بازدید 20455
پیمانه اقتصادی؛

از «رسوایی جدید خودروسازان» تا «هیچ دری برای چینی‌ها در بازار ایران بسته نیست!»

این پیمانه موضوعاتی همچون ناامیدی از بازدهی شرکت‌های بزرگ بورس، صعود بورس‌های آسیایی، نبض بازار آزاد ارز و سکه، قیمت گذاری طلا و نفت در بازار جهانی، میزان تولید طلای استرالیا، افزایش بدهکاران ورشکسته در روسیه، آمار تولید خودرو، واردات گوشت قرمز از قرقیزستان، آیا خودروهای ایران قابل رقابت با خودروهای خارجی هستند و پیش بینی تورم 11.2 درصد برای سال آینده را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 01 March 2017
از «رسوایی جدید خودروسازان» تا «هیچ دری برای چینی‌ها در بازار ایران بسته نیست»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ناامیدی از بازدهی شرکت‌های بزرگ بورس، صعود بورس‌های آسیایی، نبض بازار آزاد ارز و سکه، قیمت گذاری طلا و نفت در بازار جهانی، میزان تولید طلای استرالیا، افزایش بدهکاران ورشکسته در روسیه، آمار تولید خودرو، واردات گوشت قرمز از قرقیزستان، آیا خودروهای ایران قابل رقابت با خودروهای خارجی هستند و پیش بینی تورم 11.2 درصد برای سال آینده را در بر دارد.


تقویت ۱۱ واحدی شاخص کل بورس در روز چهارم

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 10 اسفند ماه 95 با افزایش ۱۱ واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۶۰۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 20 واحدی عدد 15 هزار و 791 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 85 واحدی به عدد 85 هزار و 29 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 65 واحدی به عدد 55 هزار و 75 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 291 واحدی به عدد 165 هزار و 206 واحد دست یافت. شاخص کل فرابورس (آیفکس) اما بدون تغییر روی رقم 869 واحد تثبیت شد. به گزارش فارس، ناامیدی از بازدهی شرکت‌های بزرگ در روزهای پایانی سال این روزها باعث شده تا عمده معامله‌گران کم پول بازار با تجهیز محتاطانه نقدینگی به دنبال تک‌سهم‌ها و شرکتهای کوچک بازار برخورد از سهام‌شناوری پایین با تارگت‌های 10 تا 20 درصدی باشند. بازاری که معلوم نیست مهار آن این روزها در دست کیست.

صعود بورس‌های آسیایی در آستانه سخنرانی ترامپ

بازارهای سهام آسیا روز سه شنبه در انتظار برای سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در برابر کنگره عملکرد مثبت روز گذشته وال استریت را دنبال و اکثرا صعود کردند. به گزارش ایسنا، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه جز ژاپن اندکی کاهش یافت اما از ابتدای فوریه تاکنون بیش از سه درصد و از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۹ درصد رشد نشان می دهد. شاخص نیک‌کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۶ درصد و کسپی کره جنوبی ۰.۴ درصد رشد کرد. شاخص هانگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۱ درصد نزول کرد در حالیکه شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین ۰.۲ درصد صعود کرد. شاخص اس اند پی/ ای اس ایکس ۲۰۰ هم ۰.۲ درصد عقب نشینی کرد.

کاهش قیمت دلار آمریکا، یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات روز سه‌شنبه 10 اسفند ماه، هر دلار آمریکا با کاهش 9 ریال نسبت به روز دوشنبه، به میانگین فروش 37 هزار و 753 رسید. هر یورو نیز افت قیمت 251 ریال را ثبت کرد و در پایان روز، با میانگین 40 هزار و 114 ریال قیمت گذاری شد. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 14 ریال کاهش قیمت داشت و به رقم 10 هزار و 337 ریال رسید.

کاهش قیمت انواع سکه 

در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران، بهای انواع سکه با کاهش هزار تا ۳۵۰۰ تومانی مواجه بود؛ بنابراین، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۵۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز یک میلیون و ۱۸۱ هزار تومان، نیم سکه با کاهش هزار تومانی ۶۷۹ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۹ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۳۵ هزار تومان است.

افزایش قیمت اونس جهانی طلا و نقره

در بازار جهانی فلزات گران بها در پایان معاملات روز سه شنبه، هر اونس طلا با رشد 2 دلار و 5 سنت به رقم 1258 دلار و 10 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با افزایش 9 سنت به قیمت 18 دلار و 50 سنت فروخته شد. سم لافلین، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «هرچند انتظار می رود که ترامپ سیاست هایی در حمایت از رشد اقتصادی اعلام کند اما همچنان بازار طلا از حمایت بالایی برخوردار است و تا زمانی که این وعده ها به عمل تبدیل نشود، تقویت بازار طلا ادامه خواهد داشت.»

تولید طلای استرالیا به بالاترین سطح ۱۷سال اخیر رسید

نتایج مطالعه و بررسی مؤسسه مشاوره سوربیتون حاکی است که تولید طلای استرالیا طی سال گذشته به بالاترین سطح در ۱۷ سال اخیر یعنی از سال ۱۹۹۹ تاکنون رسیده است. تولید طلای استرالیا در سال ۲۰۱۶ میلادی از مرز ۲۹۸ تن فراتر رفته است. افزایش قیمت جهانی طلا تاثیر زیادی بر رشد تولید داخلی این فلز زرد در استرالیا داشته است. به نقل از مهر، تولید طلای استرالیا در سال ۱۹۹۷ میلادی به بیش از ۳۱۴ تن رسیده بود. کاهش ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا موجب شده است تا قیمت طلا در بازار داخلی استرالیا با افزایش چشمگیری روبرو شود. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، بارش شدید باران در غرب استرالیا به ضرر فعالیت های معدنی این کشور در سه ماه نخست امسال خواهد بود و موجب کاهش تولید طلا در این مدت خواهد شد.

کاهش قیمت نفت خام

در روز سه شنبه، با پایبندی تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) به کاهش تولید و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و همچنین از سوی دیگر با افزایش ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت کاهش یافت. بر اساس این گزارش، در پایان روز سه شنبه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افت 1 دلار و 15 سنتی به رقم 53 دلار و 24 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز کاهش 1 دلار و 16 سنت را تجربه کرد و به قیمت 55 دلار و 30 سنت معامله شد.

رسوایی جدید خودروسازان

شاکیان پرونده تاکاتا و 5 خودروساز عمده ادعا کردند این خودروسازن از خطرناک بودن کیسه‌های هوای ساخت تاکاتا مطلع بوده‌اند، با این وجود به‌منظور صرفه‌جویی مالی سال‌ها از این کیسه‌های هوا استفاده می‌کردند. به نقل از دنیای اقتصاد،، این ادعا در دادگاه فدرال در میامی علیه هوندا، تویوتا، نیسان، فورد و بی‌ام‌و مطرح شده است. پرونده‌ای که در این دادگاه تشکیل شده است، نشان می‌دهد این خودروسازان پیش از نصب کیسه‌های هوای تاکاتا روی میلیون‌ها خودرو، از ناامن بودن بادکننده‌های این کیسه‌های هوا مطلع بوده‌اند. این ادعا ساعاتی پیش از تشکیل دادگاه تاکاتا در دیترویت مطرح شد. در این دادگاه تاکاتا به جرم خود اقرار و توافق کرد مبلغ یک میلیارد دلار جریمه بپردازد. در پرونده‌ای که علیه این خودروسازان تشکیل شده آمده است پس از انفجار یکی از کیسه‌های هوای تاکاتا در سال 2009، یکی از این خودروسازان این مشکل را این گونه توصیف کرده است: «یکی از ابزارهای حفاظت از سرنشینان به سلاحی کشنده تبدیل شده است.»

رشد صادرات نفت ایران به آسیا در ماه ژانویه

رویترز بر اساس آمارهای دولتی و اطلاعات به دست آمده از ردیابی کشتی ها اعلام کرد چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه ژانویه روی هم یک میلیون و 640 هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند که 67.6 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد کرد. با این همه، حجم واردات نفت این چهار کشور از ایران در ماه گذشته به کمترین سطح در 6 ماه گذشته رسید و برای سومین ماه متوالی در مقایسه با رکورد رزانه یک میلیون و 990 هزار بشکه در اکتبر (مهر-آبان) پارسال کاهش پیدا کرد.

افزایش بدهکاران ورشکسته در روسیه

شمار افراد بدهکار و ورشکسته در روسیه تنها در شش ماه گذشته بیش از ۱۰.۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی رسید. بر این اساس تا پایان ماه فوریه  ۶۸۹هزار و ۷۰۰ نفر به دلیل بدهی به بانکها تمامی ثروت خود را در روسیه از دست داده اند و ورشکسته شده اند. بر اساس قانون، به افرادی در روسیه ورشکسته گفته می شود که در مدت سه ماه بیش از ۵۰۰ هزار روبل بدهی عقب افتاده به بانکها داشته باشند که توان بازگشت آن را نداشته باشند.

رشد ۴۱.۲ درصدی تولید انواع سواری در ۱۱ ماهه امسال

در ۱۱ ماهه امسال تولید انواع سواری با رشد ۴۱.۲ درصدی همراه بوده و از ۷۱۶ هزار و ۹۴۷ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به یک میلیون و ۱۲ هزار و ۲۴۹ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع وانت نیز صعودی بوده و با رشد ۱۳.۳ درصدی از ۵۶ هزار و ۳۸۶ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۶۳ هزار و ۸۶۲ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با رشد ۲۴.۳ درصدی همراه بوده و از ۵۱۰ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۶۳۴ دستگاه رسید. ۱۱ ماهه امسال تولید انواع اتوبوس ۳۹.۹ درصد افزایش یافته و از ۵۹۹ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۸۳۸ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز ۲۱.۵ درصد رشد داشته و از ۸۴۰۹ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۱۰ هزار و ۲۱۳ دستگاه رسید.

واردات 350 تن گوشت قرمز از قرقیزستان

آلتینبک اوروزبکوف، مدیر آژانس دولتی توسعه سرمایه گذاری و صادرات قرقیزستان که تحت نظر وزارت اقتصاد این کشور فعالیت دارد در جریان سفر هفته گذشته خود به تهران اعلام کرد که کشورش قصد دارد در سال 2017 بیش از 350 تن گوشت به ایران صادر کند. به گزارش میزان، وی افزود: در طی سال 2016 میلادی، قرقیزستان 150 تن گوشت یخ زده به ایران صادر کرد.

آیا خودروهای ایران قابل رقابت با خودروهای خارجی هستند؟!!

دوشنبه هفته جاری محمد‌رضا نعمت‌زاده در همایش تعالی سازمانی به مدل کسب‌و‌کار بانک‌ها در کشور حمله کرد. او با اشاره به اینکه یکی از منابع اصلی درآمدهای بانکی اخذ بهره از تسهیلات پرداختی است، مدعی شد این کار نزول‌خوری است و مانع برکت کارها شده است. نعمت‌زاده به مقایسه بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی در این حوزه پرداخت که آنها درآمدهای خود را از کارمزد خدمات تامین می‌کنند؛ رویه‌ای که در ایران مرسوم نیست. به گزارش اقتصادنیوز، در واکنش به این اظهارات، ولی‌الله سیف خطاب به وزیر صنعت تاکید کرد: توقعات و خواسته‌های شما از نظام بانکی با مصالح اقتصاد ملی هم‌راستا نیست. رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این ادعا، به مقایسه صنعت‌خودرو در ایران و کشورهای دیگر پرداخته و از نعمت‌زاده پرسید: «آیا خودروهای ایران قابل رقابت با خودروهای خارجی هستند؟»

پیش بینی تورم 11.2 درصد برای سال آینده

صندوق بین المللی پول در جدیدترین ارزیابی خود از اقتصاد ایران رشد اقتصادی ایران در سال 95  را 6.6 درصد برآورد کرده است. این رقم برای سال آینده 3.3 درصد پیش بینی شده است. بر اساس این گزارش رشد اقتصادی 6.6 درصدی اقتصاد در سال جاری تا حد زیادی مدیون رشد صادرات نفت بوده است.  بخش نفتی اقتصاد ایران در سال 95 رشد قابل توجه 52.2 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که بخش غیرنفتی در این سال تنها 0.8 درصد رشد داشته است. پیش بینی شده است رشد بخش نفتی در سال آینده به 2.6 درصد و رشد بخش غیرنفتی به 3.4 درصد برسد. این نهاد بین المللی نیز نرخ تورم در سال جاری را 8.9 درصد برآورد و این رقم را برای سال آینده 11.2 درصد پیش بینی کرده است. با وجود رشد 6.6 درصدی اقتصاد ایران در سال جاری وضعیت اشتغال در این کشور بدتر شده است. ایران در سال 94 نرخ بیکاری 11 درصدی داشته که در سال 95 این رقم به 12.5 درصد افزایش یافته است. برای سال آینده نیز نرخ بیکاری 12.5 درصدی پیش بینی شده است.

هیچ دری برای چینی‌ها در بازار ایران بسته نیست 

۴۰ مسافر چشم بادامی هواپیمایی که بعد ازظهر سه‌شنبه ۹ اسفندماه ۱۳۹۵ چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نما، سازه و تکنولوژی های نوین صنعت ساختمان (ایران بیلدکس) را به مقصد چین ترک کردند، از عرضه محصولات خود در بازار راکد مسکن ایران نسبتا راضی بودند. بعضی‌ها هم که بازدیدکننده چندانی نداشتند عنوان می‌کردند با توجه به رکود بخش ساخت و ساز در ایران این تعداد مراجعه کننده قابل قبول است و پیش‌بینی چشم‌انداز مثبت این بازار دور از ذهن نیست. یک غرفه‌دار جوان چینی که برای عرضه قطعات نمای ساختمان به ایران آمده بود هنگام بستن چمدان‌هایش گفت: "هیچ دری برای ما چینی‌ها بسته نیست مگر این‌که کلید آن را خودمان دور بیندازیم." به گزارش ایسنا، اما بخش مسکن در ایران وارد چهارمین سال رکود خود شده است. با این‌که انتظار می‌رفت مسکن در نیمه اول سال ۱۳۹۵ دوره پیش‌رونق را به خود ببیند و در نیمه دوم وارد رونق شود این اتفاق نیفتاد و افزایش میانگین ۱۰ درصدی خریداران مسکن نسبت به سال قبل صرفا از سررسید تسهیلات خانه اولی‌ها تقویت شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
حیف بازار ایران که دست این چینی ها بیفته.
مردم گناه دارند بنده خداها وقتی چینی میخرند فکر میکنند واقعا سوار ماشین خارجی شدند!!!تورو خدا جمع کنید این لگن های چینی رو لیفان ام وی ام چری و....... با این پولها باید تویوتا و مزدا و هیوندا به مردم بدهند
تابناک چرا طفره میری.از مافیای خودروسازی ایران که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند و خانواده ها را داغدار میکند.رفتی سراع فورد و تاکاتاو...برند های خارجی.جرات داری از وزیر دوس داشتنی صتعت خودمون بنویس.
بسمه تعالی
بخاطر گپ سود سرشار بین قیمت خرید و قیمت فروش هرکسی رو به طمع میندازه تا جهت به جیب زدن سودهای نجومی یک وارده کننده از چین باشذ.
فراموش نکنیم که چین جزو پنج ابرقدرت اول دنیاست ! مرز فضا را درنوردیده و صادراتش تمام بازار های اروپا و امریکا و ... را گرفته است و اگر مشکلی در اجناس چینی بازار ایران میبینیم به طمع و بی مسئولتی و فرصت طلبی خودمان و تجار خودمان برمیگردد که میخواهند با کمترین هزینه بیشترین سود را ببرند وگرنه چین همه نوع جنسی با قیمت خودش داردو در بازار ایران به دلیل حرص و طمع بیش از حد همان جنس کیفیت پایین را با قیمت بالایی ارائه میکنند و سبب نارضایتی از اجناس چین میشوند. یکی از دوستان چند تا قطعه از گیربکس جک اس 5 را از طریق نمایند گی24 میلیون قیمت داده بودن در حالی که همان را توانست با 400 دلار مستقیم از چین خرید و با یک تومان کلا جمع و جورش کند !!
خودروها همه بی کیفیت و با قیمت چند برابر و خلاف قانون!! طبق گفته خود مسئولین تعرفه ی واردات 40 درصده ولی الان بیش از 200 درصد داره گرفته میشه...تعرفه ها بر روی قیمت دوبی گرفته میشه نه قیمت کارخونه، خودرو انحصارا هم واردات و هم تولیدش دست عده خاصیه که باهم معامله میکنن!!! و هزار حرف تکراری دیگه!!! آخه چطور این مافیا رو هیچ کسی نمی تونه برخلاف میلش عمل کنه؟ قربانی کردن مردم و محیط زیست تا کی؟ریختن پول مردم تو جیب عده ای خاص تا کی؟
ما هم میتونیم از پراید و نیسان و... شکایت کنیم؟
سلام ایران خودرو از ایربگ شرکت تاکاتا در خودرو ها استفاده می کند .
خوش بحال خودمون که خودروسازیامون کلا رسوا هستند و هیچ وقت خبری به نام رسوایی جدید خودروسازی منتشر نمیشه .
با این نزول خوری که بانکها راه انداخته اند هیچ کارخانه ای کمر راست نمی کند نزول در عین اینکه حرام است باعث رکود و یا تورم مسلسل می شود بانکها از حلت کار گشایی خارج شده اند و شغل نزول خوری را پیشه خود نموده اند نزول خوران جامعه حالا در مقابل اینها تسلیم شده اند بانکها در دنیا در خدمت جامعه هستند نه شکار چی پول انان تا دار و ندارشان را با سود های کلان به جیب بزنند و چندین مرکز تولیدی را صاحب شوند جنگ با خدا باعث نابودی ما می شود
من که صد در صد موافقم.البته باید ژاپنی ها و کره ای ها و دیگر اهالی شرق اسیا وارد بازار ایران شوند که این هم خوب هست.ای کاش جمعیت چینی ها زیاد شود و این نهایت ارزوی من هست.هر چقدر جمعیت انها بیشتر باشد و اقتصاد و تجارت و بازار مملکت بیشتر دست انها باشد ما خوشحال تریم.به خدا اگر من جای دولت بودم خاک پای ملت چین هم بودم.
مرد حسابی استفاده از کلمه چشم بادامی نژاد پرستیست. خجالت بکشید
بله قطعا حرف شما درست و متین است.انها با ما هیچگونه فرقی ندارند و چشم بادامی و این القاب بسیار بسیار زشت هست.ما با انها برادر و برابر هستیم.همه بنده خدا هستیم و خداوند بین مخلوقاتش هرگز تفاوتی قائل نمی شود.
قیمت نفت همینجوری میاد پایین و ماهم خوشحالیم از اینکه صادرات نفت خاممون افزایش پیدا کرده . با این حال همون مبلغ قبلی بهمون پرداخت میشه . به نظرم باید صادراتش کم تر بشه .
قیمت نفت همینجوری میاد پایین و ماهم خوشحالیم از اینکه صادرات نفت خاممون افزایش پیدا کرده . با این حال همون مبلغ قبلی بهمون پرداخت میشه . به نظرم باید صادراتش کم تر بشه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر