بازدید 40665

سه جشن عجیب که در خانواده‌ها درحال رواج است!

کد خبر: ۷۳۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 18 September 2017
«امروز جشن گودپای پمپرز شاینا جون بود؛ خیلی خوش گذشت.»، «آیتا جون امروز برای اولین بار راه رفت؛ مرسی از مهمونایی که تو جشنمون شرکت کردن.»، «امروز جشن تعیین جنسیت بچه ما بود؛ مرسی که اومدید؛ خیلی خوش گذشت.» و... این جملات کوتاه اینستاگرامی برایتان تکراری و آشنا نیست؟ روزانه عکس چند شاینا و آیتا و... را لایک می‌کنید و در جریان لحظه لحظه زندگی‌شان هستید؟
 
به گزارش ایسنا، همه چیز از جشن تولدهایی شروع شد که همه‌شان با یک میز بزرگ و بادکنک های هلیومی رنگی و یک تم مشخص تزیین می‌شدند و تنها چند دقیقه پس از برگزاری در صفحات اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شدند. پدر و مادرهایی که لباس‌هایشان را با کودکشان ست می‌کنند و به معنای اینکه خیلی والدین خوبی هستند، عکس‌های خصوصی‌شان را در شکل و شمایل مختلف به اشتراک می‌گذارند تا به فالوورهای صفحه‌شان بگویند، خیلی خانواده شاد و خوشحالی هستند.

حالا مدت‌هاست که برگزاری این جشن تولدهای پرهزینه که بیشترشان هم به نیت جمع کردن فالوور بیشتر در اینستاگرام برگزار می‌شود، برای خیلی از این پدر و مادرها تکراری شده و از این رو دست به خلاقیت زده‌اند و جشن‌هایی برگزار می‌کنند که هیچ‌گاه در فرهنگ ما ایرانی‌ها جایی نداشته است. جشن‌های عجیبی که تصاویرش با افتخار در فضای مجازی به هم به اشتراک گذاشته می‌شود!

جشن «گودپای پمپرز»

جشن «گودبای پمپرز» یا همان خداحافظی با پوشک یکی از این جشن‌های عجیب است که اتفاقا این روزها سر و صدای زیادی هم کرده است.

محتوای جشن به این صورت است که والدین، از اینکه کودکشان می‌تواند از این به بعد بدون استفاده از پوشک زندگی کند، بسیار خوشحال هستند.

آن‌ها جشنی ترتیب می‌دهند که در این جشن تمام المان‌ها به صورت پوشک و یا ... طراحی شده است.

میهمانانی هم به این جشن دعوت می‌شوند و از این بابت که کودک خانواده دیگر پوشک ندارد، می‌رقصند و دست می‌زنند و خیلی از این بابت شادند.

جشن تاتی

جشن «تاتی» در واقع جشن اولین قدم برداشتن‌های کودک است. طبعا هر پدر و مادری از اینکه فرزندشان بتواند به تنهایی اولین قدم‌های زندگی‌اش را بردارد، خوشحال هستند اما پدر و مادرهایی هم هستند که خوشحالی‌شان از این بابت انقدر زیاد است که به این مناسبت جشن برگزار و میهمان دعوت می‌کنند.

معمولا المان‌های این جشن به شکل کفش و پا طراحی می‌شوند و محتوای جشن ابراز شادمانی از روند رشد و نمو کودک است.

جشن «تعیین جنسیت»

از دیگر جشن‌های باب شده این روزها جشن تعیین جنسیت است. در این جشن میهمانان دعوت شده به مراسم از جنسیت بچه‌ای که در شکم مادر است، خبر ندارند.

جشن با المان‌های آبی و صورتی طراحی می‌شود که رنگ آبی نماد فرزند پسر و رنگ صورتی نماد فرزند دختر است.

میهمانان پس از چند ساعت حضور در میهمانی پس از برش کیک از جنسیت بچه مطلع می‌شوند و به شادمانی می‌پردازند.

این جشن‌ها در حالی برگزار می‌شوند که با جزییات هر چه تمام‌تر در فضای مجازی با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند و موضوع مهم این است که پیداست اغلب افرادی که به برگزاری چنین جشن‌هایی اصرار دارند، از طبقه متوسط جامعه هستند که علاقه دارند، خود را والدینی مهربان، دلسوز و با سلیقه نشان دهند اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا جشن‌هایی که به تازگی مرسوم شده‌اند، مگر همان مراحل رشد و نمو عادی یک انسان را نشان نمی‌دهند؟ آیا همان جشن تولدهای سالانه نمی‌توانند حق مطلب را ادا کنند؟ آیا فقط مادرانی که علاقه به برگزاری جشن‌های پرهزینه دارند، پدران و مادران خوب و دلسوزی هستند؟

آنچه به عنوان مصداق در پاراگراف‌های بالاتر خواندید همه نمونه‌های ایرانی بودند که در کشورهای اروپایی نمی‌توانید مشابهش را با این شدت و غلظت پیدا کنید.

در خارج از مرزها و آنسوی دنیا افرادی زندگی می‌کنند که به تجمل‌گرایی شهره‌اند و سال‌هاست فرهنگ کاخ نشینی دارند اما آیا شما تا بحال شاهد برگزاری چنین جشن‌هایی از سوی آن‌ها بوده‌اید؟ شاید هم چنین جشن‌هایی را برگزار می‌کنند اما هیچ علاقه‌ای به اشتراک آن‌ها در فضای مجازی ندارند.

عکسی که می‌بینید، مربوط به جشن تولد فرزند ایوانکا ترامپ است. خانواده‌ای ثروتمند و کاخ‌نشین که به تجمل‌گرایی در کشورشان شهره‌اند.

با این‌حال تصویری که دختر رییس‌جمهور از جشن تولد فرزندش در صفحه خود به اشتراک گذاشته، این تصویر است.

جشنی که کاملا خانوادگی و خصوصی است. خبری از تم تولد، فرشته‌های والت‌دیزنی و... هم نیست. آنچه به نمایش گذاشته شده یک دورهمی کوچک خانوادگی است.

این تصویر نیز مربوط به خانواده سلطنتی بریتانیا است. کیت و شاهزاده ویلیام زوج محبوب انگلیسی‌ها هستند و در کاخ باکینگهام زندگی می‌کنند.

کیت و ویلیام دو فرزند دارند که بسیار برای ملکه انگلستان مهم و دوست‌داشتنی هستند اما این خانواده تاکنون هیچ تصویری را از مراسم و جشن‌های خصوصی فرزندان خود منتشر نکرده‌اند.

قطعا آن‌ها هم پدر و مادرانی دلسوز هستند که برای فرزندانشان جشن تولد برگزار می‌کنند اما به هر دلیلی خانواده سلطنتی هیچ‌ عکسی از این مراسم منتشر نمی‌کنند.

ما ایرانی‌ها همیشه، هر جایی که بوده‌ایم به فرهنگمان بالیده‌ایم. اتفاقا جشن گرفتن و شاد بودن همیشه در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای داشته است.

جشن «آش دندونی»، «حمام زایمان» و جشن نام گذاری توسط بزرگ‌ترهای فامیل سال‌های سال در جمع‌های خانوادگی و صمیمانه ما رواج داشته است.

آنچه مورد بحث است، جشن‌های نوین اینستاگرامی است که ریشه مشخصی ندارند و رسم و رسومی هم پشت سرشان نیست. این جشن‌های عجیب واقعا تا کجا قرار است، ادامه‌دار باشند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۷۰
شكم سيري و بي دردي. اين ملتي است كه درد همنوع ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
همین ها موقع محرم که میشه معترض میشن چرا خرج بیخود میکنین، در صورتیکه بنذری رو خود مردم کم درآمد تر میدن معمولا و شکم میلیون ها سیر و گرسنه پر میشه با همون خرج ها
مژگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
نخیر اینا شکم سیری نیست
این تازه به دوران رسیدگیه
مثلا همین خانواده ها ممکنه در سال یه مسافرت درست و حسابی نرن، ولی برای در آوردن چشم فامیل! این جشن های لوس وننر و مسخره رو می گیرند....
اوووووغ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
هر چیزی یک فرهنگ استفاده نیز دارد . نمیدانم که چرا ا دچار چنین سردرگمی شدیم. مسافرت میری همه دوربین به دست وایسادن. خونه میری دوربین . سینما میری دوربین جشن و عذا و عروسی ها همه شده عکس گرفتن و ه اشتراک گذاشتن. نفهمیدم کی قراره یاد بگیریم واقعی زندگی کنیم
ظاهرا طبقه مرفعین از این جشنها برپا میکنند واین الگو بیشتر از ازطبقه مسئولین وآقازاده ها مد شده
من کاملا موافق شادی هستم اما نه به این سبک که هرچی بشع بذاری توی اینستا، و واقعا بنظرم هیچی جز عادی شدن بی بند و باری بین خونواده ها نداره چون اکثر خانمهای جوان معمولا این عکسها رو توی صفحات اجتماعی خودشون میذارن و خیلی هم جالب اینجاس افتخار میکنن.!!!
بحث اسراف و ریخت و پاش یه مسئله است که مهمه اما یه بحث هم جامعه ی غم زده ایه که غم رو رواج میده و مفصل می پردازه اما برای شادی هیچ برنامه ای نداره...
که چی؟ هر کی هر جور دلش بخواد شادی میکنه...بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟فقط باید اشک ریخت از نظر شما؟؟ جان؟ بله!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
شادی کنید ولی عاقلانه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
الان این جشنها کجاش ناعقلانه هست؟خلاف شرعه احیانا؟باعث مزاحمت کسی شدند؟همش دنبال بهونه گرفتن هستند یه عده.ملت اختیار دارن شاد باشن جشن بگیرن
اگر جشنهای ملی رو زیاد کنید و به انها بها بدهید مردم دنبال جشنهای من دراوری نمیرن ...خوب شما جامعه ما رو هم با اونها مقایسه کنید تو جامعه انواع و اقسام شادمانیهای دسته جمعی دارند ما چی؟؟ ما فقط عزاداری دسته جمعی داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
من با شما موافقم. جوانان ما حتی از کوچکترین شادی ها هم محروم هستند.مثلا راجع به خودرو یکس دوست داره ماشینش رو کف خواب کنه یکی دوست داره برچسب بزنه ولی پلیس به همه اینها گیر می ده. ما می خایم یه دور همی ماشین های کلاسیک بزاریم باید تنمون همه جوره بلرزه که الان پلیس میاد بساطمون رو جمع می کنه.
خوب برادر من ما جوونها چجوری تفریح کنیم؟؟؟؟ چجوری خودمون رو شاد کنیم؟؟؟
واقعا تهوع آور بود این"گودبای پمپرز"! عمدتا ناشی از بی هویتی، تازه به دوران رسیدگی و ضعفها و عقده های شخصیتی که با ثروتهای ناشی از رانت، ویژه خواری، دلالی، قاچاق و در یک کلمه "حرام خواری" فرصت ظهور و بروز پیدا کرده است. در حقیقت ثروت ناشی از جمع کردن مال حرام صرف همین کثافتکاریها باید بشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
واقعاً تهوع آور !
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
هر چی هست بهتر از ختنه سرونه
ایوانکا شلوار کردی پاشه
چه اشكالي داره كه خوشحالي كنند ؟؟؟؟سر و ته خرجش چقدره ؟مگه به قول خودتون قديم همين طوري نبود؟؟؟
مامان و بابا های تازه به دوران رسیده ندید بدید را با چه کسانی مقایسه می کنید !!! خانواده سلطنتی انگلیس .
می بینم که بالاخره اندکی عقلانیت داره در ما بروز می کنه در اونجایی که رفتارهای درست خانواده سلطنتی انگلستان را مثال می آورید.
جشن و شادی به هر بهانه ای مگر چه اشکالی دارد؟ هزینه این جشنها مگه گردن نویسنده محترم مطلب هست که ایشون انتقاد می کنه؟
اگر جشن‌هاي خانواده سلطنتي انگليس منتشر نمي شود براي پنهان كاري است نه از سر فهم و شعور . چون طبيتعا در قرن بيست و يكم خيلي جالب نيست با پول ملت جشن در خور خودشان بگيرند و نشان هم بدهند. ولي مردم با پول خودشان جشن ميگيرند نه با حقوق پادشاه و وليعهد بودن
چرا به عدم برگزاری جشن‌‌های ملی نمیپردازین؟ چرا جشن گرفتن رو ایراد میگیرین؟ اگه اینا غیر منطقیه بی توجهی به جشن‌‌های ملی هم غیر منطقیه. شما اگه جسارت داشته باشی در مورد جشن‌‌های ملی نظرسنجی میزاری نه اینکه از اینچیزا بنویسی.
از نظر بعضيها فقط عزاداري و اشك ريختن هنره ، مگه نه ؟
یاد بگیریم شادی را با الکی خوش بودن قاطی نکنیم .
حالا حتما لازم نیست همه جشن ها رو غربیا کشف کنن سطح خلاقیت ایرانیام همین اندازه بوده حتما باید نفوذ !!!!باشه که شما راضی باشین
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
از اسم جشن ها معلومه که خلاقیت ایرانیه . آی کیو
از نتایج فساد اقتصادی و اختلاس و دزدی و در آخر اختلاف طبقاتی
دوست عزیز نماینده مجلس برای انستاگرامش چشن تولد می گیره .بعد چرا شما حق دارید به همه چیز مردم کار داشته باشید ولی مردم فقط باید تحمل کنند
مال کمبود شادی و تفریح تو جامعه هست چه اشکالی داره با هر بهانه ای ادم جنش بگیره و شادی کنه
جشن گرفتن به هر دليلي اشكالي نداره، به نظر ميرسه موضوع اصلا جشن گرفتن نيست و حكايت از خودنمائي داره!
همه چيزمان بايد به همه چيزمان بيايد ...
يك عده ادم تازه بهدورانرسيده فخر فروش هستند دوستان عزيز شادي به چه قيمتي؟ توهين به شعور مهموناست گودباي پمپرزواقعا هيچ جاي دنيا اين كاراي نوظهور انجام ننيدن
چی بگم از تفریحات این طبقات مرفه؟بالاخره پول ها ی جوری باید خرج بشه دیگه
این جشنها را کسانی برگزار میکنند که با اتکا به قدرت ونفوذ خود یا ابوی محترمشان به داراییهای نجومی دست یافته اند وگرنه در مملکتی که بخش وسیع از مردم بامشکلات عدیده معیشتی روبرو هستند توان برگزاری چنین جشن هایی را ندارند دراین جامعه اختلافات طبقاتی بیداد میکند
والا با این گرونی پوشک بچه گرفتنشون واقعا هم جشن داره و شما چرا ناراحت هستید ؟
هر چیزی یه شروعی داره و سالهای آینده تبدیل به یه میراث خواهد شد. من نمی دونم چرا شما اینقدر از تغییر می ترسید. اگه به نظرات افرادی از قبیل شما بخواهیم عمل کنیم هیچ وقت هیچ پیشرفتی در فرهنگ و تمدن حاصل نخواهد شد.
مشکل جشن و شاد کوبی نیست،

برخی‌ به دلیل روانشناسی، علاقه شدیدی دارند که خوشبختی‌ (ظاهری) خود را به نمایش بگذارند، از غذا، مسافرت، زیبائی، ثروت و ...

در صورتی‌ که از یک کمبود شدید شخصیتی‌ رنج میبرند.
جشن باشه، خوبه، مهمونی باشه برای بچه عالیه! حالا به هر بهانه ای، شادی کنید،

ولی دیگه جشن طلاق؟!؟؟؟ جشن تولد برای سگ آخه؟! جشن تولد برای سگ!؟ جشن برای طلاق؟جشن فروپاشی برای رکن جامعه!
به نظر من اگر در این هیاهوی زندگی شهری آدم ها با رعایت اعتدال و عدم ولخرجی دور هم جمع بشن و ساعتی رو خوش باشن اصلا بد نیست. که متاسفانه صد البته به خاطر چشم و هم چشمی تجملات و هزینه های آنچنانی به خانواده ها تحمیل میشه
جشن طهارت هم مود شده
بچه هايي كه ميتونن براي اولين بار خودشونو بشورن چشن ميگيرن
ایرانی جماعت وقتی جوگیر می شود غوغا می کند.
این جشن گرفتنها چه اشکالی داره؟؟؟
اخه دوستان خانواده های امروزی که قرار نیست به سبک 100سال پیش جشن بگیرن.اگه لباس پوشیدن الان مثل 100سال پیشه بله
الهيکم التکاثر. حتي زرتم المقابر... به عصر جاهليت بازگشتيم
کشور ما دچار بیماری شدید خودنمایی و چشم و هم چشمی شدید شده که هر کسی به هر مصیبتی شده اعم از دریافت وام سنگین، قرض و .... باید سفر خارجی برود ، مهمانی آنچنانی بگیرد (که توضیح دادید ) و و و و خود را با کسانی که با پول مفت و بادآورده یک شبه میلیاردر شده اند یکسان فرض کند. آخرش هم با کلی بدهی اعصابش به هم بریزد و تو خیابون بزند یکی را بکشد !!!!!!
بگذارید شادی کنند چه اشکالی داره. خوب این جور افراد ثروتمند هستند غصه هزینه های را شما نخورید مشکل اینها نیستند مشکل فاصله طبقاتی جامعه است که داره روز به روز زیادتر میشه و این باعث نفرت و تفرقه میشه
پول باد آورده را باید باد ببرد
سلام. اینها نشون میده که در کشور ما متاسفانه فاصله غنی و فقیر دائما در حال افزایش است.‌
مردم ایران شادی و خوشی که ندارند. این الکی خوش بودن را هم ازشون نگیرید
من صد در صد اعتقاد دارم جامعه ما از فقدان شادی و زیاد بودن ناله و زاری رنج می برد ولی تصویر دوم نشان از مسائل جدی تری دارد. در این تصویر در و دیوار و میز شام با نماد "مدفوع" تزیین شده است! چگونه ممکن است یک انسان بافرهنگ برای تزیین میز شام چنین کاری کند؟ اصلا چگونه توانستند سرمیز کیک و غذا بخورند؟ چندش آور است. این عکس تصویر بسیار جامع و کاملی از پدیده نوکیسگی و فقر فرهنگی طبقه تازه به دوران رسیده را نشان می دهد. اگر دانشجوی روانشناسی یا جامعه شناسی بودم حتما پایان نامه ام را با عنوان تحقیقی درباره همین عکس انجام می دادم.
ازجامعه ای که کتاب نمی خوانند بیشتر از این توقع نداشته باشید.
جامعه ای که کتاب نمیخوانند باید تمام تاریخ را تجربه کنند.
همچین جشن هائی، نشانه ی عقده های روانی و کمبودهای روحی خانواده هاست. برای سرپوش به ناکامی های قدیمی.
شرم آوره.
این جشن ها باز قابل تحمله. لااقل یه اتفاق شاد افتاده ولی کم اهمیت.. جشن طلاقو چی بگم!!!
چرا معترضین، فک میکنین همینجوری ژن اون بچه خوب شده؟ کلی روش کار شده و من بعد هم کلی باید روش کار بشه، پس اینهمه پول باد آورده پدر مادر ژن برترا خرج چی بشه خرج صاحبان ژن های معیوب؟؟؟!!!
نماینده مجلس برای اینستاگرامش تولد گرفته

خب ملتی که چنین نماینده‌ای داره چرا نباید چنین جشنی بگیره؟! خداااااا
هر چی هست از ختنه سورون که بهتره
من هرگز چنین جشن هایی نمیگیرم اما دلیلی نداره که به دیگران عقیده خودمو تحمیل کنم.
«آش دندونی»، «حمام زایمان» هم به اندازه جشن‌هایی که اشاره کردید بی معنی بود. تنها اتفاقی که افتاده تعداد این جشن های بی مزه بیشتر شده!!!!!!!!!!!!!!!
جشن گرفتن پولدارها به نفع بی پولهاست.
بنا به گفته روانشناسان اکثریت جامعه ما از افسردگی و استرس رنج می برن
در کشور ما باید با ذره بین به دنیا شادی گشت
وقتی‌ که جشن‌های مهرگان و تیرگان و سپندارمذگان را از ما بگیرید جشن پمپرز جای آنها را می‌گیرد. خدا را شکر نوروز و چهارشنبه سوری و سیزده به در و شب یلدا را نتوانستند بگیرند.
شما بجای این حرفها، برو تحقیق کن که چه کسانی فرهنگ ملی ما رو داغونکردند
وقتی نماینده مجلس برای اینستاگرامش جشن میگیره می خواین چه فرهنگی بین مردم رایج باشه
الان ناراحتی ما اینه که ی نفر بریا بچه اش جشن گودبای پمبریز گرفته
ببخشید که این حرف رو می زنم اصلا قصدم خودنمایی نیست
در خانواده مرفهی بزرگ شدم
جشن های تولدم همواره خصوصی بوده
پدر و مادرم به ما اجازه برگزاری جشن تولد نمی دادند و همیشه تأکید داشتند که مهمونی بگیر عوض اینکه دیگران رو وادار کنی برات کادو بیارن
شادی و جشن و این جور چیزا خوبه. به شرطی که هدف شاد بودن باشه برای شاد بودن نیازی به این همه بد آموزی نیست
اوج به انحطاط و قهقرا کشانیدن ملت
به جای گرفتن این جشنای من درآوردی بیاییم جشن های مهرگان و سده و... دوباره زنده کنیم.
عموم ما مردم به هیچ عنوان شاد و خوشبخت نیستیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل