بازدید 24262
تصاویر پخش نشده از پهلوی‌ها در مستند هویدا؛

از حضور نظامی ایران در ویتنام تا جزئیات اعدام هویدا

روایت غلامحسین ساعدی به همراه تصاویری از حضور نویسندگان مطرح در دیدار با هویدا، تصاویر سخنرانی سیدحسین نصر در تمجید از طرح‌های عجیب دوره پهلوی، تصاویر نشست تأسیس حزب رستاخیز، تصاویر گرانی شدید در دوره هویدا (بر خلاف روایت مرسوم غلط در بین مردم) و...، بخشی از تصاویر متفاوتی است که یا دیده نشده و یا کمتر دیده شده این مستند است.
کد خبر: ۷۳۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 23 September 2017
از حضور نظامی ایران در ویتنام تا جزئیات اعدام هویدا
پخش مستند تاریخی «هویدا» با محوریت زندگی امیرعباس هویدا، مؤثرترین نخست وزیر دوران پهلوی دوم نشان داد، چه وسعت قابل توجهی از تاریخ معاصر ایران هنوز مورد توجه قرار نگرفته و بسیاری از اتفاقاتی که در دوران پیش از انقلاب و آغاز انقلاب رخ داده، هنوز به تصویر کشیده نشده و نیازمند چنین آثاری برای بازنمایی و ارزیابی تاریخی منصفانه است.
 
به گزارش «تابناک»؛ مستند تاریخی «هویدا؛ زندگی، زمانه و مرگ» تازه ترین ساخته مصطفی شوقی روزنامه نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر، به تازگی از شبکه مستند پخش شد، حاوی تصاویر پخش نشده‌ای از بسیاری از رویدادهای تاریخی دوران پهلوی در راستای ارتباط با زندگی امیرعباس هویدا، نخست وزیر کلیدی دوران حکومت محمدرضا پهلوی بود و همین باعث جلب توجه این اثر مهم شد.از حضور نظامی ایران در ویتنام تا جزئیات اعدام هویدا
 
اما آنچه بر اهمیت این مستند می‌‎افزاید، موضع‌گیری‌های طیف گسترده‌ای از چهره‌های تاریخی موثر در جریان انقلاب تا کارشناسان تاریخی است که یک موضع واحد را بیان نمی‌کنند و در واقع برخلاف روال بسیاری از مستندهای تاریخی، مستندساز به دنبال یافتن جهت دهی مورد نظرش به مستند از طریق انتخاب یک طیف فعال و کارشناس نبوده و کوشیده نور از زاویه نگاه همه طرف‌های درگیر و صاحبین مواضع مختلف به زندگی «هویدا» بتاباند.
 
مستند «هویدا»، از تولد تا مرگ نخست وزیر معدوم دوران پهلوی را با ضمائمی به تصویر کشیده و به درستی نیم نگاهی به برخی از وقایع دیگر نیز داشته است. به عنوان نمونه نیم نگاهی به لشکرکشی ایران به ویتنام شده که با هدف برقراری صلح به همراه چند کشور دیگر پس از پایان جنگ ویتنام رخ داد؛ تصاویری که تاکنون پخش نشده بود و اکنون از آرشیوهای محرمانه بیرون آمده است.
 
روایت غلامحسین ساعدی به همراه تصاویری از حضور نویسندگان مطرح در دیدار با هویدا، تصاویر سخنرانی سیدحسین نصر در تمجید از طرح‌های عجیب دوره پهلوی، تصاویر نشست تأسیس حزب رستاخیز، تصاویر گرانی شدید در دوره هویدا (بر خلاف روایت مرسوم غلط در بین مردم) و تحریم گسترده کالا توسط مردم و موضع گیری مردم در گفت و گو با خبرنگاران تلویزیون در آن دوران، بخشی از تصاویر متفاوتی است که یا دیده نشده و یا کمتر دیده شده این مستند است.
 
از دیگر محورهای جذاب این مستند، ماجرای اعدام هویدا پس از انقلاب در مدرسه رفاه است. شوقی در این مستند کوشیده، در گفت و گو با اشخاص مؤثر و دخیل در دادگاه‌های انقلاب از جمله نزدیکان مرحوم خلخالی، ابراهیم یزدی، هادی غفاری، و... از این ماجرای مبهم پرده بردارد و روایت‌های مختلف را کنار هم گذاشته و تصویری روشن تر از این ماجرا ارائه کند.
 
تماشای این مستند چهار بخشی که قسمت پایانی اش امشب (شنبه) از شبکه مستند پخش می‌شود و همه قسمت‌های آن از طریق «تابناک» قابل مشاهده است، را از دست ندهید؛ مستندی که قطعاً به شناخت نسبت به تاریخ معاصر و سال‌های پایانی پهلوی عمق می‌بخشد و از این منظر، یک اثر مرجع در میان مستندهای مرتبط با دوران پهلوی تلقی می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۱۲
چطور میتونیم از طریق تابناک قسمت های قبلی را هم ببینیم
جای سوال است که خلخالی را مرحوم خطاب می کنید
هويدا حيف شد
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
مایه تاسف است که بگوییم هویدا حیف شد هر چند در مورد اعدامش باید با تحقیق و اطلاع بیشتری نظر داد این دوستمون و تایید دیگران نشان میدهد اکثر خوانندگان هیچ مطالعه و اطلاعی از زندگی هویدا ندارند هویدا به روایت اکثر درباریان و مسئولین دوران شاه بسیار انسان ضعیف النفس و ذلیلی بوده و دارای انحرافات اخلاقی مستند به اظهارات اطرافیانش هست
از ساخت و سازهای دوران ایشان و برنامه های گسترده اقتصادی ایشان هم بگویید و فقط از اشتباهات نگویید.
در مورد انتشار نظرات از سايت تابناك ميخواهيم كه كليه نظراتي كه فاقد توهين باشد و فنگليسي نباشد منتشر كند مابقي پيش كش .متاسفانه تابناك در انتشار نظرات مثبت هم خست بخرج ميدهد و تعداد زيادي نظرات در انتظار انتشار باقي نگه ميدارد.سليقه اي عمل ميكند
خودتون بهتر از همه می دونین معدوم صفت درستی برای او نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
معدوم به معنی اعدام شده است.
یک جایی صحبت از گرانی و تحریم مردم شد!
علما در آن روزگار مردم رو تشویق به تحریم کالا های گران می کردند.
چند سال پیش مردم خرید خودرو تحریم کردند و مسولین چه ها که نگفتند..

تاریخ چه تلخ تکرا می شود و مسولین در باد غرور
نخست وزير معدوم، مرحوم خلخالي!
کدوم گرونی منظورته.....خوبه هنوز خیلی از آدمای دوره نخست وزیری هویدا زنده و شاهد عینی این موضوع هستند وگرنه ....
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
نمیدونم نظر شما مستند تره یا گزارشات خود حکومت شاه!!!!!!خود شاه هم بیاد بگه اون دوران تورم بوده شما قبول نمیکنید!!!!ق
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار