بازدید 31562

گاپ؛ طرح ترک ها که تیرگی حال خوزستان و فردای ایران را نشانه رفته است

«گاپ» يكي از بزرگ ترين طرح هاي عمراني و توسعه اي در خاورميانه است كه در دهه هاي گذشته در جنوب شرق تركيه اجرايي شد. در ابتدا بنا بود اين طرح 30 ميليارد مترمكعب از آب دجله و فرات را از طريق 22 سد در خاك تركيه ذخيره كند؛ اما در ادامه و با ساخت سد «آتاتورك» كه به تنهايي قابليت ذخيره بيش از 30 ميليارد متر مكعب آب را داشت، ابعاد جديدي از طرح ويرانگر تركيه نمايان شد.
کد خبر: ۶۶۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 17 February 2017
دو رود بزرگ و تاريخي دجله و فرات كه در سال هاي نه چندان دور، شريان حياتي توسعه و تداوم حيات در كشورهاي تركيه، سوريه، عراق و جنوب غرب ايران بودند، امروزه تحت تأثير توسعه لجام گسيخته اي كه در تركيه با نام پروژه «گاپ» دنبال مي شود، حجم قابل توجهي از منابع آب خود را از دست داده اند تا زندگي ميليون ها انسان و محيط زيست منطقه با چالشي جدي رو به رو شود.

به گزارش «تابناك»؛ كشور تركيه رسما از سال 1975 و در چهارچوب پروژه اي تحت عنوان آناتولي جنوب شرقي «گاپ»، طرح هاي عظيم سد سازي خود را روي سرشاخه هاي دجله و فرات آغاز كرد و با ساخت 22 سد، 19 نيروگاه برق آبي و 13 طرح بزرگ آبياري ضمن بهره برداري بيش از حد مجاز از منابع آب اين دو رود، دوران جديدي را در شكل گيري بحران هاي زيست محيطي در كشورهاي سوريه، عراق و ايران پايه گذاري كرد.

سد «كبان» از جمله نخستين سدهايي بود كه در سال 1975 و با هدف توليد انرژي برق توسط تركيه بر روي مسير رود فرات احداث شد. اين سد در همان زمان سبب شد تا چيزي حدود يك چهارم از حجم آبي كه از طريق رود فرات به كشور سوريه و سپس عراق منتقل مي شد، از بين برود.

اين تازه آغاز ماجرا بود و تركيه در سال 1977 ابعاد ديگري از پروژه بزرگ «گاپ» را در ميان بي توجهي كشورهاي همسايه از جمله ايران رونمايي كرد. تركيه در اين سال، ساخت سدهاي متعدد را در دستور كار خود قرار داد و در اين طرح بلند پروازانه خود تلاش كرد با ايجاد 22 سد ديگر تمام منابع آبي دو رود دجله و فرات را كه در خاك اين كشور در جريان بود، تصاحب كند.

برنامه بلند مدت مقامات تركيه اين بود كه با ذخيره بيش از 30 ميليارد متر مكعب آب سطحي، آب مورد نياز براي 1.7 ميليون هكتار از اراضي كشاورزي جنوب شرقي اين كشور را تأمين كنند و با احداث ده ها نيروگاه برقابي انرژي كافي براي توسعه اين منطقه در ابعاد ديگر از جمله گردشگري را نيز فراهم كنند.

هرچند دولت وقت تركيه در سال 1980 پذيرفت با رهاسازي دبي 500 مترمكعب بر ثانيه از آب دجله و فرات حداقل حقابه ممكن براي كشورهاي سوريه و عراق را فراهم كند، در سال هاي بعد، عملاً ‌اين اتفاق نيفتاد و اين كشور بار ديگر به توسعه طرح هاي آبي خود اقدام كرد.

در اهداف اوليه طرح «گاپ» ذخيره 30 ميليارد مترمكعب آب از طريق 22 سد مورد اشاره قرار گرفته بود؛ اما تركيه در سال 1992 با ساخت سدي تحت عنوان «آتاتورك» كه به تنهايي قابليت ذخيره بيش از 30 ميليارد متر مكعب آب (بيش از تمام سدهاي فعلي ايران) را داشت، ابعاد جديدي از برنامه هاي خطرناك خود را براي مناطق پايين دست رونمايي كرد.

سد «آتاتورك» در مسيري پس از سد «كبان» در مرز جنوب شرقي تركيه قرار دارد و امروزه به عنوان بزرگ ترين سد خاورميانه و نهمين سد بزرگ جهان از آن ياد مي شود.

افزون بر آنچه آمد، سدهاي «كاراكايا 1978»، سد «بيرجيك 2001» و سد «كاراكاميش 1996» از ديگر سدهاي غول پيكيري بودند كه تا سال 2001 توسط دولت تركيه ساخته شدند و آرام آرام اراضي كشاوزي و طبيعت كشورهاي سوريه، عراق و جنوب غرب ايران را از آن سرسبزي و پويايي تاريخي به بياباني بي آب و علف نزديك كرد.

همه سدها و طرح هايي كه از آنها نام برده شد و تا سال 2005 نهايي شده بودند، نتوانست عطش مقامات سياسي تركيه را نسبت به منابع آبي موجود در اين كشور كه بر اساس قوانين بين المللي از جمله «كنوانسيون حقوق استفاده هاي غير كشتيراني از آبراهه هاي بين المللي 1997 سازمان ملل» حقابه اراضي پايين دست و كشورهاي همسايه بود، سيراب كند.

مقامات ترك در سال 2006 و در قالب همان پروژه «آناتولي جنوب شرقي، گاپ»، ساخت سد «ايليسو» را در دستور كار خود قرار دادند؛ سدي كه كارشناسان مي گويند، بيش از 500 هزار هكتار از اراضي كشاورزي را تنها در كشور عراق با چالش رو به رو خواهد كرد.

اين سد كه گفته مي شود، عمليات ساخت آن تا سال 2019 ادامه خواهد داشت ديگر آبي براي كشورهاي جنوبي باقي نخواهد گذاشت و به تنهايي منابع كنوني آب در كشور عراق را كه البته بسيار كمتر از دهه هاي گذشته است، تا يك سوم ديگر كاهش خواهد داد.

پایگاه خبری «developmentnow»در این باره در سال 2012 نوشت: در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل خسارات سنگین این طرح بر محیط زیست، کشاورزی و حیات انسانی در شهر و روستاهای عراق با احداث آن مخالف هستند، برخی کشورهای خاورمیانه که عراق آنها را دوست و برادر خود می داند، در حال حمایت از ترکیه برای تکمیل این سد خانمان برانداز هستند.

این پایگاه خبری در همان سال از قول «دکتر اعظم الواش» مدیر محیط زیست وقت عراق افزود: سد ایلیسو در نهایت منجر خواهد شد تا زمین های کشاورزی در عراق خشک شوند، بسیاری از کشاورزان و دامداران از گرسنگی بمیرند و تمدن چند هزار ساله عراق در میان رودان نابود شود.

اكنون كه بيش از 90 درصد طرح گاپ و پروژه هاي عمراني زير مجموعه آن در جنوب شرق تركيه به پايان رسيده، فرصت اين است كه مروري بر پيامدهاي اين اقدام بر كشورهاي سوريه، عراق و ايران شود.

مجموعه سدها، نيروگاه ها و اراضي جديد كشاورزي كه در دهه هاي گذشته در جنوب شرق تركيه ساخته شد، شرایطی را ایجاد كرد که در کشور عراق و سوريه، درگیری‌های قومی و قبیله ‌ای بر سر آب شکل بگيرد، فرایند بیابان ‌زایی در اين كشورها افزایش یابد و بيش از 900 هزار هکتار مزارع کشاورزی قابلیت کشت از بين برود. نتیجه این رخداد انسانی شکل‌گیری ریزگردهایی بود که به وسیله بادهای مديترانه اي به سمت ایران منتقل و سال به سال نيز بر حجم آن افزوده مي شود.

ناگفته پیداست که تشدید فرایندهای مخرب زیست‌محیطی در کشور عراق با وجود تجربه یک دوره طولانی شیوع ریزگردهای عراقی که حیات انسانی در مناطق غرب و جنوب غرب ایران را با مشکل مواجه کرده بود، تا چه حد می‌تواند در افزایش خطر ریزگردها و تخریب محیط زیست ایران به ويژه جنوب غرب ايران و استان خوزستان موثر باشد.

اکنون جنوب غرب آسیا و به ویژه غرب و جنوب غرب ایران در شرایطی است که با احداث ده ها سدي كه بر روی رودهاي دجله و فرات ساخته شد، باید در آینده نزدیک بر اثر حوادثی نظیر شیوع ریزگردها، شاهد افزایش هرچه بیشتر نا آرامی‌های زیست‌محیطی باشد.

دولت ترکیه با جلوگيري از ورود آب فرات به عراق و در نهایت تالاب هورالعظیم یک فاجعه زیست‌محیطی در جنوب غرب ایران را شکل داد و تالابی که روزگاری محل صید و صیادی اهالی و سیستم طبیعی خنک کننده هوا بود، رفته رفته کارکردهای انسانی خود را از دست داد و به يكي از منابع مهم شيوع ريزگرد در جنوب غرب ايران تبديل شد.

از نكات منفي و مهمي كه در مورد طرح «گاپ» مي توان به آن اشاره كرد، اينكه در اين طرح ها تحت هيچ شرايطي مسائل زيست محيطي به ويژه در كشورهاي پايين دست مورد توجه مقامات سياسي تركيه نبوده است.

ديگر آنكه اين طرح بزرگ با حجم گسترده اي از خسارات كه پديده ريزگردها، خشك شدن تالاب ها و نابودي كشاورزي در عراق، سوريه و جنوب غرب ايران تنها بخشي از آن است، از نظر قوانين بين المللي نقض صريح حقوق بشر است و با قوانين آبي بين المللي از جمله «كنوانسيون حقوق استفاده هاي غير كشتيراني از آبراهه هاي بين المللي 1997 سازمان ملل» در تضاد كامل است.

ابعاد خسارات زيست محيطي اين پروژه آنقدر زياد است كه حتي صداي اعتراض هاي داخلي را نيز در كشور تركيه درآورده و بسياري از محافل دوستدار محيط زيست در اين كشور را بارها به خيابان ها كشانده است.

البته خسارات اين طرح تنها متوجه مردم كشورهاي عراق، سوريه و ايران نيست و در خاك تركيه نيز منجر زير آب رفتن بسياري از آثار باستاني و كوچ اجباري ده ها هزار نفر از مردم از جمله كردهاي تركيه شده است.

به نظر مي رسد، تركيه جدا از اهداف اعلام شده خود در اين طرح بزرگ كه همان توسعه كشاورزي، گردشگري و اقتصادي جنوب شرق تركيه است، اهداف نهفته اي چون فشار بيش از حد بر كردهاي تركيه، تغيير تركيب جمعيتي جنوب شرق تركيه و نيز ايجاد يك دست برتر ژئوپليتيكي براي خود در برابر كشورهاي جنوبي را دنبال مي كند.

هرچند اكنون و در شرايطي كه ريزگردها امان مردم جنوب غرب ايران را بريده است، تالاب هورالعظيم ايران به خشكي گراييده و مسئولان براي احياي آن طرح هاي ديگري مثل آلوده كردن آن را دنبال مي كنند و ديگر براي كسي ابعاد گسترده خسارات طرح هاي بزرگ جنوب شرق تركيه پوشيده نيست، به نظر مي رسد در سال هاي آينده بيش از پيش بايد منتظر بحران بود و با اين روندي كه پيش مي رود، تركيه چالش هاي بيشتري را براي سوريه، عراق و ايران ايجاد خواهد كرد؛ چالش هايي كه پديده ريزگردها شايد تنها بخش كوچكي از آن باشد.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۲۶۸
شما عجب در تفسیر های خود منصف هستید،چرا جلوی ابهای خود را با شدت قطع میکنید و توجهی به حقوق مردم پایین دست رود نمیکنید،ولی وقتی نوبت به دیگران میرسد،ناله سر میدهید.
بهتر بودید بزنید طرح ترکیه ای ها نه ترکها
واقعن که
این همسایه جز زحمت چیز دیگری ندارد
پس آخر مقصر شناسایی شد.ترکیه مشکل اصلی بوده است
خاک بر سر اونهایی که میرن بخاطر خوشگذرونی پولشونو توی ترکیه خرج میکنند
چرا در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که چنین پدیده هایی مشاهده نمیشود؟؟؟
هعیییی خشکسال شدیم رفت
ضعف مدیریت خودتان و بی کیافتی مدیران به گردن دیگران نندازید.
خداوند شر ترکیه را از سر خاورمیانه دور کند
امین
كي ما از خواب بيدار خواهيم شد
باز هم مشکلات از خارجه
از ترکیه چه انتظاری میتونید داشته باشید

شکل دیگری از داعش هستند
زنده باد کارون
زنده باد زاینده رود
خاک تو سر اردوغان
یادمون باشه که ترکیه یکی از دشمنای ایرانه که ما همیه در برابرش اهمال کردیم و بهش رو دادیم
ایران هم ابزار زیادی برای مقابله با این کشور همسایه و دشمن داره
یعنی چی؟! پس چرا سیاست مدارهای ایران و عراق و سوریه هیچ کاری نمیکنن؟!
اولا این پروژه ها هیچ ربطی به نابودی جنوب غرب ایران ندارد زیرا ایران اصلا از دجله و فرات آبی دریافت نمی کند.

ثانیا، انچه موجب نابودی جنوب غرب ایران شده احداث سدهای متعدد بر روی کارون و دز و کرخه و انتقال آب آن به اصفهان و ... است.
پس به این نتیجه میرسیم که ترکیه بایستی تجزیه بشه.

بایستی بتر کونیمش !!
پس به این نتیجه میرسیم که ترکیه بایستی تجزیه بشه.

بایستی بتر کونیمش !!
پس به این نتیجه میرسیم که ترکیه بایستی تجزیه بشه.

بایستی بتر کونیمش !!
یکی بالادست رودخانه است و اب دارد دیگری پایین دست رودخانه و نفت دارد.معاوضه می کنند حل می شود.
آسیاب به نوبت.
خوب اگر این طرح ترک ها مخالف قوانین بین المللی است چرا در مجامع بین المللی از ترکیه شکایت نمی کنین؟ اگر شکایت بشه ترک ها از پیامدهای قانونی آن خواهند ترسید و طرحشان را متوقف می کنند.
چرا با این پروژه ها که سلامت و معشیت میلیونها نفر را در چندین کشور در معرض خطر قرارداده در ابعداد گسترده و بین المللی مرد نقد و بررسی قرار نمی گیرد آیا خطر این پروژه ها از تروریسم و داعش کمتر است
خب شما چرا آب کارون رو منتقل می کنید به فلات مرکزی ایران؟
راستی... حقابه دریاچه ارومیه رو هم اونا خوردن؟
خشک شدن دریاچه ارومیه هم کارترکیه اس
سد گتوند باعث مشکلات استان خوزستان شده است
بيست و دوتا هز اون موشكها رو بزنن و همشو با خاك يكسان كنند و پروندش بسته بشه
يه سيلي راه ميفته اما همه چي بر ميگرده سرجاش
هعیییی اینا هم واس ما شاخ شدن
همه دولتها با همه اسیاب و اثاثیه بدنبال آبادسازی کشور خودو پیشرفت ملتشان هستند
حتي يك قطره اب هم نبايد روانه سوريه و عراق شود
تلاش خوبی بود.
امپراطور عثمانی سابق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
بله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
خوب شما هم درياچه اروميه را خشك كرديد.مبارك است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
چه عجب یادی از کردها کردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
اهداف اصلی را در یکی دو بند پایانی به خوبی توضیح دادید
اهداف اصلی را در یکی دو بند پایانی به خوبی توضیح دادید
مگر ایران خودش چندین سد روی کارون نساخته که منجر به خشکی بخشی از تالابهای جنوب شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
کاری که اینا کردن اسرائیل با فلسطین نکرد
وقتی خود دولتهای ایران با بی برنامگی و ساختن سدهای بدون برنامه ریزی باعث از بین رفتن اکوسیستم شده اند از کشورهای خارجی چه انتظاری میشه داشت؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
این نشان دهنده این است که باید با کشورهای دیگر همکاری کرد
مسئولان ما کجا بودند و هستند؟!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
هر چی آتیشه از گور اینا بلند میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
از هر بهانه ای برای دشمنی با ترکیه استفاده می کنید!
آیا رود کارون نیز از ترکیه عبور می کند؟!
زاینده رود چطور؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
اب واقع در هر کشور مثل نفت مربوط به همان کشور است و تا سال ۲۰۲۰ همه کشورها مجازند اب خروجی از کشورشان را به داخل کشور هدایت کنند
همان کاری که ایران در سمت مرز عراق در حال انجام ان می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
بالاخره ما نفت و گاززززز داریم اونا آب. فک کنم ارزش آب بعدا بیشتر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
بعد از مدتها و بعد از کمی دوری از اوهام آقای کردوانی حالا ظاهرا شما به ریشه موضوع دارید می رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
یاشاسین خودمون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
جنگ غیررسمی خیلی وقته شروع شده.ریز گردها هم خیلی وقته میان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
چرا نعل وارونه میزنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
این کار ترکیه که با قوانين آبي بين المللي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
هعییی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
یعنی هیچ مرجع بین المللی در این مورد وجود نداره که بهش شکایت کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ما دائما سرگرمِ شعار دادن هستیم و دیگران دائما در حالِ عمل کردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
خوب کارون شما خشک کردین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ترکیه دنبال موش دوندن هس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
این یک عادت شده که در کشور ایران برای مشکلات همواره دنبال یک عامل خارجی وبیرونی باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
حالا ترکها به کنار.چقدر خودمون تو قضیه بی آبی مقصریم.کم گردن دیگران بندازیم، بهتر میتونیم مدیریت کنیم
پس در حال حاضر دشمن اول ما آمریکا و اسرائیل نیست با توجه مقاله شما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
چرت و پرت
ترکها آینده خود را ساختند.
همه کشورها برای منافع ملی خود تلاش می‌کنند ما به فکر آبادی دیگران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
مسئولین ما طبق معمول خواب تشریف دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
همه کار می کنند ما فقط حرف می زنیم .
ادعاهای ما گوش فلک را کر کرده است
اما حتی حاضر نیستیم از اشتباهاتمان مانند سد گتوند یا خشک کردن هو العظیم سخن گفته شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
توی کشور خودمون اونقدر روی رودخانه‌ها سد زدن که رودخانه‌هایی مانند زاینده‌رود خشک شدن وضعیت دریاچه ارومیه رو هم که شما بهتر میدونید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
تا کی میخواهید فرافکنی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
چرا به صورت رسمی اعتراض نمی گردد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
خوب ما هم روابط تجاری را با این ترکها محدود کنیم...چیزی که عوض داره گله نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
عراق که دجله و فرات پر از آبه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
اونا با این کار به دنبال جنگ با ایران و عراق میروند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
چرا گردن بقیه می اندازید؟ دجله و فرات ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
مسئولین محترم کشور به فکر مسائل بزرگ و مهمی .....هستند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
یک جوری نوشتید انگار خود عراق هیچ سدی نداره . بیش از 20 تا سد روی دجله داخل عراق هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
تاسف در این است که ترکیه در مناطقی دست به سد سازی زده که اصلا سرزمین خودش نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
صدام احمق به جای حمله به ایران می بایست این کشور را سر جاش می گذاشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ایران هم کار ترکیه را درسدسازی دنبال می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
خوب عراق هم از پ ک ک حمایت مز کند این به اون در
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ما هم سد گتوند رو میسازیم.....!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
قبلا هم تابناک دراین مورد هشدارداده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
ازشون بعید هم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
الکی بی عرضگی خودتان را سر دیگران نندازید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
هعیییی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
حیف که هیچ وقت اتحاد در کار نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
یه کم دیر از خواب برخاسته اید! این طرح عمدتا توسط اسراییل در ترکیه مدیریت می شود. و پس از سالها شما میخواهید آن را تحلیل بفرمایید!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
و ما به مساله با این درجه از اهمیت تا کنون چه واکنشی نشان دادیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
فقط بلدید بندازید گردن دیگران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
اول سد دز و کارون رو بشکنید و اب رو به اصفهان نبرید بعدا دنبال مقصر میکردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
20
عثمانی ها هوس شمشیر چالدران رو کردن
خوب که چی؟
حتما باید این دولت پاسخ دهد!
خواب خوش تازه فهمیدین ترکها چه بلایی سرتان آورده اند....
با سلام مگه نفت خوزستان را ترکیه استفاده می کند که نگران هوای استان اهواز باشد
بی خیال تابناک.
بی خیال تابناک.
البته ما داریم با بزرگ کردن این عوامل مسئولیت مسئولین رو ازشون حذف میکنیم
تابناک داشتی ریزگردا رو سر ترکیه مینداختی اینو خودت تیتر زدی بخون عزیز
ترکیه با ایجاد این سده آسایش و توسعه را به مردم خود هدیه میدهد.
لطفاً از واژه ترکها به جای ترکیه استفاده نکنید.
به شعور مردم توهین نکنید. تالاب هورالعظیم هم ترکیه خشک کرد؟؟؟؟؟
کاملا" بی ربط بود و فرافکنی. کمی علمی باشید البته بیش از این انتظاری نیست.
در ایران: نابودی دریاچه ارومیه
فعلا شما آب کارون را نبرید اصفهان ویزد
نابودی دریاچه ارومیه
خرابکاری در سد آتا تورک میتونه کارساز باشه
ما خودمون به خودمون رحم نمیکنیم اونوقت توقع دارین ترکیه به خاطر عراق سد نسازه؟
چرا آلوده کردن هوراعظیم ؟
حالا این پدیده را به ترکیه ربط دهیم در مورد دریاچه ارومیه وتالابهای دیگر چه کسی مقصر است احتمالا کار انگلیس
دقیقا همان بلایی که خوزستان و چهارمحال با برداشت بی رویه اب از حوزه مشترک ابی سر اصفهان اوردند و زاینده رود را از بالا سر خشکاندند
ظاهرا همه مقصر هستن غیر از مسئولین
انفجار سد ها توصیه می شود
برین سدها رو منفجر کنین
كلا دشمن فرضي استراتژي سوخته هست
همه چیو با فرافکنی به گردن این و اون نندازین
بگیرید جلوشون رو !!!!!
فقط خدا به داد این زون برسد شاید با نفر آخر.
لابدخشک شدن دریاچه ارومیه ،هامون،زاینده رود و...هم تقصیرماداگاسگارهست !
ان شا الله قبل از بهره برداری از این سد شاهد فروپاشی حکومت ترکیه خواهیم بود.
چرا به ترکیه انتقاد می کنید؛
ترکیه درفکر منافع ملی بود.
قرار نیست مسئولین کشورهای دیگه به جای مسئولین ما برای کشور ما کار کنند
۱- پیگیری حقوقی
۲- در صورت عدم نتیجه گیری پیگیری حقوقی، تخریب سدهای فوق بوسیله موشک های بالستیک
راه دیگری وجود ندارد...
آیا ادامه دوستی با شیطانی مثل ترکیه درست است؟
در ایران مردم چهار محال بختیاری آب رو به بالای کوه ها پمپاژ میکنند و حق آبه زیست محیطی اصفهان رو هم نمیدهند و میگویند: آب مال خودمونه. حالا ترکیه هم میگه: سرما و برفش مال ماست پس آب مال خودمونه.
واقعا؟
کارشناس این نوشته کی هستند ما بشناسیمش بد نیست!
همه میگویند منشا ایرانی است حالا گشتیم ترکیه را مقصر می دانیم؟
بالاخره برای موضوع ریزگردها هم مقصر خارجی پیدا شد
خوب كشور خودشونه و به فكر ملت خودشونن و ما هم كه نتونستيم از حقمون دفاع كنيم!
بسياري از زمين هاي كشاورزي تركيه تحت اجاره صهيونيست ها براي توليد محصولات كشاورزي براي اين رژيم قرار دارد
این ترکیه احمق یزید رو روسفید کرد
تابناک بی زحمت یک مقاله هم بزن در مورد سد هایی که دریاچه ارومیه را فنا کرد.کاری که در داخل کشور خودمان با مردم خودمان کردیم ترکیه عراق سوریه پیشکش.
خب سدشونو سوراخ کنیم
سلام اگر ترکیه آب را بست با اجازه دینی آن را با موشک بزنید گردن خود نگیرید یا اجناس ترک را تحریم کنید
مرگ خاموش استانهای تهران کردستان اذربایجانهای شرقی غربی و همدان و زنجان و قزوین با نابودی دریاچه ارومیه ریزگردهای نمک خواهن داشت.یه نگاه به داخل کشور.
سلام اگر ترکیه آب را بست یا زدن سد با اجازه دینی آن را با موشک بزنید گردن خود نگیرید یا اجناس ترک را تحریم کنید
سیاست خارجی ایران و دستگاه دیپلماسی کشور در طی این سالها کجا بودند؟!!
به زبل خان بگید یه راهی براش پیدا می کنه
خاک وچوک
ما که اصلا آب کارون را انتقال نداده اند
خشکسالی بخاطر بی حجابیه
اون زمان که ساخته میشد کجا بودی
ای ترکیه بد بد بد
کلا همه چی تقصیر این و اونه. دریاچه ارومیه هم تقصیر آذربایجانه احتمالا.
شب بخير
وقتی ما در داخل کشور خودمون بدون برنامه ریزی سد می سازیم که باعث خشک شدن دریاچه اورمیه و نابودی کشاورزی حوزه آبریزش میشه و باعث نابودی مردم خودمون میشه، به نظرم در مقابل سد سازی کشور های دیگه اون هم در کشور خودشون و روی رودخانه هایی که از کشور خودشون سرچشمه میگیرن، باید سکوت کنیم.همین
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
خودتی .کدوم سد باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده ؟ بعدشم سدهای اونا باعث بی آبی بقیه کشور ها میشه؟
سلام ، مشکل زیست محیطی کشور ما از بی تدبیری در استفاده بهینه از منابع آبی داخل کشور است
بسمه تعالی
مسئولین ما یا در نزاع های خارجی بودند و یا نزاع های داخلی، تو این اوضاع هم که ترکیه از فرصت های به وجود آمده بخاطر چالش های منطقه ای خر خود را میراند
نمی دونم کی مسئولان می خواهن خشکسالی، ریزگرد و.... رو جزو مشکلات اصلی کشور قرار دهند و به جایه سیاسی بازی و مقصر نشان دادن دیگران به این مسائل اهمیت دهند اقلیم ایران همین طوری در حال تغییر و نابودی است چه برسد با این سد سازی های متعدد ترکیه .
تا کی سرمون رو تو مثل کبک زیر برف کنیم.
با این همه اطلاعات مسئولین چرا کاری نمی کنند؟
یه پولی بدین به دو تا از این داعشی ها سد رو منفجر کنن و خلاااااااااااااااااص
این موضوعات برای مسئولین مهم نیست چون دغدغه های مهم تر دارند
تالاب هورالعظیم خشک شدن دولت ترکیه ریزگرد ؟؟؟؟؟!!!
شما اول یه فکری به حال افغانستان بکنید
آیا ایران و عراق نمی توانند از طریق شکایت در مجامع بین المللی جلو کارهای ویرانگر ترکیه را بگیرند؟ چرا اقدام نمی کنند؟
برروی سرشاخه های رودهای دجله وفرات 32 سد ساخته شده است دوسد در ترکیه و30 سد در سوریه وعراق ، سد های تشرین سوریه وموصول عراق از نظر بزرگی دست کمی از سد آتاتورک ندارند. اما تابناکی ها دراین مورد هم دست از پروپوگاندا برنمی دارند
خوب کرده
تا به حال به تبعات زیست محیطی طرح ملی انتقال اب شمالغرب به مناطق غرب و جنوب ایران نیز فکر کرده اید.
چراتواین چند سال کشورمان به ترکیه بابت این پروژه هااعتراضی نکرده؟چرا الان اعتراضی نمیکنه؟چراسه کشور ایران عراق و سوریه پیگیر این قضیه از مجامع جهانی نمیشند؟
بزنیم همه سدهاشون رو منفجر کنیم..
لطفا فرا فکنی نکنید
همین کار داره تو ایران هم اتفاق میفته
آیا دشمن تراشی ما به حدی رسیده که ایجاد سد در کشور همسایه رو هم نمی تونیم تحمل کنیم؟!
سلام . این قضیه را باید وزارت امور خارجه ما پیگیری کند
این نتیجه بی تفاوتی ماست
گناه ترکیه چیه که دولت آب خوزستان را به اصفهان منتقل می کند
اول دریاچه اورمیه را که خشک کرده اید درست کنید بعد فرامنطقه ای نظر بدهید.
خوب است با یک عملیات انتحاری مثلا داعش سد را منفجر کند.یا مثلا کردهای ترکیه سد را منفجر کنند.شدنی است.چرا که نه؟قبل از آب گیری ممکن است منفجر شود.چرا که نه.
از همه ی این بحث ها گذشته. خوشم می آد از دولتمردان ترک که به فکر توسعه و آبادانی کشور و رونق اقتصاد و کشاورزی هستند
پس اين دولت تدبير و اميد چه میکنه
باید بدنبال راهی برای جلوگیری از تشکیل ابر بر روی ترکیه بگردیم
مسئولین ترک باید شعار بدهند که ما شیفته ی خدمتیم نه تشنه ی قدرت.
واقعا چرا هیچ اقدامی نمی شود؟
هر كشوري بايد به فكر مردم وآينده كشورش باشه . ما به فكر آينده كدوم پاپتي وگداگشنه مزدوري هستي؟
ترکیه سد ساخت همه ضرر آن به سوریه و عراق می رسه این دوتا رود از کجای ایران عبور می کنند؟
اونوخ خشکی جازموریان و دریاچه ارومیه و هامون و ... تقصیر کیه عایا؟
امیدوارم بر اثر زلزله بزرگترین سد آنها بشکنه و سیل خوش تلافی این کار احمقانه آنها را بکنه!!
مسئولین محترم بی مسئولیت، شب به خیر!
مقاله خوبی بود
دهها سد دریاچه اورمیه چی؟؟
مسئولین ما خوابن اونوقت؟؟؟
یه کم مطالعه کنید خب
من موندم ایران با هر شکایت هر ننه قمری میلیارد ها دلار خسارت میده ولی هیچ وقت نتوانسته از کوچکترین حق خودش دفاع کنه
از ماست که بر ماست.یادم نمیره وقتی ترکیه کودتا شد رییس جمهور ما از ناراحتی تا صبح خوابش نبرد.ولی متاسفانه اردوغان جواب ما را داد. اردوغان مثل گربه میمونه
برادران افغانستانی همین کارراباشرق ایران کردند
اردوغان خبیس تمام کشورهای اسلامی رو نابود میکنه
واقعا چرا مسوولین کشور به عملکرد ترکیه اعتراض نمی کنند و یا درمجامع بین المللی این موضوع راپیگیری نمی کنند؟
ترکیه سد میزنه که ترکیب جمعیتی شرق کشورشو تغییر بده؟؟
کو گوش شنوا
فرافکنی نکنید.بیشترریزگردها داخلی هستن
هههههههههههههههههههه
ایران و ترکیه در آینده ای نه چندان دور، رویارویی نظامی خواهند داشت. کشور برای آن روز بایستی آماده باشد.
پس با این حساب باید به فکر مهاجرت از خوزستان بود اما با کدوم پول؟؟!
زندگی مردم منطقه به هم وابسته است
سلام من سالهاست در پروژه های سد سازی ایران فعال بودم و از سد سازی های ترکیه نیز کاملا مطلع هستم اطلاعات شما مغرضانه و کاملا سیاسی است
ایران باید اتمی بشه وحق خودشو از ترکیه با زور بگیره
پس دولت ما منتظر چيه
یک بار برای همیشه با شکایت به مجامع بین المللی اقدام کنیم
همان کاری که شما با سد سازی های بدون مطالعه و بی مورد سر دریاچه ارومیه آورده اید
این چیزا که مهم نیست
دستگاهی درست کنید که کیلومترها زیرزمین حفاری کنه ونزاره آب پشت این سدها جمع بشه
یادی بکنیم از سدهای دریاچه ارومیه
اردوغان خائن
چه جالب اونا چي ساختن انوقت ما چيكار كرديم؟
داشتن توان هسته ای
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی