بازدید 3848

افزایش چشمگیر تاخیر در پروازهای عتبات

در حالی که تأخیرات متعدد و طولانی مدت پروازهای نجف، اعتراض مسافران را برانگیخته، ایرلاین ها و آژانس های مسافرتی توپ این اتفاق را در زمین یکدیگر می اندازند.
کد خبر: ۶۹۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰ 21 May 2017
در حالی که تأخیرات متعدد و طولانی مدت پروازهای نجف، اعتراض مسافران را برانگیخته، ایرلاین ها و آژانس های مسافرتی توپ این اتفاق را در زمین یکدیگر می اندازند.

به گزارش مهر، چند ماهی است که مسافران هوایی عتبات عالیات به خصوص فرودگاه نجف همواره از تأخیرهای طولانی ـ بیش از ۵ ساعت ـ در پروازهای چند ایرلاینِ خاص، گله‌مندند. تأخیراتی که بارها با اعتراض مسافران چه در فرودگاه امام خمینی (ره) و چه در فرودگاه نجف روبه رو شده اند، ولی نه ایرلاین ذی ربط پاسخگو است، نه آژانس مسافرتی فروشنده یا چارترکننده بلیت.

با این حال وقتی مسافران پیگیر علت این تأخیرات طولانی می شوند، پاسخی جز نقص فنی هواپیما دریافت نمی کنند. ضمن اینکه گزارشاتی هم مبنی بر برخوردهای قهرآمیز با مسافران معترض به خصوص در فرودگاه نجف دریافت شده است.

همچنین در چند مورد که تأخیرهای پروازی از مبدأ نجف به مقاصد پروازی داخلی بسیار طولانی بوده، مسافران پس از ورود به تهران یا دیگر فرودگاه ها همچون مشهد، اصفهان و ...، یا از هواپیما پیاده نشدند یا تا زمان دریافت خسارت، از شرکت هواپیمایی مالک آن هواپیما شکایت کرده اند که نهایتا آنها نیز پس از دریافت نقدی خسارت، از دادخواست خود صرف نظر کردند.

بر اساس ادعای معترضان به تأخیر پروازهای عتبات به خصوص از نجف به ایران، ایرلاین ها یا آژانس های چارترکننده، به دلیل آنکه مسافر متقاضی پرواز در آن ساعت کم است، بدون اطلاع مسافران، پرواز را کنسل کرده و به پرواز چند ساعت بعد موکول می کنند. به این صورت که مسافرانی که برای پرواز مثلا ساعت ۱۶ در فرودگاه نجف جمع شده اند، بدون اینکه بدانند این پرواز به ساعت ۲۲ موکول شده، بیش از ۶ ساعت معطل می مانند تا با مسافران پرواز بعدی به کشور بازگردند. چون از نظر آن ایرلاین، انجام پرواز با ـ مثلا ـ ۲۰ مسافر، صرفه اقتصادی ندارد و با تجمیع در پرواز بعدی، به صرفه خواهد بود.

رئیس انجمن ایرلاین‌ها: ادغام پروازها غیرقانونی نیست!

مقصود اسعدی سامانی رئیس انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار مهر با تأیید این اتفاق، اظهار کرد: اینکه برخی ایرلاین ها پروازها را با یکدیگر ادغام می کنند، یکی از شگردهای مدیریتی آنها برای درآمدزایی شرکت است و بسیار اتفاق می افتد؛ چون ممکن است سود پرواز با مسافر کم، به صرفه نباشد و بنابراین دو پرواز را با هم یکی می کنند.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق در خصوص پروازهای برنامه ای رخ بدهد، مربوط به ایرلاین است ولی اگر در پروازهای چارتری اتفاق بیفتد، به چارترکننده (آژانس مسافرتی) برمی گردد نه ایرلاین، ادامه داد: آنچه سبب شد پروازهای نجف به ایران و بالعکس، به پروازهای تأخیردار مشهور شود، اتفاقاتی است که به دلیل نقص فنی برای هواپیماهای ایرلاین های مختلف رخ داده است؛ بنابراین شرکت های هواپیمایی به خاطر کمبود مسافر این کار را نکرده اند.

رئیس انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی ادغام دو پرواز در یک پرواز را غیرقانونی ندانست و گفت: البته این در صورتی است که یکی دو ساعت قبل از کنسلی پرواز، آن را به مسافران اطلاع رسانی کنند؛ موضوعی که در دستورالعمل رعایت حقوق مسافران پروزاهای خارجی هم به آن اشاره شده است؛ ضمن اینکه انجمن شرکت های هواپیمایی دستورالعمل جداگانه ای مبنی بر لزوم ایجاد سامانه اطلاع رسانیِ تأخیر را به همه ایرلاین ها ابلاغ کرده و شرکت ها هم کم و بیش آن را اجرا می کنند.

وی با تأکید بر اینکه تکرار این اتفاق اعتبار ایرلاین را از بین می برد و فرصت حضور رقبای داخلی و خارجی را در پروازهای عتبات فراهم می کند، تصریح کرد: عمر ناوگان هوایی ایران بسیار بالاست که سبب تکرار مکرر نقص فنی و درنتیجه تأخیر در پروازها می شود. علت اینکه این تأخیرات بیشتر در پروازهای نجف وجود دارد، این است که شرکت های هواپیمایی عراق مانند سایر ایرلاین های کشورهای همسایه نیست و ناوگان قدرتمندی ندارد؛ به همین دلیل این مسیر عمدتا در اختیار ایرلاین های ایرانی است؛ ولی سایر مسیرهای پروازی خارجی به دیگر کشورهای همسایه، در اختیار ایرلاین های قدرتمندی چون ترکیش ایرلاینز، قطرایرویز و امیریتز هستند که عمدتا ناوگان مدرنی در اختیار دارند و خبری از تأخیرات چند ساعته در آنها نیست.

اسعدی سامانی با اشاره به لزوم پرداخت خسارت تأخیر پرواز از سوی ایرلاین مالک هواپیما به مسافران، خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل حقوق مسافران پروازهای خارجی، در تأخیرات بیش از ۴ ساعت، شرکت هواپیمایی باید بخشی از هزینه بلیت را مسترد کند؛ اما اگر پرواز بدون اطلاع مسافر کنسل و به پرواز بعدی منتقل شود، باید کل هزینه بلیت را به مسافر برگرداند.

رئیس انجمن آژانس‌ها: چارترکننده‌ها حاضر به زیان‌دهی هستند ولی پرواز را کنسل نمی‌کنند!

محمد حسن کرمانی رئیس انجمن صنفی آژانس های مسافرتی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره نقش آژانس های زیارتی و خدمات مسافرت هوایی در تغییر برنامه پروازها به خصوص پروازهای چارتری نجف ـ ایران، اظهار کرد: اینکه پروازی به دلیل کمبود مسافر کنسل شده و به چند ساعت بعد برای افزوده شدن تعداد مسافران موکول شود، عملی غیر عقلانی و غیر اقتصادی است؛ تأخیرات طولانی پروازهای نجف به دلیل نقص فنی است نه کنسل کردن عمدی پرواز.

وی ادامه داد: فرضا اگر بپذیریم که ایرلانی مسافران را در فرودگاه امام خمینی (ره) برای تجمیع آن پرواز با پرواز چند ساعت بعد، معطل کند، خوب از طرفی هم مسافرانی که قرار است با آن هواپیما از نجف به فرودگاه امام (ره) برگردند نیز چند ساعت معطل خواهند شد و برنامه دیگر پروازها به هم می خورد. آیا ایرلاینی حاضر است برای سود مقطعی، اعتبار و مشتریان دائمی خود را از دست بدهد؟

کرمانی با تأکید بر اینکه آژانس های مسافرتی چارترکننده، از وضعیت بازار آگاهی دارند، افزود: آنها هم در زمان هایی که بازار خوب است، فعالیت می کنند و هم در زمان هایی که بازار رونق ندارد و زیان می دهند تا بتوانند بازار را به سود خود نگه دارند. بنابراین چارترکننده حاضر نیست با کنسلی پرواز بدون اطلاع مسافر، به اعتبار خود لطمه بزند؛ ولو اینکه بابت آن زیان هم بدهد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ایرلاین ها هم نمی توانند پروازهای برنامه ای را در چند دقیقه قبل از انجام پرواز کنسل کرده و به زمان دیگری موکول کنند؛ به خصوص که هم فرودگاه امام خمینی (ره) و هم فرودگاه نجف بابت ماندن هواپیما در آشیانه یا پارکینگ (اپرون) اجاره و هزینه دریافت می کنند؛ بنابراین برای شرکت هواپیمایی هم این تأخیر به صرفه نیست.

رئیس انجمن صنفی شرکت های خدمات زیارتی و مسافرتی ایران با یادآوری چند مورد درگیری مسافران با مدیران ایرلان هایی که پروازهای نجف آنها تأخیر چند ساعته داشت، گفت: خلبانان این پروازها به دلیل نقص فنی حاضر به پرواز نبودند و از سوی دیگر نیز فرودگاه نجف به دلیل مشکلات جنگ داخلی عراق، نه قطعات هواپیما دارد و نه کارشناس متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما؛ به همین دلیل هم مردم متضرر شدند و هم شرکت هواپیمایی مالک آن هواپیما؛ بنابراین چند بار تأخیر در برخی پروازهای نجف، قابل تعمیم به سایر پروازهای این مسیر نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان