بازدید 4063

صالحی:خبرهای‌خوشی در روز فناوری هسته‌ای داریم

کد خبر: ۶۷۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ 10 March 2017
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی با تبریک انتخاب دوباره یوکیا آمانو به عنوان دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی،گفت: چشم انداز همکاری های ایران با آژانس در دوره جدید را چشم اندازی خوب می بینیم.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی عصر پنجشنبه پس از سخنرانی در هفتمین جشنواره تجلیل از کار آفرینان برتر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در دوران جدید ریاست آمانو افزود: همکاری های ما با آژانس در یک چارچوب تعریف شده است.
 
صالحی ادامه داد: ما هم اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی و هم قرارداد پادمان و هم پروتکل الحاقی را داریم و در این چارچوب عمل می کنیم و تاکنون همه تلاش جمهوری اسلامی ایران این بوده است که به آن تعهداتی که برای خود ایجاد کرده ملتزم باشد اما در مقابل خواسته های خارج از این چارچوب قطعا به گونه ای عمل کرده است که حقوقش تثبیت شود.
 
معاون رییس جمهوری گفت: همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تا به امروز بسیار خوب بوده است و امیدواریم همین رویه ادامه یابد.
 
صالحی افزود: اعتقاد داریم مشکل بخصوصی سر راه نیست که بخواهیم نگران آن باشیم. اگر همه به ان چیزی که در برجام و پروتکل الحاقی و قرارداد پادمان آمده ملتزم باشند و تفسیر به رای نشود ما هیچ مشکلی نداریم.
 
وی ادامه داد: تصور این که مشکل خاصی پیش رو داشته باشیم، ندارم.
 
معاون رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا موردی بوده که آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد بازدید کند اما ایران با آن مخالفتی کرده باشد، گفت: در تمامی بازدیدها آژانس در چارچوب تعیین شده عمل می کند و خارج از چارچوب عمل نخواهد کرد.
 
صالحی افزود: اگر بخواهد خارج از چارچوب عمل شود دستور العمل ما این است که فقط در چارچوب مقررات جاری و موجود عمل کنیم.
 
وی درباره میزان ذخایر اورانیوم جمهوری اسلامی ایران گفت: کل ذخیره اورانیوم ما قبلا 550 تن بود که از خارج وارد کرده بودیم.
 
معاون رییس جمهوری یادآور شد: از ابتدای اکتشاف و استخراج اورانیوم در داخل کشور تا به امروز 100 تن نیز در داخل تولید کردیم که 650 تن می شود.
صالحی افزود: ما بعد از برجام توانستیم 384 تن کیک زرد به این 650 تن که 100 تن تولید داخلی بود، اضافه کنیم.
 
وی ادامه داد: امیدواریم در سال 1396 تولید اورانیوم داخلی را به پنج برابر بالاترین تولید سابق برسانیم.اگر همه چیز مطابق برنامه جلو برود و تامین منابع مالی شود سال آینده 40 تا 50 تن اورانیوم تولید خواهیم کرد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در ازای آب سنگین و خدمات غنی سازی فروخته شده توانستیم 384 تن کیک زرد به ذخایر خود اضافه کنیم و ذخایرمان خوب است.
 
صالحی درباره خرید 900 تن کیک زرد نیز گفت: یک تفاهم نامه با آقای مونیز و 5+1 داشتیم و در آخرین جلسه با آقای مونیز در فرانکفورت این تفاهم نامه تایید و به امضا رسید اما متاسفانه در لحظات آخر یکی از کشورها یعنی انگلیس بدعهدی کرده که توسط وزارت امورخارجه در حال پیگیری است.
 
وی ادامه داد:اگر این تفاهم نامه عملیاتی شود ما در عرض سه سال حدود 900 تن کیک زرد به ذخایر ما اضافه می شود.
 
معاون رییس جمهوری درباره دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در 20 فروردین روز فناوری هسته ای گفت: 20 فروردین ماه 1396 موارد زیادی دستاورد برای خوشحالی ملت عزیز دارم که در زمان خود اعلام می کنیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل