بازدید 10374
۲
لنج‌های ایرانی طعمه دزدان دریایی

شمار ماهیگیران ایرانی ربوده‌شده به ۲۴ نفر رسید

کد خبر: ۷۳۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳ 10 October 2017
روز گذشته یکی از لنج‌های صیادی ایرانی مورد یورش دزدان دریایی سومالی قرار می‌گیرد که در جریان آن یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است. طبق آخرین اطلاعت به دست آمده؛ ۱۶ نفر به گروگان گرفته شده‌اند.

به گزارش ایلنا، روز گذشته دزدان دریایی سومالی با یورش به یک لنج ماهیگیر ایرانی و شلیک به سمت صیادان پس از کشتن ناخدا و زخمی کردن یکی از صیادان، ۱۶ ماهیگیر دیگر را به اسارات گرفتند تا جمع صیادان ایرانی گرفتار شده در سومالی به ۲۴ نفر برسند.

در این مدت هیچ تماسی از سوی صیادان تازه گرفتار شده‌ با خانواده‌های آنها گرفته نشده است ولی آنچه مشخص است؛ آنها وضعیت مناسبی ندارند به ویژه هیچ اطلاعی از وضعیت ماهیگیر مجروح در دست نیست.

 
 
پس از نا آرامی‌هایی که دهه ۹۰ میلادی در سومالی اتفاق افتاد؛ رفته رفته بخشی از نیروهای یاغی در سواحل کشور سومالی به عنوان دزدان دریایی اعلام موجودیت کردند. پررونق بودن تردد کشتی‌های صیادی و باربری در حوزه آب‌های سومالی، خلاء امنیتی منطقه و دستبرد آسان به شناورها از سال ۲۰۰۵ میلادی، دزدان دریایی سومالی را به تهدیدی جهانی تبدیل کرده است.

از آنجا که شناورهای صیادی و تجاری ایران یکی از شکارهای همیشگی دزدان دریایی بوده‌اند و حملات آنها به طور معمول به ربایش و گروگان‌گیری شماری از شهروندان ایرانی منجر شده، در سال ۲۰۰۹ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تامین بخشی از امنیت آب‌های این مناطق، نفرات خود را به منطقه گسیل کرد.

لازم به ذکر است که یکی از اصلی‌ترین منابع تامین مالی کشور سومالی از راه درآمد دزدان دریایی است زیرا دولت مشخصی در این کشور ساحلی مستقر نیست.
 
 
 
علیم افشار (مدیرعامل تعاونی صیادان چابهار) که در روز گذشته یکی از لنج‌های تعاونی خود بر اثر حمله دزدان دریایی از دست داده، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: اینکه می‌گویند ارتش سومالی به سمت لنج صیادی ایرانی تیراندازی کرده‌؛ اشتباه است زیرا پیش از این هم چنین برخوردهایی برای ماهیگیران ما اتفاق افتاده و پس از چند روز دزدان دریایی برای آزادی صیادان درخواست پول کرده‌اند.

این فعال صیادی در توصیف حادثه روزگذشته ادامه می‌دهد: شناورهای ژاپنی و چینی همیشه در این آب‌ها صید می‌کنند و به دلیل اینکه دلالان منطقه با دزدان دریایی رابطه خوبی دارند، کاری به آنها ندارند.


او اضافه می‌‌کند: به دلیل اینکه ما رابطه‌ای با دزدان دریایی نداریم و پولی هم نداریم که به آنها بدهیم و نیز به دلیل آنکه شناورهایمان کوچک‌تر است، دزدان دریایی برای تثبیت قدرت خود در منطقه و نشان دادن خشونت به سمت شناورهای ایرانی شلیک کرده و خدمه آنها را به گروگان می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که؛ دزدان دریایی چه مقدار پول بابت صید از  شناورها می‌خواهند، خاطرنشان می‌کند: به صورت معمول آنها برای صیادی در آب‌های آزادی که نزدیک سومالی قرار دارد بابت رهایی هر کشتی و خدمه آن بین ده هزار دلار تا پانزده‌ هزار دلار می‌خواهند که ما توان پرداخت این مبلغ را نداریم.

افشار با خاطرنشان کردن این واقعیت که ماهیگیران حادثه دیروز که هنوز در اسارت دزدان دریایی هستند، می‌گوید: پیش از این ۸ ماهیگیر دیگر در اسارت دزدان دریایی سومالی بودند که اکنون با اضافه شدن این ۱۶ نفر جمع آنها به ۲۴ نفر رسیده است.47

 
 
وی در مورد اینکه آیا ماهیگیران ایرانی تماسی با خانواده‌هایشان گرفته‌اند، اضافه می‌کند: آنها در اولین فرصتی که به دست بیاورند، با خانواده‌هایشان تماس می‌گیرند و گفته‌های دزدان دریایی را منتقل می‌کنند. دزدان دریایی برای آزادی گروگان‌های قبلی مبلغ یک میلیارد تومان طلب کرده که اگر همه اعضای خانواده صیادان؛ اموال خود را بفروشتند نمی‌توانند حتی نیمی از این پول را جمع کنند.

 این مقام مسئول در پایان می‌گوید: از دولت ایران و وزارت امور خارجه می‌خواهیم به وضعیت صیادان اسیر در دریایی سومالی کمک کند تا آنها به آغوش خانواده خود بازگردند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
میگی برای هر کشتی و خدمه 10 هزار دلار بعد میگه یک میلیارد تومان... این دیگه چه جور وضع جواب دادنه

10 هزار دلار برای یک کشتی و خدمه زیاده؟!!! یعنی واقعا در توان شیلات نیست ؟!
پیشنهاد می کنم موضوع کمک ملی و جمع آوری کمک از مردم مطرح گردد و البته اگر امکان دارد تسلیح ملوان های ماهیگیری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار