بازدید 20871
۹
نکات خواندنی درباره کابینه دوازدهم ـ بخش دوم و پایانی؛

چرا کرباسیان جای طیب‌نیا آمد؟/ بازرس ویژه؛ گزینه وزارت دادگستری/ باز هم بی‌طرف برای نیرو!/ یک مشهدی گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد شد

روز گذشته، رئیس جمهور 17 گزینه پیشنهادی خود را منهای گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس را اخذ رأی اعتماد معرفی کرد. او در بین اسامی پیشنهادی خود ترجیح داد وزیران امور خارجه، اطلاعات، کشور، جهادکشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و امور جوانان، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت و راه و شهرسازی دولت یازدهم را حفظ کند و نسبت به معرفی 8 به اضافه یک گزینه (وزارت علوم) برای دولت دوازدهم از بین افراد جدید اقدام کند.
کد خبر: ۷۲۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱ 09 August 2017
در نخستین بخش از گزارش مربوط به «نکات خواندنی کابینه دوازدهم» درباره چرایی عدم معرفی وزیر علوم توسط روحانی، جایگاه مشخص رؤسای ستاد انتخاباتی رئیس جمهور، چرایی معرفی امیر حاتمی به عنوان وزیر دفاع و معرفی همه وزیران دفاع ایران پس از انقلاب و همچنین انتخاب سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه در دولت دوازدهم سخن گفته شد.

در گزارش پیش روی، درباره معرفی پنج گزینه پیشنهادی وزارت از میان افراد جدید و همچنین حفظ 9 وزیر دولت یازدهم سخن خواهیم گفت.

به گزارش «تابناک»، رئیس جمهور روز گذشته 17 گزینه پیشنهادی خود را منهای گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس برای اخذ رأی اعتماد معرفی کرد. او در میان اسامی پیشنهادی خود ترجیح داد، وزیران امور خارجه، اطلاعات، کشور، جهادکشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و امور جوانان، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت و راه و شهرسازی دولت یازدهم را حفظ کند و نسبت به معرفی 8 به اضافه یک گزینه (وزارت علوم) برای دولت دوازدهم از بین افراد جدید اقدام کند.

 به‌کارگیری یک وزیر متولد پس از انقلاب

«محمد جواد آذری جهرمی» وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستین گزینه وزارت، متولد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. او متولد سال در ۱۳۶۰ در شهر جهرم بوده و جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم محسوب می شود. آذری جهرمی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است.

«حسن روحانی» پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم وعده تغییر 50 درصدی کابینه و همچنین تلاش برای جوانگرایی و چابک سازی دولت را داد. اکنون او به وعده اش برای تغییرات 50 درصدی عمل کرده و با به کارگیری یک گزینه 36 ساله برای وزارت ارتباطات، نشان داده سعی دارد معدل سنی کابینه اش را در دولت دوازدهم تا جایی که ممکن است پایین بیاورد.

آذری جهرمی اردیبهشت سال گذشته با حکم واعظی وزیر ارتباطات به عنوان معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد. وی از سال ۸۸ تا ۹۳ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بود.

طیب‌نیا وزارت علوم را نپذیرفت؛ کرباسیان گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد شد

با وجود عملکرد خوب «علی طیب نیا»، وزیر امور اقتصاد و دارایی در دولت یازدهم به ویژه درباره کاهش چشمگیر تورم و کنترل این شاخصه مخرب برای اقتصاد که «حسن روحانی» هم در جریان انتخابات و هم در سخنرانی های مختلفش از آن به عنوان دستاورد بزرگ دولتش یاد می کند، رئیس جمهور ترجیح داد، طیب نیا از کابینه جدا شود و فرد دیگری سکان وزارت اقتصاد را در دولت دوازدهم به دست بگیرد.

هرچند گفته می شود، به وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت یازدهم که استاد دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد این دانشگاه هست، جایگاه دیگری در دولت دوازدهم پیشنهاد شده و رئیس جمهور با واسطه از او خواسته است که سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در دست بگیرد، طیب نیا حاضر به پذیرش این پست نشده تا بار دیگر به کلاس درس و دانشگاهش بازگردد؛ وزیری که رکورددار کسب رأی اعتماد از مجلس پس از پیروزی انقلاب است.

حالا رئیس جمهور «مسعود کرباسیان » را وزیر پیشنهادی اقتصاد معرفی کرده که او دارای مدرک دکترای مدیریت و برنامه ریزی است. کرباسیان بیش از دوازده کتاب از وی چاپ شده که مشهورترین آن‌ها دو مجموعه کتاب در خصوص جهانی شدن است که کرباسیان از استیگلیتز و بهاگواتی از مشهورترین اقتصاددانان این حوزه در جهان ترجمه کرده است. وی یک مدیر تکنوکرات در ساختار جمهوری اسلامی بوده که سال‌های سال در حوزه‌های مختلف مدیریت کرده است. او معاون وزیر صنعت، معاون وزیر نفت، معاون وزیر بازرگانی و معاون وزیر اقتصاد بوده است.

آخرین سمت کرباسیان، معاونت «علی طیب نیا» و ریاست گمرک کل کشور بود که توانست تحولی مهم در گمرک را رقم بزند. در متن برنامه‌ای که کرباسیان برای وزارت اقتصاد ارائه داده، آمده است رویکرد اقتصادی دولت دوازدهم، نگاه متوازن به اقتصاد اجتماعی و مردم‌محور است. به باور دولت عدالت اجتماعی از طریق تولید ثروت بیشتر و توزیع بهینه آن حاصل می‌شود. باید در نظر داشت که دیگر رشد اقتصادی بر پایه تزریق و درآمدهای نفتی و اقتصاد وابسته به دولت قابل تداوم و از آن مهم‌تر عقلانی و منطقی نیست. بلکه رشد مستمر از راه التقای بهره‌وری، مبارزه جدی و اصولی با فساد، ایجاد شفافیت، بهبود فضای کسب و کار و حرکت در جهت اقتصاد دانش‌بنیان حاصل می‌شود.

بازرس ویژه؛ گزینه وزارت دادگستری شد

با کناره گیری «حجت الاسلام اسماعیل شوشتری» از جایگاه بازرسی ویژه رئیس جمهور، «حسن روحانی» طی حکمی در اواسط راه دولت یازدهم «سید علیرضا آوایی» را به عنوان بازرس ویژه خود منصوب کرد؛ حالا با اتمام کار دولت یازدهم روحانی تصمیم گرفت که آوایی را جای یکی دیگر از روحانیون دولت خود، یعنی «حجت الاسلام مصطفی پور محمدی» به عنوان گزینه پیشنهادی اش جهت تصدی کرسی وزارت دادگستری معرفی کند.

این قاضی عالی رتبه عضو مؤسس و رئیس هیأت امنای انجمن حقوق شناسی است که اولین نهاد مدنی ملی و فراصنفی در نظام حقوق ایران است. وی برادر احمد آوایی (نماینده سابق مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی سابق وزارت صنایع) است.

آوایی از سال ۱۳۵۷ به استخدام دادگستری درآمد و از شاخص‌ترین قضات ایران (پایه ۱۱) در دستگاه قضایی بوده‌است. وی، دادستان عمومی و انقلاب دزفول، دادستان عمومی و انقلاب اهواز، رئیس کل دادگستری استان لرستان، رئیس کل دادگستری استان مرکزی، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، رئیس کل دادگستری استان تهران، قاضی دیوان عالی کشور، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال ایران و رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور ازسال ۱۳۹۵ تا کنون را در کارنامه کاری خود دارد. آوایی پیش از این به عنوان مستشار دادگاه انتظامی عالی قضات و رئیس کل دادگستری استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی و لرستان مشغول بوده است.

گزینه مشهدی وزارت ارشاد را بهتر بشناسید

رئیس جمهور گویا برای برطرف کردن انتقاداتی که فعالان رسانه ای و حامیان وی از ضعف حوزه اطلاع رسانی دولتش داشتند تصمیم گرفته معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور را ارتقاء داده و آن را تبدیل به معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی رئیس جمهور کند که احتمال دارد، وظیفه سخنگویی را هم به این معاونت تفویض نمایند.

برای چنین جایگاهی طبیعتا باید فردی نزدیک به رئیس جمهور، هم اندازه و هم وزن با جایگاه معاونت رئیس جمهور و همچنین تا حدودی آشنا به رسانه و علم ارتباطات در نظر گرفته می شد که گویا «سید رضا صالحی امیری» از نظر روحانی بهترین فرد برای چنین مسئولیتی دانسته شده است، لذا او اگرچه در نیمه راه دولت یازدهم به عنوان وزیر ارشاد معرفی شد، ترجیح این بود که فرد دیگری به این وزارتخانه مهم برود.

«سید عباس صالح شریعتی» معروف به سید عباس صالحی فعال فرهنگی و حوزوی زاده ۱۳۴۲ در مشهد بوده و هم‌اکنون دارای تحصیلات دکترای فلسفه است. او به واسطه حضور در منصب معاونت فرهنگی و سرپرستی چند روزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد عرصه سیاست و رسانه شد.

سید عباس صالحی از سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه مشهد شد و دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه مشهد گذراند. از سال ۶۰ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دروس خارج را تا سال ۶۸ در آن حوزه گذرانیده و دوباره به مشهد عزیمت داشته و در دروس خارج اساتید مشهد ادامه تحصیل داد، در سال ۷۶ مجددا به حوزه علمیه قم مراجعت تحصیلی و علمی داشت.

در سال ۶۷ ـ. ۶۵ سردبیر مجله حوزه و در سال ۷۶ ـ. ۷۳ مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود، از سال ۷۶ تاکنون در سه دوره متوالی عضو هیأت مدیریه دفتر تبلیغات اسلامی (و سپس عضو هیأت امنای آن) بود. از سال ۷۶ مدیر مسئول نشریه پژوهش‌های قرآنی و از همان سال عضو هیأت تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت بود.

از سال ۶۱ در مجله حوزه به عنوان یکی از نویسندگان آن مشغول به فعالیت بود، همچنین از همکاران تفسیر راهنما از ابتدای فعالیت تا مراحل پایانی آن بود. از تألیفات وی می‌توان به، «‎تفسیر راهنما» اشاره کرد که در آن نقش ‎محقق را داشت، کتاب «حوزه و روحانیت»، «‎دانشگاه و دانشجو» از دیگر تالیفات اوست، البته ۲۲ مقاله هم نوشته که از آن جمله می‌توان به، ‎ابوذر امام، اسوه امام، ‎امام و سلوک تفسیری و... اشاره کرد.

وزیر پیشنهادی از سوی دولت برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۵۴ سال و دارای دکترای فلسفه است و دارای سوابقی از جمله معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت ارشاد است.

بی‌طرف بار دیگر در وزارت نیرو

«حمید چیت چیان»، وزیر نیروی دولت یازدهم هم از آن دسته وزیران بود که عملکرد مطلوبی در این وزارتخانه از خود بر جای گذاشته بود؛ اما تریجیح رئیس جمهور به کارگیری فردی دیگری در دولت دوازدهم برای وزارت نیرو بود. او بدین منظور «حبیب‌الله بیطرف» که هم‌اکنون به عنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران فعالیت می‌کند و البته سابقه وزارت در دولت اصلاحات دارد، به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو برای دولت یازدهم معرفی کرد.

بی طرف دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است. وی از اعضای کمیته مرکزی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود، که در آبان ۱۳۵۸ سفارت ایالات متحده در تهران را اشغال کردند و بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا را رقم زدند.

بی‌طرف از ابتدای سال ۱۳۶۹ تا پایان سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال در سمت معاونت آموزشی وزارت نیرو (به وزارت بیژن نامدار زنگنه) فعالیت داشت و همزمان به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه در مراکز آموزش عالی نیز تدریس می کرد. وی از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به عنوان مجری طرح‌های سد و نیروگاه کارون ۳ و کارون ۴، در وزارت نیرو مشغول به کار بود. حبیب‌الله بیطرف در فاصله سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ در کابینه اول و دوم سید محمد خاتمی برای هشت سال، عهده‌دار وزارت نیرو بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
آقای بیطرف هم یکی از وزیرانی است که فرزندش در آمریکا تحصیل میکند
خبری بد برای زاینده رود
بحثِ متولدِ قبل یا بعد از انقلاب بودن نیست. شخصِ یاد شده بنا به دلایلی برای وزارتخانۀ مورد نظر، مناسب نیست.
طیب نیا را با چه مقیاس و با چه کسی مقایسه کرده اید؟ تابناک همیشه تحلیلهای قابل توجهی داشت اما اکنون ابزار دست شدنش بسیار مشهود است....
درود ب آقای روحانی
آقای بی طرف مجری بزرگترین آب شور کن دنیا(سد گتوند علیا)وتخریب کننده محیط زیست خوزستان است وباید محاکمه شود.
مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد ! کجا ایشان درس اقتصاد خونده اساتید اقتصاد کم داشتیم ؟
بي طرف به درد وزارت نيرو نمي خورد ايشان قبلا هم وزير بود و مديران ضعيف و ناتوان و رياكار را به صنعت برق كشور تحميل كرد و اقعا اي كاش رئيس جمهور كس ديگري را انتخاب مي كرد خدا كند مجلس فكري بكند .
روحانی با کنارگذاشتن طیب نیا واقعا اشتباه کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل