بازدید 7058
۱

باران، جازموریان را سیراب کرد

کد خبر: ۶۸۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 10 April 2017
مسئول اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قلعه گنج گفت: در پی بارندگی های اخیر بیش از 500 میلیون متر مکعب آب وارد تالاب جازموریان شده و نیاز سالانه این تالاب به آب تامین شده است.

به گزارش ایرنا، حسین عبدالله زاده افزود: بر اثر بارندگی های مناسب در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال 400 میلیون مترمکعب آب با باز شدن دهانه سد جیرفت و مابقی هم از سایر رودخانه های فصلی وارد تالاب جازموریان در جنوب کرمان شده است.

وی با بیان اینکه تالاب جازموریان شرایط بسیار وخیمی را پشت سر گذاشته است اظهار کرد: در شرایط کنونی این تالاب آبگیری شده و شرایط زیستی مناسبی بر آن حاکم است.

وی گفت: شرایط مناسب تر برای جازموریان زمانی پایدار خواهد ماند که حقابه زیست محیطی آن رعایت شود چرا که لازمه سالم ماندن همه تالاب ها رعایت حقابه آنها و تغییر الگوی کشت حوزه های آبریز است.

مسئول اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قلعه گنج ادامه داد: به دنبال این حجم آبگیری مراتع و پوشش گیاهی تالاب که سال ها خشک و به شوره زارها و بیابان های خشک تبدیل شده بود، رویش پیدا کرده و شکل و شمایل اکوسیستم تالابی به جازموریان برگشته و گونه های پرنده های آبزی و کنار آبزی و شکاری به تدریج در تالاب حضور پیدا کرده اند.

وی گفت: آنچه مشخص شده و زمینه خوشحالی مردم منطقه را فراهم کرده است، دیگر خبری از وجود ریزگردهای ناشی از خشکی جازموریان در این منطقه وجود ندارد.

عبدالله زاده عنوان کرد: با وجود بادهای فصلی که هم اکنون در این منطقه در حال وزیدن است این شرایط مناسب کاملا محرز می باشد.

جازموریان از شرق به غرب در حدود 300 کیلومتر طول و از شمال به جنوب در محدوده ‌ای به عرض 100 مترمربع گسترده و بیش از نیمی از این تالاب در استان کرمان واقع شده است.

این پهنه آبی به وسیله رودخانه هلیل رود در کرمان و رودخانه بمپور سیستان و بلوچستان (در شرق تالاب جازموریان) تغذیه می‌ شود و بنا به فصول مختلف سال وسعت آن تغییر می‌ کند.

دریاچه هامون جازموریان به دلیل قرارگرفتن در منطقه ‌ای کم‌ آب، به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان به شمار می‌ رود.

این تالاب یکی از بکرترین اکوسیستم‌ های ایران است اما بر اثر خشکسالی‌ های اخیر در جنوبشرق کشور و احداث سدهای بالادستی بخش قابل توجهی از این دریاچه و مراتع اطراف آن در سال های اخیر خشک شده بود که در نهایت با بارندگی های اخیر این تالاب بعد از 20 سال جانی دوباره گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خدا را شکر........
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان