بازدید 7847
۶

کودکان کار، شیوه ای جدید از برده داری که برایمان عادی شده است!

در کشور کانادا والدین اگر برای یک مدت محدود، فرزند را به حال خود رها و یا با او بد رفتاری کنند، حضانت فرزند به جرم کودک آزاری، از آنها گرفته می شود، ولی در ایران نه تنها این مسأله وجود ندارد، بلکه می بینیم که برخی خانواده ها کودک خود را برای کار اجاره می دهند. مشاغل سختی که کودکان کار دارند و فشاری که به آنها تحمیل می شود، ذره ذره نفرت را در وجود آنها تزریق می کند.
کد خبر: ۷۱۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸ 04 August 2017
کودکان کار، شیوه ای جدید از برده داری که برایمان عادی شده است!یکی از حلقه های مفقوده جامعه کنونی ایران و آسیب اجتماعی خطرناکی که به آن دچار است، کودک آزاری و موضوع بسیار مهم کودکان کار است؛ موضوعی که برآیند برخورد مسئولان و مدیران ارشد کشور با آن حکایت از این دارد که یا علاقه ندارند این آسیب را برطرف کنند و یا توانی برای برخورد قاطع با آن را ندارند.
 
به گزارش «تابناک»، پدیده نوظهور کودکان کار که این روزها به میزان چشمگیری در شهرهای بزرگ کشور افزایش یافته، از جمله آسیب های اجتماعی اجتماعی دردناک و تلخی است که اگر به سرعت با آن مقابله نشود، به زودی خود زمینه ساز بروز آسیب ها و خطرات اجتماعی بیشتری در کشور خواهد شد؛ آسیبی که در شرایط کنونی به مسأله ای عادی تبدیل شده و شهروندان نیز با پذیرش این واقعیت به سادگی از کنار آن عبور می کنند.

اینکه چرا مسئولان و مدیران ارشد ملی برای مقابله با پدیده کودکان کار، اقدام مؤثر و جدی انجام نمی دهند از این جهت مهم است که پدیده کودکان کار جدا از آسیب هایی که در شرایط کنونی متوجه این کودکان می کند، در آینده نیز افراد بالغی را به جامعه وارد می کند که در پیشینه ذهنی خود کوله باری از تنفر و حس انتقام به همراه خواهند داشت.

کودکان و نوجوانانی که این روزها در خیابان های شهر با دستان و اندام کوچک و ضعیفشان به کارهای سخت و طاقت فرسایی در سرما و گرما مشغول هستند، در ذهن بزرگ و فعالشان همه این تلخی ها را ثبت خواهند کرد و قطعاً در آینده در مقام انتقام یا جبران از مسیر ناصحیح اقدام خواهند کرد.

زهره ارزنی، وکیل و فعال در زمینه حقوق کودکان در رابطه با آسیب هایی که متوجه کودکان کار است به «تابناک» گفت:  گاهی رفتاری که سر چهار راه های شهر با کودکان می شود، خیلی دردآور و تلخ است. یک بار با صحنه اینچنینی رو به رو شدم و دخترکی که برای فروش فال به سمت یک راننده ماشین مدل خارجی رفت، با ضربه دست راننده به زمین افتاد و من در آن لحظه نگاه معصوم و همراه با تنفر دختر را ملاحظه کردم؛ نگاهی که در آن نوعی تنفر و بوی انتقام بود.

وی در این باره افزود: در جامعه هرچقدر که به کودک اهمیت بدهیم، در آینده مشکلات، آسیب های اجتماعی و بزهکاری های جامعه کمتر می شود، ولی از آن سو اگر کودکان در شرایطی رشد کنند که والدینی بیمار و عقده ای داشته باشند و آنها را ابزار انتقام از همدیگر کنند و یا در معرض آسیب هایی مثل اجاره برای کار قرار دهند، قطعاً مشکلات کشور در آینده افزایش خواهد یافت.

این حقوقدان اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته موضوع حفاظت و حمایت از امنیت کودک بسیار مهم است و برای مثال در کشور کانادا پدر و مادر اگر برای یک مدت محدود فرزند را به حال خود رها کنند و یا با آنها بد رفتاری داشته باشند به جرم کودک آزاری و رفتار بد حضانت فرزند از آنها گرفته می شود، ولی در ایران نه تنها این مسأله وجود ندارد، بلکه علناً می بینیم که برخی خانواده ها کودک خود را برای کار اجاره می دهند.

ارزنی در مورد اینکه چرا با پدیده کودکان کار با همه تهدیداتی که متوجه جامه کرده است، برخورد قابل قبولی نمی شود، افزود: برخورد با آسیب اجتماعی مثل کودکان کار که من از آن به عنوان برده داری نوین یاد می کنم، قطعاً مستلزم هزینه های سنگینی است. در بسیاری موارد، هر قانونی که وضع می شود در مرحله اجرا به دلیل مشکلات مالی با مشکل رو به رو شوند و فرایند مقابله با بهره کشی از کودکان نیز دچار چنین مشکلی است.

وی در مورد دیگر علت عدم برخورد شایسته با این آسیب ادامه داد: مشکل دوم این است که نهاد مسئول مشخصی وجود ندارد. وقتی می گوییم ایجاد سازمان حمایت از حقوق کودک ضروری است، برای همین است. نهاد مسئول و مستقیم نداریم و موازی کاری میان دستگاه ها بیداد می کند.

این حقوقدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خطرات بی توجهی به پدیده کودکان کار در آینده گفت: واقعیت این است، مشاغلی سختی که کودکان کار دارند و فشاری که به آنها تحمیل می شود، ذره ذره نفرت را در وجود آنها تزریق می کند و وقتی ما با رفتارمان به کودک کار فشار اجتماعی تحمیل می کنیم، در واقع به او  می گوییم که تو حق داری وقتی بزرگ شدی، جواب ما را با همین درجه از بدی بدهی.

ارزنی در پایان با تأکید بر نقش وزارت آموزش و پرورش و نهادهایی مثل سازمان بهزیستی در شناسایی و مقابله با چنین تهدیدهایی ادامه داد: تا زمانی که میان دستگاه ها و نهادهای مختلف اجرایی و قضایی وحدت رویه شکل نگیرد و وظایف هر نهاد تفکیک و به خوبی مشخص نشود، همچنان مسأله ای به نام کودکان کار در جامعه ادامه خواهد یافت.

مشروح این گفت و گو را در بخش گفت وگوهای تابناک بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
ببینید نه این روش بهره کشی از کودکان صحیح است و نه روش کانادایی حمایت دولتی و بدون چون و چرا از کودکان - کودکان نیاز به حمایت چدر و مادر دارند و بعد حمایت نزدیکان و در مرحله اخر حمایت دولتی - بجای درست کردن سازمانهای پولکی برای حمایت بچه ها این هزینه را به مادران و پدرانشان بدهید انان را سرپرستی خواهند کرد - اگر انقدر پست بودند که باز از انان بهره برداری غیر منطقی کردند انان را تحت سرپرستی افراد مناسب و یا موسسات غیر دولتی بسپارید منتهی با ز نزدیک پدر و مادر - بمرور که بزرگ شدند خودشان تصمیم مناسب می گیرند.
در کانادا تنها گداشتن بچه زیر 12 سال در حانه ویا جتی تردد بچه زیر 12 سال در مجامع عمومی،ممنوع است وباید حتما والدین یا یک فرد مسیول بالای 16 سال انها را همراهی کنند.یعنی شما چتی حق ندارید بچه مثلا 5 ساله تان را پیش برادر بزرگتر 15 ساله اش در خانه تنها بگدارید. در صورت تکرار این امر حق سرپرستی از والدین سلب میگردد
در کشور کانادا وقتی مقاله ای انتقادی مینویسند هیچ وقت اول ان نمیگن در کشور فلان جا این جورند ما خوب نیستیم !این روش خوبی برای برزسی مشکلات حامعه نیست!چه خوبه ما ادبیات انتقادی مان را عوض کنیم .طوری باشه که غیر از حسرت خوردن نتیجه های عملی داشته باشه.
باید دست به کار شد
به این میگن مقایسه بدون اگاهی
فکر میکنی چرا هرکس که میتواند به کانادا مهاجرت میکند؟
خاک با خاک فرق میکنه یا اسمان با اسمان؟
اصحاب رسانه زبان این کودکان معصوم وبی گناه هستید وباعث خوشحالی مردم است که بسیاری آز رسانه ها به شدت پیگیر این پدیده رنج آور نگران کننده هستید ضمن تشکر ازتمام عزیزان رسانه خواهش میکنم تابرچیدن این پدیده در کشورهمچنان با درج این دست خبرها یادآور مسئولان باشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس