بازدید 22686

جزئیاتی از برخورد میان پهپاد ایران و ناو آمریکایی در خلیج فارس

وزارت دفاع آمریکا مدعی شد، یک پرنده بدون سرنشین ایرانی با گشت زنی خود پیرامون ناو آمریکایی در آب های خلیج فارس برای یک جت جنگنده آمریکایی از نوع «سوپر هورنت» هنگام فرود روی این ناو، ایجاد مزاحمت کرده است.
کد خبر: ۷۱۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 09 August 2017
وزارت دفاع آمریکا مدعی شد، یک پرنده بدون سرنشین ایرانی با گشت زنی خود پیرامون ناو آمریکایی در آب های خلیج فارس برای یک جت جنگنده آمریکایی از نوع «سوپر هورنت» هنگام فرود روی این ناو، ایجاد مزاحمت کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ بر پایه بیانیه منتشره مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا، ادعا شده که به رغم درخواست های مداوم رادیویی از ایران برای دور نگاه داشتن پهپادهای خود از حوزه های عملیاتی نیروهای آمریکایی که توسط ناو نیمیتز صورت می گیرد، این پرنده ایرانی خود را به محدوده 30 متری این ناو نزدیک کرده که منجر به ایجاد اخلال در فرود جنگنده آمریکایی شده و این جنگنده را مجبور به انحراف از مسیر خود کرده است

پهپاد ایران مانع از فرود جنگنده آمریکایی بر ناو «نیمیتز» شد 
به گفته این بیانیه در زمان وقوع این حادثه جنگنده آمریکایی موضع فرود گرفته بوده و قصد داشته روی عرشه ناو نیمیتز فرود آید. این بیانیه همچنین یادآور شده است، مانورهای خطرناک منجر به ایجاد یک ریسک برخورد شده است و این گونه رفتارها، مطابق با قوانین بین المللی و رسوم عرفی دریانوردی نیست. به گفته مقامات آمریکایی، این مورد 13 امین نمونه از برخوردهای خطرناک و ناامن و یا غیر حرفه ای میان نیروهای دریایی ایران و آمریکا از آغاز سال جاری تا کنون بوده است.

متن کامل بیانیه وزارت دفاع آمریکا به شرح زیر است؛

بر اساس گزارش ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، امروز (سه شنبه) یک جنگنده F/A-18E سوپر هورنت از اسکادران 147 که متعلق به ناو هواپیمابر نیمیتز بوده است، در حالی که در فضای بین المللی آسمان مرکز خلیج فارس پرواز می کرده، برخورد غیر حرفه ای و نا امنی با یک پرنده بدون سرنشین ایرانی از نوع QOM-1 داشته است.

به رغم درخواست های پیاپی رادیویی از پهپاد ایرانی برای دور ماندن از پیرامون ناو نیمیتز و ممانعت از عملیات پروازی در این محدوده، پرنده QOM-1 اقدام به تغییر ارتفاع پروازی به شکل نا مطمئن و نا امن کرده و به جنگنده هورنت که در حال آمادگی برای فرود و در موضع فرود بر روی عرضه ناو بوده، به شکلی خطرناک نزدیک شده است.

به واسطه این اقدام جنگنده سوپر هورنت مجبور به یک مانور خطرناک شده تا از برخورد با QOM-1 جلوگیری کند که به واسطه این مانور به شکلی خطرناک فاصله بین دو پرنده به 60 متر در عرض و 30 متر در طول رسید.

مانور خطرناک QOM-1 در محدوده شناخته شده و پیرامون عملیات های پروازی ناو و در همان ارتفاع پروازی جنگنده، منجر به ریسک و خطر بالای برخورد میان این دو پرنده شده که به هیچ وجه مطابق با قوانین بین المللی و رسوم عرفی دریانوردی نیست.

این مورد، 13 امین برخورد غیر حرفه ای و نا امن میان نیروهای دریایی ایران و آمریکا از ابتدای سال 2017 است.

پیش از این در ماه ژوئن، ایالات متحده اقدام به ساقط کردن دو فروند پهپاد ایرانی کرده بود که به ادعای پنتاگون به نیروهای مورد حمایت ائتلاف آمریکا در سوریه نزدیک شده بودند. به گفته نیویورک تایمز از زمان قوت گیری حمایت های آمریکا از عربستان که علیه نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه تلاش می کند، برخوردهای میان نیروهای آمریکایی و ایرانی در منطقه خلیج فارس نیز افزایش یافته است. به شکلی که تنش ها میان ایران و آمریکا ـ که تصور میشد بعد از توافق هسته ای کاهش یابد ـ به واسطه اتفاقات اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

چند هفته پیش، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از برخوردی جدید میان قایق های تندروی ایران و نیروی دریایی آمریکایی در خلیج فارس خبر داد و نیروهای آمریکایی را به انجام «اقدامات تحریک آمیز» متهم کرد. این در حالی بود که چند روز قبل از آن آمریکایی ها از شلیک تیر هشدار به سمت قایق های ایرانی در خلیج فارس خبر داده بودند.

بر اساس اطلاعیه منتشره از سوی روابط عمومی ناوتیپ ذوالفقار منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه، «با گذشت چند روز از اقدام تحریک آمیز یک رزم ناو امریکایی در شمال خلیج فارس که با شلیک دو گلوله هوایی برابر شناور گشتی نیروی دریایی سپاه صورت پذیرفت، شناورهای آمریکایی این بار در منطقه میانی خلیج فارس اقدام مشابهی را مرتکب شدند.»

در این بیانیه آمده بود، آمریکایی ها با حرکتی «تحریک آمیز و غیرحرفه ای»، با اخطار به شناورهای ناوتیپ ذوالفقار، اقدام به پرتاب منور کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل