بازدید 11012
تکرار انفجارهایی که بخشی از زندگی مرزنشینان است؛

کشاورزانی که با باقی مانده‌های جنگ درو می‌شوند!

چند دهه پس از پایان جنگ تحمیلی و در حالی که نه نشانی از صدام و بعثیان در عراق دیده می‌شود و نه نسل جدید در کشورمان، اطلاع چندانی از دوران دفاع مقدس دارند، گاه انفجارهایی در مناطق مرزی کشور رخ می‌دهد که ریشه در همان دوران دارد؛ اما کسی برای جبران آثار شوم آن پا پیش نمی‌گذارد.
کد خبر: ۶۸۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵ 09 April 2017
هر چه جنگ و مسائل همراه با آن برای بسیاری‌مان به خاطره‌ای دور تبدیل شده، هستند افرادی که در میدان جنگ زندگی می‌کنند و به مانند سال های دور، هر آن احتمال جان باختنشان می‌رود!
 
به گزارش «تابناک»، چند دهه پس از پایان جنگ تحمیلی و در حالی که نه نشانی از صدام و بعثیان در عراق دیده می‌شود و نه نسل جدید در کشورمان اطلاع چندانی از دوران دفاع مقدس دارند، گاه انفجارهایی در مناطق مرزی کشور رخ می‌دهد که ریشه در همان دوران دارد؛ انفجارهایی که عاملشان یکی از گونه‌های پرشمار جنگ افزار است که از قواعد آتش بس یا پایان جنگ یا حتی صلح تبعیت نمی‌کنند.

صحبت درباره مین‌هایی است که از دوران جنگ تحمیلی بر جای مانده‌‌اند و گاه جان هموطنانمان را می‌گیرند و گاه موجب نقص عضو ایشان می‌شوند. جنگی نابرابر که هنوز ادامه دارد و قربانیانش، مرزنشینانی هستند که در دوران جنگ نیز بیش از دیگران آسیب دیده‌اند.

اتفاقی شوم که متأسفانه مدام در حال تکرار است و نمی‌توان پایانی برایش متصور شد. آنقدر که حتی در مناطق به ظاهر پاکسازی شده از وجود مین نیز شاهد انفجار این جنگ افزار بی رحم هستیم. اتفاقی که یکی از نمونه های اخیرش، پانزدهم فرودین ماه در منطقه اورامانات در غرب کشورمان رخ داد و بر اثر آن، کشاورزی پایش را از دست داد.

رویدادی که در مزرعه مرد 46 ساله در حومه «نوسود» رخ داد، حال آنکه پنج سال پیش جشن پاکسازی این منطقه از وجود مین برگزار شد. مثل دیگر انفجارهایی که در این منطقه و مناطق مشابه رخ می‌دهد و گاه جان هموطنانمان را می‌رباید و گاه رنجی مدام برای ایشان و خانواده هایشان به یادگار می‌گذارد؛ رنجی که اگر گریبان خردسالان را بگیرد، تحملش دشوارتر هم به نظر می‌رسد.

البته این انفجار تنها اتفاق شوم رقم خورده به واسطه مین‌های باقی مانده از جنگ تحمیلی در سال 96 نیست و متأسفانه روز گذشته نیز رویدادی مشابه در شوش رخ داد؛ رویدادی که این بار هم قربانی آن، یکی از کشاورزان بود و در کمال تأسف، منجر به جان باختن این فرد شد.

کشاورزی هفده ساله که در منطقه «چنانه» مشغول کار روی زمین کشاورزی بود که بر اثر انفجار مین دچار جراحاتی شد و انتقال وی به بیمارستان نیز نتوانست به نجات جانش منجر شود و در نهایت برای همیشه چشم از جهان فروبست؛ رویدادی دردناک که گذشت زمان طولانی از پایان جنگ تحمیلی نتوانسته مانع از وقوعش شده یا از تکرارش در آینده جلوگیری کند.

ماجرا زمانی دردناک تر می‌شود که بدانیم جان باختگان یا افراد آسیب دیده در این دست حوادث، مشمول هیچ بند و ماده قانونی نمی‌شوند و هیچ امتیازی برای ایشان در نظر گرفته نشده تا بلکه اندکی از دردهای ایشان و خانواده شان کاسته شده یا دست کم نگرانی از فقدان این افراد یا از کارافتادگی شان، معیشت خانواده این افراد را تهدید نکند.

وضعیتی عجیب که زندگی بسیاری از خانواده های ساکن شهرها و مناطق مرزی را دستخوش بلایای دیگری بعد از انفجار مین کرده و به رغم تکرار فراوان این حوادث در کشورمان، به تدبیری خاص برای حمایت از ایشان منجر نشده است؛ انگار نه انگار که اگر مینی منفجر می‌شود، قطعا قصوری در حمایت از مرزنشینان صورت گرفته و به قدر جبران این قصور هم که شده، باید کاری کرد!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۲
واقعا از انعکاس اینگونه اخبار و تیترها ممنونیم. اینها بدبختیهایی هستند که هر ساله جان تعداد زیادی از هموطنان ما را میگیرند و کمتر انعکاس خبری دارند....
چندین سال پیش در منطقه سومار یه دختر بچه عشایر حدود 7 ساله مشغول بازی کردن بود که با مین و مواد منفجره برخورد کرد. که منجر به از دادن یک چشم، آسیب شدید سر و صورت، اختلال در تکلم ایشان شده است. از انجایی کل خانواده بیسواد بودند پیگیری بحث خسارت و تحت پوشش گرفتن این دختر مظلوم که الان 28 سال دارد نبوده اند . در دو سال اخیر چند بار اقدام نمودند ولی متاسفانه با وجود شواهد و آثار جراحت و وجود ترکش در بدن ایشان به جایی نرسیدند. ایشان جزء مظلوم ترین صدمه دیده های ناشی از مین هستند. از مدیریت محترم سایت تابناک استدعا دارم به موضوع رسیدگی نمایند.
با تشکر
پاسخ ها
ناصر
| Germany |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
در شهرک شهید منتظری دزفول شهیده ای وجود دارد که در اثر اصابت ترکش توپ های شلیک شده از طرف عراق به شهادت رسیده ولی اکنون بعد از 30 سال بنیاد شهید می گوید ایشان شهید نیستند و باید ثابت کنید که در اثر اصابت گلوله به شهادت رسیده در صورتیکه تمام اهالی و مجروحین این حادثه ضمن تایید گواهی نموده ولی بنیاد زیر بار نمی رود و حتی جانبازان این حادثه هم هیچ مزایایی نمی گیرند
مشکلی نیست مال برادران عراقیمان هست
یادگاری از طرف عراقیهای دوست برادر!!!
جنگ و بدبختی برای خوزستانی ها و مرز نشین ها تموم نشده و حالا حالا هم نمیشه
قصد توهین نیست ولی زنده ها مهمترن یا رفتگان ،به جای تشکیل گروههای زیادی برای یافتن شهدای جنگ حداقل تعدادی از این افراد درصورت امکان برای حذف مین های جنگ اقدام کنن
من به شخصه در یکی از مناطق مرزی شهرستان پاوه-نودشه زندگی می کنم، به عنوان کسی که شاهد کشته و مجروح شدن ده ها نفر از همشهریام به وسیله مین های باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی بودم به جرات می تونم بگم تنها اقدامی که در طول این سالیان جهت پاکسازی منطقه صورت گرفته سیم خار دار کشیدن دور معدود مناطقی به عنوان منطقه مین بوده و در بقیه موارد مردم طبق تجربه ای که از کشته شدن یا مجروح شدن بقیه پیدا کردن به این نتیجه رسیدن که فلان منطقه مین داره و مواظب باشید و بعد از 30 سال از اتمام جنگ ما هنوز شاهد از دست دادن عزیزانی هستیم که پدران و مادرانشون در طول جنگ هزینه های گزافی دادن.
توفیق داشتم 12 سال در زمینه پاکسازی فعالیت کنم و باید اعلام کنم که حتی تخریبچی ها نیز در صورت مجروحیت یا شهادت کسی به دادشون نمیرسه مردم عادی که پیشکش و استدعا دارم از سایت تابناک که علت این امر رو از متولیان امر جویا بشن که بفهمیم ایا بین نیروهای پاکسازی کننده که به جنگ این دشمن خفته در خاک ولی بیدار میرن با مدافعین حرم فرقی هست؟یا مردمی که دچار اسیب از مین میشن با مردمی که زمان جنگ در بمباران یا موشک باران مصدوم و مجروح میشدن فرقی هست؟با تشکر از تابناک
این چه تیترهای مسخره و بیخودی است که می زنید جز پاشیدن تخم یاس چه ثمری از این کارتان درو می کنید؟
ناشناس عزیز هدف سایتهای خبری و کلا اهالی خبر، نشان دادن مشکلات و گرفتاریهای مردم به گوش مسولان است.شاید نمایندگان مجلس با دیدن این تیتر ، قانونی را وضع کنند تا این عزیزان آسیب دیده به حقوق قانونی خویش دست پیدا کنن.اینها گناهی نکرده اند که ناخواسته دچار قطع عضو یا فوت شده اند.حق مردم نباید نادیده گرفته شود.
درو میشوند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خیلی تندرو شده اید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس