بازدید 6723
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

23 بهمن / 11 فوریه

یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت حسنی مبارک سقوط می کند. بازرگانان ایرانی نسبت به نحوه برگزاری انتخابات صنفی معترضند و اعتراض خود را به گوش حاکم می رسانند. در همین روز ورود غیر قانونی قزاق ها به ایران مسئله ساز می شود و نارضایتی جدی مردم و نمایندگان مجلس شورای ملی را در پی دارد. همچنین این روز مصادف است با افتتاح اولین خط هواپیمایی مسافربری.
کد خبر: ۶۶۶۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 11 February 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، از دیرباز گفته اند که گذشته چراغ راه آینده است؛ و در این میان تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ایست تمام نما از پدیده های اقتصادی که در گذشته رخ داده است. به گزارش تابناک اقتصادی موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سوم بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

نظارت بر انتخابات صنفی
1348قمری: در طول تاریخ،  بازرگانان ایرانی همواره با مانع تراشی دولت ها روبه رو بوده اند. داستان نظارت بر انتخابات صنفی، از آن جمله است. ماجرای نظارت بر انتخابات صنفی که توسط کمیته ای به نام کمیسیون نظار صورت می گرفت باعث شد تجار اصفهانی به حاکم این شهر نامه نوشته و در این خصوص اظهار گلایه کنند. در بخشی از این نامه آمده است: «موضوع اعتراض این است که از بدو شروع جلسات کمیسیون نظار الی اکنون در اغلب جلسات اکثریت موجود نبوده و تمام اقدامات در تحت نظر دو عضو صورت گرفته مخصوصا موقع نوشتن اسامی در دفاتر فقط دو عضو حضور داشته و این جریان نمی تواند موجبات رضایت و اطمینان اکثریت تجار واقع شود.»

گفت و گو درباره علت ورود مجدد قزاق ها
1286: در این ایام از مرز اردبیل بیست و پنج نفر قزاق بدون اجازه دولت وارد خاک ایران شدند و این امر موجب نارضایتی مردم و نمایندگان مجلس شورای ملی شد. به همین دلیل در کمیسیون سرحدی (مرزها) مجلس شورای ملی جلسه ای تشکیل شد و نسبت به این موضوع گفت و گو و رایزنی انجام شد. در این کمیسیون مطرح شد که ورود قزاق ها با اجازه ی دولت و وزارت امورخارجه نبوده بلکه رئیس گمرک اردبیل به درخواست سفیر روسیه با ورود بدون مجوز قزاق ها همکاری کرده است. از دیگر مسائلی که دلخوری شدید نمایندگان مجلس را در پی داشت، عدم اقدام قانونی دولت در برابر این تخلف دولت روسیه بود که به شدت باعث نقد دولت در این جلسه شد. 

برخی از وقایع مهم و اقتصادی سال 57
1357: در این روز مهم ترین تیتر روزنامه ها، این تیتر بود: «رژیم متلاشی شد». کمیته ی اعتصابات به دستور دولت بیانیه ای صادر کرد و تمام کارکنان دولت برای آغاز کار به حالت آماده باش درآورد تا در اطلاعیه ی بعدی برای شروع مجدد فعالیت های ادارات آماده باشند. همچنین خبر کنترل فرودگاه مهرآباد توسط انقلابیون و انحلال شورای سلطنت از دیگر اخباری بود که روزنامه ها پوشش دادند. در میان اخبار اقتصادی خبری با تیتر «میتینگ بازرگانان، اصناف و پیشه وران» منتشر شد. در متن خبر آمده بود: «بازرگانان، اصناف و پیشه وران تهران به پیروی از نیات زعیم عالیقدر امام خمینی، مبنی بر تایید و تبریک به دولت قانونی آقای مهندس بازرگان در مسجد امام خمینی (شاه) اجتماع و تظاهرات با شکوهی برقرار می کند» 

نخستین استفاده از قدرت اسب در صنعت 
1805: در این سال توماس تلفورد مهندس اسکاتلندی برای نخستین بار از قدرت اسب در کارگاه ریخته گری و زغال سنگ استفاده کرد. تلفورد جزو سرشناس ترین مهندسان اروپایی قرن هجدهم است. تلفورد پروژه های زیربنایی متعددی را راه اندازی کرد و در مقام طراح جاده های مدرن به او لقب غول جاده ها داده اند. او همچنین مهندس و طراح بزرگ ترین پل معلق دنیا بود، پلی که در تنگه منال (Menal) در جزیره انگلسی (Anglesey) تاسیس شده و 180 متر طول دارد.

اولین خطوط هواپیمایی مسافری در جهان
1919: در این روز نخستین هواپیمای شرکت ای.ا.سی.تی به نام گلیات از لندن به پاریس به صورت بازرگانی (فروش بلیت) مسافر حمل کرد و فاصله دو شهر را در 3 ساعت و 30 دقیقه با سرعت 155 کیلومتر در ساعت طی کرد و روز بعد با همین تعداد مسافر به لندن بازگشت و این پرواز رفت و برگشت، تاکنون قطع نشده است. در آن روز خلبان هواپیما به روزنامه نگاران گفت که در طول سفر، باد چندبار هواپیما را دچار تلاطم ساخت. وی گفت که قرار است به زودی ترتیب دادن قهوه، ساندویچ و روزنامه به مسافران داده شود.

استعفای حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر 
2011: محمد حسنی سید مبارک چهارمین رئیس جمهورِ جمهوری عربی مصر بود. سرانجام پس از 18 روز اعتراضات مردم مصر علیه حسنی مبارک، نتیجه نهایی رقم خورد و سقوط کامل حسنی مبارک از قدرت مسجل و کناره گیری کامل او از قدرت اعلام شد. عمر سلیمان معاون حسنی مبارک در تلویزیون دولتی مصر ظاهر شد و اعلام کرد که مبارک پس از سه دهه از قدرت کناره گیری کرده و اختیاراتش را به یک شورای عالی نظامی واگذار کرده است. اعلام کناره گیری مبارک از قدرت موجی از شادی و خوشحالی را میان میلیون ها تظاهرات کننده مصری که در میدان التحریر مصر جمع شده بودند به ارمغان آورد. حسنی مبارک یک روز قبل از کناره گیری کامل از قدرت سعی کرده بود که در یک برنامه تلویزیونی قدرت خود را حفظ کند و به مردم مصر گفت که از قدرت کنار نمی رود و بخشی از اختیاراتش را واگذار می کند. اظهارات مبارک خشم مصری های معترض را تشدید کرد و به فاصله 24 ساعت به سقوط مبارک منجر شد.
سرانجام حسنی مبارک دستگیر و به اتهاماتی از قبیل کشتار معترضان و فساد مالی طی سه دوره محاکمه شد و نهایتا در سال 2012 به حبس ابد محکوم شد؛ اما در سال 2013 دادگاه تجدید نظر همه احکام صادر شده در پرونده مبارک را باطل اعلام و دستور محاکمه ی مجدد همه متهمان را صادر کرد. در نهایت حسنی مبارک در 21 آگوست 2013 حکم تبرئه ی خود را دریافت کرد و روز بعد آزاد شد. 

منابع: 
آرشیو دنیای اقتصاد / ویکی پدیا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار