بازدید 27913

بشار اسد از سکته تا ترور بدست محافظ ایرانی!

طی روزهای اخیر برخی شبکه‌های اجتماعی و به دنبال آن رسانه‌های رسمی مدعی شدند بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در پی فشارهای ناشی از بحران سال های اخیر دچار سکته مغزی شده و در بیمارستان بستری است. برخی از وخامت حال وی گفتند و حتی عده ای مدعی فوت وی شدند!
کد خبر: ۶۶۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶ 01 February 2017
طی روزهای اخیر برخی شبکه‌های اجتماعی و به دنبال آن رسانه‌های رسمی مدعی شدند بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در پی فشارهای ناشی از بحران سال های اخیر دچار سکته مغزی شده و در بیمارستان بستری است. برخی از وخامت حال وی گفتند و حتی عده ای مدعی فوت وی شدند!

به گزارش تسنیم ؛ رویترز در این مورد نوشت: اخیرا شایعاتی در شبکه های اجتماعی و برخی شبکه های تلویزیونی عرب زبان منتشر شده است مبنی بر اینکه حال جسمانی اسد (51 ساله) وخیم است و شایعاتی در خصوص سکته مغزی و حتی اصابت گلوله به وی منتشر شده است.

دولت سوریه شایعات در خصوص وخامت حال بشار اسد رئیس جمهور این کشور را تکذیب و اعلام کرد او به صورت کاملا عادی وظایف خود را انجام می دهد.

دفتر اسد در بیانیه ای اعلام کرد: «دفتر ریاست جمهوری همه این شایعات را به طور کلی تکذیب و تاکید می کند این اخبار صحت ندارد و رئیس جمهور اسد از سلامتی کامل برخوردار است.» در این بیانیه بدون ذکر جزئیات آمده است :« این گزارشها با تغییر تحولات میدانی و سیاسی همزمان است.»

در حالی که منابع رسمی در سوریه این اخبار و شایعات را رد می کردند، اسد با جمعی از صنعتگران سوری جلسه ای برگزار کرد و با انتشار تصاویر این دیدار، به این شایعات پایان داد.

سوال اینجاست که آیا این گونه شایعات تازگی دارند و از کجا و چرا می آیند؟ مروری بر اخبار منتشر شده درباره سوریه و شخص اسد طی 5 سالی که از بحران این کشور می گذرد، نشان می دهد چنین شایعاتی از روزهای نخستین بحران آفرینی در سوریه وجود داشته است. رسانه ها و منابع غربی-عربی-عبری هر چند وقت یبکار مدعی فرار، زخمی شدن، ترور، بیماری و حتی مرگ اسد شده اند.

ترور توسط محافظ ایرانی!
24 مارس 2013 یک رسانه فرانسوی به نام JSSnews در خبری مدعی شد رئیس جمهور سوریه شب گذشته از سوی یکی از محافظان خود مورد سوقصد قرار گرفته است. این رسانه مدعی شده بود منابع عربی می گویند وی در بیمارستانی در دمشق بستری شده و بین مرگ و زندگی است! این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.

بررسی‌ها نشان می دهد منبع اصلی این شایعه نشریه اینترنتی «خبر یک» رژیم صهیونیستی است. این نشریه مدعی شده بود اسد در بیمارستان الشامی دمشق بستری شده و خیابان های اطراف نیز از سوی نیروهای ارتش بسته شده و نیروهای امنیتی و نظامی کنترل بیمارستان را در دست گرفته اند. این رسانه عبری در ادامه مدعی مرگ اسد در این ماجرا شد و جزئیات تازه ای از این ترور را منتشر کرد. «خبر یک» عامل ترور را فردی ایرانی به نام «مهدی یعقوبی» معرفی می کند که از سوی تهران برای محافظت از اسد گمارده شده بوده است!

ماه می سال 2015 نیز برخی منابع خبری لبنان و رژیم صهیونیستی در خبری از مرگ بشار اسد خبر دادند. نشریه وطنی در خبری مدعی شد اسد به دست یکی از محافظان خود ترور شده و سرنوشت او مشخص نیست. این نشریه بعدها این خبر را از صفحه اینترنتی خود حذف کرد!

منبع این خبر یک ویدئوی مجهول در یوتیوب است که چنین ادعایی را طرح کرده بود و اکنون در دسترس نیست! نکته جالب اینکه در این خبر نیز فرد ضارب ایرانی معرفی شده بود! در پی انتشار این خبر نیز بشار اسد در یک برنامه عمومی به منظور تجلیل از فرزندان سربازان ارتش که جان خود را در جنگ علیه تروریست های مورد حمایت غرب، رژیم صهیونیستی و برخی اعراب از دست داده بودند، حاضر شد تا به شایعات پایان دهد. مرور شبکه های اجتماعی –بخصوص در فیس بوک، توئیتر و یوتیوب- فهرست بلندبالایی از شایعات درباره اسد را به دنبال دارد.

فرار اسما اسد
دروغ پردازی و شایعه پراکنی درباره اسد به موارد فوق و صرفاً ترور وی محدود نمی شود. جولای 2012 یعنی حدود یک سال پس از آغاز بحران در سوریه، شایعه شد که اسما اسد –همسر بشار اسد که تابعیت انگلیس را هم دارد- به روسیه فرار کرده و رئیس جمهور سوریه نیز برای واگذاری قدرت اعلام آمادگی کرده است.

ظاهراً پایه این شایعه، مصاحبه الکساندر اورلوف سفیر وقت روسیه در دمشق بود. وی در مصاحبه با رادیو بین اللملی فرانسه درباره وضعیت سوریه صحبت کرده بود اما رسانه ها سخنان وی را تحریف کرده و از آن شایعه ساختند. وزارت امورخارجه روسیه مجبور به واکنش شد و با انتشار بیانیه‌ای، اخبار مطرح شده را دروغ و ناشی از تحریف آشکار مصاحبه سفیر عنوان کرد.

مرگ در انفجار مقر امنیت ملی
همان روزها (اواخر تیرماه 1391) و در پی انفجار در مقر امنیت ملی سوریه و در جریان نشست وزرا و سران امنیتی این کشور، چند تن از مردان شماره یک دولت سوریه به کشته و زخمی شدند. سرلشکر "آصف شوکت" معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و شوهرخواهر بشار اسد، "داوود راجحه" وزیر دفاع، حسن ترکمانی معاون رئیس جمهور و محمد الشعار وزیر کشور از جمله کسانی بودند که در این اقدام تروریستی جان خود را از دست دادند. رسانه ها شایعه کردند بشار اسد نیز در این انفجار کشته است که با حضور رسانه ای وی، حقیقت این شایعه نیز برملا شد.

ترور در عید فطر و تشییع مادر
آگوست 2013 اسد برای اقامه نماز عید فطر راهی مسجد انس ابن مالک در دمشق شد. دو گروه تروریستی –لواء الاسلام و لواء تحریرالشام- مدعی شدند کاروان وی را مورد هدف قرار داده و اسد کشته یا زخمی شده است. انتشار تصاویر اسد و همراهانش در حال اقامه نماز در این مسجد، این ادعا را نیز تکذیب کرد.

فوریه 2016 نیز گروه تروریستی احرار الشام مدعی شد طی حملات موشکی و خمپاره ای در مراسم خاکسپاری مادر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را کشته یا زخمی کرده است.

البته کشتن و ترور بشار اسد همواره یکی از گزینه های مورد علاقه حامیان تروریست ها بوده است و از بیان رسمی آن نیز ابایی نداشته اند. سال 2012 دبکا فایل در گزارشی نوشت فرانسه و عربستان سعودی برنامه ترور اسد بوسیله بمباران را ارائه کرده اند اما اوباما آن را رد کرد. پیشنهاد ترور اسد از طریق بمباران هوایی و یا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین چنان علنی بود که رسانه های آمریکایی درباره شانس موفقیت و تبعات آن مطالب زیادی نوشتند. دیلی بیست در تحلیلی نوشت ترور اسد تبعات و خطرات بسیاری برای منافع آمریکا درپی خواهد داشت. حتی یک مفتی سعودی به نام شیخ علی الرباعی اعلام کرد به هر کس اسد را ترور کند 450 هزار دلار جایزه خواهد داد.

در پایان باید گفت گروه های تروریستی فعال در سوریه و دستگاه های امنیتی کشورهایی که با دمشق در حال نبرد هستند، چنانچه قادر به ترور فیزیکی اسد باشند لحظه ای در اجرای آن تردید نخواهند کرد. شکست آنها در این مسئله باعث شده است به عملیات روانی روی آورند. در واقع علت شایعات اخیر را هم باید در شکست های پی در پی هفته های اخیر تروریست ها در سوریه جست. فتح حلب کمر تروریست ها و حامیان آنها را شکست و پیروزی های اخیر محور مقاومت در حومه دمشق که منجر به تخلیه وادی بردی از وجود تروریست ها و پاکسازی مرز لبنان و سوریه شد، آنان را دچار سردرگمی کرده و در موضع ضعف قرار داده است. انتشار چنین شایعاتی را می توان آرزوهایی دانست که اغلب از سوی صهیونیست ها تبدیل به خبر می شود.

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه سال گذشته خود با نشریه انگلیسی ساندی تایمز گفته بود؛ «من خوابی عادی دارم، می خوابم، کار می کنم، تغذیه ام نرمال است و ورزش هم می کنم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل