بازدید 11135
پیمانه اقتصادی؛

از «پاییزی شدن بازار اجاره بها» تا «کالاهایی که ایران از روسیه می‌خرد»

این پیمانه موضوعاتی همچون عدم تصمیمگیری در مورد تمدید قرارداد اوپک تا پایان امسال، واکنش طلا به تهدید جدید کره شمالی، پیش بینی هایی که درست از آب درنیامد، درآمدزایی هکرها از داده‌های سرقت کرده وال استریت، ثبات بازار گوشت قرمز در محرم، فراخوان وزیر برای اعلام نظر درباره تعرفه های اینترنت، اوبر مجوز فعالیت در لندن را از دست می‌دهد و سریع ترین قطار دنیا در چین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 23 September 2017
از «پاییزی شدن بازار اجاره بها» تا «کالاهایی که ایران از روسیه می‌خرد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون عدم تصمیمگیری در مورد تمدید قرارداد اوپک تا پایان امسال، واکنش طلا به تهدید جدید کره شمالی، پیش بینی هایی که درست از آب درنیامد، درآمدزایی هکرها از داده‌های سرقت کرده وال استریت، ثبات بازار گوشت قرمز در محرم، فراخوان وزیر برای اعلام نظر درباره تعرفه های اینترنت، اوبر مجوز فعالیت در لندن را از دست می‌دهد و سریع ترین قطار دنیا در چین را در بر دارد.


عدم تصمیمگیری در مورد تمدید قرارداد اوپک تا پایان امسال

وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، روز جمعه اعلام کرد که سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگانن، تا ماه ژانویه تصمیمی مبنی بر تمدید یا عدم تمدید قرارداد کاهش تولید نفت نخواهند گرفت. به نقل از رویترز، نواک در پاسخ به سوالی راجع به زمان احتمالی برای تصمیم گیری درمورد تمدید قرارداد اوپک، گفته است: "من باور دارم که ماه ژانویه، زودترین زمانی ست که ما واقعا می توانیم در مورد وضعیت بازار صحبت کنیم." او در مصاحبه ای پس از نشست روز جمعه سران اوپک در وین، این حرف ها را گفته است. نمایندگان سازمان کشورهای صادر کننده نفت، روسیه و برخی از تولیدکنندگان دیگر امروز در وین گرد هم جمع شده بودند تا در مورد تمدید قرارداد اوپک که از ماه ژانویه امسال آغاز شده است، گفتگو کنند.

ثابت ماندن قیمت نفت در آخرین روز هفته

روز جمعه، قیمت نفت تقریبا ثابت ماند. تجار منتظر شنیدن ماحصل نشست امروز اوپک با شرکایش هستند. نمایندگان سازمان کشورهای صادر کننده نفت، روسیه و برخی از تولیدکنندگان دیگر امروز در وین گرد هم جمع شدند تا در مورد تمدید قرارداد اوپک که از ماه ژانویه امسال آغاز شده است، گفتگو کنند. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۴۷ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲ سنت کاهش، بشکه‌ای ٥٠.٥۳ دلار صورت گرفت.

پاییزی شدن بازار اجاره بها

در ساعات پایانی تابستان 96 دیگر خبری از تقاضای فراوان در بازار اجاره‌ مسکن نبود، به گفته فعالان این بخش، بازار اجاره‌ها از تب و تاب افتاده و تقاضاها با شروع پاییز رو به افول نهاده است. بر خلاف سه ماه تابستان که موجران به هیچ وجه از موضع خود مبنی بر دریافت اجاره کوتاه نمی‌آمدند، اما چند وقتی است که مالکان واحدهای خود را با ترکیبی از رهن و اجاره در فایل بنگاه‌های املاک و سایت‌های مسکن قرار می‌دهند. بر این اساس یک واحد مسکونی 100 متری واقع در تهرانپارس با شرایط 60 میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهانه یک میلیون تومانی عرضه شده است. رهن یک واحد 75 متری در همین منطقه 75 میلیون تومان است. رهن یک دستگاه آپارتمان 150 متری سه خواب واقع در شهرک راه‌‌آهن 125 میلیون تومان با اجاره ماهانه 500 هزار تومان تعیین شده، در همین منطقه رهن یک واحد 145 متری 100 میلیون و اجاره ماهانه 3.6 میلیون تومان است. برای یک واحد مسکونی 105 متری واقع در پاسداران رهن 50 میلیونی و اجاره ماهانه 3 میلیون تومانی تعیین شده است. به نقل از تسنیم، رهن یک واحد مسکونی 52 متری سه سال ساخت واقع در دژکام (17 شهریور) 40 میلیون تومان به همراه 300 هزار تومان اجاره ماهانه است. همچنین رهن و اجاره یک دستگاه آپارتمان 90 متری واقع در ازگل به ترتیب 50 میلیون تومان و یک میلیون و 500 هزار تومان است.

تهدید به تست بمب هیدروژنی باعث سقوط سهام آسیایی شد

روز جمعه پس از این که کره شمالی اعلام کرد احتمالا یک بمب هیدروژنی را در اقیانوس آرام تست خواهد کرد و جنگ لفظی با دونالد ترامپ را بالا برد، سهام آسیایی افت کرد و ین ژاپن و فرانک سوییس رشد کرد.گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه در خارج از ژاپن، ام‌اس‌سی‌آی سودهای قبلی خود را از دست داد و ۰.۷ درصد سقوط کرد. این شاخص روز سه‌شنبه با بالا رفتن و رکورد زدن سهام در وال‌استریت، به بالاترین میزان ۱۰ ساله خود رسید، اما پس از این که بانک مرکزی انتظارات را برای افزایش نرخ بهره در امسال برای سومین بار، بالا برد، افت کرد. با افزایش تنش‌های ژئوپولیتیکی شاخص کوسپی کره‌جنوبی هم ۰.۹ درصد سقوط کرد. سهام استرالیایی توانست ۰.۳ درصد سود کند درحالی که شاخص نیکی ژاپن پس از این که روز پنج‌شنبه به بالاترین میزان ۲ ساله خود رسید امروز ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. تاکویا تاکاهاشی، استراتژیست دایوا سکیوریتیز در توکیو گفت: تیترهای خبری در مورد تست اتمی کره‌شمالی، شوک کوچکی در بازار ایجاد کرده است. هرچند بازار انتظار ندارد که اقدام نظامی فوری‌ای انجام شود، اما از آن‌جایی که نیکی اخیرا رشد شدیدی داشته است، این باعث به وجود آمدن فرصتی برای جلوگیری از ضرر شده است. شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ هم ۰.۸ درصد سقوط کرد و شانگ‌های هم افتی ۰.۵ درصدی داشت. جزئیات بیشتر

قیمت جهانی طلا در واکنش به تهدید جدید کره شمالی بالا رفت

قیمت طلا صبح جمعه در بازارهای جهانی در واکنش به تهدید کره شمالی به استفاده از بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام، بالا رفت. به نقل از بلومبرگ، قیمت طلا در ساعت 09:38 صبح روز جمعه در معاملات آتی بازار کامکس آمریکا یک هزار و 300 دلار و 74 سنت در هر اونس بود. خبرگزاری رسمی کره جنوبی «یون هاب نیوز» به نقل از یک مقام کره شمالی اعلام کرد: بالاترین سطح اقدامات علیه تهدیدهای آمریکا، استفاده از بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام است. این تهدید جدید موجب شد توجه بازار از تصمیمات در مورد سیاست های پولی به تهدیدهای جدید کره شمالی معطوف شود.  پیش بینی می شود، مقامات بانک مرکزی آمریکا در پایان سال میلادی جاری نرخ بهره را افزایش دهند.

پیش بینی هایی که درست از آب درنیامد!

هرچه به پابان تابستان و به خصوص هفته پایانی شهریور ماه نزدیک تر می شدیم، برخی از فعالان بازار ارز، از رشد قیمت ارز و به خصوص دلار آمریکا در بازار آزاد خبر می دادند. این دسته از افراد، مهم ترین دلیل برای افزایش نرخ ارز را موضوع افزایش سفرهای خارجی عنوان می کردند و باور داشتند در آخرین هفته تابستان، میزان سفرهای خارجی افزایش بیشتری پیدا می‌کند. به باور آنها، از آنجا که پرداخت ارز مسافرتی نیز از 20 شهریورماه متوقف شده است، در آخرین هفته بازار با تقاضای بیشتری مواجه خواهد شد. در کنار این، آنها معتقد بودند که ممکن است تقاضای ابتدای پاییز نیز به‌واسطه انتظارات افزایشی معامله‌گران، زودتر و در انتهای تابستان وارد بازار شود. این در حالی است که بازارساز در 6 ماه ابتدایی سال نوسانات قیمت را مدیریت کرده و خبری از نوسانات هیجانی نبود. ولی در نهایت آنچه از اطلاعات ثبت شده در سامانه نظارت ارز حکایت داشت، نشان از کاهش نرخ ارز و درست نبودن این پیش بینی داشت. هرچند در روزهای پایانی تابستان گروهی نیز بر عکس افزایشی های بازار معتقد بودند، یکی از مهم‌ترین عواملی که تاثیر افزایشی‌های بازار را در روزهای اخیر کاهش داد، عرضه متناسب بازیگران بازارساز بود. در کنار این، میزان تقاضا نیز تا حدی در بازار افت کرد.


درآمدزایی هکرها از داده‌های سرقت کرده وال استریت

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، عالی‌ترین تنظیم‌کننده مقررات بازار سهام آمریکا، اعلام کرد که به تازگی متوجه شده است مجرمان سایبری از داده‌هایی که سال گذشته دزدیده بودند برای پول درآوردن در بازار سهام استفاده کرده‌اند. به این ترتیب این جدیدترین سازمان فدرالی است که برای از دست دادن کنترل داده‌های خود خبر ساز می‌شود. دن گوئیدو، یکی از مدیران ارشد تریل او بیتس، که مشاور امنیت سایبری دولت آمریکاست و یکی از اعضای قبلی تیم امنیت سایبری فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، هم بوده است می‌گوید: این نشان‌دهنده وضعیت امنیت دیجیتال ماست. در سال‌های اخیر هکرها و تبهکاران سایبری، همچنین کارمندان ناراضی، داده‌هایی را از اداره خدمات درآمد داخلی، وزارت کشور، و سازمان‌های اطلاعاتی سرقت کردند که این شامل میلیون‌ها فایل کارکنان دولت هم می‌شود که مقامات آمریکایی ادعا کردند توسط ارتش چین به سرقت رفته است. جزئیات بیشتر

ثبات بازار گوشت قرمز در محرم

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی گفت: طی هفته گذشته قیمت گوشت قرمز تغییری نکرد و بازار این محصول با ثبات نسبی همراه بوده است که با توجه به پررونق نبودن بازار و مازاد محصول نسبت به تقاضا احتمال کاهش قیمت نیز از هفته آینده وجود دارد. ملکی افزود: هم اکنون قیمت گوشت قرمز گوسفندی وارداتی گرم که از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای مردم، هیات‌های مذهبی، تکایا و دسته‌جات تعیین شده کیلویی ۳۳ هزار تومان است و قیمت گوشت قرمز گوسفندی داخلی کیلویی ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان به صورت شقه کامل است که محصول به وفور وجود دارد و متقاضیان می‌توانند به راحتی نسبت به تامین نیاز خود اقدام کنند. /ایسنا

فراخوان وزیر برای اعلام نظر درباره تعرفه های اینترنت

«محمدجواد آذری جهرمی» روز جمعه در صفحه شخصی اینستاگرام خود با قرار دادن این مطلب نوشت: مخابرات ایران روز گذشته طی نامه ای اعلام کرد که بنا دارد تعرفه های فوق را در مهرماه و برای برخی از استان ها به صورت آزمایشی به اجرا درآورد. وی با بیان اینکه انتخاب این مدل برای مشترکین اختیاری است، ادامه می دهد: مشترکین می توانند در صورت تمایل از مدل های قبلی بهره گیری کنند. این اقدام مخابرات در راستای بررسی آمادگی شبکه برای ارایه سرویسهای غیرحجمی است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: این مدل مصوبه وعده داده شده وزارت ارتباطات نیست و طبیعتا مدل پیشنهادی ما همچنان در حال بررسی است و مطابق وعده در 100 روز اول فعالیت، نهایی و اجرایی خواهد شد. وی اظهار داشت: مخابرات ایران بایستی امکان ارایه سرویس ترکیبی مکالمه و داده را برای سایر شرکت های اینترنتی نیز فراهم سازد. آذری جهرمی از مردم ایران خواست نظراتشان را درخصوص این مدل برای لحاظ در جمع بندی نهایی ارایه دهند و خاطر نشان کرد: ارسال نظرات تخصصی مکتوب به دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات نیز مزید امتنان است.

از «پاییزی شدن بازار اجاره بها» تا «کالاهایی که ایران از روسیه می‌خرد»
سریع ترین قطار دنیا در چین به حرکت درآمد

چین قطار سریع السیری را با نام «فوکسینگ» در مسیر شانگهای-پکن به بهره برداری رساند که می تواند طی کمتر از ۴ ساعت و نیم با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت خط آهن یکهزار و ۲۰۰ کیلومتری شمال و جنوب چین را به هم متصل کند. همچنین «فوکسینگ» در زبان چینی به معنی طراوت بخشیدن است؛ ضمن اینکه راه آهن شانگهای-پکن در سال ۲۰۱۱ میلادی این مسیر را ظرف ۶ ساعت و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت پیمایش می کرد که سریع ترین قطار جهان در آن سال بود. از ویژگی های این قطار جدید داشتن وای فای رایگان، پورت یو اس بی و پریز برق است. مقامات چینی اعلام کردند که سالانه تقریبا ۱۰۰ میلیون نفر در مسیر پکن و جنوب چین که «هاب تجاری» این کشور است، با «فوکسینگ» جابجا خواهند شد.  

اوبر مجوز فعالیت در لندن را از دست می‌دهد

سازمان حمل‌ونقل شهری لندن (TfL) روز جمعه اعلام کرد که با درخواست تمدید مجوز فعالیت شرکت خدمات تاکسیرانی آمریکایی 'اوبر' که پایان ماه جاری میلادی منقضی خواهد شد، مخالفت کرده است. به گزارش ایرنا، این نهاد انگلیسی، دلیل تصمیم خود را عدم پایبندی اوبر به موازین و مقررات سازمان حمل‌ونقل شهری لندن عنوان کرد و افزود: اپراتورهای خصوصی که در شهر لندن فعالیت می‌کنند بایستی مطابق با قوانین دقیقی فعالیت کرده و پایبندی خود را به این سازمان به اثبات برسانند تا به کار خود ادامه دهند. این سازمان نیز بایستی اطمینان حاصل کند که این اپراتورها شایستگی دریافت مجوز را دارا هستند. این نهاد انگلیسی با این‌حال عنوان کرد به این نتیجه رسیده که شرکت 'اوبر لندن' شایستگی دریافت مجوز فعالیت به‌عنوان یک اپراتور خصوصی در شهر لندن را ندارد. سازمان حمل‌ونقل انگلیس می‌گوید 'اوبر' برخی مقررات این سازمان را همچون اخذ گواهی پزشکی رانندگان و گزارش جرائم جدی به نهادهای امنیتی را نقض کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، اوبر حدود چهل هزار راننده در لندن دارد. صادق خان شهردار لندن با انتشار پیامی در صفحه فیس بوکش از تصمیم گرفته‌شده در این رابطه حمایت کرد و نوشت: اگر سازمان حمل‌ونقل لندن این مجوز را، درحالی‌که برای مردم این شهر مخاطره‌آمیز است، تمدید می‌کرد، اقدام اشتباهی صورت می‌داد. وی بابیان اینکه درهای لندن به روی فناوری های های جدید گشوده است، افزود: این در حالی است که تمام شرکت‌هایی که در لندن فعالیت می‌کنند بایستی مطابق با استانداردهایی که ما انتظار داریم فعالیت کنند. در همین حال شرکت اوبر در بیانیه‌ای تصمیم سازمان حمل‌ونقل شهری لندن را مورد انتقاد قرارداد و گفت: این تصمیم نشان می‌دهد که درهای لندن به روی فناوری‌های جدید گشوده نیست. این بیانیه افزود: 3.5 میلیون نفر در لندن که از نرم‌افزار این شرکت استفاده می‌کنند و 40 هزار راننده‌ای که از این طریق ارتزاق می‌کنند از تصمیم گرفته‌شده شگفت‌زده خواهند شد. اوبر اعلام کرد که از تصمیم گرفته‌شده در دادگاه شکایت خواهد کرد.

کالاهایی که ایران از روسیه می‌خرد

کشور روسیه به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده به ایران در پنج ماه اول سال جاری موفق به صادرات اقلام متعددی به ایران شده است. مروری بر جدول‌های وارداتی کشور در پنج ماهه اول سال جاری گویای آن است که این کشور بالغ بر دو میلیون تن کالا به ارزش یک میلیون و ٣٥٧ هزار دلار به ایران صادر کرده است. در میان این اقلام، تخته‌های فیبر بیشترین حجم صادرات روسیه به ایران را تشکیل می‌دهند. این تخته‌ها وزنی حدود ١٣٩٢ تن داشته‌اند و ارزش آنها از نظر دلاری بیش از ۳۶۹ هزار و ۴۳۸ دلار می‌شود. از نظر ارزش ریالی نیز این کالاها بالغ بر یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون و ۶۲۶ هزار تومان ارزش داشته‌اند. پس از تخته‌های فیبر، سایر تخته‌ها دیگر محصول عمده صادراتی روسیه به شمار می‌روند که در پنج ماهه اول سال جاری بالغ بر ۱۳۲۸ تن کالا در این زمینه وارد شده است. ارزش واردات این بخش بالغ بر ۲۶۲ هزار و ۹۰۴ دلار بوده است و ارزش ریالی آن بالغ بر ۸۵۲ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان می‌شود. الیاف سنتیک دیگر کالای صادراتی روسیه به ایران است که در پنج ماه سال جاری بالغ بر ۳۱۹ تن از آن به ارزش ۴۸۵ هزار دلار وارد کشور شده است. ارزش ریالی این واردات نیز بالغ بر یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار بوده است. ماشین کمباین دیگر کالای وارداتی ایران از روسیه به شمار می‌رود که در این مدت وارداتی به حجم ۱۱ تن در این حوزه صورت گرفته است. به نقل از ایسنا، همچنین انواع دوربین‌ها دیگر کالای وارداتی ایران از روسیه است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل