بازدید 13379

شهروندان ایرانی در مراکز تجاری به دنبال ویزا؛ معاونت امور کنسولی وزارت خارجه در خواب!

از طرفی پدیده «دریافت مبالغ خاص و بالا برای گرفتن وقت مصاحبه بدون نوبت یا امکان دریافت وقت سفارت و حتی ویزا خارج از نوبت»، موضوعی است که امروز برای قشر مرفه و غیر مرفه کاملا قابل لمس و ملموس است. این موضوع را با سرچ کوتاهی در اینترنت یا گشتن در پاساژهای لوکس شمال شهر به راحتی می توانید ببینید؛ حالا اینکه واقعی است یا غیر واقعی! موضوعی است که باید وزارت امورخارجه به آن پاسخ بگوید.
کد خبر: ۷۲۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 02 September 2017
هفته پیش، خبری در یکی از خبرگزاری ها مبنی بر اینکه «ویزای ۶۰ یورویی یک کشور اروپایی به قیمت ۱۸۰۰ یورو در یک پاساژ لوکس شمال شهر فروخته می‌شود» منتشر شد؛ موضوعی که هرچند از سوی سفارت فرانسه در تهران تکذیب شد، نمونه های دیگری از این موضوع به ویژه در خصوص ویزای کشورهای اروپایی و ارائه وقت فوری با هزینه های آنچنانی یا دریافت ویزا با هزینه های خاص تاکنون ملاحظه و در خصوص آن اطلاع رسانی شده است.

به گزارش «تابناک»؛ ماجرا از این قرار بود که به تازگی یک پاساژ لوکس در یکی از مناطق شمال شهر تهران راه اندازی شده که علاوه بر مرکز خرید، رستوران و فست فود، باشگاه ورزشی و استخر و ... به یک مرکز اداری لوکس و لاچکری نیز تبدیل شده است. این مرکز تجاری ـ اداری به واسطه اسمی که در میان بچه پولدارها و افراد خاص در کرده، به محلی برای حضور، خرید و رتق و فتق برخی امور اداری این قشر تبدیل شده است.

نحوه ارائه ویژا در پدیده‌ای به نام شمال شهر!

اگر به ویژه عصرها سری به این مرکز تجاری و اداری لوکس شمال شهر بزنید، انواع و اقسام خودروهای آخرین مدل و چهره های خاص را که به این مرکز رفت و آمد می کنند، ملاحظه خواهید کرد. همین امر سبب شد که انواع و اقسام خدمات برای رفاه حال این طبقه جامعه در پاساژ مذکور ارائه شود که آخرین آن برمی گردد به خبری با تیتر «وقتی ویزای ۶۰ یورویی ۱۸۰۰ یورو فروخته می‌شود».

ماجرا از این قرار است، در خبری که هفته گذشته توسط یکی از خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شد، به نحوه ارائه خدمات مربوط به ارائه ویزا توسط سفارت فرانسه در ایران انتقاد شد. در خبر مذکور عنوان شده بود که «سفارت فرانسه در تهران پاسخگو باشد؛ تشکیلاتی که در پاساژ لوکس شمال تهران راه‌اندازی کرده، چه هدفی را دنبال می‌کند؟»

چند می‌گیری ویزا صادر کنی؟!

این پرسش «جمشید مرادیان» هنرمند مجسمه‌ساز کشورمان است که با انتقاد از دلالی‌هایی که اطراف این تشکیلات راه افتاده، گفت: تا پیش از این، هر بار که به ویزای فرانسه نیاز داشتیم، به خود سفارت درخواست می‌دادیم و با ۶۰ یورو ویزای این کشور را می‌گرفتیم، اما حالا اگر به این سفارت یا سایت اینترنتی آن مراجعه کنید، متقاضیان را برای تشکیل و پیگیری پرونده ویزا به دفتری که در پالادیوم راه افتاده، ارجاع می‌دهند. این نکته در سایت سفارتخانه هم نوشته شده که به VFS در خارج از سفارت مراجعه کنید.

وی ادامه داد: معلوم نیست در تشکیلاتی که در آن پاساژ راه انداخته‌اند، چه خبر است. وقتی به این دفتر که کارمندان ایرانی دارد مراجعه کنید، از طرف کسانی با پیشنهاد صدور «ویزای فوری» فرانسه به قیمت ۱۸۰۰ یورو روبه‌رو می‌شوید. آیا نباید وزارت خارجه از سفارت فرانسه سؤال کند این دفتر چه هدفی را دنبال می‌کند؟

پس از انتشار این خبر، سفارت فرانسه در ایران با صدور اطلاعیه چنین مسأله ای را رد کرد و نوشت: فقط شرکت VFS صلاحیت آن را دارد که از طریق فرآیندی مطمئن، به متقاضیان ویزا وقت مصاحبه بدهد و پرونده شان را در ازای دریافت هزینه ثابت 25 یورویی (علاوه بر مبلغ 60 یورو که در چارچوب هزینه قانونی توسط سفارت اخذ می شود) برای خدمات فوق تحویل بگیرد. با این حال بررسی پرونده و صدور ویزا صرفا در صلاحیت مقامات فرانسوی می باشد. لذا نه شرکت VFS و نه هیچ آژانس خصوصی دیگر کوچکترین صلاحیتی درزمینه های فوق ندارند.

در ادامه اطلاعیه سفارت فرانسه در تهران آمده است: بنا برآنچه گفته شد، سفارت فرانسه نسبت به هرگونه کلاهبرداری یا اخاذی در این مورد که در اینترنت یا حوالی مرکز VFS پیشنهاد می شود و دایر بر امکان دریافت وقت سفارت خارج از چهارچوب فرآیند فوق یا تسهیل در صدور آن در قبال پرداخت مبالغ اضافی هنگفت است، به متقاضیان ایرانی ویزا هشدار می دهد.

فقط ویزای فرانسه لوکس صادر نمی‌شود!

البته اگر سری به اینترنت، برخی آژانس های مسافرتی و گردشگری و حتی امکانی نظیر پاساژ لوکس مذکور یا پاساژهای لوکس در شمال بزنید، حتما با چنین پیشنهادهایی روبه رو خواهید شد که در قبال دریافت مبالغ خاص و بالا، وقت مصاحبه بدون نوبت یا امکان دریافت وقت سفارت و حتی ویزا خارج از نوبت و بدون دردسر ناشی از ایستادن صف جلوی درب سفارتخانه ها به ویژه در خصوص برخی کشورهای اروپایی به شما داده می شود.

در این بین، دو مسأله هم مطالبه وجود دارد که به جای پیگیری آن از سفارتخانه های کشورهای خارجی یا وارد کردن انتقاد به آنان باید اول از همه آن را از دستگاه دیپلماسی کشورمان و معاونت كنسولي، مجلس و امور ايرانيان مطالبه کرد و پیگیر شد. موضوع اول حفظ کرامت ایرانی ها از سوی کشورهایی که در جمهوری اسلامی نمایندگی دارند و مسأله دوم نظارت بر اقدامات سفارتخانه های خارجی در داخل کشور است.

در حقیقت وزارت امور خارجه باید نسبت به اقدامات و برخورد با ایرانیان متقاضی ویزای خارج از کشور از سوی کشورهایی که در جمهوری اسلامی ایران نمایندگی و سفارتخانه دارند، حساس باشد و به دقت آن را رصد کند. اینکه بسیاری از هموطنان ما برای دریافت ویزای یک کشورها باید ساعت ها و روزها در صف اخذ نوبت مصاحبه یا دریافت ویزا باشند، شایسته کرامت ایرانیان نیست، آن هم در حالی که ابزارهای نوین نوبت دهی و جلوگیری از شکل گیری صف های طویل امروز بهتر از هر زمان دیگری فراهم است. از طرفی طبق برخی گزارش ها نحوه برخورد برخی سفارتخانه ها و کارکنان آنها با شهروندان ایرانی متقاضی نوبت مصاحبه و ویزا به هیچ عنوان زیبنده نیست که وزارت امورخارجه کشورمان و معاونت متولی این مسأله باید با این گونه موارد به طور جدی برخورد کند.

آزمونی دیگر برای وزارت امور خارجه

هرچند برخی عنوان می کنند، ایران برای جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم ناچار از انجام اقدامات متقابل در برابر کشورهایی که برخورد نادرستی با ایرانیان در پروسه دریافت ویزا انجام می دهند، معذور است و نمی توانند چنین کاری انجام دهند، طبعا معاونت كنسولي، مجلس و امور ايرانيان حتما باید راهکارهایی برای حفظ کرامت و شان ایرانیان بیندیشد.

از طرفی پدیده «دریافت مبالغ خاص و بالا برای گرفتن وقت مصاحبه بدون نوبت یا امکان دریافت وقت سفارت و حتی ویزا خارج از نوبت»، موضوعی است که امروز برای قشر مرفه و غیر مرفه کاملا قابل لمس و ملموس است. این موضوع را با سرچ کوتاهی در اینترنت یا گشتن در پاساژهای لوکس شمال شهر به راحتی می توانید ببینید؛ حالا اینکه واقعی است یا غیر واقعی! موضوعی است که باید وزارت امورخارجه به آن پاسخ بگوید.

به نظر می رسد، دستگاه دیپلماسی کشورمان کمی باید درباره موضوع نظارت بر عملکرد سفارتخانه های خارجی داخل ایران حساس تر باشد و از خواب غفلتی که طی این سال ها، باعث شکل گیری پدیده های مختلفی در ارتباط با گرفتن ویزای دیگر کشورها شده است برخیزد، چون جدای از وظایف مربوط به امور سیاسی و سیاست خارجی باید از شکل گیری پدیده های نوظهور، نابهنجار و نادرست هم باید با کمک دستگاه های نظارتی و انتظامی جلوگیری کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۳
متاسفانه این وضعیت درباره ویزای هلند هم صادق هست و علاوه بر هزینه 60 یورو که سفارت همیشه میگرفته باید 24 یورو هم به این شرکت داد، در واقع هزینه دفتر لوکس این شرکت را متقاضیان باید بدهند.
از طرفی موضوع تبلیغات و پیامک های متعدد برای دریافت تضمینی ویزای اروپا حتی به صورت مولتی و درازمدت دقیقا از زمان شروع به کار همین شرکت آغاز شده. بد نیست سری به سایت اصلی این شرکت بین المللی بزنید تا با بنیانگذاران آن آشنا شوید و ببینید که مردم کشورمان با پول خود و غفلت مدیران، گرفتار چه افراد سودجویی شده اند.
به نظرم باید این همه اشتیاق به اروپا رفتن یک ریشه یابی اساسی بشه! واقعا در سطح جهان بی نظیره.
وقتی خود دولت خدمات دولتی که رایگان بارد ارایه شود مانند صدور سند ملکی، شناسنامه و کارت ملی را به بخش خصوصی با قیمت بالاتر می دهد از خارجی ها چه اتنظاری می رود که مردم ایرا را نچاپند؟
فقط کافیه سری به پشت درب های سفارت خانه ها بزنید برای دیدن میزان احترام و پدیده کرامت ایرانی بودن. پشت درب سفارت خانه ها معمولا بسیار بسیار شلوغ است. صف های طولانی برای مدت زمان طولانی. خود شخص بایستی ۲ مرتبه به سفارت رجوع کند. یکی دادن مدارک. یکی گرفتن ویزا.

پیرمردی بود که در اثر گرما و خستگی ایستادن سر پا به مدت ۴ ساعت (بله! آدم عرق ریز که چه عرض کنم، ذوب می شود) اعصابش به هم ریخته بود و با آقایان از ما بهتر که بدون نوبت وارد سفارت میشدند درگیری پیدا کرد. من همان لحظه وارد سفارت خانه و قسمت اولیه شده بودم و صدا ها را میشنیدم.

پیرمرد عصبانی بود و کارمندان سفارت به میزان عصبانیت و حرف های پیرمرد میخندیدند و ادایش را در می آوردند!!! بله! کرامت انسانی و کرامت ایرانی!
سفارتخانه ها محل بسیار عالی برای چاپیدن جیب مردم شده است! میروی داخل سفارت با هزار بدبختی. رفتارها بماند. تمام تلاشت را میکنی بدون مشکل آن روز را پشت سر بگذاری. کافیست یک کپی یادت رفته باشد بگیری. ۱۰۰۰ تومان برای هر عدد کپی میگیرند! تشنه ات شده؟ ۳ برابر قیمت به تو آب معدنی می فروشند. نمیشود بگویی چرا، چون اخمی میکنند و کارت را صد جور گره میزنند.
هر سفارت خانه هم قوانین من در آوردی خودش را دارد. مثلا یکی میگوید تمامی مدارک باید ترجمه شود. دیگری میگوید اصلی ها فقط ترجمه شود و ... . بعد هر ترجمه بالای ۵۰ تومان هزینه دارد. در نهایت گاهی بیش از ۲ میلیون فقط هزینه سفارت کرده ای.
چرا هیچی سر جاش نیست
بابا همین سفارت فرانسه، میگه مدارکت از کودکی تا بزرگسالی همه باید ترجمه بشه! و بعد مهر تایید از طرف دادگستری داشته باشه که یعنی درست ترجمه شده! خوب این یه سنگ خیلی خیلی بزرگ هست. حالا چطوری این سنگ رو برداشتن؟ اینطوری که بدین مترجمان امین سفارت ترجمه کنن تا دیگه مهر تایید نخواد.

آدم نمیدونه بگه مرسی یا بگه وعه! مرسی برای اینکه یه راهی گذاشتن برای اون سنگ های بزرگ. وعه برای اینکه خوب مترجمان امین سفارت خودشون هستند. هر ترجمه بالای ۷۵ تومان تو جیب خودشون میره.

بعد شما خودت کارمند همون سفارت باشی. نمیگی حالا که پیش من میارن برا ترجمه بگم مدارک از عهد ازل لازمه ترجمه بشه؟؟؟ که پول بیشتری گیرت بیاد؟؟؟ وعه!
ما یه بار یه کنفرانس بین المللی داشتیم تو دانشگاهمون. از خیلی جاهای دنیا مثل انگلیس اومده بودن. پرسیدیم برا ویزا اذیت نشدید؟ گفتن نه! مدارک رو ایمیل کردیم براشون. ویزا رو با پست فرستادن برامون!

حالا این رو داشته باشید با شرایط یک ایرانی! از ۲ ماه قبل باید با تمنا وقت سفارت بگیره. بعد که وقت سفارت گرفت از ۶ صبح بره دم در سفارت بیتوته کنه. بعد با بدبختی ساعت ۱۲ شاید راهش بدن تو. بعد جیبش خالی بشه تو سفارت. بعد هزار جور قر و قمیش بیان. بعد ساعت ۲ از در سفارت بیای بیرون. اکثر مواقع برای دلایل بیخودی کسر مدارک میخوری. همین پروسه روز کسر مدارک تکرار میشه. بعد دقیقا همین پروسه روز گرفتن ویزا تکرار میشه. یعنی اوج بدبختی یک ایرانی رو میرسونه.
اصلا تعجب نکنید اگر یک ایرانی در صف سفارت، تف و لعنت بفرسته به ایرانی بودن خودش. یعنی آدم رو خوار و خفیف میکنن با اون وضع اسفبار پشت درب سفارت خانه ها.
آقا خیلی افتضاحه. لطفا بررسی کنید.
سفارت اوکراین مبلغ ویزا رو در سایتش 65 دلار عنوان کرده اما وقتی مراجعه می کنید با پرخاش و بی ادبی مدارک شما رو قبول نمی کنند و میگن باید از طریق چند آژانس مشخص اقدام کنید. اون وقت آژانسهای مذکور برای ویزا 400 دلار میگیرن. پیدا کنید کسایی که این وسط 335 دلار رو به ناحق می خورن
اخرش نوشتید "حالا اینکه واقعی است یا غیر واقعی! موضوعی است که باید وزارت امورخارجه به آن پاسخ بگوید"
پس این چه گذارشی شد که معلوم نیست این قضیه تبلیغات بوده یا واقعیت؟ یک مورد مستند با مدرک ذکر نکردید.
اتفاقا وزارت خارجه در جریان کلیه ماجرا هست چون خود وزارت خونه مجوز داده و طبق قرار که با کنسولگری گذاشته به متقاضیان به هر قیمتی که دلخواه و متاقضی هم توان پرداخت داره ویزا بدن و جاش دیگه طرف منتظر نمونه
دولت ایران باید حافظ کرامت و عزت ایرانیان در سراسر جهان باشد. حال آنکه از حفظ این عزت حتی در داخل کشور آنهم در مقابل بیگانگان عاجز است. متاسفانه بعضا کارمندان ایرانی سفارتخانه های خارجی در توهین و تحقیر هموطنانشان کوتاهی نمی کنند.
واقعا درست میگید، وزارت خارجه گویا خواب هست...
من تجربه شخصی خودم را می گویم: در خصوص وقت سفارت خانه های کشورهای نظیر فرانسه و انگلیس مخصوصا انگلیس که خودم شخصا اقدام کردم باید گفت ”تمام“ تبلیغات ها کذب است و فقط برای بالابردن زنگ خور و تماس است. من حتی به یکی از شماره های پر تبلیغ بعد از اینکه دیدم نمی توانند، پیشنهاد رقم بالایی دادم که اگر راهی دارد برای امن نجام دهد. اما متوجه شدم اصلا هیچ رابطه ای در داخل سفارت ندارند و امکانش در حد هیچ است. مشکل اینجاست که برنامه سفارت ها در ایران هفتگی اعلام می شود (سه شنبه به سه شنبه) و نه بصورت سالیانه مانند همه سفارت ها و میزان سهمیه ویزای سالیانه محدود است. اینکه با مبلغی وقت ویزا جابجه شود و یا ویزا سریعتر بررسی شود که امری معمول و رویه تمام سفارت خانه ها در سراسر جهان است و این خدمات مانند یک کالا با پرداخت هزینه قابل خریدن است و در وب سایت های رسمی دولتی نیز تعریف شده اند. در خصوص دفاتر در مجتمع های تجاری، سالهاست در تمام کشور ها دفاتری در مراکز تجاری هستند. مانند دفتر وی اف اس انگلیس برای ایرانیان در دبی (پشنهاد می کنم واژه VFS office رو حتما در گوگل جستجو کنید. نویسنده مطلب ظاهرا تابحال مقیم کشور دیگری نبوده)...در کل این مشکلات در ایران بدلیل محدودیت سهمیه ویزاست که وزارت خارجه باید در جهت افزایش سهمیه تلاش کند نه اینکه چرا یک دفتری بخشی از خدمات کنسولی را سریعتر ارائه می دهد. کشوری مانند عربستان باندازه دو برابر جمهیت فعلیش سهمیه ورود به انگلستان دارد یعنی به روایتی نامحدود
گزارش خوبی بود کاش وزارت امورخارجه وبه ویژه مدیر کل امور ایرانیان مستقر در وزارت امورخارجه به این مشکلات اهتمام ویژه ای بورزد.
با سلام و عرض ادب
دوستان عزیز خواستم اطلاعات اندکی که در این زمینه دارم را به اشتراک بگذارم

واقعیت این است که در دبی نیز روال اخذ مدارک برای صدور ویزا برای اکثر کشور های اروپائی نیز به همین صورت است . تمامی ملیت ها برای اخذ ویزا باید از طریقی مشابه آن که در ایران هست و شما به آن اشاره نمودید اقدام کنند .
به این شکل که کلیه مدارک و مستندات آماده شده و با گرفتن وقت قبلی برای ارائه مراجعه میشود . ( بر حسب ترافیک و شلوغی دادن وقت مراجعه و ارائه اسناد متغیر می باشد )
این شرکت که در دبی نیز همین نام را دارد "VFS" اسناد و مدارک را بررسی نموده در صورت تکمیل بودن مبادرت به گرفتن اثر انگشت و تصاویر چهره و... نموده اسناد را کامل کرده در پاکتی بسته بندی نموده برای سفارت مربوطه ارسال می نماید و تنها همین مسئولیت را دارد .
سفارت نیز بر اساس قوانین خود در صورت صلاحدید ویزا را صادر نموده به وسیله شرکت های پستی به آدرس شخص پاسپورت را ارسال میکند .
این سیستم سالیان زیادی است که در دبی اجرا میشود - هزینه ها هم مشخص و شفاف می باشد .
حالا در ایران چه میکنند و علی ماشالله باب خدمت گذاری مفتوح هست آن دیگر بحثی جدا هست که بنده به آن اشرافی ندارم .

خواستم فقط اطلاع رسانی کنم که خدا ناکرده پیش پیش گناه این و آن و وزارت خارجه و ... را نشورید

با تشکر
اینگونه مسایل ، ناشی از فقر ،فرهنگی است
سلام خواهش می کنم شما هم این موضوع را پیگیری کنید.ایرانیها را چی فرض کردن؟ این چه جور دیپلماسی است
چه ازمونی برای وزارت خارجه، عزیز من سالهاست اعتبار پاسپورت ایران در حال سقوط به رده های پایین دنیاست، نکنه توقع دارید وزارت خارجه مثل بانک مرکزی که دستور میده سود رو بیارن پایین، دستور بده که اعتبار پاسپورت ایران باید بره بالا!!!! دهها سال طول میکشه اعتبار بدست بیاد عزیز جان، خارجی وقتی میبینه ایرانی به ایرانی احترام نمیزاره، وقتی خودرو بی کیفیت با دوبرابر قیمت نیدن دست ایرانی، وقتی قانون اجرا نمیشه، بقیه شو خودت بخون. یا حق
من جهت دیدار پسرم به سفارت کانادا درترکیه برای ویزا رفتم اول صبح شماره گرفتم. چون نوبتم چند ساعت طول میکشید برای اینکه اذیت نشوم وسنم بالا بود اجازه دادند دراطاق مخصوصی استراحت کنم تا نوبتم بشود.البته. چند نفر دیگر نیز بودنند وخیلی راحت ویزای 4 ساله دادند
با سلام. متاسفم از شنیدن این اخبار. مینویسم تا شاید مرجعی برای پاسخگویی باشه.
پدر و مادر پیرم برای درخواست ویزای شینگن از طریق سفارت دانمارک به شرکتی وابسته ارجاع داده شدند. چون باید از شهرستان میرفتند بهشون توصیه کردم تا به دقت مدارک رو بررسی کنند تا مجبور به حضور مجدد نشوند. اما متاسفانه کامند دفتر صدور ویزا مدارکشون را رد کرد فقط به این دلیل که از شرکت بیمه وابسته، بیمه مسافرتی خود را نخریدند و چون روز مصاحبه از تعطیلات رسمی بود مجبور شدند برگردند شهرستان و روز دیگه ای مراجعه کنند. دو برابر هزینه عادی ویزای شینگن را هم پرداخت کردند اما فقط رسید پرداخت برای 60 یورو بهشون داده شد.
ای کاش کرامت به پاسپورت ایرانی برگرده :-(
اینا هم اومدن از اماراتیها تقلید کنند ولی اونجا اکثر کشورها تو یک پاساژ قسمتی رو اختصاص دادند که مردم راحت باشند نه مثل ایران.
انگلیس هم همینطوره.
سلام تابناک محترم ، شما خبر دارید که برای دریافت کد رفرنز ویزای ایران در خارج از کشور 150 دلار آژانسها پول میگیرند البته آژانسهای ایرانی .
بنظر من این آژانسها هستند که باعث این روند منفی و سو استفاده هستند .
این برنامه هم فقط مختص ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
حداقل در میلان که اینطور نیست و ویزای ایران مستقیما از کنسولگری قابل دریافت هست. حتی کسانی که بدون ویزا به ایران سفر کنند در فرودگاه امکان دریافت ویزا دارند و مراجعه اینجا فقط برای اتلاف وقت کمتر در فرودگاه است
از ماست که بر ماست
بله برخورد کارمندان سفارت ها که خود اغلب ایرانی هم هستند با متقاضیان ویزا برای برخی کشورها واقعا بده!
باسلام.نگران نباشید.اگر نخبگان میذوند بجایش افغانی پاکستانی .سوریه ای واردمیشود خصوصا..باطرح جدید فرزندان مادری افغانیها
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
اینکه ما شهروندان کشورهایی که درگیر مشکلات هستند را از خود پایین تر بدانیم بی انصافی است. همانطور که از ایران نخبگانی در میان هزاران انسان معمولی به خارج از کشور میروند از کشورهای دیگر هم نخبگانی به ایران می آیند که اگر کم است به خاطر رفتار نادرست خودمان در مقابل آنهاست. برای مثال پزشک بسیار شناخته شده ای در مشهد هست که افغان هستند اما بعد از سالها کار در ایران امکان شهروندی این کشور را ندارد.
سرچ = جست و جو. رسانه ها بیشترین تاثیر را در حفظ زبان دارند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار