفت ایران جشن بگیرم
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
بنده خدا ؛ خیلی ........!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
آقا یا خانوم بنده خدا ! مثل اینکه جد و آبادت خاطره تلخ از کوروش دارن
کوروش یک افسانه ای بیش نیست
چرا هیچ پیرمردی بالای 90 سال یا یک پدر بزرگ مادربزرگ قدیمی با نام کوروش نبود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
تو یک خائن به تاریخ مملکت خودت هستی

تمام دنیا در تاریخشون کوروش و باقی شاهان و تاریخ مارو دارن و بیشترشون هم بخاطر خدماتشون که کردن معروف هستن

آثارشون در موزه ها و اسامیشون در اشعار و تاریخ و باقی متون هست

اون موقع امثال تو میان این حرفارو میزنن و واقعا خجالت داره
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
برو تاریخ طبری، مروج الذهب مسعودی، آثارالباقیه بیرونی و کتاب حمزه اصفهانی را بخون. در همشون اسم کوروش کبیر آمده. بعد بیا چرت بگو. البته تو خیلی دوست داری بگی افسانه است. نمی تونی تاریخ واقعی را بفهمی و به صلاحیت نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اسم کوروش و سیروس (یونانی همان کوروش) در ایران و البته در بین طبقه شهری و تحصیل کرده متداول بوده و هست. احتمالا شما در گذشته خانوادگیتون افراد تحصیل کرده و طبقه شهری نبوده اند
ناشناس
| Australia |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
پسرم تو بچه ای یادت نمیاد. قدیما مردم چون با تاریخشون ارتباطشون قطع شده بود اسم پسرشونو تیمور و یا اسکندر (که جنایتکران ملت ما بوده اند) میگذاشتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
آفرین. اتفاقا من هم اول نظرمو نوشتم، بعد اومدم دیدم تو هم با من هم عقیده ای. اینها همه اش دروغ و خیال پردازیه
خدا میدونه چه نقشه های شومی پشت این دروغها خوابیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
از افسانه هولوکاست چه خبر؟ از کاغذ پاره ها چه خبر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اشتباهی منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
جالب است که مردم ایران بیشتر از اینکه از اسامی کوروش و داریوش و اشکان و سورنا و... استفاده کنند از اسامی اسکندر و سیروس و ... که یا اسامی دشمنان ایران بوده یا تلفظ بیگانه از اسامی ایرانی بوده استفاده می کرده اند. بعد حالا یادشان افتاده که جدشان کوروش بوده!!! خخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس 16:37
اتفاقا همون آقایی که افسانه هولوکاست و کاغذپاره را مطرح کرد، خودش جزو کسانی بود که مثل شماها به این کوروش جعلی اعتقاد داشت و حتی او را ذوالقرنین نامید
پس الکی مغلطه نکن
این نشون میده که شماها بر خلاف ادعاتون، افکراتون با اون حضرت آقا یکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
در مورد جومونگ تو تاریخ کره دو سه خط بعنوان افسانه ذکر شده. اونوقت یک سریالی می سازند که خیابون های مارا زمان پخشش خلوت میکنه . بیایید یک سریال فاخر از روی منابع و تاریخ معتبر بسازید تا مردم خودشون قضاوت کنن. شاید صد سال دیگه بگن کورش همون کیروش بوده که مارا به جام جهانی برده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس 18:06 اینکه اون آقا به کوروش اعتقاد داشت یا نداشت دلیل بر این نمیشه که افکار ناشناس 16:37 با اون آقا یکیه.نکته بعد اینکه اگر به متن سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در امسال دقت کنی میبینی که گفت ما همان ملتی هستیم که یهودیان را از رنج اسارت بابلی نجات دادیم
فریدون از اراک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناسی که داری با پرچم استرالیا نظر میدی تو فهم پرچم ایران رو نداری چه برسه به اینکه در باره کوروش کبیر نظر بدی
کاکه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
حتما اجداد امثال پانترکها یعنی چنگیز و تیمور خوبن و بقیه بد بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
شما ایرانی نیستی که این حرف رو میزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
چرا چرند میگی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
افسانه بودنش را نمی دانم همین را می دانم از بعد از اسلام که تاریخش معتبر تر هر چه داشتیم و دیدیم خیانتکار بود از افشین که بابک را کشت تا ناصرالدین شاه که امیرکبیر را هر چه علم شد قجر وار بودند که اگر ندایی برمی خواست با حیله خفه اش می کردند فکر نمی کنم این مرز و بوم خائن پرور کوروشی در دامنش پرورده باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
خدا شفات بده
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
تا زمانی که بچه ای از قوم لر و بختیاری در این کشور نفس میکشد نام کوروش را زنده نگه خواهد داشت
کوروش پدر همه ماست و روی چشم همه ملت ایران جا دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ماااادر جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
تو که مطئنم از نسل مغولی. پس الکی برای خودت پدر تراشی نکن
ناشناس
| China |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
شاید پدر شماست ولی پدر من و خیلی های دیگر نیست. از پیش خودت حرف بزن. (البته با این حرف توهین بزرگی به همه کردی!!!)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
گیرم پدری تو بود فاضل
از فضل پدر تورا چه حاصل؟؟؟؟
کوروش یونانی ها را تحقیر میکرد اما شماها که اکنون اروپا را میپرستید!!! داعیه کوروش دوستیتان برای چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
خخخخ خدا بگم چکارت نکنه ناشناس 16:12. ترکیدم از خنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
درسته .اما باید بدانیم کسانی دارند از کورش .که درگذشته بودو از بعضی ها که در حال حاضر هستند و به خدمت گذاری مشغولند سو استفاده میکنند جشن گرفتن خوبه..اما بایداین جشن حساب شده باشه تا دشمنان داخلی که ایرانی هم نیستند ودشمنان خارجی.نتوانند سو استفاده کنند ایران وطن ماست.خدا همیشه حفظش کند
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
کسی که ملت های زیادی را با کشتار و جنگ زیر یوغ حکومت خود برد، به صرف تکه سنگی که حرف های قشنگ روی آن نوشته شده است پدر ایران نمی دانیم. همه دیکتاتورهای تاریخ مثل او حرفهای قشنگ زده اند.
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
کوروش پدر تمام ایرانیان است... درود بر وی
این ها با دوران خوب ایران قبل از اسلام مشکل دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
دوران خوب؟ هخامنشیان با نسل کشی مادها پادشاهیشان را پایه گذاری کردند.بد نیست بدانید که در تواریخ آمده است کوروش پیش از پادشاه شدن یک راهزن بوده است. اگر این آثای محترم ادعا دارند که تاریخ ایران از 22 بهمن 57 شروع نشده است چرا در کوروش متوقف شده اند؟ پس مادها چی می شوند؟ هوخشتره؟
مغول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
دوران خوب دوران چنگیزخان مغول هست! اصلا هخامنشیان در مقابل مغول قطره ای در مقابل دریا هست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
نسل کشی مادها؟در کدوم منبع معتبری اومده که مادها توسط کوروش قتل عام شدن؟نکته دیگه هم اینکه در بعضی از منابع هم اومده که مادر کوروش یک مادی بوده.و آستیاگ که حاکم بر سرزمین مادها بوده پدربزرگ کوروش بوده.حتی در جنگ بین لشگر کوروش و آستیاگ تعدادی از مادها به لشگر کوروش پیوستند.و در واقع جایگاه والای بسیاری از مادها در برهه های مختلف در حکومت هخامنشیان کاملا مشخصه.در زمان کوروش اقوام مختلفی در ایران تحت یک حکومت واحد قرار گرفتن و حتی اقوامی خارج از جغرافیای کنونی ایران و "تمام جغرافیای کنونی ایران و" حتی بیشتر از وسعت کنونی ایران تحت حاکمیت کوروش بود. نکته بعد اینکه برخورد خوب کوروش با ملت های مغلوب کاملا مشخصه و در منابع متعددی ذکر شده.منابع متعدد و بسیار معتبر.
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
دوست مغول ایرانی ها برای همیشه از چنگیز خونخوار و جنایتکار نفرت خواهند داشت تا آخر تاریخ! تو که مغول هستی اینجا چه کار میکنی برو کشور خودت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
من(ناشناس 19:08) در جواب ناشناس 16:08 نوشتم "نسل کشی مادها ؟" و سپس در مورد وجود منبع معتبر در این مورد سوال پرسیدم و نظر من پاسخ به نظربا نام دانشجو دکترا نبود که حس کردم بهتره این توضیحو بدم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
یک کلام ختم کلام . مرسی دقیقا
در پاسخ به دوستی که فرمودن افسانه هست؛ خوب اسم کورش رو از لوحهای گلی خوندن و با تورات تطبیق داشت. ممکنه این نام در گذر زمان دچار دگرگونیهای زبانی شده باشه و دقیقا این شکلی تلفظ نمیشده اما چنین شخصیتی به احتمال زیاد وجود داره. همچنان که رودخانه ای در اون ناحیه وجود داره بسیار معروف که از گذشته های بسیار دور به نام کُر خونده میشه و تاریخنگاران و زبانشناسان بعید نمی دونن که منتسب به نام کورش باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
باور نکن
همه جای دنیا دارند اسطورهاشونو می پرستند ولی تو ایران باستان گرایی یعنی جرم،هفت آبان پارسال عده ای شعار تند دادند ولی بخاطر خلاف یه نفر کل شهر رو گردن نمی زنند مسئولین به برگزاری مراسم کمک کنند مسئولین مطمئن باشند هیچ ضرری براشون نداره اصن کمک نکردند هم نکردن فقط جلو برگزاری مراسم رو نگیرند برامون کافیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
پرستش اسطوره ها که مال مردم پیش از تاریخ است!! بیا تو قرن بیست و یکم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
نه همه دنیا تو گذشته که گذشته و مستند تر نیست نمونده اند دارن رو به جلو حرکت میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
پرستش فقط برای خداست.
بزرگداشت مردی که باعث افتخار و سربلندی کشورعزیزمان ایران است امری بسیار نیکو و پسندیده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
توانا بود هر که دانا بود
یاشار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
مردی که آرادیخواه بوده و بزور آزادی را به ملل دنیا هدیه می داد باغ ها معلق بابل را نابود کرد و هنگام پخش آزادی توسط یکی از این ملتها کشته شد بعد در معاوضه اجساد جناره او تحویل گرفته شد و بعد طی هراران کیلومتر در گاری یخچالدار بر خلاف تدفین زرتشتیان که در برج خموشان می گذاشتند مانند یهودیان وی را دفن کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
یاشار اینایی که نوشتی دقیقا بر اساس کدوم منبع معتبر تاریخیه؟کدوم زور؟باغ های معلق بابل؟در کدوم منبع تاریخی معتبر گذشته همچین چیزی نوشته شده که کوروش اونو نابود کرد؟کی گفته مانند یهودیان وی را دفن کردن؟
کوروش بزرگ دروغی بیش نیست

اصلا کوروشی در کار نبوده. اون استوانه منشور کوروش هم ساختگی و دروغه.
این ستون های تخت جمشید هم همگی در عصر جدید ساخته شده. اینها برای مشغول کردن مردم ایران به گذشته و جلوگیری از پیشرفتشون بوده
حالا هر چقدر میخواین منفی بکوبونید. نظر شما اصلا برام ارزشی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
همینطور نظر شما وطن فروشان اندک برای ما مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
تو هم ذره ای ارزش نداری برای من

امثال تو هم همینطور

بحث با شماها که بدبخت هستین فایده نداره باید گذاشت در جهل خودتون بمونید شاید یکی راحتتون کرد از این زندگی
ناشناس
| Canada |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اتفاقا نظر شما برای تعیین سطح آگاهی مردم از نظر ما مهم است
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
چه جالب. نظر کوته فکرانه شما هم برای ما ارزشی نداره ^.^
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
میبینم که بدجور آتیش گرفتین
جماعت بدبخت. امثال شماها فقط بلدین با اینجور اراجیف و افکار قرون وسطایی خودتونو مشغول کنید
شماها هیچی نمیشین. اینو مطمئنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
از امثال تو بی ریشه انتظاری بیش از این نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
دوستاین که در افسانه بودن کوروش و هخامنشیان شک دارند، یک سر به شاهنامه بزنند
این سیر تاریخیه که فردوسی (که خدا رحمتش کنه و شاهنامه، این کتاب بزرگ را نوشته) در تاریخ ایران مطرح کرده:
پیشدادیان > کیانیان > حمله اسکندر > اشکانیان > ساسانیان > عصر اسلامی

در این سیر هیچ جایی برای کوروش و هخامنشیان دیده نشده

اینو بدونید. فقط مردمانی موفق میشن و پیشرفت میکنند که عینک تعصب را از روی چشمانشون بردارند و بدنبال نشانه های حقایق باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
واقعا یکبار به تخت جمشید سر بزنید و از نزدیک خوب دقت کیند. ببینید اصلا ممکنه این ستون ها هزار سال عمر داشته باشن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
نظرت توهم برای ما هیچ ارزشی ندارد
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
حالت خوبه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
تو راست میگی ! تخت جمشید رو زمان پهلوی ساختن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
قهری فرزندم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
به قول معروف آب رو بریز اونجایی که میسوزه
"ثانیاً در همه کشورهای دنیا گروهی از افراد نسبت به گذشته کشورشان علاقه دارند و از وضع موجود راضی نیست. این مسئله عادی است و نباید به یک دغدغه ملی تبدیل شود."

سوای بحث دروغ بودن کوروش که دروغی بیش نیست، این تیکه رو موافقم
فکر پیشرفت مملکت باشیم نه فقط فکر و ذهنمون این باشه کوروش کی بوده و چی بوده انقدر ادمهای خوب در این دنیا زیستند و خدمت به بشریت کردند اینقدرمثل من وشما ساعت و وقت و زمانشون رو صرف کلکل نکردند تا دقی به دوقی میشه ملت میریزن تو خیابونا ادعای روشنفکری میکنن بعضیها کاسبی میکنند با این کاراهر کی یه جور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
فکر پیشرفت مملکت بودن تضادی در مخالفت با کوروش نداره.شما بهتره دقتی به بعضی از کشورهای مختلف و تلاشی که برای نشون دادن تاریخشون دارن و سرمایه گذاری هایی عظیمی که بر روی آن دارند بکنید.
کورش اولین بنیانگذار ایران کنونی والبته عراق وسوریه و چندین کشور همسایه دیگر به عنوان یک کشور واحد قدرتمندبود. بسیاری از کسانی که کورش وداریوش کبیر را میپرستند بخاطر اطلاعات کم دچار نژاد پرستی وخود برتر بینی نسبت به کشورهای منطقه خصوصا کشورهای عربی هستند. در حالی که بین النهرین پایتخت ایران باستان در عراق کنونی واقع شده وقرابت ژنتیکی بین ما وعراقیها وسوریه وترکیه مسلما بیشتر از قرابت ژنتیکی ما با المانهای سفید رو وچشم ابیست. اکثر ما نیاز به گذشته ای داریم که به ان افتخار کنیم وامپراطوری هخامنشی دلیل خوبی برای افتخار ما به گذشته است.شاید اگر ملی گرایی را تقویت کنیم دوباره اندکی از ان جلال وشکوه گذشته را باز یابیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
بین النهرین پایتخت ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دیوانه شدی
ناشناس
| Bulgaria |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
دوست عزیز بین نهرین پایتخت ایران نبوده اسمش تمدن بابل بوده که اونم تمدن بزرگی بوده ولی دربرابر عظمت کوروش سر خم کرده است
نباید این طور وانمود بشود که نظام قبلی شاه فقط علاقه ای به کورش داشته و چشن بر پا می کرده است . کورش متعلق به همه ایرانیان است و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم با دیده احترام به او می نگرد .
هویت ما ایرانی ها شكوه ما در تاریخمونه و امثال كوروش بزرگ که استوره های ما هستند باید با ایجاد مراسمی در شأن ای شخصیت گرامی بداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
هه هه هه
این کامنت برای من به عنوان گاز خنده عمل کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
هر وقت سوادت به حدی رسید که اسطوره را استوره تایپ نکنی، بعد بیا اینجا دم از هویت و اینجور چیزها بزن
به گاز خنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
مواظب باش منفجر نشی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس 17:55 نمیدونم دقیقا کی هستی و واقعا منظورت و دلیلت ازین پاسخی که دادی چی بود ولی به نظر من خنده نداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
خنده از این جهت داشت که هویت ما در عملکرد فعلیمونه، نه در تاریخ مبهم و از دست رفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس 18:09 اینکه اون فرد چطور اسطوره رو نوشته دلیل بر این نیست که نظر این فردو اینطور زیر سوال ببری.به نظر من جوابت پاسخ درستی به نوشتش نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس 19:24 هر چند عملکرد فعلیه ما مهمه ولی تاریخ ما هیچ نقشی در هویت ما نداره؟ نکته دیگه اینکه کدوم تاریخ مبهم؟منظور از از دست رفته یعنی چه؟
کورش خواهی نخواهی جز تاریخ ایران است همانطور که انقلاب جز تاریخ ایران است اگر ترکیه بود میلیاردها دلار از ان درامد داشتند. چرا عده ای فکر میکنند باتجمع عده ای یا چند شعار نظام اسیب میبیند با درایت میتوان از کورش هم به نفع نظام وانقلاب وامنیت ملی ووحدت جامعه استفاده کرد
چه عجب نماینده شیراز نطقی کرد،نیستی رئیس!
درود بر شما و کوروش بزرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
تکبیر
درود بر کورش کبیر مروج اخلاقیت، قانون مداری، بزرگ منشی و بخشش.
جالب اینجاست که مدعیان فرهنگ و تمدن، روز نابودی تمدن بابل توسط سپاه مزدوری (اجیر شده توسط یهودیان) به اسم هخامنشیان را می خوان جشن بگیرند.
البته معلومه که جشن گرفتن برای عامل نابودی حداقل سه تمدن بزرگ ماد و ایلام و بابل صرفا شایسته پارسیان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
همینجوری برا خودت میبری و می دوزی میری جلو! بابا برو چهارتا کتاب بخون بعد اینجا اظهار فضل کن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
توی چینی عرب هم شایسته این نیستی که نظر بدی شماهام نسل خیلی هارو نابود کردین و اینم بدون که اونها نسل کشی نکردن و کاری که شماها میکنید هم نکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
دقیقا نکته همینه
این بزرگ کردن کوروش غیر واقعی هم دقیقا کار یهودی ها بوده
اگر راست میگن اون منشور را در اختیار دانشمندان بیطرف قرار دهند تا عمر دقیقش مشخص بشه
شک نکن عمرش به صد سال هم نمیرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
مسبب نابودی فرهنگ و تمدن ایرانیان کیا بودن؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اول اینکه بر چه اساسی کوروشو عامل نابودی تمدن بابلیان میدونی؟بر اساس چه سند معتبر و بدون تحریفی؟رفتار خوب کوروش با بابلیان و ملت های مغلوب که بعد از جنگ در اون زمان جزو قلمرو هخامنشیان شدن کاملا مشخصه.مثلا کدوم یک از مظاهر تمدنی تمدن های ماد و عیلام (که نوشتی ایلام)و بابل توسط کوروش نابود شد؟ میتونی چند نمونه رو نام ببری البته با سند معتبر و بدون تحریف؟نکته دیگه اینکه بر طبق بعضی از منابع ،مادر کوروش مادی بوده و آستیاگ حاکم قلمرو مادها هم پدربزرگ کوروش بوده و حتی تعدادی از افراد لشگر مادها در جنگ کوروش مقابل آستیاگ به لشگر کوروش پیوستند. نکته بعد اینکه صرفا شایسته پارسیان است یعنی چه؟چطور میگی شاسته پارسیان بود؟همه پارسیان؟چطور نوشتی شایسته پارسیان است؟نکته بعد اینکه منظورت از پارسیان چه کسانی هستن؟یک نکته ای هم در اینجا به نظر خودم بد نیست بگم اینه که محدوده زندگی پارسیان اون موقع الزاما به معنی محدوده زندگی افرادی که الان فارسی حرف میزنن نیست.نکته بعد هم اینکه در طول قرن های مختلف قلمرو ایران و حتی بزرگتر از ایران کنونی در منابع مختلفی در اروپا به نام"پرشیا"خونده میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
در جواب ناشناس 17:56 باید بگم منظورت از دانشمندان بیطرف کیه؟این افراد دقیقا کیان؟به نظر من بهتره شما مظالعه ای بر اساس منابع معتبر داشته باشی و نظر دانشمندان بیطرف و بسیار بزرگ تاریخ و افراد بسیار معتبرو در محیط های معتبر علمی با دقت مطالعه کنی.نظر بسیاری از دانشمندان بیطرف و معتبر در محیط های علمی دنیاکاملا مشخصه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
لزومی ندارد ورود کورش به بابل جشن گرفته شود کافی است تاریخ ظهور اولین سلسله ایرانی جشن گرفته شود آنهم نه به معنای برتری نظام پادشاهی نسبت به نظام جمهوری بلکه فقط به عنوان تاریخ ظهور مجد و عظمت ایران. .
عجیب هست که بعضی بدون مطالعه میگن کورش دروغی بیش نیست. لطفا کمی تاریخ بخوانید واگر به اساتیدی مثل پیرنیا اعتقاد ندارید منابع تاریخ دنیا نظیر هرودوت که یک یونانی ودشمن ورقیب عظمت ایرانی در اندوره بوده مطالعه کنید.امپراتوری هخامنشی یک بنیانگزار داشت ونام او کورش بود.شما اگر دوست دارید بنام دیگری اورا صدا بزنید.اما با انکار عظمت وشکوه ایران اندوره بعنوان بزرگترین امپراطوری جهان تاکنون مطمئنا کمکی به خود یا ایدئولوژی خود نمیکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
تاریخ های موجود همگی دروغ و ساختگی هستند
پیرنیا هم که تکلیفش مشخصه
درود بر ابرمرد تاریخ ایران
کوروش دیگه کیه؟اسمش که بیشتر به راهزنها و یاغی ها میمونه
شاید بعضی ندانند که کوروش اهل بیضا در شش کیلومتری شیراز است و تمام خاندان و پادشا هان هخامنشی و ساسانی از دیار فارس و بیشتر استخر نزددیک تخت جمشید بوده اند لذا درخواست نماینده شیراز کار عجیبی نیست . البته باید گفت که کورش در دل هر کسی است که خود را ایرانی میداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
در جواب ناشناس 17:57 واقعا متاسفم برات.واقعا برات متاسفم و از تابناک هم تعجب میکنم که چطور نظرتو چاپ کرد.
انكس كه خقيقت را نميداند او احمق است و ان كس كه ميداند و انكار ميكند او جنابت كار است بي سوادي كه كوروش را دروغ مينامد بي خردي بيش نيست تاريخ هرودوت را بخواند و ساير منابع و مراجع تاريخي را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
هروردوت و این مراجعی که نام میبری، همگی تحریف شده هستند
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
کاملا درست است... درود بر کوروش کبیر
قطعا کوروش افتخار تاریخ بوده که بازمانده های اقوام وحشی وبی هویت تاب دیدن نور درخشان او را پس از هزاران سال ندارند
هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد

از دلار 4000 تومانی چه خبر؟ آقایون گفتن ما دلار 6000 تومانی رو تایید نمی کنیم.

پس تا 6 تا هم راه داره لابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
گذشته ما پر از افتخار است وما به انها افتخار میکنیم گذشته ما تنها کورش.نیست.همین .گذشته. ما.که کوروش بکی از انهاست..البته.بکی از هزاران.هزارما به همه.اانهاافتخار میکنیم.اماماحالاهم.کوروش داریم.ودشمنان ما حتی.از اسمش.هم.میترسندا
..
متاسفانه اوایل انقلاب خیلی سعی شد تاریخ پیش از اسلام ایران رو مخفی کنند و یا اصلا به اون ارزشی ندهند ولی موفق نبودند علت این است که مردم هر کشوری نسبت به تاریخ خودشون حساس هستند و به اون اهمیت میدن. هویت یه بخشی از ذات انسان هست. من خودم به شخصه افتخار میکنم که در کشوری به دنیا آمدم که تاریخ طولانی و پر فراز و نشیبی داره و واقعا مجموعه عظیم و جالبی برای مطالعه هست چه از جنبه مطالعه تفریحی و چه علمی. نگاهی بیاندازید به کشورهایی که تاریخ چندانی ندارند یکی از مهمترین اون ها آمریکا. حالا ببینید همین آمریکا یک چیزایی از تاریخ کم خودش بزرگ کرده تو جهان و جا انداخته که واقعا انسان خندش میگیره از اونها به عنوان نمونه کابوی ها، جنگ داخلی، کشف طلا در آلاسکا. ولی ما که تاریخمون پر از این چیزهاست و این تیپ حوادث مشابه در تاریخ ما از اهمیت درجه چندم برخورداره به تاریخمون اهمیت نمیدیم و دوست نداریم حتی مردم خودمون با اون آشنا بشند که جای تاسف بسیار داره.
خطاب به اون بنده خدایی که برا یکی دیگه نوشته برو تاریخ طبری رو بخون: ((در منابع ایرانی (غیر از شاهنامه و متون ساسانی)، اخبار اندکی پیرامون کورش آمده است. از جمله سخن مشترکی است که طبری و بلعمی پیرامون کورش بیان کرده اند. طبری متوفای 310 هجری قمری در «تاریخ الامم و الملوک» مشهور به «تاریخ طبری» می‌گوید که کورش نه تنها شاهِ شاهان نبود، بلکه تنها یک فرمانده نظامی و یک حاکم دست‌نشانده بود. بهمنِ‌اردشیر (که شاه بود)، کورش را نماینده خود در بابِل قرار داد و کورش در آنجا به یهودیان مرحمت کرد و به آنان آزادی عطا کرد! و این مسئله در زمان دانیال نبی رخ داد.))
صهیونیستها زیادی رو کوروش مانور میدن همونجور که برا خودشون تاریخ جعلی اختراع کردن میخوان به افسانه کوروش هم بیخودی پر و بال بدن.اگه کوروش اونجور که شماها میگین ((مردی که باعث افتخار و سربلندی کشورعزیزمان ایران است)) پس چرا گنده تر از شما یعنی حافظ و سعدی و مهمتر از همه حکیم ابولقاسم فردوسی حتی در حد یه کلمه یادی ازش نکردن.لا اقل یه کلمه.حالا نخواستیم کل کتاب یا یه شعر یا یه قافیه یا مصرع.دریغ از یک کلمه.از اژدها و حتی بلانسبت گور خر مثال زدن یه کلمه از کوروش نگفتن چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
شما برو کلیه متون تاریخی یونانی و رومی رو بخون متوجه میشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اگه اینقدر اطلاعاتت کامله لطف کن صفحه و آدرس کامل این ادعات رو بده وگرنه منم اینجا می تونم ادعا کنم چنگیزخان تو یکی از کتاباش از تیمور لنگ به عنوان شاه شاهان یاد کرده! حالا تو بیا ثابت کن نیوده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اکثر اینهایی که میگن برو تاریخو بخون، اصلا تا حالا لای کتاب تاریخ هم باز نکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
یادت باشه بعد از حمله اعراب به ایران کلیه کتاب ها و اثار مکتوب به اتش کشیده شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
مرحبا ، شیر مادر حلالت باد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اول اینکه در آثار الباقیه ابوریحان بیرونی نام بسیاری از پادشاهان هخامنشی اومده و از کوروش هم گفته شده.البته نام همه الزاما درست مثل نامی که ما الان میگیم نبوده مثلا نام کوروش به صورت کیخسرو اومده نام داریوش به صورت دارای ثانی اومده.اسم خشایار شاه پسر داریوش هم به صورت اخشویوش بن دارا امده.نام اردشیر یکم به نام اردشیر بن اخشویوش اومده به مرور و با دستاوردهای تاریخی مختلف در گذر زمان این اسامی الان برای شاه های هخامنشی استفاده میشه.در شاهنامه هم مثلا داستان کودکی فریدون بسیار به داستان کودکی کوروش شباهت داره و حتی بخش هایی از زندگی کیخسرو و کوروش بسیار شبیه به هم هستند.توجه داشته باشیم که فردوسی و ابوریحان قرن ها بعد از کوروش زندگی میکرده و با تغییر خط و حوادث تاریخی که پیش اومده بود در ایران نمیشه انتظار داشت الزاما فردوسی بسیار دقیق در مورد نام و زندگی کوروش بگه.خطی هم که در زمان هخامنشیان بوده با پیشرفت های جدیدتر در چندین قرن بعد رمزگشای شد.بعضیا انتظار دارن اسم کوروش باید درست به همین اسم کوروش در منابع قدیم ما هم میومد .نکته بعد اینکه در بسیاری از منابع معتبر و مرتبط خارج از ایران نام های کوروش به نام های مختلفی اومده مثلا بعضیا اون رو سیروس مینامند.در بعضی از منابع ایرانی هم به نام هایی غیر از نام دقیق کوروش هم ازش نام برده شد. مانند نام کیخسرو در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی .اینطور نیست که در همه جای دنیا به اون کوروش بگن.بعد الزاما نمیشه انتظار داشت که شعرایی همچون حافظ و سعدی در مورد کوروش بگن در منابع متعددی چه در منابعی در داخل و خارج از ایران از شخص کوروش (البته با نام های مختلف)نام برده شده و کاملا مشخصه.نکته دیگه اینکه بعضیا هم میگن کوروشی وحود نداشته و هم میگن جنایتکار بوده که این دو مورد کاملا متناقض باهمه.
اینها نه تتها با کوروش مشکل دارند بلکه با چند تا نظر هم مشکل دارن.
غیر قابل انتشار:6
آنجا قبر مادر سلیمان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
مادر سلیمان؟بر اساس کدوم منابع تاریخی و معتبر ؟شاید در بعضی از جاها گفته شده عده ای که در اون محل زندگی میکردن همچین عقیده ای داشتن ولی این الزاما دلیل علمی نمیشه.نظرت در مورد تخت سلیمان چیه؟
درود بر کوروش بزرگ بنیانگذار حقوق بشر در دنیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
خخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0000000
مشکل اکثر مردم ما این است که به همه مسائل تعصب آمیز نگاه می کنند درباره کوروش هم منابع مختلف ادعاهای متفاوتی دارند برخی الواح کاهنان معابد از او تعریف و تمجید می کنند الواح دیگری اورا خونخوار و کشورگشا می دانند تورات یهودیان به
تمجید شدید کوروش می پردازد ولی تواریخ یونانی اورا یک اشغالگر بی رحم و مکار می دانند.در مقطع کنونی نیز برخی اورا پادشاهای عادل و برخی او را پادشاه کاهنان و معابد و دشمن مردم عادی قلمداد می کنند. حتی درباره ایرانی یا اسلاو بودن او او هم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
در کدوم منبع یونانی کوروش رو اشغالگر بی رحم ومکارمیدونن؟در کدوم منبع تاریخی معتبر که ترجمه درستی هم شده کوروشو اشغالگر بی رحم و مکار میدونن؟پیشنهاد میکنم اگر دوست دارید وبه صورت درست از منابع تاریخی معتبر و با ترجمه درست و اگر زبانتون خوبه و اگر دوست دارید حتی با استفاده از منابع خارجی معتبر و به صورت درست در این زمینه مطالعه کنید.
تاریخ را پهلوی ها جعل کرده و افسانه کوروش را تحویل من و شما داده اند. کاش این حضرات و تابناک به جای پرداختن به مسائل افسانه ای به این مسائل می پرداختند که چرا کردها و ترک ها و لر ها و ترکمن ها و ... حق ندارند در مدارس، زبان مادری شان را بیاموزند و این یعنی نقض اولیه حق الناس . کمر پهلوی ها را همین کوروش پرستی شکست. مثل اینکه لازم است تا سخنان امام (ره) درباره جشن پهلوی ها دوباره یادآوری شود تا کوروش پرستان بدانند که به بیراهه می روند. به خدا عقل هم چیز خوبی است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
خودت میگی زبان مادری یعنی زبان پیشینگان یعنی زبان پارسی. نه زبان محلی یا زبان اقوام مهاجم مثل عربی و ترکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
عزیزم ایران یعنی اقوام مختلف و یکی از عوامل اتحاد اقوام یعنی زبان مشترک (زبان پارسی) اقوام ایران اگر علاقه مند به حفظ فرهنگ و زبان خود باشند باید آنرا در داخل خانواده به کودکان خود بیاموزند .ایران یعنی کشوری با قومیت های مختلف که زبان و آداب و سنن خود را دارند ولی وقتی در چهار چوب مرزهای ایران به عنوان ایرانی شناخته میشوند باید زبان اداری و تحصیلی شان پارسی باشد. .
افسانه کوروش و آریاپرستی عمری کمتر از ۱۵۰سال بیشتر ندارد تاریخ سازی یهود و غرب برای خاورمیانه برای تفرقه میان ملتهای این منطقه به دوره صفوی برمی گردد که تنها راه غلبه بر جهان اسلام را جعل تاریخ و خلق شخصیت های دروغین در خاورمیانه می دانند تمام کتیبه ها به دلخواه غرب ترجمه و در اختیار جوامغ علمی و دانشگاهی گذاشته شده است به نظرم تلوزیون می تواند با دعوت از مخالفان و موافقان با تکیه بر اسناد یک بار برای همیشه به موضوع جعلیات در تاریخ ایران تا عصرحاضر پایان دهد
افسانه کوروش و آریاپرستی عمری کمتر از ۱۵۰سال بیشتر ندارد تاریخ سازی یهود و غرب برای خاورمیانه برای تفرقه میان ملتهای این منطقه به دوره صفوی برمی گردد که تنها راه غلبه بر جهان اسلام را جعل تاریخ و خلق شخصیت های دروغین در خاورمیانه می دانند تمام کتیبه ها به دلخواه غرب ترجمه و در اختیار جوامغ علمی و دانشگاهی گذاشته شده است به نظرم تلوزیون می تواند با دعوت از مخالفان و موافقان با تکیه بر اسناد یک بار برای همیشه به موضوع جعلیات در تاریخ ایران تا عصرحاضر پایان دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
آفرین. دقیقا همینه
ولی کو عقل و گوش شنوا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اینی که میفرمایی فقط کورش و اریاپرستی از زمان صفویه باب شد یا مباحث و مسایل دینی هم از همان زمان شروع شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
بر عکس اکثر ویا شاید همه دروغ هایی که سعی میکنه کوروشو جنایتکار نشون بده و یا وجودشو انکار کنه عمری کمتر از 150 سال دارن.اگر اینطور بشه و واقعا با اسناد معتبر علمی در این زمینه در تلویزیون بحث بشه و به صورت درست که به نظر من بسیار عالیه و مشخص بشه واقعا کدوم یک از اسناد دروغین هست بسیار عالیه.نکته ی دیگه ای که وجود داره بعضیا هم دوست دارن به زعم خودشون با انکار کوروش به تاریخ ایران ضربه بزنن و زمینه رو برای گسستگی فرهنگی و تاریخی و تجزیه ایران فراهم کنن نه اینکه هرکس مخالف کوروش هست تجزیه طلبه واین قصدو داره ولی عده ای از تجزیه طلبان به شدت سعی میکنن با انتقاد از کوروش و نسبت دادنش به یک قوم و سپس انتقاد کردن ازش به زعم خودشون گسستگس تاریخی و فرهنگی در ایران بین افراد و قومیت های مختلف به وجود بیارن و البته عده ایشون با ترفندها و روش های و ژست های مختلف
ناشناس
| Bulgaria |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
معلم تاریخی شما ؟ شما بهتره جغرافیا درس بدی تا تاریخ ، اونی که از زمان صفویه شروع شد یک چیز دیگه هست نه کوروش
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
کی به تو مدرک معلمی تاریخ داده؟ قرصتو برعکس خوردی توهم مینویسی آق معلم!!!
جایی از این حرفا نزنی بهت میخندن
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
بیچاره اون بچه هایی که تو معلم تاریخ آنها هستی
کوروش چرندیات ساخته و پرداخته اسراییل هستش که اسلام را در ایران از بین ببرد و رضا شاه ملعون هم همین چرندیات تاریخش را درچشنهای 2500 ساله با هزینه هنگفت از جیب مردم فقیر ان زمان پرداخت و اجرا میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اول اینکه جشن های 2500 ساله که گفتی در زمان محمد رضا بود نه رضا شاه.دوم اینکه من به عملکرد پهلوی ،الان کاری ندارم ولی کوروش و عملکردش و وجودش در منابع معتبر تاریخ و محیط های علمی معتبر کاملا مشخصه..
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
از اختلاس های ملیاردی چه خبر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
بفرمایید الان واسه مراسمات جور واجو مذهبی چقدر هزینه میشه و از جیب کی؟
در روز ورود کورش به شهر بابل چه اتفاقی افتاد
در ان روز یهودیان از زندان ازاد شدند
همانروزی که کشور غاصب اسراییل جشن می گیرد
چه ضرورتی دارد ان روز جشن گرفته شود
اگر دم خروسی زیر قبا نیست مگر کورش روز دیگری در زندگی ندا رد
خدا ان نماینده و ان به اصطلاح استاد دانشگاه را هدایت کند که یا بفهمد چع میگوید و اگر می فهمد خفه خون بگیرد چه دلیلی دارد در جشنی با. اسرائیل همصدا شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
شما میتونی سالروز هولوکاست رو با نازی ها جشن بگیری چون کاملا ضد یهود بوده. امیدوارم به بلوغ فکری برسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ضد یهود بودن و کوره های یودی سوزی هیتلر هم افسانه ای بوده که غربیها ساختن
زیاد عجله نکنید همه کارهای ما نیز در تاریخ ثبت خواهد شد
زیاد عجله نکنید همه کارهای ما نیز در تاریخ ثبت خواهد شد
اصولا بخش بزرگی از تاریخ ایران مورد شک و تردید بخشی از محققان ایرانی قرار گرفته و در این مورد کتب بسیاری نوشته شده است، لازم است قبل از هرگونه باد شدن رگ گردنی ابتدا تکلیف جعلی و غیر جعلی بودن تاریخ نوشته شده را، بدون تعصب جاهلانه، مشخص کنیم و سپس به چنبن موضوعاتی بپردازیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
موضوع درستیه. متاسفانه مردم ایران به صورت احساسی و تعصبی با این قضیه برخورد میکنند. در صورتیکه شبهات زیادی به ماجرای کوروش وارده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
در جواب 18:00 من هم میگم میشه بگی براساس کدوم منبع معتبر تاریخی با ترجمه درست در مورد کوروش شبه وارد شده؟اون افرادی که به هر نحو منابع درست رو در مورد عملکرد خوب کوروش در جنگ و بعد از اون قبول ندارن و اگر ببینن هم قبول ندارن اونا متعصب نیستن؟.
در جواب آن شخص که نظر داده "همه مردم دنیا به چنین کسانی افتخار می کنند اما...": انسان محترم! موضوعی که فرمودید مغالطه آمیز است، به فرض که کل دنیا به چنین چیزهایی افتخار کنند، این موضوع باعث درست بودن آن چیزها نمی شود. اگر چیزی غلط است، غلط است.
حسادت به هویت و تاریخ ملتها همیشه در طول تاریخ وجود داشته و غیرقابل کتمان است.به هر حال کسانی که از بی هویتی رنج میبرند بهتر است فکر دیگری به حال خود کنند و به جای زیر سوال بردن حقایق تاریخ بیش از این خوی چنگیزخانی خود را به رخ نکشند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
شما هم بهتره به دور از تعصبات، کمی به دلایلی که ذکر میشه دقت کنی. افسانه ای که دمشن برای ما تراشیده باشه، قطعا برای اون منفعت و برای ما ضرر داشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس 18:14 باید بهت بگم چه تعصبی؟شما هم بهتره بدون تعصب به دلایلی که از منابع معتبر و درست ذکر میشه دقت کنی.کدوم افسانه؟چه
افسانه ای؟شما بهتره به منابع معتبر در محیط های معتبر علمی دقت کنی.کدوم ضرر؟دشمن؟اینطور که تو حرف از دشمن و تعصب میگی صرفا اینطور من هم میتونم از این واژه ها بگم و با کلمات هم میتونم بازی
کنم.شما اگر دوست داری بهتره به منابع درست و معتبر ومرتبط در محیط های علمی دنیا دقت کنی.
هیچ دلیل وجود نداره واسه یک افسانه جشن گرفت . کورووش یک افسانه ای بیش نیست که اونایی که مخالف انقلاب و اسلام هستند کورووش و کورووش پرستی رواج دادن . ممکنه خیلیها مخالفت کنن با نظر من ولی مهم نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
خوشحالم که افرادی که به جعلی بودن این ماجرا پی بردند، کم نیستند. آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
شما که واسه خیلی از افسانه های غیر ایرانی و ملی جشن میگیری،چرا خودتو ناراحت میکنی؟چطور شما برحقی و ایرانی ها غیر برحق؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
در جواب 18:01 باید بگم زیاد نظر دادن از نظر تو در این مورد الزاما دلیل بر بیشتر بودن افراد نیست.چون ممکنه بسیاری از افراد اصلا این مطلبو ندیده باشن و همچنین ممکنه فرد یا افرادی چندین بار و برای نیات و مقاصد مختلفی چندین نظر اینجا بنویسن.
ناشناس
| Canada |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
الان شما اسمت رو نگاه کن ؟
کجاش ایرانیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
نظر شما هم برای ما مهم نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
تاریخ ایران افسانه نیست اما چسبیدن به یک برهه از تاریخ که بسیار دورتر از قرن ماست زیرا معقول به نظر نمی رسد . تاریخ صد ساله را نگاه کنیم مردان بزرگ کم نداشته ایم از جمله دکتر مصدق
کوروش جعل یهود است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
خدا شفا دهد
اردبیللی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
دقیقا جعل تاریخه و ساخته و پرداخته قوم یهود
آن چيزي كه از انسان ميماند نام نيك است ، و بزرگداشت براي انسان هاي خوب كاري عادي در همه دنياست و حال چرا در ايران مخالفت ميشود و يا جلوگيري عجيبت است.
مگر دروغ گفته است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
خیر. لکن مهمل بافته است
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.
ولیکن تابناک نظراتی که حاوی توهین به تاریخ و تمدن ایرانیان می باشد را به تعداد بالا و با دادن رای مثبت انتشار داده و ترویج هم می دهد،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
چرا بهتان میزنی؟ تعداد منفیها که بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اتفاقا کار بسیار عاقلانه ای میکند. مثل اینکه هر کامنت مخالف نظر حضرتعالی توهین به تاریخ و تمدن ایرانه!!!!!! تابناک با رزومه اش نشان داده که مثل برخی سایتهای دیگر مثل(ع. ا) سانسور نمیکنه و فقط نظرهای خوشایند خودشو نمیذاره.
خوشم اومد تابناک جون خدا قوت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
دقیقا ممنون دوست عزیز هرچی نوشتم نذاشتن فقط برای مخالفان رو نشر میده
این سؤالات را یک بنده خدایی قبلا مطرح کرده بود. کمی بدون تعصب، بدون توجه به اینکه چه کسی این سؤالات را مطرح کرده، حوصله کنید و بخونید.

ببینید نظر خودتون چیه؟

١- ﭼﺮﺍ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺗﻘﻮﯾﻢ‌ﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ، ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﻧﻤﯿﺸﻨﺎﺳﻦ؟؟؟

۲- ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﺑﻮﺩ، ﭼﺮﺍ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯿﺪﻭﻧﻦ، ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ «ﻣﺮﺩﻭﮎ» ﺑﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﻭ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ می‌گوید با ﯾﺎﺭﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﺍ ﻓﺘﺢ ﮐﺮﺩﻩ؟

۳- ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ؟؟؟ ﺳﻌﺪﯼ، ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﻌﺮﺍ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﻧﺒﺮﺩﻥ؟؟؟ ﻣﮕﺮ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﭼﺮﺍ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﺒﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟؟؟ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺣﮑﻮمت‌های قبل‌تر ﺍﺯ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭ ﺑﻌﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ، ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻪ ﮐﺴﯿﻪ؟؟؟

* ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ‌ﻫﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺘﯽ ﺑﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ! ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ، ﺍﺳﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻛﻮﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ‌ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻡ ﺭﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﻮﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﺒﻮﺩﻩ! ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺳﺎﻣﯽ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ، ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻧﺘﻮﻥ ﺑﮕﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ؟

۴- ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼ ﺭﻭﻡ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﺰﺍﯾﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ، ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ، ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﮐﻪ ﺭﻭﻡ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭ ﺑﺮﺗﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ، ﺍﻣﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﮐﻪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻧﺶ ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﺳﯿﺎ ﻭ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﺯﯾﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﺑﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﺟﺰ ﺗﺨﺖﺟﻤﺸﯿﺪ ﺍﯾﺮﺍﻧﻤﻮﻥ!!! ﺣﺘﯽ ﺧﺮﺍﺑﻪﺍﯼ، ﺳﺘﻮﻧﯽ، ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﻣﺎﻝ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﻮﺭﻭﺷﻪ! ﭼﻄﻮﺭ ﻣﯿﺸﻪ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭیش ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺷﻪ، ﻭﻟﯽ ﺍﺯ ﺗﻤﺪﻧﺶ ﻫﯿﭻ ﺍﺛﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﺍﺗﺶﻧﺒﺎﺷﻪ؟؟؟

۵- ﻧﮑﺘﻪ ﺑﻌﺪﯼ ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺍﻻﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺴﺖ ﺟﺪﯾﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﺒﻌﺸﻮﻥ ﺗﺎﺭیخ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻭ ﻧﻘﻞ ﮔﺰﻧﻔﻮﻥ ﻫﺴﺘﺶ ﮐﻪ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﯾﻨ ﮑﻪ ﮐﺸﻒ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎﻡ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ‏(ﻉ‏) ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﮐﺸﻒ ﻭ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ همه ﺩﺭ ﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽﺗﺒﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ!!! ﭼﻄﻮﺭ ﻣﻘﺒﺮﻩﺍﯼ ﮐﻪ ﻗﺮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻮﺩﻩ، ﯾﻬﻮ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺷﻒ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯿﺸﻪ؟ ﺍﻭﻧﻢ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ!!!! ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﯼ ﺑﺎﻫﻮﺵ ﻗﺒﻠﺶ ﮐﺠﺎ ﺑﻮﺩﻥ؟؟؟»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
والا اومدم یه نظر از روی عصبانیت بدم، این سوالاتو که دیدم ذهن خودم مشغول شد. جوابشون چیه؟
البته فراموش نکنید که به گفته علمای اهل فن ذوالقرنین همان کوروش است که در قرآن آمده است واگر هم در آن زمان از یهودیها دفاع کرده از دینی بر حق از زمان خودش حمایت کرده
من با بسیاری نظرات متعصبانه نسبت به کورش مخالفم ولی در بسیاری از نظرات مخالفان دو آتشه هم آثار افکار پان ترکیسم و تاریخ جعلی اون جماعت موج می زنه.
هفت آبان مسلما جشن نیست که متولیان امور نگران شوند. روز بزرگداشت یک چهره تاریخی ایران است که مورد احترام جهانیان نیز قرار گرفته. همانگونه که در مورد ادیبان و شعرای گذشته و حال ایران مراسم بزرگداشت برگزار میکنیم. سایر ملل به چهره های ملی و تاریخی خود که هیچ در حد و اندازه های کوروش نبوده اند افتخار کرده و بالیده اند و حداقل مکانی و مقامی را با نامش مزین کرده اند. اما در ایران حتی یک خیابان که نه یک ایستگاه مترو نیز به نام این چهره مهم تاریخ نامگذاری نشده. آیندگان این مرز وبوم و حتی مردم حال حاضر دنیا نیز بی توجهی ما به داشته ها و مفاخر خود را تقبیح خواهند کرد.
نادانی پر مدعایی از خصیصه انسان های جاهل است که شاخص ترین نشانه آنها همین سطحی نگری آنها است وصورت مسأله را پاک کردند است اما واقعیت این ‌‌‌‌ است وقتی شما بتوانید حتی انسانهای افسانه‌ای محبوب ونیک سرشت در تاریخ ملت خود به پرورید از نظر روانی حتی در نطفه انسانها اثر ایجابی دارد وقتی مردی وخانمی به تاریخ وانسانهای حتی افسانه‌ای کشور‌علاقه داشته باشد دوست فرزند آینده او چنین باشد واین نادانی محض است که توسط افرادی این شخصیت‌ها خدشه دار شونند چون درست کردند اقبال عمومی به یک لگو کار ساده نیست چون مواد اولیه آن مهم است اصیل وبومی باشد در دوران جنگ اخیر من خودم شاهد شاهد بودم که واقعا برخی از همین رزمندگان اسطوره ‌‌‌‌‌‌‌بود. ولی چون الگو بومی نبود وفلسطیتی بود غیره مشابه بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اصلا حرفی نیست. عیب نداره که مردم بزرگان خودشون را بستایند
ولی دیگه اینطور هم نباید باشه که جعلیات را بدون فکر، بپرستند
کوروش را می ستایم چون خار چشم ایران ستیزان است
این بهترین راهه برا ریختن زهر بزرگداشت این روز!!!
کوروش آریایی تو هویت مایی
اگر کسی توانست وجود خورشید را انکار کند می تواند کوروش را هم انکار کند
حضرت آیت الله مطهری هم کوروش ذوالقرینین که در قران هم آمده را تایید فرموده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اول یاد بگیر که ذوالقرنین درسته، نه ذوالقرینین
بعد بیا اینجا لفظ قلم صحبت کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اگر کسی توانست وجود خورشید را انکار کند می تواند کوروش را هم انکار کند

خب دیگه. سطح منطق آقایون معتقد به این افسانه از همین جمله پیداست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس 19:22 باید بهت بگم این که چطور اون فرد واژه ذوالقرنین نوشته دلیل براین نمیشه که نظر نده (من در مورد درستی یا نادرستی نظرش الان نظری ندارم)ولی این روشی که در قسمت پاسخ نوشتی قبول ندارم
واقعا موندم اونهايي كه كوروش را افسانه مي نامند از
بنده چند سوال دارم :
اولا باتوجه به اینکه جسد کوروش بدست دشمن افتاده و قشون اوشکست خورده بود و سرش بریده شده بود چگونه از قوم بقول کوروش دوستان وحشی،تحویل گرفته شد ؟
مسافت بسیاردور چگونه تا پاسارگاد حل شد؟
طبق آیین زرتشتیان مردگان را دفن نمی کنند و آرامگاه نمی سازند چنانچه هیچ مورد مشابهی از بزرگان هخامنشی و ساسانی نیست چرا کوروش استثناست؟مقبره خشایار و داریوش و ...کجاست ؟ و چرا تدفین وی مانند دانیال نبی با روش یهودیان است ؟
درحالی که طی سالیان متمادی به قبر مادر سلیمان معروف بوده چطور در زمان پهلوی تغییر نام داد؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
خوب من از شما سوال میکنم. جناب سلیمان که تمام عمرش رو در فلسطین و اورشلیم گذرونده چطور یهو قبر مامانش میاد پارسه و ایران؟ لابد جنازه شو با قالیچه پرنده از فلسطین آوردن به پاسارگاد؟
مستر ناشناس،من نمیدونم ریشه شما از کجا نشات گرفته شده!؟ معلومه که اصلا هویت ایرانی نداری!
ولی من افتخار میکنم که از ریشه هخامنشیان و با اصل و نصب هستم
شما حتی قرآن رو هم نخوانده اید،قرآن توصیه کرده که از گذشته آگاه بشیم تا راه آینده رو درست بریم
اون عده ای که وجود قوم ماد رو قبول دارن و وجود دوره هخامنشی رو قبول ندارن دقیقا به چه منابعی استناد می کنند؟ بفرمایند بلکه ما هم روشن بشیم.
اگر تاریخ ایران قدیم را بخولهیم نادیده بگیریم ویا آنرا حذف کنیم هیچ اعتباری برای ایران باقی نمی ماند مگر می توان با موجودیت یک تاریخ پر افتخار شوخی کرد نام بزرگان را باید حفظ کرد تاریخ خودش خودش را حفظ می کند وزنده می ماند
ملاک اصلی ایرانی بودن وعشق به ایران کوروش است هر کس دشمن کوروش باشد ذاتش با بیگانه است ودوستار کوروش عاشق وطنش ایران است
درود وسلام به ابرمردتاریخ ایران سردار قاسم سلیمانی این ابرمرد افتخار نام وطن ماست. به این میگن سربلندی وافتخار
با خوندن کامنت ها واقعا برای کشورمتاسفم که چه انسانهای بی مطالعه و سطحی درش زندگی می کنند
به خوبی وبدی کوروش کاری ندارم ولی حذف کوروش از تاریخ کمال جهالت است
نادانی و تعصب کلا عقلمون رو تعطیل کرده
و خداوند به مسیح خود کوروش چنین گفت: اسم تو را بلند آوازه خواهم کرد و کمر دشمنانت را می شکنم و آنها را خار خواهم کرد_تورات کتاب حزقیل _ حتی امروز هم کوروش بلند آوازه است و دشمنانش همه جا به جان هم افتاده اند
کوروش! آسوده بخواب که ما .... داریم میزنیم تو سر همدیگر!!!!!
بعد از مدت ها در مورد یک مطلب نظرات را باز گذاشتی
و ان هم جهت دار
از مثبت ها و منفی ها معلوم هست که نظرات را با ضریب متعادل می کنی
از انصاف به دور است
شماهایی که علیه کوروش شعار میدین یا اطلاعی ندارین یا خودتونو زدین به نفهمی البته دو دسته هستند پان ترک ها و پان عرب ها حداقل یه بار برین شیراز تاریخ رو سنگ نوشته ها ببینید ن
این نظرات بر علیه کوروش و تاریخ ایران ادامه توهین به هویت ایرانی و خلیج فارس و زبان فارسی و .. در بازی های باشگاهی یک تیم باشگاهی غرب کشور است که متاسفانه مسولان فرهنگی کشور نسبت به این توهین ها به تاریخ و فرهنگ ایران بی تفاوت هستند.
ع ر، از معاونان پیشین کتاب وزارت ارشاد :کتاب‌های ضد کوروش و ضد ایرانی ناصر پورپیرار را در تیراژ چندهزار نسخه می‌خریدند و به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هدیه می‌دادند.
شما اکنون در بسیاری از کتابخانه‌های عمومی روستاهای دورافتاده هم می‌توانید کتاب‌های ضد ایرانی و ضد کوروش نوشته‌شده توسط پورپیرار را بیابید.
حالا که این کورش با اینهمه بزرگی وعظمت در این نقطه از جهان قراردارد وتاریخ جهان دست بعضی از ایرانیهاست بهتراست این تاریخرا به ترامپ گوشزد کند تا بلکه از ما بترسد وازبر جلم خارج نشود دیگه منت انگلیس را هم نمیکشیم
ما کورش پرست نیستیم
ولی شما کورش ستیز وایران ستیز هستید
ماکورش پرست نیستیم ولی شما بیگانه پرست هستید
ما کورش پرست نیستیم ولی شما با کورش ستیزی مهر کورش را در دل ما دوچندان میکنید
ما کورش پرست نیستیم ولی هزارافسوس که شما کورش ستیز هستید وگرنه همانطورکه تصویرکورش برسقف ساختمان دادگستری آمریکا،مجسمه کورش در میدانی در شهر سیدنی استرالیا،خیابان کورش در اسراییل و....وجود دارد در کشور خودش حتی کوچه ای به نام کورش باید وجود می داشت که ندارد ......هزارافسوس.....هزار افسوس....
ما کوروش پرست نیستیم,ولی آنچه مرام نامه کوروش است و چیزی که تاریخ از کوروش بیان می کند به آن از نای جان پایبندیم, زیرا هم راستا با انسانیت است.
اگر ما از نماد کوروش استفاده می کنیم برای بیان گفتاری نیک, هرگز برداشتی برای تبلیغ یک نژادی خاص نیست, که کاری نابخردانه و دور از انسانیت است.
هدف استفاده از نماد کوروش رساندن پیام دوستی و محبت به تمام انسان های آزاده است از سوی همه ملت ایران.
* یکی از منابعی که مخالفان کوروش اسرار دارند کوروش را بد نهاد جلوه دهند, که حرکتی زشت و دور از مرام نیک سیرتان, خانمی است به نام (آمیلی کورت) که انگلیسی الاصل وایران ستیز و بسیار جای شگفتیست که:
برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در 2010 برای کتاب دو جلدی او «امپراتوری پارسی: مجموعه‌هایی از نوشته‌های دوران امپراتوری هخامنشی» شده.
آری عده ای که نام هم میهن را به یدک می کشند و بانگ خداپرستیشان گوش را آزار میدهد, چنین رذیلانه سعی در تخریب چهره ایرانیان باستان دارند.
ما نمی گوییم که سر تا پا پاک سرشتیم, ولی ثبت است بر تاریخ عالم انسانیت ایرانی.
ما ایرانیان روزی را در اندیشه داریم که تمام مرز های جغرافیایی برداشته شده و همه انسان های کره خاکی همدیگر را با بوی ناب مهربانی در آغوش کشند و دیگر کسی به خاطر نوع مذهب, نژاد, رنگ پوست بیگانه نباشد.
به امید آن روز که پیشرفت حقیقی بشر با دور هم بودن و نوع دوستی, زمین را برای آینده ای امن تر, سالمتر, زیباتر و . . . از حال برای فرزاندنمان نوید دهد
مورخین و دانشمندانی که کوروش را معرفی کردند
هرودت
کتزیاس
گزنفون مولف کوروشنامه یا سیروپدیا
پلوتارک
بیرونی
طبری
مسعودی
بلاذری
و....

منکرین کوروش
مغولزاده ها
حسن عباسی
ناصرپورپیرار توده ای
خلخالی
وتجزیه طلبان
قدمت تمدن ایران بر اساس کشفیات اخیر تا ده هزار سال قدمت ان اثبات شده هست ! حدود 7000 سال پیش ایران دارای سیستم پیشرفته آب شهری و فاضلاب شهری اگو بود که هنوز آثارش را در تپه های هگمتانه شاید بشه پیدا کرد ! در همان ایام برای یک زن ایرانی چشم مصنوعی از جنس طلا ساخته شده بود که اثبات شده هست ! و ....... ! متاسفم برای کسانی که مسئله مهم براشون 2500 سال قبل هست !
قدمت تمدن ایران بر اساس کشفیات اخیر تا ده هزار سال قدمت ان اثبات شده هست ! حدود 7000 سال پیش ایران دارای سیستم پیشرفته آب شهری و فاضلاب شهری اگو بود که هنوز آثارش را در تپه های هگمتانه شاید بشه پیدا کرد ! در همان ایام برای یک زن ایرانی چشم مصنوعی از جنس طلا ساخته شده بود که اثبات شده هست ! و ....... ! متاسفم برای کسانی که مسئله مهم براشون 2500 سال قبل هست !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
آفرین
همه دغدغه ملت شده اثبات کوروش. قبل ترش هم ایران برای خودش امپراتوری بوده
با سلام نام کوروش یک تلفظ امروزی از اسم واقعی او به خط میخی هست ، ناوم واقعی کوروش ن کورو وشه Koroo vasha هست. یک نام متعلق به جنوب غربی ایران یعنی اقوام لر کنونی شامل لرستان ، بختیاری ، خوزستان ، کهکلیوه و بویر احمد ، وشه به معنی شاه می باشد و کورو یک صفت یا صیغه مبالغه از کر هست ، یعنی بسیار کر مثل گردو یعنی بسیار گرد . خود کر در زبان لر به معنای چشمه و زاینده هست بنا براین لرها چون فرزند پسر را زاینده نسل می دانند پسران خود را با صفت کر می نامند البته بعضی از محققان معتقدند که کروو یعنی خورو و یا khoroo به معنای نور هست مانند خورشید (دارنده نور ، شید یک صفت هست به معنای دارنده مثل فرشید دارنده فر و بزرگی ، جمشید ، دارنده جم یا دارنده جام ) اونها که میگن کوروش در نامها پدربزرگها نبوده سعی کنند کتاب تاریخ ابوریحان بیرونی یعنی آثار الباقیه عن قرون الخالیه را بخوانند به صراحت نام کورش Kooresh آمده است و یا تاریخ طبری را بخوانند بصراحت نام وی کی روش (همون نام مربی تیم ملی ) Keyrosh آمده است . کوروش کسی بود که پدرش پارسومش ( پارسو یا پارسی ) یا لر بوده هست و مادرش مادی از کرده ها بود است ( شاید بتوان او را نامدارترین لک ایرانی نامید ) و وی با اتحاد لرها و کردها (پارسومش و ماد) امپراتوری ایران را برنهاد و با تسامح و تساهل و بر پایه اعتماد قوم سالاری سنگ بنای اولین امپراتوری جهان را بنا نهاد .
در تاریخ هردوت از هفت قوم اصلی هخامنیشیان ( تلفظ درست Okho mana vasha) نام می برد شامل داییان ، پاسارگادیان و پنثیالی ( پنثیالی همان قوم بختیاری هست که به مرور زمان و توسط زیان فارس خراسانی و یا فارسی دری به بختیاری تبدیل شده است و به صراحت هردوت می گوید این قوم کوچ نشین هستند )
زنده باد قوم لر و قوم پارسومش و قوم ماد دو سرچشمه ایران کهن
دوستانی‌که تاریخو انکار میکنن ۵۰۰۰ تومان بلیط اتوبوس برن بیستون کرمانشاه
و کتیبه بیستون رو ببین و بخونن
شرح جنگهای داریوش ‌ و ...
این کتیبه نه کار یهودیاس نه پهلوی
یکی از ۵ سند معتبر یونسکو است
میلیاردها تومان هزینه برای عدم برگزاری گردهمایی هفتم ابان در پاسارگاد
در موردذو القرنين و تناسب آن با كوروش عده‏اى از مورخين گفته‏اند: ذو القرنين را از آن جهت ذو القرنين (صاحب دو شاخ) مى‏نامند كه داراى تاج يا كلاهخودى با دو شاخك بوده است. در اين باره بايد گفت اخيرا مجسمه‏اى سنگى در مشهد مرغاب در جنوب ايران از كوروش كشف شده كه تاجى بر سر دارد و دو شاخ مانند شاخ‏هاى قوچ بر آن ديده مى‏شود.

درتورات و كتاب دانيال هم،در خوابى كه وى براى كوروش نقل كرده او را به صورت قوچى كه دو شاخ دارد، ديده است

و همچنین در چند آیه و فصل دیگر تورات نیز به این موضوع اشاره شده .

به تشابه این ایات توجه کنید: " ما به او در روی زمین تمکین داده بودیم و سررشته هر کاری را به او بخشیده بودیم" (قران – کهف – 84)

"من کوروش پادشاه پارس اعلام میکنم که خداوند خدای اسمانها تمام ممالک جهان را به من بخشیده است"...(تورات-عزرا- باب اول)

" اکنون نیز در باره کوروش میگویم که او رهبریست که من بر گزیده ام و خواست مرا انجام خواهد داد...اکنون نیز کوروش را برانگیخته ام تا به هدف عادلانه من جامه عمل بپوشاند من تمام راه هایش را راست خواهم ساخت" ( تورات -اشعیا – باب 44)
کوروش کبیر سند افتخار سرزمین بزرگی به نام ایران است که هنوز بعد از قرنها در کشورهای اطراف ما نشانه های تاریخی از آثار غرورانگیز نسل این بزرگ مرد یافت می شود. افسوس و صد افسوس که عده ای تاریخ نخوانده و مغرض بدون توجه به واقعیت های موجود حتی حاضر می شوند به ریشه های تاریخی خود هم حمله کنند و فراموش کرده اند ایران متعلق به قرنها پیش از اسلام است. خوشحالم که این روزها و سالهای اخیر اقبال مردم به ریشه های تاریخیشان بیشتر شده.
درود بر کوروش بزرگ برتر مرد راستین
به نظر من باید در این مورد حتما بزرگداشت برگزار بشه و به نظر من بسیار به نفع وحدت ملی ایران است.متاسفانه عده ای از افراد تجزیه طلب و یا عده ای از افرادی که مثلا تفکر پانترکیسمی دارن عده ای ازین افراد به شدت در تلاش هستن به کوروش و همچنین تاریخ ایران ضربه وارد کنند و یا مثلا کوروشو متعلق به فارس زبان ها نسبت دهند و یه زعم خودشون با طرح مسائلی برای اختلاف به نحوی گسستگی فرهنگی و تاریخی بین اقوام برای مقاصد خودشون ایجاد کنن.این حرف به این معنا نیست که هرکس مخالف کوروش می باشد الزاما تجزیه طلب است اما متاسفانه عده ای از تجزیه طلبان با ترفندها و روش های مختلف به "شدت "در تلاش هستند کوروش و تاریخ ایران را با ترفند های مختلف مثلا با گفتن مطالب دروغین و با بازی با کلمات زیر سوال ببرند و وحتی در این زمینه ممکن است عده ای ازین افراد با ادبیات مختلف و ژست های مختلف حتی به ظاهر مذهبی و یا مثلا ژست مخالفت با رژیم پهلوی سعی کنند اهداف خود را به صورت خزنده ای به پیش ببرند.به نظر من حتما باید در این زمینه بزرگداشت برگزار بشه و به نظر من بسیار امر مهمیه.
به نظرم اول تاریخ نوشته شده برای کشورمون رو اثبات کنیم که صحیحه و پر از افسانه و دروغ نیست، بعدش بیایم به این بپردازیم که آیا باید برای چنان اشخاصی که معلوم نیست حضرات از کجا فهمیدن 2500! سال پیش چه کارهایی می کردن، روز جشن هم مشخص کنیم!
منم ایرانی ام اما الکی نمی خوام به چیزی که سر تا پاش مشکوکه افتخار کنم! آدم باید خودش چیزی برای افتخار داشته باشه، نه دیگران براش افتخار دیکته کنن!
من فکر میکنم این همکار دانشگاهی ما بجای پرداختن به موارد غیر ضروری، برنامه ای برای حل مشکلات فعلی کشور ارائه دهند که به درد مردم بخورد. تشخیص ضرورت خودش یکی از استانداردهای عضو هیات علمی بودن است.
نه تنها تاریخ ایران که من فکر می کنم کل تاریخ (یعنی چه ایران و چه غیر ایران) اساس امپریالیستی داشته و آمیخته با جعل و قهرمانان دروغینه.
شاید دلیل اینکه برای هر کشوری تاریخی چند هزار ساله نوشتن، این بوده باشه که مردم اون مناطق به جای اتحاد با مردم دیگه در حفظ اون مرزهای جعلی بکوشن و براش خون بدن؟ و اینطوری هر کی بگه من منم؟
گوش خر بفروش و دیگر گوش خر
کین سخن را در نیابد گوش خر
این مثالیست برای ایران فروشان که البته رگ و ریشه شون برمیگرده به چنگیز و اسکندر که البته در اقلیت هستند
در مورد شاهنامه هم کیخسرو همون کوروش بزرگ نامیده میشه.چطوره که سکندر رو همون اسکندر میدونن ولی کیخسرو رو کوروش نیست؟متاسفانه بی سوادی در میان نژاد مغول و یونانی برجا مانده در ایران خیلی گسنرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
مودب باش .این کامنت شما نشان گوش درازت داره
درود بر کوروش کبیر من خودم اذری هست دو گروه عجیب پیگیر هستن بگن کوروش یا افسانه بوده یا دربهترین حالیت یه جانی خون ریز بیشتر نبوده گروه اول تندروهای مذهبی ودلواپسان نمونه اش همون که ای پی چین داره وکامنت گذاشته بالا وگروه دوم متاسفانه هم زبانان پان ترک متوهم من جالبه این حضرات کل قضیه کوروش را افسانه می دونن ولی نماد خودشون گرگ خاکستری هست یعنی فکر می کنن جد بزرگشون از رابطه با یک گرگ به دنیا اومده !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
شما اصلا میدونی پان تورک یعنی چه ؟ اصلا این بحث کوروش چه ربطی به ترک داره. مثل اینکه خودت با هویتت مشکل داری
درود بر کوروش بزرگ
جانم فدای کوروش بزرگ
حتما کوروشم ترک یا مغول بوده ولی خودش خبر نداشته
خیلی خوبه ک یک الگوی زیبا داشته باشیم و ستایشش کنیم اما هر چیزی اندازه ای داره فک میکنین ی ژاپنی یا آلمانی احتیاج داره انقدر ب تاریخ و گذشته ی خودش بپردازه کسی ک از آینده اش ناامید باشه تو گذشته اش گیر میکنه بیاین این بحثا رو تموم کنیم و اون چیزایی ک بخاطرش کوروش رو ستایش میکنیم در هم دیگه ببینیم.من این کار رو میکنم و اصلا کم نیستن.
خطاب به او یه نفر ناشناسی که20 تا کامنت برای جعلی بودن کوروش بزرگ گزاشته، برادر من ابو بریز اونجا که میسوزه
جهت اطلاع حکومت ماد را هم که کورش متلاشی کرد ا ریایی بود و حکومت ایلام یا عیلام هم حکومت متمدن ایرانی بود و همه سینه زدن برای کورش برای ازاد کردن یهودیان در بند بابل بود و متاسفانه همه ما سینه زنان پشت سر صهیونیست ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
حکومت ماد را متلاشی کرد؟منظور از متلاشی کردن "حکومت" چیه؟متلاشی کردن "حکومت "ماد الزاما بده؟باید بگم در بعضی از منابع اومده که مادر کوروش مادی بوده و آستیاگ حاکم ماد پدربزرگ کوروش بوده و در جنگ کوروش وآستیاگ عده ای از مادها به لشگر کوروش پیوستند.رفتار خوب کوروش با غیر نظامیان ،بعد از جنگ با حاکمانشون در منابع تاریخی معتبر مرتبط بسیاری اومده.
کوروش پدر ایرانیان اصیله نه آون بزرگوارانی که از طریق اشغال ایران به ایران آمده
اند و همین جا هم به زندگی ادامه داده اند .....و تو فرهنگ ایران هضم شدن ....الانم بیشتر استفاده رو از منابع ایران میبرن و به تاریخ ایران بی احترامی میکنن ....ایرانیان اصیل نظیر لرها و کردها و .... به کوروش افتخار میکنن
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
عزیز دلم ، اگه یک نفر به کوروش اعتقاد نداشته باشه
مجرمه؟
کوروش در بین اکثریت جمعیت ایران جایگاهی ندارد. طرح موضوع فقط شکاف ها را برجسته تر خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
چطور نوشتی کوروش در بین اکثریت جمعیت ایران جایگاهی ندارد؟بر اساس چه آمار علمی و درستی؟
دوستان خوش نشین از رو کینه دارن به تاریخ ایران حمله میکنن
اووووووووووووووه. 122 تا نظر در انتظار بررسی
ملت حسابی داغ شدنا
کوروش بزرگ تنها نامی است که که همه دشمنان ایران ازش وحشت دارند. زنده باد بر این مرد بزرگ
هر چیزی جای خود، همه را قاطی کردیم و این شده
کسانی که ادعا میکنن کوروش دروغ هست و همه آثار و منشور اون همین اواخر ساخته شده طبق چه مدرکی همچین ادعایی میکنن؟؟؟؟
خب شما که این همه میدونید و فکر وطن هستید چرا آدرس منبع یا مدرک رو نمیکنید؟؟؟
طبق مدارک موجود کوروش وجود داشته و انسان پاک و خردمندی بوده اونم دوهزار سال پیش
شمایی که ادعای قرن بیست ویکی میکنی کجای کاری؟؟؟؟جز اینکه شب وروز فکر چاپیدن ملت ،دروغگویی ومنافع شخصی هستی!
با چە استدلالی ذوالقرنین کوروش بودە و دیاکوی ماد نبودە یا نلسون ماندلا!!
در پاسخ به عزیزانی که گفتند کوروش دروغ است و گرامی داشت اون عقبگرد و...، به لحاظ اینکه مجال صحبت خیلی وسیع نیست فقط به ذکر این گفتار حکیمانه اکتفا میکنم:
این که ما معابد خود را محترم میدانیم و معابد دیگران را جاهلانه،
تنها به این دلیل است که در معابد خود با احساس وارد می شویم
و در معابد دیگران با عقل!
کوروش اصلا نمه نه دی .
ایران وطن ماست کوروش پدر ماست.
احتمالا عردوقان منشور کوروش نوشته؟چطور افسانه است؟
دوستانی که میگویند تخت جمشید در 150 سال گذشته ساخته شده
لطفا یکیتون بره کمی مطالعه کنه و آزمایش بدست آوردن عمر اجسام رو یاد بگیره، و در آخر برود عمر وسایل و اجسام تخت جمشید رو بدست بیاره و در یک سایت معتبر اعلام کنه.
یادمون باشه که الان نزدیک به 40 سال هست که تخت جمشید کامل در دسترس عموم مردم و دانشمندان ایران هست، اگر مشکلی بود تا حالا اعلام شده بود
این که یکی برگرده بگه چون تو فلان تاریخ تا فلان تاریخ توی کتابی نوشته نشده پس وجود خارجی نداره که نشد دلیل.
جالب اینجاست که همون شخص با استناد به همون تاریخ مجهول من درآوردی خودش، یکسری رویدادهای تاریخ رو نقض و یک سری رو تایید میکنه
مثلا میگه فلان رویداد تاریخ رخ داده و واقعی هست، ولی در حمله فلان قوم، اطلاعاتش از بین رفته ولی باز هم استناد همین نبود کتاب در همون دوره، میگه تخت جمشید غیرواقعی هست.
ای تابناک ضد ایرانی
اون جیره خورهایی که همه کامنتاشونو بر ضد تاریخ ایران و کورش کبیر میزاری همشون فقط یک نفرن که با اسم و پرچمهای متفاوت میاد.
به هر تقدیر اون دوستی که معتقده به عقب نباید نگاه کرد، شما بفرما به جلو نگاه کن، برای بقیه نسخه نپیچ برو سطح سواد و دانشتو بالا ببر بعد شاید بشه باهات صحبت کرد.
نام کورش بارها توسط هرودت پدر تاریخ تکرار شده همچنین گزنفون دیگر تاریخ نگار یونانی در باره کورش یک کتاب مفصل داره ضمنا قانون اساسی امریکا بر مبنای حقوق بشر کورش نوشته شده این مطلب در وصیتنامه توماس جفرسون به پسرش در تاریخ امریکا ثبت شده.
منکرین کورش دشمنان ایران و ایرانین.

والسلام
ول کنید این داستانها را ...... ایران بودیک سلسله پادشاهی وچند پادشاه در ان سلسله که بهترینشان هم شاه اسماعیل و حناب شاه عباس بودند. . اگر این سلسله جلیله نبودند . حالا این دوران نکو را هرگز نداشتیم . چون همه مرحوم شده اند برایشان فاتحه ای و طلب امرزش از درگاه باریتعالی.
از شیراز انتظار بیشتری میرفت.
باید اون بتکده رو بر سر اون بت پرستها خراب میکردن.
دوباره شاه و گدا؟!
دوباره 2500سال بردگی؟! جمع کنین این بساطو!!
این حرف کاملا درسته و جشن کوروش کبیر باید برگزار بشود به شکل درست و تحت کنترل از نظر مسائل امنیتی! در حقیقت این جشن هیچ منافاتی با ارزش های دینی ما ندارد و معلوم نیست چرا عده ای محدود اینطور تصور می کنند!!! تمام کشورهای دنیا آرزوی داشتن چنین گذشته با شکوهی رو دارند اونوقت ما...
دوسان متعصبی که گذشته پر افتخار ایران را انکار میکنند ارجاع میدهم به سخنرانی استاد دینانی چهره ماندگار که اتفاقا از شبکه چهار سیما هم پخش شد،که با چه شور و حرارتی از کوروش و منشور حقوق بشر او در دوران بربریت اروپا سخن میگوید ،به خدا گناه کبیره نیست یک ذره هم فکر کنید و اینقدر متعصبانه یک سری حرفها را بر زبان نیاورید
این کورش همون یهودی آنوسی بود که سرشو تومروس خاتون برید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
البته منظور ايشان تهمرييش ملكه قوم ايراني تبار ماساگت مي باشد. ماسا در پارسی میانه به معنی بزرگ است و ماساگت به معني قوم بزرك گت مي‌باشد.
حالا نميدونم دوست عزيزمون اين عنوان خاتون رو كه فقط نهصد سال هست وارد مرزهاي كشور ما شده چه جوري به تهمريشش در 2550 سال پيش نسبت داده اند!
ملت هایی رو می شناسم که ادعا می کنند توله گرگند و به این ادعایشان افتخار می کنند! ما چرا نباید به کوروش افتخار کنیم. دیگه وجود کوروش که از توله گرگ بودن واقعی تر بنظر میاد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
آی دمت گرم
خوب جوابی به اینها دادی
خخخخخ
کوروش بزرگ میتونه به عنوان یک نماد برای همبستگی ملی همه اقوام ایرانی مورد احترام باشه و فقط در همین حد و نه بیشتر . مخالفان کنونی کوروش در کشور ما احتمالا نوادگان مغولان وحشی بیابان گرد هستند که البته اون بر بر ها در زمان گذشته به کشور خودشون خیانت نمیکردند
با بیسواد جماعت بحث کردن بی فایده است همین
بیچاره ملتی که محتاج قهرمان باشد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
در کل گرامیداشت رفتارهای درست تاریخی به نظر من بسیار مهمه
ضمن احترام به بزرگان مملکت نمیدانم چرا مردم ما قعر تاریخ را برای بزرگداشت بزرگانشان می کاوند.عزیزان: ما بزرگ مردی چون دکتر مصدق را داریم که متاسفانه هیچ توجهی به خدمات شایسته این بزرگمرد تاریخ ایران نشده است . بهتر است ابتدا برای بزرگداشت و دوباره خوانی تاریخ نهضت نفت توسط ایشان فکری بکنیم. و علل کودتای 28 مرداد توسط قدرت های استعماری را بررسی کنیم.
کوروش افتخار ایران و جهان
ایران عزیز یادگار کوروش کبیر
طرف اومده میگه کوروش وجود نداشته
اون یکی میگه کوروش خونریز بوده
یکی میگه کورش مادها را کشته
؟؟؟
اخه منو روشن کنید بیسوادها
اگر کوروش نبوده پس این همه کتاب وکتیبه وکاخ وتاریخ مال جدشما چنگیزخانه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
متاسفم برای شما که داری برای مردم جد تراشی میکنی. نژاد پرستی تا چه حد؟
پاسخ به تمامی کوروش ستیزان که ادعا می کنند نام و یادی از کوروش بزرگ در منابع تاریخ ایران گفته نشده است.

1_ طبری،تاریخ طبری،جلد اول، ص 386.407، و..... «کرش»
2_ابوریحان بیرونی،آثارالباقیه،ج اول،ص 130،152. «کورش»
3_ بلعمی،تکلمه و.ترجمه تاریخ طبری،ج اول،ص 648،677،656. «کیرش» «کورش» «کورش احشویرش»
4_ مسعودی،مروج الذهب،ص 99. «کورس»
5_حمزه اصفهانی،تاریخ سنی و ملوک الارض، ص 32 «کیرس»
6_ يعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج1 ،ص 101. «کورس»
7_ ابن خلدون،اخبار فی الایام العرب،ج2،ص 108، «کورش و کیرش»
8_ ابن عبری،تاریخ مختصر الدول، ص 36 «کورش فارسی»
9_ ابن.مسکویه،تجارب الامم، ص 81_80. «کورش»
10_ ابن بلخی،فارسنامه، ص 53. «کیرش»
11_ بیضاوی،نظام تواریخ،ص 23. «کیرس».
12_ ابن اثیر ،تاریخ الکامل،ج اول ،ص 115 و .... «کیرش»
13_ حمدالله مستوفی،نزهت القلوب،ص 17 «کوشک»
14_ حمدالله مستوفی،تاریخ گزیده،ص 98. «کوروش»
15_ خواند میر ،تاریخ حبیب السیر،ج1، ص 199،136. «کورش».
16_ میر خواند،روضه الصفا،ج1، ،ص 87. «کورش»
17_ زرکوب شیرازی،شیرازنامه،ص 67، «کورش »
18عبدالطیف قزوینی، لب التواریخ، ص 41 «کورش»
19_ سراج،طبقات ناصری،ج1، ص 41 «کورش»
فرزندان چنگیز چرا از کوروش بدشون میاد؟
بدبخت ملتی است که بزرگان کشورش را حقیر بشمارد
کوروش هخامنشی بنیانگذار کشور ایران و موسس امپراطوری هخامنشی
کوروش هخامشی ایران پدر
هرگز نخواب کوروش عزیز
هرگز نخواب کوروش عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
خررررررررر
پفففففففف

ها! چی شده؟
ما را ببین دغدغه ی نماینده هایمان چه چیزهایی است!
با احترام به همه نظرهای هموطنان واقعیت این است که ما همیشه داشته هایمان را قدر نمیدانیم کورش را وتاریخ هخامنشی را باستان شناسان وتاریخ نگاران غربی برای ما روشن کردند ودر جای خود قابل افتخار است ولی نگاهی که گوشه ای از تاریخ را بگیریم و بزرگ کنیم وترجیح بدهیم برزمانی دیگر اشتباه است .ما ملتی هستیم با تاریخ چند هزارساله که شامل پهنه های مختلف واقوام مختلف بوده وهست قابل احترام وتاریخ داریم ومانند برخی کشورها چندساله نیازی به تاریخ سازی نداریم بنده به عنوان یک بچه مذهبی همانطور که خدمات وآوازه کورش را می ستایم به دین مبین اسلام وائمه اطهار هم افتخار می کنم ودرکل هر دورهای خصوصیاتی خوب یا بد دارد که باید در ظرف زمان آن دیده شود. با آرزوی سلامتی وسربلندی همه مردم ایران عزیز
به نظر بنده کوروش واقعیت تاریخ ایرانه. یک مرد جنگ و خونریزی. تومروس خاتون (یک زن) سر کوروش را برید و داخل دیگ انداخت و گفت: ای خونخوار : حالا از خون خودت بخور تا سیراب شوی. واین بود سرنوشت کوروش کبیر
عیلام نه ایلام
بعضی ها کلا سواد ندارن.
سلام برهمگی .ازاین حرفها گذشته دراین زمان تمام امکانات کورش حراج مکردند یک کیلو گوست ویک کیسه برنج نمیشد .فکر نان کن خربزه آب است ؟
دیگر اسم و مرام کورووش در ذهنها حک بست کاریش نمیشه کرد روز بروز محبوبتر از هرکسی میشه
این جمله را درست گفتند ک تاریخ ایران از بهمن ۵۷ شروع نمیشه، ولی کامل نگفتند ک تاریخ ایران از ۲۵۰۰ سال پیش هم شروع نمیشه ایران حداقل ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال قدمت دارد
در خلال فتح بابل، کوروش منشور خود در خصوص آزادی‌های اجتماعی و دینی را اعلام کرد. بنی‌اسرائیل نیز مشمول چنین قانونی شد و کوروش آنها را مخیر کرد که در بابل بمانند یا به سرزمین کنعان در ساحل مدیترانه بازگردند. در خصوص آنان که به کنعان بازگشتند، کوروش تمهیداتی را برای بازسازی هیکل یا معبد سلیمان فراهم آورد و استقرار آنان را در آن منطقه تسهیل کرد. این رفتار برای یهودیان، که نقطهٔ مقابل رفتار اسارت‌بار بابلیان بود، کوروش را به قهرمانی برای قوم یهود بدل ساخت که جایگاه ویژه‌ای در متون دینی آنان یافت. در شماری از کتاب انبیا از کتب عهد عتیق، نام کوروش به‌عنوان منجی برده‌شده و گاه اقدام او در جهت آزادسازی یهود از اسارت، به‌عنوان یک مأموریت خودآگاه یا ناخودآگاه الهی تلقی شده است. نمونه‌ای از این یادکرد را می‌توان در کتاب دوم تواریخ ایام (۲۲:۳۶–۲۳)، کتاب عزرا (۱، ۴:۳–۵، ۵:۱۳–۱۷، ۶:۳، ۱۴) کتاب اشعیا (۲۸:۴۴، ۱:۴۵ به‌بعد، ۱:۴۶–۲، ۴۷) و کتاب دانیال (۲۱:۱، ۶:۲۹، ۱:۱۰) بازجست.[۲۱]
بزرگداشت پدر و بنیانگزار تمدن برای بی هویت ها و .... سخت گران است /
کورش طمعکار و حریص وجود داشته ولی در کنار رود آراکس (آراز) توسط خاتون قهرمانی سربریده شد
کوروش افسانه ای بیش نیست و صرفا برای تحریک حس ناسیونالیستی ما ساخته و پرداخته شده. هیچ خانواده ایرانی پیدا نمیشه که در آن پدر یا پدربزرگی بنام کوروش داشته باشد و این تفکر از زمان پهلوی علم گردیده. لطفا تعصبات بی مورد خودرا کنار بگذارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
قرصاتو سروقت بخور
هروقت اسم کوروش میاد سر و کله مغول زاده ها پیدا میشه
به نظرم ما بايد هم هويت ايراني خودمون را داشته باشيم و آن مراسمات خوب را حفظ كنيم و شخصيتهاي ايراني آن زمان كه مايه فخر و مباهاتمون هستند را ياد كنيم و هم بدانيم كه داراي كامل ترين دين يعني اسلام هستيم و بايد از شريعت اسلام پيروي كنيم.
همین مونده تو حکومت اسلامی باستانگرایی و افسانه پرستی سلطنت ترویج بشه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
برو قرصاتو بخور عمو جون
ادم حيران ميمونه چقدر دشمنان تاريخ و فرهنگ ايران در ايران زندگي ميكنند !
احتمالا اين اقايان و خانمها از نوادگان همان دشمنان تاريخي ايران مثل چنگيز و اسكندر و ... ميباشند!
تركيه با يك ملانصرالدين ببينيد چه پولي پارو مي كنه اما ايراني ها ....
ملت بي فرهنگ بي عرضه وابسته به نفت
از خيلي جهات وقتي نظرات برخي ها رو ميخواي ميتوني بفهمي جهان سوم كجاست
ماشیح برای آوارگان گالوت از جنس کشار و قتل عام برای نجات یهود
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش


هیچ ملتی و هیچ قومی از گذشته های شیرین و پر از دانائی و قدرت و فرهنگ دیرینه ی خود فرار نمی کند.

بکوشیم تا رنج ها کم کنیم
دل غمگنان شاد و بی غم کنیم.
چه خبرتونه اينقد به هم ميتازيد.
هرقومی که با تاریخ خود بیگانه و از آن بریده باشد محکوم به فناست
این عده که به کوروش توهین میکنند تنها با کوروش مشکل ندارن بلکه با کل تاریخ ایران باستان
مشکل دارن
بابا یه کم کتاب بخونید اینقدر هم با هم بحث الکی نکنین.
نظرات را كه ديدم دلم گرفت .
کوروش هم یکی مثل اسکندر چنگیزخان
کوروش نامی کردی است.به معنای پسر آفتاب.در کردی به پسر میگن کور و به آفتاب میگن روژ.احتمالاً روش معرب شده روژ است.تلفظ درستش کوروژ است.آریایی ها به باور مقدس و یکتاپرستی میترا اعتقاد داشتند و در نزد آنان خورشید مقدس بود ولی قابل پرستش نبود.آنان با افتخار فرزندان خود را با نسبت دادن پسران و دخترانشان به مهر و اهورا و...نامگذاری می کردند
به کوری چشم مغول زادگان
درود بی نهایت بر کوروش بزرگ آن ابر مرد تاریخ کهن ایران
سلام
داریوش یعنی دادگستر کوروش ذوالقرنین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر