بازدید 16562
۱
تحلیلی بر کیفیت آرای وزیر ورزش و جوانان؛

روند صعودی اعتماد مجلس به سلطانی فر در غیاب شاخص های کلیدی

جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم پس از کش و قوس های فراوان به پایان رسید و از میان همه وزرای پیشنهادی، جز یک نفر مابقی موفق به کسب رأی اعتماد شدند و بعدازظهر پیکشنبه در جلسه هیأت دولت شرکت کردند؛ وزاریی مثل مسعود سلطانی فر که گویا گزینه اول و آخر رئیس جمهور برای تصدی مقام وزارت ورزش نیز کسی جز او نیست.
کد خبر: ۷۲۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷ 21 August 2017
جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم پس از کش و قوس های فراوان به پایان رسید و از میان همه وزرای پیشنهادی، جز یک نفر مابقی موفق به کسب رأی اعتماد شدند و بعدازظهر پیکشنبه در جلسه هیأت دولت شرکت کردند؛ وزاریی مثل مسعود سلطانی فر که گویا گزینه اول و آخر رئیس جمهور برای تصدی مقام وزارت ورزش نیز کسی جز او نیست.

به گزارش «تابناک»؛ مسعود سلطانی فر که در سال آخر دولت یازدهم با کسب رأی موافق نمایندگان مجلس دهم وزیر ورزش شده بود، بار دیگر از سوی رئیس جمهور برای تصدی این مقام به مجلس معرفی شد و توانست با کسب رأی موافق نمایندگان برای یک دوره چهارساله وزیر ورزش بماند؛ وزیری که سابق بر این ها نیز از سوی حسن روحانی به سمت ریاست کمیته ورزش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص منصوب شده بود.

بر خلاف جلسه رأی اعتماد به کابینه یازدهم که آرایش سیاسی مجلس شورای اسلامی در آن زمان اجازه انتخاب مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش را نداد و او با 148 رأی مخالف در برابر 117 رأی موافق از رفتن به پاستور بازماند، حالا و با یک روند صعودی توانست با جلب نظر مثبت 225 نماینده دوباره وزیر ورزش شود.

از این روی می گوییم روند صعودی که سلطانی فر پس از 148 رأی مخالف در سال 1392 ـ که وی را از راهیابی به ترکیب کابینه دولت دوازدهم بازداشت ـ بار دیگر با استعفای محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش، به عنوان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی این پست به مجلس معرفی شد و توانست با کسب 193 رأی موافق در برابر 72 رأی مخالف در سال 1395 به وزارت ورزش برسد و حالا بار دیگر با 32 رأی موافق بیشتر، این موفقیت را تکرار کند.

ترکیب مجلس دهم که دارای 121 نماینده اصلاح طلب، 84 نماینده اصولگرا، 65 منتخب مستقل و یازده نماینده منتسب به لیست صدای ملت به علاوه 6 نامزد اقلیت مذهبی و 3 نماینده مشترک میان لیست هاست، با 225 رأی موافق به مسعود سلطانی فر جدا از اینکه نشان داد وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان مورد تأیید نمایندگان همسو با دولت است، نشان داد که عملکرد او در این یک سال نظر مثبت 32 نماینده دیگر را نیز به سود خود تغییر داده است.

به این ترتیب  افزایش 32 رأی موافق مسعود سلطانی فر نسبت به جلسه رأی اعتماد سال گذشته در شرایطی که ترکیب سیاسی مجلس نیز تغییر پیدا نکرده است، قابل تأمل و گویای این مهم است که تعداد نمایندگان راضی از عملکرد او در این مدت افزایش یافته اند؛ عملکردی که البته در حوزه جوانان خروجی ملموس و قابل توجهی نمی توان برای آن یافت و در حوزه ورزش نیز به هر حال صعود به جام جهانی فوتبال در زمان وزارت او رخ داد و در کارنامه کاری او ثبت شد.

بخش مهم و بسیار حساس وزارتی که سلطانی فر یک سال ریاست آن را بر عهده داشت حوزه جوانان است؛ بخشی که بر خلاف سایر وزارتخانه ها و حتی بخش ورزشی وزارتخانه تحت امر او شاخص مشخص و ملموسی برای ارزیابی عملکرد وزیر در اختیار نمی گذارد و شاید نمایندگان مجلس دهم نیز در این چارچوب با ابهام هایی رو به رو بودند.

برای تأیید مبهم بودن عملکرد و وعده های وزیر ورزش در حوزه جوانان و مشخص نبودن شاخص و چارچوب های آن برای نمایندگان مردم در مجلس، ناگزیر بخشی از سخنان وزیر در جلسه رأی اعتماد را مرور می کنیم. 

سلطانی در این جلسه و مورد حوزه جوانان گفت: ساماندهی وضعیت جوانان در صدر مأموریت و وظایف دولت باید قرار گیرد و گفتمان ملی درخصوص ارتقای سرمایه اجتماعی جوانان و تقویت نظام گفت وگوی اثربخش آنان با نهادهای رسمی نیز باید صورت گیرد، در چنین شرایطی امکان همکاری فرابخشی و فراقوه ای حاصل می شود و امکان پیدا و پنهان همه ظرفیت برای ارتقای شایسته جوان ایرانی تحقق پیدا خواهد کرد.

او افزود: از طریق نظارت جامع شورای عالی جوانان ارزیابی دقیق از عملکرد دستگاه های مرتبط با نوجوانان صورت گرفته و با بازمهندسی راهبردها و مأموریت های دستگاه های فعال در حوزه جوانان و با بهبود نظام آمایش آماری، ناهماهنگی سازمان ها و دستگاه ها در ارائه خدمت به نسل جوان به حداقل رسیده و با کاربست منشور فرهنگی تربیتی نسل جوان، ناهمگونی در فهم دقیق مسأله جوانان برطرف و راه پرداختن به مسأله جوانان از جمله اشتغال، ازدواج و مسکن گشوده و با اجرای برنامه های تدوین شده زندگی جوان ایران مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و سامان خواهد یافت.

این همه آن چیزی بود که وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم در مورد حوزه جوانان گفت و البته کسی نیز از میان نمایندگان حاضر نشد تا در مقام سؤال یا انتقاد به عنوان مخالف با او سخن بگوید؛ واکنشی که البته در برگه رأی و مخفی تکرار نشد تا 39 رأی مخالف در کارنامه بررسی صلاحیت وی برای وزارت ورزش در دولت دوازدهم به ثبت برسد.

در سخنان سلطانی فر در مورد جوانان سخن از ارتقای سرمایه اجتماعی جوانان، همکاری فرابخشی، ارتقای شایسته جوان ایرانی و ارزیابی دقیق از عملکرد دستگاه های مرتبط با نوجوانان آمد و مشخص نشد که ملاک و شاخص ارزیابی این موارد چگونه خواهد بود و در دوره وزارت او نمایندگان بر اساس چه شاخص هایی در این حوزه می توانند از او مطالبه داشته باشند.

با این حال، دغدغه‌های مهم جوان ایرانی مثل ازدواج، مسکن و اشتغال که البته موضوعات فراتر از مسئولیت یک وزارتخانه است، اکنون پیش روی وزیر ورزش و جوانان است و این امید وجود دارد که او بتواند با تعامل سازنده با مجلس شورای اسلامی و سایر وزراتخانه ها به این دغدغه سامان مشخصی بدهد؛ موضوعاتی که می تواند جدا از عملکرد او در حوزه ورزش، ملاک و شاخص خوبی برای ارزیابی عملکرد او در حوزه جوانان باشد.

وزیری که از او سخن می گویم، البته سابقه مدیریتی پر فراز و نشیبی دارد و بر اساس تجربه های مدیریتی و سابقه دوستی دیرینه با رئیس جمهور اگر بخواهد، می تواند زمینه یک تحول اساسی و سازنده در حوزه وزارت ورزش و جوانان را فراهم کند.

مسعود سلطانی فر جدا از یک دوره یک ساله وزارت ورزش، قائم مقامی و معاونت سازمان تربیت بدنی در دوران اصلاحات، عضویت در شورای عالی اداری کشور، سابقه استانداری در سه استان گیلان، زنجان و مرکزی، معاونت استانداری در سه استان فارس، همدان و هرمزگان، رئیس کمیته ورزش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، عضویت در شورای شهر تهران و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را نیز بر عهده داشته است؛ سوابق مدیریتی قابل توجهی که چه بسا در رایزنی ها با نمایندگان و جلب نظر موافق آنها نیز بی تأثیر نبود.

حالا وزارت ورزش و جوانان کشور برای یک دوره چهارساله در اختیار مسعود سلطانی فر است و این خود اوست که تصمیم می گیرد با این حوزه حساس و پر مسأله چگونه برخورد کند. اگر حقیقتاً دغدغه جوانان این کشور دغدغه او نیز هست، از همین فردا باید با عزمی راسخ در پی حل مشکلات حوزه جوانان و ارتقای شاخص های ورزش قهرمانی و پهلوانی کشور باشد و اگر چنین دغدغه ای ندارد، می تواند چون گذشتگان این مجموعه را کاملاً سنتی و پر هزینه اداره کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سلام
نتیجه گیری نویسنده وقتی صحیح است که نمایندگان تغییر نکرده باشند. با تغیر ترکیب مجلس این تحلیل نادرست خواهد بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان