عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی؛
بزرگداشت مردمی کوروش برگزار شود؛ تاریخ ایران از 22 بهمن 57 شروع نشده است
فرض کنیم در این تجمع های مردمی، صد تن هم آمدند و شعار مخالف حاکمیتی دادند. نگاه اگر مبتنی بر عقل تاریخی باشد، نسبت به این رفتار زیاد حساسیت پیش نمی آید. اولاً این مهم بخشی از تاریخ انکار ناشدنی ایران است و ثانیاً در همه کشورهای جهان، گروهی از افراد نسبت به گذشته کشورشان علاقه دارند و از وضع موجود راضی نیست. این مسأله عادی است و نباید به یک دغدغه ملی تبدیل شود.
بزرگداشتی که در کنار روایتهای نقل شده از کوروش، دستمایه خوبی برای افتخار به این شخصیت تاریخی به شمار می آید و به دلایل فراوان، در مقاطع مختلف تاریخی نیز تقویت شده است؛ از جمله در دولت دهم که منشور اصلی حقوق بشر کوروش به کشورمان منتقل شد و برای عموم به نمایش درآمد.
معطوف شدن توجه بخشی زیادی از شهروندان ایرانی به روز غیر رسمی بزرگداشت کوروش که مصادف با ورود کوروش به بابل است و در تاریخ داستان های افتخارآمیز زیادی برایش نقل شده، پدیده جدیدی است که برخی صاحب نظران آن را فرصتی برای بازخوانی تاریخ ایران پیش از اسلام و برخی دیگر زمینه ای برای آسیب به امنیت ملی توصیف می کنند.
این روزِ به خصوص که به تازگی در کانون توجه ها قرار گرفته و پیشتر برای کسی با اهمیت نبود، در سال گذشته با اقبالی عجیب و اجتماعی چند هزار نفره در مقبره کوروش، همه صاحب نظران را غافلگیر و چگونگی برخورد با این پدیده نوظهور را به سؤالی کلیدی تبدیل کرد.
در سال گذشته و در چنین روزی، برخی شهروندان حاضر در شهر پاسارگاد و مقبره کوروش، ضمن بزرگداشت این پادشاه ایرانی، شعارهایی بر سر زبان آوردند که در چارچوب قوانین فعلی کشور مورد تأیید نیست و بعضاً از آنها به عنوان اقدام علیه امنیت ملی یاد می شود.
چند روز پیش، بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه ضمن نگارش نامه ای برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یادآوری مراسم سال گذشته، درخواست اخذ مجوز قانونی برای برگزاری بزرگداشت و مدیریت این اقبال نوظهور به کوروش هخامنشی را مطرح کرد.
علی بیگدلی، تاریخدان و پژوهشگر در رابطه با مسائل پیش آمده و درخواست نماینده مردم شیراز از وزیر فرهنگ به «تابناک»، گفت: به نظر من، نگاه دینی داشتن به کل تاریخ ایران و اینکه تصور کنیم تاریخ ایران از 22 بهمن 1357 شروع شده است، صحیح نیست. در سال های گذشته و در همین راستا، صحبت هایی مبنی بر حذف نام و کنش پادشاهان از تاریخ ایران وجود داشت که من همان موقع نیز به این موضوع واکنش نشان دادم و آن را حرکتی غیرعقلانی توصیف کردم.
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اگر نگاه عام ما به تاریخ این باشد که 22 بهمن 1357 مبدأ تاریخ ماست و آنچه پیش از آن وجود داشت، سراسر باطل و محکوم است، این یعنی بخش عظیمی از هویت و داشته های تاریخی خود را به فراموشی سپرده ایم.
بیگدلی تأکید کرد: ما باید ضمن اینکه نگاه ویژه ای به ایران اسلامی داریم به ایران پیش از اسلام نیز توجه داشته باشیم و باور کنیم که این مهم به ارتقای سرمایه های تاریخی ما کمک می کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به کورورش هخامنشی ادامه داد: کورورش به واسطه نگاه بین المللی و جهانی که در شیوه حکمرانی خود داشت مورد توجه قرار گرفته و نسبت به سایر پادشاهان باستان متمایز شده است و این موضوع به خودی خود مسأله بد و نگران کننده ای نیست.
بیگدلی با رد ضرورت تلاش برای برگزاری مراسم قانونی در هفتم آبان ماه اضافه کرد: من با درخواست نماینده مردم فارس مبنی بر اخذ مجوز قانونی و برگزاری رسمی بزرگداشت کورش مخالفم. اصلاً چه ضرورتی دارد که اینقدر مسأله را حساس کنیم و برای آن چارچوب و قاعده تعریف کنیم؟
اگر مردم علاقه دارند و احساس می کنند باید با حضور در مقبره کوروش برای او بزرگداشت بگیرند، خب اجازه بدهیم این اقدام خودجوش و مردمی صورت بگیرد و نباید در برابر آن حساس شد.
بیگدلی تصریح کرد: نباید به این موضوع نگاه امنیتی داشته باشیم و یا آن را سرکوب و یا تلاش کنیم در ساز و کار قانونی تعریف شود. باید توجه کنیم که یک روز هم آیندگان در مورد نوع حکومت ما نظر خواهند داد و تصمیم خواهند گرفت.
وی با انتقاد از رفتار کنونی مسئولان و اینکه به گذشته ایران آنچنان که باید و شاید توجه نمی کنند، اضافه کرد: فرض کنیم در این تجمع های مردمی، صد تن هم آمدند و شعار ضد حاکمیتی دادند. نگاه اگر مبتنی بر عقل تاریخی باشد، نسبت به این رفتار زیاد حساسیت پیش نمی آید. اولاً این مهم بخشی از تاریخ انکار ناشدنی ایران است و ثانیاً در همه کشورهای دنیا گروهی از افراد نسبت به گذشته کشورشان علاقه دارند و از وضع موجود راضی نیست. این مسأله عادی است و نباید به یک دغدغه ملی تبدیل شود.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۳۵
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۲۹۵
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
بنده خدا
| ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
آریایی
| ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
ناشناس
| ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
چرا هیچ پیرمردی بالای 90 سال یا یک پدر بزرگ مادربزرگ قدیمی با نام کوروش نبود؟
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
تمام دنیا در تاریخشون کوروش و باقی شاهان و تاریخ مارو دارن و بیشترشون هم بخاطر خدماتشون که کردن معروف هستن
آثارشون در موزه ها و اسامیشون در اشعار و تاریخ و باقی متون هست
اون موقع امثال تو میان این حرفارو میزنن و واقعا خجالت داره
ناشناس
| ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
خدا میدونه چه نقشه های شومی پشت این دروغها خوابیده
ناشناس
| ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اتفاقا همون آقایی که افسانه هولوکاست و کاغذپاره را مطرح کرد، خودش جزو کسانی بود که مثل شماها به این کوروش جعلی اعتقاد داشت و حتی او را ذوالقرنین نامید
پس الکی مغلطه نکن
این نشون میده که شماها بر خلاف ادعاتون، افکراتون با اون حضرت آقا یکیه
ناشناس
| ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
فریدون از اراک
| ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
کاکه
| ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس
| ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس
| ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس
| ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
ناشناس
| ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
مجید
| ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
از فضل پدر تورا چه حاصل؟؟؟؟
کوروش یونانی ها را تحقیر میکرد اما شماها که اکنون اروپا را میپرستید!!! داعیه کوروش دوستیتان برای چیست؟
ناشناس
| ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس
| ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
مغول
| ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس
| ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس
| ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
یاشار
| ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
اصلا کوروشی در کار نبوده. اون استوانه منشور کوروش هم ساختگی و دروغه.
این ستون های تخت جمشید هم همگی در عصر جدید ساخته شده. اینها برای مشغول کردن مردم ایران به گذشته و جلوگیری از پیشرفتشون بوده
حالا هر چقدر میخواین منفی بکوبونید. نظر شما اصلا برام ارزشی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
امثال تو هم همینطور
بحث با شماها که بدبخت هستین فایده نداره باید گذاشت در جهل خودتون بمونید شاید یکی راحتتون کرد از این زندگی
ناشناس
| ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
جماعت بدبخت. امثال شماها فقط بلدین با اینجور اراجیف و افکار قرون وسطایی خودتونو مشغول کنید
شماها هیچی نمیشین. اینو مطمئنم
ناشناس
| ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
این سیر تاریخیه که فردوسی (که خدا رحمتش کنه و شاهنامه، این کتاب بزرگ را نوشته) در تاریخ ایران مطرح کرده:
پیشدادیان > کیانیان > حمله اسکندر > اشکانیان > ساسانیان > عصر اسلامی
در این سیر هیچ جایی برای کوروش و هخامنشیان دیده نشده
اینو بدونید. فقط مردمانی موفق میشن و پیشرفت میکنند که عینک تعصب را از روی چشمانشون بردارند و بدنبال نشانه های حقایق باشند
ناشناس
| ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
ناشناس
| ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
جلال
| ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس
| ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
ناشناس
| ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
ناشناس
| ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
سوای بحث دروغ بودن کوروش که دروغی بیش نیست، این تیکه رو موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟







