بازدید 9752
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش نوبخت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی» تا «نوسان بازارهای جهانی با تنش‌های سیاسی»

این پیمانه موضوعاتی همچون نخستین سبزپوشی حافظ در نیمه دوم سال، دو فروند هواپیمای جدید در راه تهران، رشد 100 ریالی دلار آمریکا در بازار آزاد، جهش قیمت نفت برنت، افزایش قیمت طلا بار دیگر تحت تأثیر بحران کره شمالی، اعلام نرخ بیکاری تابستان، امید کیا به بازار روسیه و ریزش قیمت ال 90 اتومات و 207 اتومات را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵ 27 September 2017
از «واکنش نوبخت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی» تا «نوسان بازارهای جهانی با تنش‌های سیاسی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نخستین سبزپوشی حافظ در نیمه دوم سال، دو فروند هواپیمای جدید در راه تهران، رشد 100 ریالی دلار آمریکا در بازار آزاد، جهش قیمت نفت برنت، افزایش قیمت طلا بار دیگر تحت تأثیر بحران کره شمالی، اعلام نرخ بیکاری تابستان، امید کیا به بازار روسیه و ریزش قیمت ال 90 اتومات و 207 اتومات را در بر دارد.


 نخستین سبزپوشی حافظ در نیمه دوم سال

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه چهارم مهرماه 96 با افزایش 112 واحدی به رقم 85 هزار و 628 واحد رسید. این رشد 0.13 درصدی شاخص پس از سه روز روند نزولی در ابتدای فصل پاییز رقم خورد. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته جاری پس از روند منفی روزهای گذشته، شاهد روند رو به رشد اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 36 واحدی به رقم 27 هزار و 667 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 47 واحدی، عدد 18 هزار و 1 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 36 واحد به رقم 13 هزار و 620 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.04 درصدی افزاشی 34 واحدی را رقم زد و به سطح 93 هزار و 123 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول همانند روز دوشنبه با 38 واحد کاهش به رقم 59 هزار و 403 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای قبل با رشد 857 واحد معادل 0.45 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 843 واحد را به نمایش گذاشت.

از «واکنش نوبخت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی» تا «نوسان بازارهای جهانی با تنش‌های سیاسی»

واکنش نوبخت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشستی خبری در مورد برخی خبرها مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأکید کرد، دولت فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداشته و برنامه ای در این زمینه مطرح نیست. نوبخت گفت: البته هر گونه تغییری منوط به مجوز مجلس در قانون بودجه ١٣٩٧ است؛ مجوزی که در سال جاری نیز وجود داشت، اما دولت برای ملاحظاتی از جمله جلوگیری از تورم در این باره اقدام نکرده است.

دو فروند هواپیمای جدید در راه تهران

طبق اعلام ایران‌ایر صبح چهارشنبه (پنجم مهر ماه) دو فروند هواپیمای ATR خریداری شده از سوی این شرکت در فرودگاه مهرآباد به زمین خواهند نشست. هما اعلام کرده این دو هواپیمای جدید فردا حوالی ساعت ۹ صبح در تهران فرود می‌آیند. با وارد شدن این هواپیماها تعداد هواپیمایی‌های خریداری شده پس از برجام که به ایران تحویل داده شده‌اند به عدد ۹ خواهد رسید. پیش از این هما چهار فروند ATR و سه فروند ایرباس از شرکت‌های هواپیماساز تحویل گرفته است. ایران‌ایر و ATR برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای این شرکت ایتالیایی – فرانسوی سال گذشته به توافق رسیدند و بناست در چارچوب این قرارداد تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تمام این هواپیماها به ایران تحویل شوند. ایران‌ایر در کنار ATR سفارش خرید ۱۰۰ فروند ایرباس و ۸۰ فروند بوئینگ را نیز با شرکت‌های سازنده به امضا رسانده که فرآیند ورود ایرباس به ایران از زمستان سال گذشته کلید خورده و نخستین بوئینگ نیز بناست در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۷ به ایران تحویل شود. /ایسنا

سکه طرح قدیم ۸ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز گذشته بازار آزاد تهران، سکه طرح قدیم با ۸ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان رسید، ضمن اینکه طرح جدید یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۳۰۰ تومان، نیم سکه ۶۴۴ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۸ هزار تومان است که نیم سکه ۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه می کند.

دلار آمریکا در بازار آزاد 100 ریال گران تر شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 100 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 87 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 41 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 454 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 682 ریال قیمت گاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 13 ریال گران تر فروخته شد. در روزهای اخیر همه‌پرسی کردستان با رشد تقاضای محافظه‌کارانه و رشد تقاضای آربیتراژی از طرف مناطق مرزی عامل حمایت از دلار شد. علاوه بر این، کم‌نوسانی نرخ دلار در سطح 3890 تومانی خوش‌بینی‌ها را به دلار تقویت کرد. علاوه بر این، چشم‌انداز رشد تقاضای تجاری در ماه‌های آبان و آذر (برای تسویه معاملات ارزی شرکت‌ها با نزدیک شدن به پایان سال میلادی) در کنار حمایت عوامل بنیادین با پیشی گرفتن واردات از صادرات در ماه‌های اخیر عامل نیز حمایت از دلار شد.

در معاملات بازارهای جهانی؛ قیمت یورو بازهم کاهش یافت

روز سه‌شنبه در حالی که سرمایه‌گذاران نگران این بودند که چند ماه‌ مذاکرات ائتلاف در آلمان ممکن است بر اقتصاد فشار وارد کرده و همچنین باعث سخت‌تر شدن یکپارچگی بیشتر منطقه یورو شود، یورو پس از این که بدترین روز امسال خود را گذراند، به پایین‌ترین میزان یک ماهه خود رسید. صدر اعظم آلمان آنگلا مرکل که روز یکشنبه برنده چهارمین دوره خدمت خود شد حالا برای تشکیل دادن دولت با سایر احزاب کار یسیار سختی را پیش رو دارد و در روز دوشنبه در مورد درخواست فرانسه برای اتحاد بودجه‌ای یادداشتی احتیاط‌آمیز منتشر کرد. رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون که به دنبال تغییرات اساسی در منطقه پول واحد اتحادیه اروپاست و ایده‌های او شامل تشکیل بودجه و تعیین وزیر مالی برای منطقه یورو می‌باشد، روز سه‌شنبه برنامه‌های خود را در سخنرانی‌ای در پاریس اعلام خواهد کرد. اما نتیجه انتخابات آلمان مرکل را مجبور کرده است تا ائتلافی جدید را در نظر بگیرد که متشکل از دموکرات‌های ازاد لیبرال است؛ حزبی که منتقد ایده‌های ماکرون درباره اروپا است. بنابراین سرمایه‌گذاران نگران‌اند که اصلاحاتی که مایل به آن بودند نتواند در نهایت به پایان خوشی منجر شود. در تبادلات صبح روز گذشته لندن، یورو پس از اینکه در روز دوشنبه با سقوطی ۰.۹ درصدی مواجه شد که آن را به سخت‌ترین سقوط یک‌روزه یورو از ماه دسامبر گذشته تا کنون تبدیل کرد، باز هم افت کرد و به نرخ ۱.۱۸۱۱ دلار رسید که ضعیف‌ترین میزان آن از ۲۵ آگوست تا کنون است. /مهر

قیمت نفت برنت به بالاترین نرخ در ۲۶ ماه گذشته رسید

روز سه شنبه، قیمت نفت افزایش چشمگیری یافت و نفت برنت به بالاترین نرخ خود در ۲۶ ماه گذشته رسید. دلیل افزایش قیمت نفت تهدید ترکیه به قطع صادرات نفت از کردستان عراق و همچنین نشانه هایی مبنی بر به متعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بازار نفت بوده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱۷ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۸.۸۵ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۸.۸۵ دلار صورت گرفت. 

قیمت طلا بار دیگر تحت تأثیر بحران کره شمالی افزایش یافت

تشدید تنش ها بین آمریکا و کره شمالی موجب شده است تا ارزش دلار با افت روبه رو شود و تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا در بازارهای بین المللی افزایش یابد. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی روز گذشته با افزایش نسبی 0.2 درصدی به بیش از 1312 دلار رسیده است. ریچارد ژو تحلیلگر اقتصادی چینی در سخنانی تأکید کرد: نگرانی سرمایه گذاران نسبت به تحولات کره شمالی و کاهش شاخص سهام تأثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا داشته است. وزیر خارجه کره شمالی روز دوشنبه در اظهاراتی تاکید کرد: توئیت اخیر ترامپ، اعلان جنگ علیه کره شمالی به شمار می رود و پیونگ یانگ برای دفاع از خود اقدامات مناسبی را اتخاذ خواهد کرد. وی هشدار داده است که کره شمالی بمب افکن های آمریکایی را سرنگون خواهد کرد. جفری هالی تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری اوآنادا نیز تأکید کرد: به نظر می رسد قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تأثیر تنش های سیاسی بین المللی با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد. به نقل از سایت طلا، شاخص سهام در بازارهای آسیایی امروز سه شنبه با کاهش روبه رو شده و ارزش دلار نیز در برابر ین ژاپن با افت همراه شده است.

قیمت سنگ آهن تثبیت شد

قیمت سنگ آهن وارداتی در چین در ثبات است و آخرین شاخص قیمت پلاتس برای سنگ آهن خلوص 62 درصد 62.25 دلار هر تن خشک سی اف آر بوده که از جمعه تغییر ی نداشته است. قرارداد اکتبر در بورس سنگاپور  20 سنت بالا رفته و 63.55 دلار هر تن سی اف آر شده است. فعلا بازار در همین وضعیت خواهد ماند. برخی بر این باورند تقاضا به تدریج بهتر می شود اخیرا افت قیمت سریع و شدید بوده از این رو برخی امیدوارند کمی بهبود در بازار سنگ آهن مشاهده شود.

نرخ بیکاری تابستان امسال ۱۱.۵درصد اعلام شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان سال جاری نرخ مشارکت ۴۱ درصد و نرخ بیکاری ۱۱.۵ درصد شده است.  محمدباقرنوبخت، در نشست خبری خود با خبرنگاران نرخ بیکاری تابستان امسال را 11.5درصد اعلام کرد. وی با بیان اینکه جمعیت از لحظه تولد از نظر مراکز آماری، تا پانزده سالگی زیر سن کار است، گفت: در محاسبات ما افراد از ده سال بیشتر و در قانون از 15 سال بیشتر، در سن کار قرار دارد که این ها به دو بخش تقسیم می شوند که یک بخش جمعیت فعال است که به آن فرد در سن گفته می شود که دنبال کار است، اما آن کسی که به دنبال کار نیست، جمعیت غیرفعال است؛ اما جمعیت فعال به دو بخش شاغل و بیکار تقسیم می شود که جمعیت بیکار به جمعیت فعال، نرخ بیکاری را تشکیل می شود.

امید کیا به بازار روسیه

بازار خودروی روسیه امسال فراتر از پیش‌بینی‌های قبلی و حدود 12 درصد رشد خواهد کرد. مدیر کسب‌و‌کار کیا موتور در روسیه این خبر را در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرد. الکساندر موینوف گفت: «کیا رشد فروشی بین 5 تا 7 درصد را در بازار روسیه انتظار می‌کشید، اما شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که رشد 12 درصدی بسیار محتمل است. به این ترتیب فروش کیا در روسیه به مرز یک‌ میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید.» بازار خودرو روسیه تا چند سال پیش بازاری بسیار پررونق و رو به رشد بود که قربانی افول اقتصادی دو سال گذشته در روسیه شد. اما امسال انتظار می‌رود با بهبود وضعیت اقتصادی در روسیه، بازار خودرو نیز رونق گذشته خود را باز یابد. کیا و شریک استراتژیکش، هیوندای، در طول دوره افول اقتصادی روسیه، تلاش کردند با پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها، سهم بازار خود را در روسیه حفظ کنند؛ به‌طوری‌که کیا از ابتدای سال‌جاری میلادی 12 درصد از فروش خودروی روسیه را به خود اختصاص داده است.

ریزش قیمت ال 90 اتومات و 207 اتومات

با آغاز فصل پاییز بازار خرید و فروش خودرو به سمت رکود رفته و کمتر خریداری وجود دارد با این وجود همچنان قیمت برخی از خودروها به دلیل تغییرات عرضه با افزایش یا کاهش قیمت روبه رو شده است. به عنوان نمونه این هفته از میان خودروهای داخلی ال 90 اتومات بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است. به نحوی که روز گذشته با 2 میلیون تومان کاهش قیمت در بازار 48 میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین 207 اتومات با کاهش یک میلیون 800 هزار تومانی امروز با قیمت 54 میلیون تومان به فروش می‌رسد. /تسنیم

نوسان بازارهای جهانی با تنش‌های سیاسی

تنش‌های سیاسی همچنان نبض بازارهای جهانی را در دست دارند؛ کارشناسان، تغییرات بازار جهانی در روز گذشته را بیش از هر چیزی متوجه اخبار تنش‌های سیاسی می‌دانند. کشمکش‌های کره‌شمالی و آمریکا، پس‌لرزه‌های انتخابات پارلمانی آلمان و رفراندوم عراق تحولات بازار جهانی ارز، نفت و طلا را پدید آوردند. نرخ برابری یورو نسبت به دلار در بازار صبح دیروز به کف یک ماهه خود رسید؛ بخش زیادی از علت این افت به نتایج انتخابات آلمان مربوط بود؛ نتایجی که به‌نظر می‌رسد پس از آن حمایت از مرکل به‌عنوان حامی اصلی اتحادیه اروپا و یورو پایین آمده است. به نقل از دنیای اقتصاد، نتیجه انتخابات برای حزب دموکرات مسیحی آلمان ضعیف‌ترین نتیجه در سال‌های اخیر بود. مارتین شولتز دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان با اعلام تغییر رویکرد حمایتی این حزب از مرکل، او را «بازنده بزرگ» خطاب کرد. قدرت گرفتن حزب «آلترناتیو برای آلمان» نیز قدرت مرکل به‌عنوان حامی بزرگ اتحادیه اروپا را تحت‌الشعاع قرار داد. اظهارنظر تند سران کشور‌هایی که در حال تجربه قدرت گرفتن راست‌های افراطی هستند نیز به ابهام‌های محتمل درخصوص آینده اتحادیه اروپا دامن زد. دیگر اتفاق سیاسی که وضعیت بازارها را تحت‌الشعاع قرار داد، واکنش وزیر امور خارجه کره‌شمالی در مقابل مواضع جنگ‌طلبانه ترامپ بود. با بالا گرفتن جنگ لفظی میان آمریکا و کره‌شمالی تقاضا برای فلز زرد در ظهر روز دوشنبه افزایش یافت. کارشناسان ادامه این روند افزایشی را در روز‌های باقی‌مانده هفته پیش‌بینی کرده‌اند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
برق از اول مهر باز هم افزایش یافت واین در حالی هست که هر سال دو و سه بار آب وبرق گران می شود . ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان