بازدید 7543

کمیته نظارت بر برجام، پیش‌بینی‌ها در مقابل نقض برجام را اجرایی می‌کند؟

پس از تصویب تحریم‌های تازه در سنای آمریکا، مشخص نیست چرا حداقل مفاد این پیش بینی‌ها مقابله جویانه اعلام نمی‌شود؟ آیا وقت آن نرسیده تا ایران در مقابل رفتار خصمانه آمریکا، رفتار جدی تری در پیش بگیرد و آیا این کمیته به وظیفه خود به درستی عمل کرده است؟
کد خبر: ۷۰۴۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 17 June 2017
پس از تصویب تحریم‌های تازه در سنای آمریکا، مشخص نیست چرا حداقل مفاد این پیش بینی‌ها مقابله جویانه اعلام نمی‌شود؟ آیا وقت آن نرسیده تا ایران در مقابل رفتار خصمانه آمریکا، رفتار جدی تری در پیش بگیرد و آیا این کمیته به وظیفه خود به درستی عمل کرده است؟
 
به گزارش «تابناک»؛ سنای آمریکا در اقدامی خصمانه، با اکثریت آرا، ایران و روسیه را مشمول تحریم‌های تازه کرد. این تحریم‌ها که توسط جمهوری‌خواهان پیگیری شد، نخست ایران را در بر می‌گرفت و علیه سپاه پاسداران و تمامی ظرفیت‌ها موشکی و دفاعی کشورمان بود؛ اما دموکرات‌ها همراهی با این قانون را منوط به تحریم روسیه و تقویت این تحریم‌ها کردند، به گونه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حق تخفیف تحریم‌های روسیه بدون تصویب کنگره آمریکا را نداشته باشد.
 
بدین ترتیب با ائتلافی که میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شکل گرفت، این طرح با مخالف بسیار اندک تحت عنوان قانون S722 به تصویب سنا رسید و اکنون باید در مجلس نمایندگان نیز به تصویب و برای اجرایی شدن توسط دونالد ترامپ به امضا برسد؛ هرچند شاید ترامپ برای حمایت از روسیه این طرح را امضا نکند، در مجموع با توجه به شدت اتهامات به رئیس جمهور آمریکا درباره ارتباطش با روسیه، بعید است هزینه وتوی این قانون را بپردازد؛ بنابراین، دور از انتظار نیست که با تکمیل چرخه تصویب این تحریم‌ها در کنگره و امضا توسط رئیس جمهور آمریکا، به زودی اجرایی شود.
 
بر اساس توافق برجام همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران تعلیق و پس از هشت سال کامل باید لغو شود اما با تصویب این تحریم‌ها، بندهای 26، 28 و 29 برجام به چالش کشیده شده و مانع جدی در استفاده ایران از منافع برجام به وجود می آید. در واقع آمریکا عملاً با تصویب چنین تحریم‌ها، برجام را از محتوای حقوقی و کارکرد عملیاتی تهی می‌کند و این توافق صرفاً محدودکننده حقوق هسته‌ای ایران خواهد بود.
 
پیش از تصویب این تحریم‌ها، عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام احتمالا در تیرماه امسال تشکیل می‌شود و تأکید کرد در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، ایران آن را در راستای نقض برجام می‌بیند. این رویکرد در واقع تأکید دارد که رئیس جمهور آمریکا با عدم امضا و وتوی این قانون، مطابق با متن برجام باید مانع از اجرای تحریم‌های تازه علیه ایران شود.
 
در این شرایط، علی لاریجانی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست که «طرح مقابله با مصوبه سنای آمریکا» درباره بسته تحریمی تازه علیه جمهوری اسلامی را هر چه سریع‌تر ارائه کند. لاریجانی تأکید کرد، مجلس شورای اسلامی «واکنش جدی» به مصوبه سنای آمریکا نشان خواهد داد و «پاسخ روشنی» به این مصوبه می‌دهد.
 
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و عضو کمیته نظارت بر برجام آذرماه سال گذشته تأکید کرده بود، پیش بینی‌های لازم در صورت نقض برجام از سوی آمریکا شده است؛ اما نمی‌توان این مسائل را علنی مطرح کرد. با این حال، پس از تصویب تحریم‌های تازه در سنای آمریکا، مشخص نیست چرا حداقل مفاد این پیش بینی‌ها مقابله جویانه اعلام نمی‌شود؟
 
آیا وقت آن نرسیده تا ایران در مقابل رفتار خصمانه آمریکا رفتار جدی تری در پیش بگیرد و آیا این کمیته به وظیفه خود به درستی عمل کرده است؟ آیا اکنون موعد اخذ مواضع قاطع همه مسئولان دخیل در این ماجرا نیست؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۱۶
مقام رهبری پیش بینی کرده بودندکه نظام تحریم هابااجرای برجام متلاشی نخواهدشد بلکه به بهانه های مختلف آنراتکرارویاحتی تشدیدخواهندکرد اکنون بعدازاینهمه بدعهدی آمریکاوقت بازنگری دراجرای برجام فرارسیده
اگر امریکا قراره زیر حرفش بزنه ما چرا نزنیم! زدی ضربتی ضربتی نوش کن
متاسفانه برجام اشتباهی بسیار بزرگ بوده و ایران اسلحه بزرگی را براحتی از دست داده است و حالا هم بسیار سخت هست که بتواند به قبل برگردد.

فقط باید اول این دولت و وزیر خارجه را در مجلس محکم استیضاح و برکنار کرد تا غرب حساب کار دستش بیاید.
علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
بشمار
آفتاب تابان
مصوبه سنای امریکا هنوز اجرایی نیست باید ابتدا کنگره امریکا ان را تایید وسپس رئیس جمور امریکا انرا امضا نماید تا جنبه قانونی پیدا کند . انگاه باید کمیته نظارت وارد عمل مقابله شود اگر حالا تصمیمش را اشکار کند و ان مصوبه قانونی نشود کمیته در مقابل یک عمل انجام شده توسط خود روبرو خواهد شده که حتما پی امد خوبی در بر نخواه داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
یعنی واقعا به انتظار این هستی که نمایندگان و ترامپ، تأیید ش نکنند؟
چه زمانی به دنیا اومدی؟!
واقعا فکر میکنین دولت مقابله میکنه؟ واقعا این دولت رو همچین دولتی تصور میکنی؟ نهایتش اینه یه نرمش قهرمانانه دیگه میکنه و این بار صنایع موشکی رو پلمپ میکنه و قول میده موشک هامون بردی بیشتر از موشک های کاغذی نداشته باشند و بعد از تکه تکه کردن به خارج ایران فرستاده بشه که دولت این رو به عنوان صادرات قطعات موشک اعلام خواهد کرد و بهش افتخار خواهد کرد که ما جزو صادر کنندگان هستیم و در نهایت باز تحریم میشیم و این بار بابت حقوق بشر خواهد بود که دولت کم کم ایران رو از اسلامی به حکومت شرک تبدیل و تمام دستورات مذهبی رو حذف میکنه از اعدام گرفته تا ممنوعیت زنا و همچنس بازی و اعلام میکنه ما دموکراسی رو در ایران نهادینه کردیم و دیگه اون موقع هست که آمریکا قطعا تحریم ها رو لغو میکنه چون اساس تحریم ها نوع تفکر ایران هست که مذهبی هست اونم از نوع مقابله با ظلم که این رو از ایران بگیری با بقیه کشورها هیچ فرقی نداره و میشه مرید و غلام کد خدا
تقرببا هیچ ابزار موثری نداریم، چون هزینه اقدامات ما مشخص و بسیار گران هست، اما بد نیست اگر رویکرد تقابلی پیش گرفتیم کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم، آریکا خیالش از ماجراجویی هسته ایران بواسطه برجام و 4 کشور دیگر راحت هست و سراغ اقدامات بعدیش رفته، بنابراین اولین اقدام ایران یتواند خروج از npt و اخراج بازرسان آژانس باشد.
در برجام، کشوری که با قبول هزینه و خسارت، باید اقدامی عملی مانند جمع کردن سانتریفیوژها، تغییر ماهیت راکتور اراک و غیره را انجام می داد، کشور ما بود و طرف های مقابل تنها اقدامات قانونی و اداری خود را و آنهم بدون هزینه، در برداشتن تحریم ها را باید انجام می داد. لذا در برجام برای بدعهدی طرف مقابل، هزینه ها و خسارات عملی کشور و ملت ایران باید پیش بینی و ضمانت های جهانی آن تعیین می گردیدتا در صورت خروج ما از برجام در برابر بدعهدی آمریکا و متحدانش. خسارت ما (صرف نظر از دیرکردهای زمانی و یا با لحاظ آنها در توسعه دانش هسته ای) تامین می گردید. اگر چنین بندی در برجام وجود دارد که بسیار خوب، ولی اگر وجود ندارد چرا ژیش بینی نشده است؟
مطمئنا در وقت لازم جواب مقتضی
به بدعهدی ها و جنایت های آمریکا
داده خواهد شد ،آن زمان دیر نخواهد
بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
منظور بعد از روحانی دیگه
ایران باید بمب اتمی خودش رو بسازه - هر چه زودتر
توقف برجام تا لغو قانون تحریمی جدید ، هر چه سریعتر
اقای روحانی تو نمیدانی که این قانون چه بر سر اقتصاد میاورد همه چیز چند ده برابر می شود اگه مقابله به مثل نکنی وضعمون خیلی خراب میشه
اقدام قاطع نیازه برای کشور
برجام ن تنها تحریم بر طرف نکرد

و امروز مردم به این موضوع باور دارند

بلکه سایه جنگ هم بر طرف نکرده است..چون در اینده جنگ مستقیم علیه ایران راه خواهد افتاد

همیشه قبل از شروع جنگ علیه کشوری ...قدرتها کشور مورد نظر چند سالی تحت فشار تحریم قرار میدن که باعث ضعیف شدن و مشکلات داخلی ان کشور شوند

و سپس علیه ان کشور اقدام نظامی میکنن
دكتر (ها) متشكريم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی