بازدید 6741
گزارش هفتگی؛

تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز

معامله‌گران بازار سکه و دلار هفته گذشته ریسک چندانی نکردند تا دامنه نوسان قیمت‌ها کاهش یابد. به گفته فعالان، کاهش نوسانات درهم و احتیاط معامله‌گران ارزی دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت شدند. با افت روز آخر، میزان بازدهی دلار در هفته گذشته تنها به 2/ 0 درصد رسید. این در حالی بود که این ارز 2 هفته پیش حدود یک درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. فضای بازار سکه نیز هفته گذشته با بازار ارز تفاوت چندانی نداشت و معامله‌گران بیشتر در فاز احتیاطی قرار داشتند، البته به‌واسطه پایین رفتن طلای جهانی، سکه در بازار داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۳۰۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 16 September 2017
روز چهارشنبه، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک پیام مهم، به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از ورود به بازار ارز برای کسب سود پرهیز کنند. به گفته سیف، سرمایه‌گذاری روی دلار به هیچ‌وجه اقتصادی نیست و سپرده‌های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد. دلیل این توصیه، تاکید سیاست‌گذار بود مبنی‌بر اینکه تغییرات سالانه نرخ ارز در نهایت با فاصله زیادی کمتر از نرخ کنونی سود سپرده ثبت خواهد شد. در پی این اظهارات، دلار در 2 روز انتهایی هفته نوسان خاصی را تجربه نکرد. روز چهارشنبه با رشد و روز پنج‌شنبه با کاهش به کار خود پایان داد.


شروع هفته با گرانی ادامه دار یورو در بانک مرکزی و بازار آزاد ارز

به گزارش تابناک اقتصادی، در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه 19 شهریور ماه، هر دلار آمریکا با رشد 51 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 985 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 104 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 62 ریال رسید. همچنین یورو در بانک مرکزی با رشد 359 ریالی مواجه شد و از 40 هزار ریال عبور کرد. این در حالی است که روز پنج شنبه نیز یورو در بازار آزاد و بانک مرکزی روندی صعودی داشت. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 662 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین، 17 ریال گران تر فروخته شد.


واکنش متفاوت بازار ارز به اثر حذف ارز مسافرتی

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با افت 88 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 897 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 199 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 804 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 650 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 12 ریال ارزان تر فروخته شد. به اعتقاد برخی از فعالان بازار ارز، انتظار می رفت بازار ارز با افزایش قیمت مواجه شود، زیرا با توجه به اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی (بخشنامه شماره ۹۶.۱۸۱۲۸۹ مورخ ۱۳۹۶.۰۶.۱۲) که از تاریخ بیستم شهریور (امروز)، فروش ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای از ذیل قسمت "ب" بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، حذف شده و فروش ارز مسافرتی با نرخ بازار (آزاد) انجام خواهد پذیرفت، ولی آنچه در پایان روز بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه نظارت ارز بدست آمد، حاکی از افت قیمت دلار آمریکا در کنار یورو و درهم امارات بود. هرچند عده ای نیز از روزهای قبل معتقد بودند که از نیمه دوم شهریور تقاضای مسافرتی افزایش بیشتری پیدا می‌کند و قیمت را در راه صعودی قرار می‌دهد. 



فراز و فرود دلار آمریکا در کانال ۳۹۰۰ تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با افزایش 73 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 970 ریال فروخته شد. این در حالی است که در میانه روز و دو ساعت پایانی شاهد جهش میانگین قیمت دلار آمریکا در کانال 3900 تومان بودیم ولی در نهایت میانگین کل روز، همچنان در کانال 3800 تومان رقم خورد. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 667 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 17 ریال گران تر فروخته شد.



گرانی ۱۳۸ریالی دلار درکانال ۳۹۰۰تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 138 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 108 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 38 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 825 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 698 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 31 ریال گران تر فروخته شد. 




افت دلار آمریکا و رشد یورو در پایان هفته بازار ارز

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با افت 48 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 60 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 106 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 931 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 700 ریال قیمت گاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 2 ریال گران تر فروخته شد. اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از نامناسب بودن بازار ارز برای سرمایه‌گذاری با توجه به بازدهی پایین، با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز، احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرد.

معامله‌گران بازار سکه و دلار هفته گذشته ریسک چندانی نکردند تا دامنه نوسان قیمت‌ها کاهش یابد. به گفته فعالان، کاهش نوسانات درهم و احتیاط معامله‌گران ارزی دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افت قیمت شدند. با افت روز آخر، میزان بازدهی دلار در هفته گذشته تنها به 2/ 0 درصد رسید. این در حالی بود که این ارز 2 هفته پیش حدود یک درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. فضای بازار سکه نیز هفته گذشته با بازار ارز تفاوت چندانی نداشت و معامله‌گران بیشتر در فاز احتیاطی قرار داشتند، البته به‌واسطه پایین رفتن طلای جهانی، سکه در بازار داخلی در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 262 هزار تومان رسید. با افت روز آخر، میزان افت سکه در هفته گذشته به 7‌/ 0 درصد رسید.

این افت در شرایطی در بازار سکه رقم خورد که فلز گرانبهای داخلی دو هفته قبل با ثبت بازدهی 8/ 3درصدی بیشترین افزایش در سال 96 را به ثبت رسانده بود. سکه روز جمعه نیز در معاملات پشت خطی مانند بازارهای جهانی به آزمایش موشکی کره‌شمالی واکنش چندانی نشان نداد.با توجه به روند بازارهای سکه و دلار می‌توان گفت بازارها یک هفته مانده به پایان شهریورماه، تعدیل قیمت را تجربه کردند.

تضعیف ارزش یورو در برابر دلار دربازارهای جهانی آن روز مهم ترین عاملی بود که بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، روند نوسانات یورو در تابستان شدت گرفت و این موضوع توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کرد. در واقع، با توجه به نوسانات ارزهای متفرقه و کاهش تغییرات قیمت دلار، بسیاری از معامله‌گران توجه بیشتری به بازارهای جهانی می‌کنند. قیمت یورو در روز شنبه نیز بدون شک تحت‌تاثیر آخرین نوسانات بازارهای جهانی در روز جمعه قرار خواهد گرفت. /دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی