بازدید 19423

توجیه عجیب سخنگوی وزارت خارجه از اظهارات اخیر اردوغان با لحنی «مأخوذ به حیا»!

در حالی که روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی تور عربی خود در حاشیه خلیج فارس در بحرین سخنانی ضد ایران و اهداف ایران در سوریه و عراق بر زبان آورده بود، امروز سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان، این سخنان را توجیه و سعی کرده است به روشی خاص، این سخنان را تفسیر کند.
کد خبر: ۶۶۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 15 February 2017
در حالی که روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی تور عربی خود در حاشیه خلیج فارس در بحرین سخنانی ضد ایران و اهداف ایران در سوریه و عراق بر زبان آورده بود، امروز سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان، این سخنان را توجیه و سعی کرده است به روشی خاص، این سخنان را تفسیر کند.

به گزارش «تابناک»؛ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، با اشاره به سخنان رئیس جمهور ترکیه در بحرین درباره نقش ایران در عراق و سوریه اظهار کرده است: به نظر می‌رسد اظهارات آقای اردوغان، تحت تأثیر جو و احتمالا تحت فضای هیجانی خاصی باشد، چون در بین سران کشورهای منطقه، جناب اردوغان بیش از هر کسی به نقش سازنده و ثبات آفرین جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ویژه در عراق آگاه است.

قاسمی تصریح کرد: نقش آفرینی مثبت جمهوری اسلامی ایران در عراق بر اساس درخواست دولت قانونی این کشور در جهت مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی صورت می‌پذیرد؛ گروه‌هایی که دامنه شرار‌شان بارها به قلب ترکیه نیز کشیده شده است.

روز گذشته، رجب طیب اردوغان در بحرین بیان کرده بود: بدانید کسانی هم تجزیه سوریه و هم تجزیه عراق را می‌خواهند، افرادی هستند که برای تجزیه عراق تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه بدون اشاره مستقیم به نام ایران با بیان اینکه در آنجا (عراق) همزمان، هم مجادله مذهبی و هم مجادله قومی وجود دارد، گفت: در آنجا نیز ملیت گرایی فارس وجود دارد. همراه با این ملیت گرایی فارس، تجزیه طلبی نیز در آنجا موضوعیت دارد. باید جلوی اینها را بگیریم. شرایط یکسانی نیز در سوریه وجود دارد.

اردوغان با این ادعا که جلوی اتفاقات سوریه را نیز باید بگیریم، آورده است: به همین مناسبت نیز باید با همکاری ما و کشورهای خلیج (فارس) این وظیفه را انجام دهیم، زیرا نباید در برابر ظلم تماشاچی باشیم و نخواهیم بود.

توجیه عجیب سخنگوی وزارت خارجه از اظهارات اخیر اردوغان با لحنی «ماخوذ به حیا»!

امروز اما سخنگوی وزارت امور خارجه به مقامات ترکیه یادآور شد: ثبات و امنیت، اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و این مهم جز با درک صحیح شرایط و بازشناسی کنشگران ثبات ساز از بازیگران هرج و مرج طلب و حامی تروریست‌ها میسر نخواهد شد.

آنچه به نظر می رسد اینکه اکنون سخنگوی وزارت امور خارجه کشور، توجیهی غیر منطقی از سخنان تحریک آمیز و کاملا هدف دار اردوغان در بحرین می کند. در حالی که نفس سفر اردوغان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حواشی پیرامون آن خود می تواند موضوعی جدی برای ایران تلقی شود، بیان یک چنین سخنانی از سوی رئیس جمهور کشوری که به همراه ایران یکی از محورهای اصلی دیپلماسی در سوریه است، نکات بسیار اساسی در بر دارد.

اردوغان با سفر خود به ریاض و بحرین به خوبی نشان داده همچنان بر عهدی که با کشورهای حاشیه خلیج فارس بر سوریه بسته بود، باقی مانده و محور کشورهای سنی منطقه برای تغییر موازنه قدرت به زیان ایران در خاورمیانه همچنان به قوت خود باقی است.

بیانات «جناب» اردوغان در سفر به بحرین ضد ایران و نیات ایران در سوریه و عراق، عملا جایی برای هیچ گونه توجیه نگذاشته و به خوبی نشان می دهد که ترکیه همچنان در مورد ایران و نیات منطقه ای ایران از نوعی سوءادراک اساسی رنج می برد و این سوء ادراک را به خوبی با متحدان اصلی خود در منطقه یعنی عربستان سعودی و همراهان حاشیه خلیج فارس این کشور به اشتراک می گذارد.

به نظر می رسد، سخنگوی وزیر امور خارجه کشور به جای توجیه و تعدیل سخنان «جناب» آقای اردوغان، باید مواضعی جدی تر و محکم تر در پیش می گرفت، زیرا توجیه این سخنان و سخنان مشابهی که پیش از این نیز نمونه ها و موارد آن بارها هم از سوی مقامات ترکیه و هم از سوی مقامات کشورهای عربی شنیده شده، بیانگر نوعی انگشت اتهام جدی به سمت ایران است.

هرچند به خوبی مشخص است که مصالح خاص و موضوعات مرتبط با مذاکرات دور دوم در آستانه که با یک روز تأخیر قرار است فردا برگزار شود، منجر به این لحن «سر به زیر و ماخوذ به حیا» از سوی سخنگوی وزیر خارجه کشورمان شده است، به نظر می رسد اساسا این نوع از الگوی برخورد با اتهامات اینچنینی علیه ایران، تنها منجر به ادامه و حتی گسترده تر شدن نمونه های مشابه در آینده خواهد شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۰
انتشار یافته: ۱۵
وای اگه من به شخصه سخنگوی دولت میشدم جوابی که به اردوغان و دار . دسته اش میدادم فک کنم کلا لال میشدن.

نمیدونم چرا این دولت اینقد لفظ قلم حرف میزنه.دادی فریادی تشری چیزی
پاسخ ها
ناشناس
| Uzbekistan |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
اگر موضع تند می گرفتند نظر شما را جلب میشد؟؟
آن آدم می خواهد ما را عصبانی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
مشکل شما اینکه خیلی تحریک پذیری به اعصابت مسلط نیستی
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
واقعا اینایی که منفی میدن فازشون چیه
قرار نیست هر کی جو گیر بشه هرچی دلش خواست بگه
با سلام
این شخص (اردوغان) و همفکران وی بسیار خظر ناک می باشن و توهم امپراطوری عثمانی رو هنوز در سر دارن
متاسفانه دولیت هیچ موقع نتوانست جواب دندان شکنی به این دیکتاتور بدهد و همواره یه جوری با نرمش جواب این شخص رو داده، فکر کنم باید مسئولان نظامی کشور جواب اردوغان رو بدن تا حساب کار دستش بیاد
مقامات ما که هر روز می گفتند ترکیه چرخش موضع داده؟پس خبرهای ما درست نیست
اردوغان مزدور و نوكر امريكاست
دولت ما اگر اقتدار و جرات داشت حق شهدای منا رو میگرفت حتی کوچکترین حرکتی نکرد دولت ذلت
مگر آنها در نشست آستانه نیستند که فقط شما سربه زیر جواب میدهید؟ !عامل اصلی گستاخی اردوغان و اسلاف وی همین روش دیپلماسی شما دولت و وزارت خارجه ایران بوده و هست.
کلا تابناک با ترکیه مشکل داره در تماس اردوغان با ترامپ تیتر میزنین جواب مایوس کننده ترامپ به اردوغان هنوز دو سه ساعت نگذشته تیتر میزنین انگار ضمن تما س تلفی به توافقاتی زیادی رسیدن ما مراقب باشیم
اردوغان آدم دورو و کثیفی هست که اصلا نگران نظر ملتها نسبت به خودش نیست و بادورویی و خیانت کارش پیش میبره و دولت ایران بخاطر ثروتی!! که تو ترکیه داره تن به هر خفت و خاری درمقابل ترکیه میده که مایه تاسفه ....
(تابناک یه چندهفته ای هست که با هیچ مرورگری نمیتونم امتیاز مثبت یا منفی بدم!!!)
امريكا و عربستان جلوي اردوغان يه تيكه استخون انداختند، داره دم تكون ميده ابله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
ادب نشانه شخصیت شماست
دو چیز مانع شناخت است: حب و بغض؛ هر دو . بغض تابناک نسبت به کشورهای منطقه مانع شناخت صحیح است.
اگر چاپ کنید ممنون میشم.
دوستی با ترکیه مانند دوستی با روباه هست و متاسفانه عده ای با سرمایه گذاری در ترکیه ان را پروار تر می کنند در حالی که اعتباری به سیاست ان نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر