بازدید 6543
۲
پشت پرده خبری که منافع مردم ایران را حفظ کرد؛

از فشار به «تابناک» تا قول وزیر فرهنگ برای عدم افزایش قیمت بلیت سینما

بخش فرهنگی «تابناک» در مواجهه با درخواست های پی در پی برخی مسئولان برای تکذیب این خبر از سوی «تابناک»، خواستار تأکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان سینمایی مبنی بر ممانعت از این افزایش در سال 1396 شد؛ خواسته‌ای که به تازگی محقق شد... «تابناک» همچنان برای حفظ قیمت محصولات فرهنگی در سطح معقول تلاش خواهد کرد.
کد خبر: ۶۸۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 14 April 2017
از فشار به «تابناک» تا قول وزیر فرهنگ برای عدم افزایش قیمت بلیت سینما
پس از آنکه «تابناک» با تکیه بر ادبیات اعضای مؤثر شورای صنفی نمایش سینمای ایران، پیش بینی کرد، قیمت بلیت سینما در نیمه دوم سال 1396 توسط شورای صنفی نمایش افزایش می‌یابد و اعضای شورای صنفی نمایش حاضر نشدند، مطلقا هرگونه افزایش را در سال جاری رد کنند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صحنه آمد و قول داد، به جز افزایش 20 درصدی بهای بلیت در آغاز سال، قیمت بلیت دیگر افزایش نمی‌یابد؛ روندی که به حفظ مصالح مردم منجر شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ با افزایش چشمگیر فروش سینمای ایران در سال 1395 و پیش بینی برخی مبنی بر استمرار این افزایش مخاطب، سینماداران و شماری از سینماگران در سال گذشته، به دنبال افزایش 100 درصدی قیمت بلیت سینما و رساندن بهای بلیت به 20 هزار تومان بودند. توجیه ماجرا نیز افزایش هزینه ها بود و در عین حال گفته نمی شود که همه فیلم‌ها با چنین قیمت گذاری مواجه می شوند، بلکه گفته شده بود، برخی فیلم ها در برخی پردیس‌ها با چنین قیمت بلیتی به نمایش درخواهند آمد.
 
پس از فشار افکار عمومی در مخالفت با افزایش 100 درصد بهای بلیت سینما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با این رشد چشمگیر قیمت بلیت ها مخالفت کرد تا گروهی از سینمادارها به دنبال راهبرد تازه ای برای افزایش قیمت بلیت ها باشند و بحث افزایش حداقل 20 درصد قیمت بلیت سینماها مطرح شود و این افزایش چراغ خاموش اعمال شد. بخش فرهنگی «تابناک» که منابع دقیقی در نهادی تصمیمگیر دارد، چندی پیش از این افزایش پیش بینی کرد که بهای بلیت 20 درصد افزایش خواهد یافت.
 
در این مطلب که با تیتر «بدون ترس به سینما بروید، «افزایش صدرصدی قیمت بلیت سینما شکست خورد» منتشر شد، تاکید شده بود که سینماگران افزایش 20 درصدی را با توجیه افزایش هزینه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهند کرد و دقیقاً چند روز بعد همین اتفاق با همین توجیهات رخ داد و هیچ اطلاع رسانی نیز از سوی نهادهای رسمی مبنی بر انجام این افزایش قیمت توسط نهادهای رسمی در آن مقطع صورت نپذیرفت، تا به خیال خودشان اثر روانی بر میزان فروش نداشته باشد؛ با این حال همین میزان افزایش اندک نیز تاثیرگذار بود.
 
از فشار به «تابناک» تا قول وزیر فرهنگ برای عدم افزایش قیمت بلیت سینما 
چندی پیش، همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش امروز در گفت وگو با برنامه «سینما معیار» در رادیو به بحث شناور سازی، قیمت بلیت سالن‌های سینمایی اشاره کرد و گفت: «شناور شدن بلیت سینما خوب بود و می‌توانست به سینما کمک کند، اما فعلا این طرح را به دلیل آماده نبودن ذهن مردم متوقف کردیم!»
 
این تعبیر مشخصاً به این معنا بود که این طرح دیر یا زود و با «آماده شدن ذهن مردم» اجرایی می‌شود و «تابناک» پیش بینی کرد که این افزایش در بهار انجام نخواهد شد؛ اما پس از برگزاری انتخابات و استقرار دوباره دولت، ذهن مردم در نیمه دوم سال برای اجرای طرح شناورسازی قیمت بلیت سینما آماده می‌شود و احتمالاً در نیمه دوم سال بلیت های بیست هزار تومانی برای برخی فیلم‌ها در پردیس‌های سینمایی به فروش خواهد رسید. انعکاس گسترده این خبر که برگرفته از پیش بینی های دقیق پییشین «تابناک» بود، مسئولان را به تکاپو انداخت.
 
در همین زمینه، فشارهایی از جانب برخی مسئولان به بخش فرهنگی «تابناک» وارد آمد و بارها از مسئولان این بخش خواسته شد تا این خبر را تکذیب کنند و در ادامه خواسته شد تا گفته های غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش تحت عنوان تکذیب این خبر درج شود.

فرجی پس از انتشار خبر «تابناک» گفته بود: «...در حال حاضر هیچ تصمیمی برای افزایش بهای بلیت‌ سینماها ندارد...»؛ موضوعی که مورد تأکید «تابناک» و تصریح شده بود که در بهار افزایش قیمت رخ نمی‌دهد و مسئولان شورای صنفی نیز حاضر به تکذیب اجرای طرح شناور تا پایان سال نشدند.
 
بخش فرهنگی «تابناک» در مواجهه با درخواست های پی در پی برخی مسئولان برای تکذیب این خبر از سوی «تابناک» خواستار تأکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان سینمایی مبنی بر ممانعت از این افزایش در سال 1396 شد؛ خواسته‌ای که به تازگی محقق شد و سیدرضا صالحی امیری در جمع خبرنگاران تأکید کرد: «ما همچنان که قول دادیم هیچ شوک قیمتی در سینما نخواهیم داشت؛ اما به طور طبیعی هزینه‌های جاری و هزینه‌های پرسنلی که هر سال افزایش پیدا می‌کند، درصد محدودی است که این میزان، 20 درصد برای سینماهای ممتاز است.»
 
هرچند مشخص نیست ترکیب مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیمه دوم سال و پس از انتخابات ریاست جمهوری و چینش دوباره کابینه چگونه باشد و بعید نیست با این تغییرات، شاهد برپایی قائله افزایش قیمت بلیت سینما توسط شورای صنفی نمایش باشیم، اینکه در این مقطع مسئول ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داد که قیمت بلیت سینما تا زمان حضورش در این حوزه افزایش نمی‌یابد، رویداد ارزشمندی در راستای حفظ منافع مردم است. «تابناک» همچنان برای حفظ قیمت محصولات فرهنگی در سطح معقول تلاش خواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
اينجا ايرانه فقط افزايش قيمت داريم.جالبه توي شهر پونا رفتم سينما اونم تري دي فيلم دكتر استرينج.تو هفته اول اكران،يك فيلم هاليوودي كه چند صد ميليون دلار هزينه ساختش بود.بيليت سينما به تومان ميشد ١٤ هزار تومان.اونوقت برا فيلم دره پيت ايراني با ١٠ ميليارد تومان سرمايه(خونه پرش ) بايد ٢٠ هزارتومان بديم؟تهيه كننده هامون از پارامونت و وارنر بروز و غيره بيشتر هزينه فيلمسازيشون ميشه؟
من که میرفتم همه فیلمارو میدیدم از وقتی خبر تابناکو قبل عید خوندم تصمیم گرفتم دیگه نرم سینما
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر