بازدید 11209
۳
عراقچی در برنامه نگاه یک؛

اگر منافع ما تامین نشود از برجام خارج می شویم/ در زمین ترامپ بازی نخواهیم کرد/ برجام قرار نبود باعث دوستی ایران و آمریکا شود

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت؛ اگر آن‌قدر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تحریم‌شده را زیاد کنند که منافع ما تامین نشود ما از برجام خارج می‌شویم اما تا آن نقطه خیلی فاصله داریم؛ چراکه در همین فضا توتال با ایران قرارداد می‌بندد.
کد خبر: ۷۱۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵ 30 July 2017

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت: اگر آن‌قدر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تحریم‌شده را زیاد کنند که منافع ما تأمین نشود، ما از برجام خارج می‌شویم؛ اما تا آن نقطه خیلی فاصله داریم، چون در همین فضا توتال با ایران قرارداد می‌بندد.
 
به گزارش «تابناک»، سیدعباس عراقچی امشب در برنامه تلویزیونی نگاه یک گفت: قانون جدیدی که کنگره آمریکا تصویب کرده، اقدام خیلی مشخص و روشن و البته دشمنانه و خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است و از جهت اینکه ادامه دشمنی های آمریکاست و چیز جدیدی نیست.
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: این اقدام آمریکا قانون جدیدی به شمار می‌آید اما موضوع جدیدی نیست و ادامه دشمنی های آمریکاست؛ کما اینکه مقابله ما با سیاست سلطه خصمانه آمریکا هم ادامه داشته و خواهد داشت و این روندی بوده که بعد از انقلاب آن را انجام می دادیم و آنها هم دشمنی را رها نکرده اند.
 
وی یادآور شد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، دشمنی آنها با اصل جمهوری اسلامی است و قرار نیست، این دشمنی کاهش یابد. برجام کارش این نبوده دشمنی ایران و آمریکا را کاهش دهد.
 
عراقچی خاطرنشان کرد: برخی موافقین و منتقدین اشتباهی که دارند این است که برجام را پیمان مودت بین ایران و آمریکا می دانند و تصور می کنند، برجام قرار بود بین ایران و آمریکا پیمان مودت ایجاد کند و می گویند چرا تحریم و خصومت جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران اعمال می شود.
 
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: برجام اصلا چنین قصد و نظری نداشت و قرار بود برنامه هسته ای بین ایران و شش کشور اتحادیه اروپا و شورای امنیت از طرف جامعه بین الملل مدیریت شود و کسی نباید توقع داشته باشد دشمنی آمریکا کاهش یابد.

عراقچی افزود: کاری که کنگره کرد یک حرکت خصمانه بود. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند در اثر برجام ایران قدرتمندتر و سیاست آن در منطقه تهاجمی‌تر شده و سیاست هایش و رفتارش نسبت به آمریکا عوض نشده و معتقدند این وضعیت باید عوض شود. حرف از سیاست به عقب راندن ایران می‌زنند.

وی گفت: آنها می‌خواهند منافع ایران از برجام را کاهش بدهند با ایجاد فضای سنگین روانی علیه ایران که کسی با ایران کار نکند و در اثر فضای منفی شرکای اقتصادی ایران و بانک‌ها با ایران کار اقتصادی کنند.

معاون وزیر خارجه افزود: براساس برجام نمی‌توانند تحریم جدیدی بگذارند اشخاص را می‌گذارند که آنها را از کار با ایران بترسانند و به این خاطر ما معتقدیم نقض برجام است.

عراقچی اظهار داشت: ترامپ و آمریکا به دنبال کنار گذاشتن برجام هستند ولی می‌خواهند شرایط را به گونه‌ای بگذارند که ایران برجام را کنار بگذارد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: ایران تا زمانی به برجام پایبند خواهد بود که از منافع برجام بهره‌مند شود. در مقابل دشمنی آنها حتما واکنش نشان خواهیم داد ولی واکنش ما هوشمندانه و حساب شده خواهد بود حتما در زمین ترامپ بازی نخواهیم کرد.

 
 اگر منافع ما تامین نشود از برجام خارج می شویم/ در زمین ترامپ بازی نخواهیم کرد/ برجام قرار نبود باعث دوستی ایران و آمریکا شود
 وی افزود: پرتاب موشک ماهواره‌بر یک بحث کاملا علمی بود. برجام مسأله موشکی و هسته‌ای را با یکدیگر جدا کرده است. بعضی از رسانه‌ها تعبیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود «پرتاب ماهواره‌بر ناسازگار با قطعنامه است» را به «نقض قطعنامه» ترجمه کردند که اشتباه است.
 
عراقچی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، «وضع» تحریم‌های جدید نقض برجام است اما اکنون تحریم جدیدی وضع نشده بلکه اشخاصی به لیست تحریم‌های قبلی افزوده شده‌اند. این قانون شخص‌محور است و اشخاص را به تحریم‌ها اضافه می‌کند. اینکه آیا اضافه شدن اشخاص به لیست تحریم‌ها وضع تحریم محسوب می‌شود یا نه را به هیأت رسیدگی ارجاع دادیم و تاکنون نظرشان این بوده که تحریم جدید نیست.
 
وی در ادامه با توجه به فضاسازی ها علیه سپاه افزود؛ نوک حملات آمریکا به سمت سپاه است و می‌خواهند آن را تضعیف کنند که آرزویش را به گور خواهند برد. سپاه نوک پیکان مبارزه با تروریست‌هاست و به عراق و سوریه و حزب‌الله مشاوره نظامی می‌دهد که شاهد پیروزی‌هایشان هستیم. آمریکایی‌ها الان به سراغ سپاه نرفته‌اند و سپاه سال‌ها در تحریم بوده. تاکنون سپاه به بهانه موشکی تحریم بود و سپاه قدس به بهانه تروریسم اما اکنون کل سپاه به بهانه تروریسم تحریم شده است. اگر آمریکا سپاه را تحریم نمی‌کرد باید تعجب می‌کردید و می‌گفتید: عراقچی در پشت‌پرده چه کرده‌اید که آمریکا با ما دشمنی ندارد؟!
 
معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: ما به برجام وابستگی‌یی نداریم که بخواهیم به هر قیمتی آن را حفظ کنیم. این دوستانی که می‌گویند شما پیام‌ها و سیگنال‌هایی  به آمریکا می‌فرستید که فکر می‌کنند ما تحت هر شرایط به برجام پایبندیم لذا هرکار دلشان می‌خواهد می‌کنند درست نیست. تحریم‌های جدید منافع ما را به خطر انداخته اما گشایش‌های برجام را به خطر ننداخته. این نظر بنده است اما تصمیم با بنده نیست. این سناریو را هم داریم که هر زمان نقض فاحش صورت بگیرد به همان وضعیت پیش برگردیم، ولی ما هوشمندانه تصمیم می‌گیریم. اینکه کنگره آمریکا و رئیس‌جمهور و... بسیج می‌شوند که ما را به این شکل تحریم کنند، نشان می‌دهد که ما با برجام قدرتمندتر شدیم.
 
عراقچی همچنین با اشاره با مکانیزم های موجود جهت حل اختلافات گفت: مکانیزم حل اختلاف در برجام پاراگراف ۳۶ و ۳۷ برجام است. اینکه دوستان به پاراگراف ۳۷ استناد می‌کنند، درباره شکایت ایران از عملکرد دیگر کشورها، درست نیست چون پاراگراف ۳۶ مربوط به ما و پاراگراف ۳۷ طرف مقابل است. ما برای شکایت به کجا باید رسیدگی کنیم؟ شورای امنیت که خودشان هستند، دادگاه لاهه هم که دو سال طول می‌کشد تا تصمیم بگیرد اصلا در صلاحیت بررسی شکایت هست یا نه؛ می‌ماند اینکه نزد خودمان شکایت کنیم به این صورت که در کمیسیون‌های مشترک مسأله مطرح می‌شود و اگر نتجیه‌ای نگیریم این را مبنای «نقض فاحش» قرار می‌دهیم و تصمیم خروج از برجام و بازگشت به وضعیت پیش می‌گیریم. در داخل کمیسیون مشترک اتفاق نظر وجود ندارد که اعمال آمریکا نقض برجام است.
 
زمان برگشت ما به نقطه قبل از برجام و نقاطی فراتر از قبل از برجام طبق برنامه‌ای است که مجلس از ما خواسته و سازمان انرژی اتمی هم برنامه‌ریزی کرده و تصویب شده و سناریوی ما کاملا آماده است. ما وقتی سراغ این سناریوها خواهیم رفت که هزینه‌های برجام از منافعش بیشتر شده باشد.
 
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در ادامه افزود: هم اکنون برجام آن کارهایی که باید برای ایران می‌کرد را انجام داده و موانع را برداشته است از قبیل برداشتن مانع فروش نفت، مانع سرمایه گذاری خارجی در نفت، مانع خرید کشتی، مانع خرید هواپیما و... در حوزه بانکی و مالی نیز هنوز وضعیت به حالت عادی بازنگشته که دلیلش غیر از برجام از قبیل تحریم‌ها اولیه و ضعف ساختاری است که باید رئیس بانک مرکزی توضیح بدهد.
 
 معاون وزیر خارجه گفت: اینکه گفته شده آمریکا از ایران درخواست بازدید از مراکز نظامی کرده صحت ندارد. ماجرا این است که کسی در آمریکا پیشنهاد کرده ما از آژانس بخواهیم به ایران بگوید اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی را بدهد، ایران هم اجازه ندهد و دعوا شروع بشود.

اگر این مسأله را مطرح کنند درخصوصش تصمیم خواهیم گرفت اما ابدا به این شکل نخواهد بود که بگویند بازدید از مراکز نظامی و ما هم بگوییم بفرمایید. باید دلایل مستند و متقن بیاورند که چرا احساس نگرانی کرده‌اند و مشکل چیست.
 
عراقچی افزود: قانونی که کنگره امریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی تصویب کرده ۷۰ صفحه است که ۹ صفحه‌اش مربوط به ایران، حدود ۲۰ صفحه مربوط به کره شمالی و بیش از ۴۰ صفحه‌اش مربوط به روسیه است. درباره آنها تحریم نفتی را مطرح کرده اما درباره ایران بخاطر برجام نتوانسته تحریم نفتی را مطرح کند. وقتی آمریکا اسامی سرداران عزیز ما را مانند سردار سلیمانی و سردار جعفری و... در لیست تحریم می‌آورد اتفاقا موجب افتخار این عزیزان است. این‌ها که اصلا به آمریکا سفر نخواهند داشت و اموالی هم که در ایران به آن صورت ندارند چه برسد به اینکه در امریکا داشته باشند. ما حتما در تصمیم‌گیری عصبی و احساساتی نمی‌شویم و خودزنی نخواهیم کرد و با مجلس یک‌صدا هستیم.
 
 معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در ادامه افرود: برجام نقض شده و آقای ظریف در نامه‌هایی به موگرینی موارد آن را ذکر کرده و در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. درباره تحریم‌های جدید آمریکا هم تصمیم لازم گرفته خواهد شد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه تیمی را ترامپ مامور کرده که عدم پایبندی ایران را کشف کند، افزود: این نشان می‌دهد ما چقدر موضعمان نسبت به برجام محکم است. ترامپ گفته اگر دست من بود پایبندی ایران را تأیید نمی‌کردم و ما به گونه‌ای رفتار کردیم که ترامپ که شعار انتخاباتی‌اش پاره کردن برجام بود الان نتوانسته چنین کند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: قانون مجلس شورای اسلامی بسیار محکم و خوب است و تدابیرش خیلی خوب است و وزارت خارجه کاملا با آن موافق است و از آن حمایت می‌کند. در قانون مزبور وظایفی برای وزارت خارجه تعیین شده که وزارت خارجه پس از تصویب این کار را انجام خواهد داد. ما با مجلس همراه هستیم و یک صدا علیه آمریکا هستیم و این کار را هوشمندانه انجام خواهیم داد حتما عصبانی نخواهیم شد و خودزنی نخواهیم کرد.

وی جلسه روز شنبه با کمیسیون امنیت ملی را جلسه خوبی خواند و گفت: نکته مهم آن یکصدایی با نمایندگان بود و اگر تفاوت هایی بود در نحوه و شیوه‌های برخورد با آمریکایی‌ها بود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: دولت با مجلس در این مقابله کاملا یک صداست. همه ما یک صدا هستیم. معتقدیم برجام توسط آمریکا نقض شده و مصادیق آن را آقای ظریف در نامه‌هایی که به موگرینی نوشته ذکر شده و مجلس پیش نویسی را تهیه کرده و دولت و وزارت خارجه صد در صد حمایت می‌کند و ما هم همراه هستیم و پاسخ مناسب را خواهیم داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۳
جناب آقای عراقچی منظورشماازنقض فاحش چیست؟ خط قرمزشما برای نقض متقابل برجام چیست؟ من یک فرد عامی وعادی هستم ازسیاست هم چیزی سردرنمیارم لطفامراتوجیه بفرمایید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
هی چی یعنی اینکه شماها میتونید تحریم کنید و ما با دیپلماسی خنده با شما رفتار میکنیم!!!!
نقض فاحش و جزئی دیگر چه صیغه ای است؟
بالاخره برجام نقض شه یا نشده؟
این گروه های سیاسی و مسئولان هم مردم را گیج کرده اند!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی