بازدید 23958

تبدیل تأسفبار 15 هکتار باغ به خاک و خل در میدان فردوسی مشهد

خسارات حاصل از فعالیت های صنعتی و ساختمان سازی را باید از جمله مهم ترین خسارات زیست محیطی قلمداد کرد که در سال های اخیر به محیط زیست مناطق مختلف کشور تحمیل شده است؛ خساراتی که در پس آن، منافع مادی فراوانی نهفته و شاید همین منافع، امکان مقابله مؤثر را از نهادهای مسئول بگیرد؛ مثل بخش 150 هزار مترمربع از باغ های تاریخی و ارزشمند میدان فردوسی مشهد که در سال های اخیر نابود و به خاک و خل تبدیل شدند.
کد خبر: ۷۲۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ 26 August 2017
تخریب بیش از یک میلیون و پانصد هزار مترمربع جنگل توسط کارخانه سیمان مازندرانخسارات حاصل از فعالیت های صنعتی و ساختمان سازی را باید از جمله مهم ترین خسارات زیست محیطی قلمداد کرد که در سال های اخیر به محیط زیست مناطق مختلف کشور تحمیل شده است؛ خساراتی که در پس آن، منافع مادی فراوانی نهفته و شاید همین منافع، امکان مقابله مؤثر را از نهادهای مسئول بگیرد؛ مثل بخش 150 هزار مترمربع از باغ های تاریخی و ارزشمند میدان فردوسی مشهد که در سال های اخیر نابود و به خاک و خل تبدیل شدند.
 
به گزارش «تابناک»؛ باغ های متعددی که در بخش های مختلف شهر مشهد وجود دارد، زینت بخش این شهر زیارتی و به عبارتی ریه های تنفسی مشهد است و قدمت گونه های گیاهی و درختان این باغ ها بسیار طولانی است و چند سالی هست که تحت تأثیر فعالیت های مخرب انسانی حال و روز خوشی ندارند؛ مثل 150 هزار متر مربع از باغ های ضلع شمال شرقی میدان فردوسی مشهد که در برابر دیدگان شهروندان این شهر نابود شد و اکنون نیز سازه های قابل اشاره ای در آنجا دیده نمی شود.

یکی از  مهم ترین اقدامات اقتصادی که در سال های گذشته و در دل مشهد مرکز سیاسی استان خراسان رضوی دنبال شد، توسعه فعالیت های عمرانی و ساخت و سازهای گسترده ای بود که در بسیاری از موارد در پی اهداف آن جز موضوعاتی نظیر ساخت مراکز تجاری و کسب سود بیشتر از زائران حرم امام هشتم (ع) هدف دیگری قرار نداشت؛ اقداماتی که گاه به تخریب باغ های شهر مشهد منجر شد و این زینت های خدادادی را نابود کرد.

هرچند تخریب باغ های شهر مشهد و ساخت مراکز تجاری در این شهر زیارتی نمونه های فراوانی دارد و اشاره به همه آنها در این مجال میسر نیست، یکی از مهم ترین و به روز ترین این تخریب ها، ماجرای قطع بیش از 2800 درخت در ضلع شمال شرقی میدان فردوسی و از بین بردن مجموعه باغ هایی به مساحت 150 هزار متر مربع است.

این اقدام که از بهار سال 1392 در زمین های متعلق به آستان قدس رضوی آغاز شد، در یک فرایند آرام و حساب شده بخش زیادی از باغ و زمین های زراعی حوالی میدان فردوسی را تخریب و آماده ساخت و ساز تجاری و مسکونی کرد.

همزمان با آغاز عملیات تخریب ـ که با کمک مجموعه های مدیریتی مختلف شهر مشهد و استان خراسان رضوی شروع شد ـ اعتراض های جسته و گریخته ای از سوی مردم شهر مشهد شکل گرفت؛ اما این اعتراض ها هیچ گاه به نتیجه نرسید، تا پیش چشم شهروندان و دوستداران محیط زیست 2800 قطعه درخت و زمین های زراعی مجموعه زیر چرخ ماشین آلات سنگین به فضایی از خاک و خل تبدیل شود؛ فضایی که پس از گذشت نزدیک به پنج سال، هنوز مدیران اجرایی این طرح را به سر منزل مقصود نرسانده و مجموعه های مورد نظر آنها شامل هتل و مراکز تجاری در این فضا هنوز ساخته نشده است.
 

نکته مهمی که با اشاره به این تخریب هولناک و خسارات زیست محیطی آن می توان به اشاره کرد، این است که این رخداد تنها منحصر به این بخش از مشهد منحصر نیست و نمونه های فراوانی از این شکل اقدامات در مناطق دیگر شهر نیز قابل رویت و اشاره است.

موضوع دیگر نقش این زمین های زراعی و باغ ها در کاهش حجم آلودگی هوای شهر مشهد، تعدیل آب و هوای این شهر و نیز افزایش زیبایی های بصری شهر است که گویا مسئولان بنا دارند با ساخت برج های چند طبقه، زیبایی های دیگری را به شهر هدیه دهند و زیبایی های خدادادی را از آن بگیرند.

داستان تلخ تخریب باغ و فضای سبز حوالی میدان فردوسی مشهد که هر شنونده ای را به تأسف وامی دارد، درس عبرتی است برای کسانی که بنا دارند، چنین فعالیت هایی را در مناطق حساس کشور آغاز کنند یا ادامه دهند.
 
جدا از اینکه مسئولان محیط زیست استان خراسان رضوی در مورد چنین اقداماتی باید به افکار عمومی پاسخ دهند که به چه دلیل از کنار چنین حجمی از خسارت به سادگی می گذرند، مدیران اجرایی این طرح نیز باید پاسخ دهند چرا پس از تخریب های گسترده، هنوز این بخش از شهر را از خاک و خلی که به آن گرفتار شده است، نجات نداده اند.
 
در تصاویر پایین می توان فرایند تخریب باغ قره نی مشهد را دید.
 


هر چند جبران آنچه بر سر این باغ ها آمد، دیگر امکان پذیر نیست، شاید با اشاره به این رخداد تلخ بتوان امید داشت چنین مواردی در آینده روی ندهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۲۱
زمین خواری در حد کنسرت نیست که حرام باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
مشهد فقط مشکل کنسرت داره ، اینا که مشکل محسوب نمیشه!
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
آره بگو بلکه عقده ات خالی شه. قر تو
کمرت خشک شده؟؟؟یک مدت نرقص
مشکل جای دیگس
سلام این موارد مشکل شهر مشهد نیست مشکل اصلی مشهد کنسرت است ولاغیر
پاسخ ها
نجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
کنسرت مشکل فرهنگی هست و از بین بردن باغات و ساخت و ساز مشکل اقتصادی. لذا صحبت شما ربطی به بحث خبر ندارد
الان گفتن اين خبر برابر با حرص خوردن و ناراحتي هستش!

بهتر بود در روند اجرا بازتاب ميشد؟

هرچند در دوحالت مسئولانش جوابگو نبودند
همچین تیتر زدید! فکر کردم کنسرت لغو کردن!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
ن عمو تقصیر محموده!
شهر محلات هم جزو شهرهایی است که تمام باغهای آن به تدریج خشک و در آنها ساخت و ساز میشود
ابتکار ابتکار محیط زیستی پرکار !!
کجایین داداش
شنیدیم سالها قبل بعضی جاها پارچه نصب میشده که جهت تعویض درختان کهنه با نهال نو مجبور به قطع درختان کهنه هستیم. اما بعد از قطع درختان قدیمی خبری از نهال جدید نمیشده. در تهران و اصفهان شهرداریها دنبال افزایش فضای سبز هستند اما متاسفانه در مشهد کمتر به مسائل زیست محیطی بها داده میشه.
آقایان شکستن یک شاخه درخت بمانند شکستن بال فرشتگان است.
سلام
نمی دانم ندونسته یاعمدا و بدون توجه که چه پروژه ای بسود مردم و محیط زیست هست که در حال انجامه این مقاله رو نوشته...
پروژه خط 3 مشهد
یکی از مواردی که به بحران ترافیک در شهر‌های بزرگ کمک می‌کند استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌است در این جا به نکاتی در مزایای مترو اشاره می کنم:
1- نداشتن مشکل ترافیک
2- نداشتن آلودگی هوا
3- ایمنی بسیار بالا
4- راحتی و آسایش مسافران
5- کاهش مصرف انرژی
6- سرعت مناسب
7- قیمت پایین حمل مسافر در مقایسه با خودروهای شخصی
8- کاهش زمان و هزینه درسفرهای درون شهری
9- سهولت در جابجایی
10- کاهش تصادفات رانندگی

مصرف روزانه 13میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر گازوئیل فقط در شهر مشهد،و مترو یکی ازمهم‌ترین راهکار‌های حل مشکل ترافیک و آلودگی هواو محیط زیست در جهان شناخته شده است.
مسولینی که به پول بیشتر از فرهنگ ،واصالت ،باغداری ،و کشاورزی اهمیت بدهند ،؟ اوضاع از این بهتر نمیشود ،اگر بدرستی بنگرید در همهٔ ایران این مشکل را خواهید دید ،از همه جا وخیمتر ،خود شهر تهران ،وکل استان تهران است؟ بروید ببینید،،،،؟
كسانيكه فضاي سبزمردم را نابودميكنندجنايتكارجنگي اند
با سلام
این سریال قطع درختان باغ های مشهد خیلی گسترده تر از باغ قرنی است
باغ های اطراف بلوار جانباز نمونه های بسیار تاسف آور تری هستند
زمینی که الان پروژه جهان مال در آن واقع شده و یا زمینی که یکی از بهترین باغ های شهر مشهد بود و به اسم تعویض درختان کهنه تخریب شد و به جای آن پروژه مشهد مال سر برآورده
پروژه هایی که هر یک 600 هزار مترمربع وسعت دارند و آن هم در طول یک خیابان با فاصله کمتر از 200 متر!!!
این باغ که البته جزء باغ های قدیمی مشهد هم نبود و درختان تنومند زیادی هم نداشت تبدیل شده است به یکی از کارگاه های مهم خط 3 قطار شهری مشهد. البته اگر می شد بدون قطع درختان این کار را کرد، خیلی بهتر بود ولی قطعا برنامه (فعلی) مبنی بر ساخت و ساز مسکونی و تجاری در این مکان وجود ندارد و اصلا ممکن هم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
بله همشهری عزیز فعلاً برنامه ساخت و سازندارن ،وقتی آبها از آسیاب افتاد چنان برج بسازن که هوش ازکله ات بره.
تابناک جان خبری از ساخت وساز هایی که نوشتی نیست.اونجا کارگاه خط 3 قطار شهری مشهد هستش که قراره خیلی از مشکلات ترافیکی مشهد رو رفع کنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی