بازدید 26742

برای نشان دادن چهره قصورکنندگان پلاسکو، ادامه این فیلم را نمایش دهید!

می‌دانیم پلاسکو تنها یکی از ساختمان های فاقد حداقل های ایمنی بود و سازه های فراوان دیگری در شهر محل تردد عموم هستند که می‌توانند فجایعی بسیار بسیار بزرگ تر از پلاسکو بیافرینند و کشورمان را دچار خسرانی جبران ناپذیر و ضایعه‌ای سنگین نمایند، اما فروریختن پلاسکو و به صدا در آمدن زنگ هشدار تکرار این حادثه در شبه پلاسکوها هم نتوانسته مسئولان را به خودشان آورده و تغییری در شرایط ایجاد کند.
کد خبر: ۶۶۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲ 01 February 2017
ساختمان پلاسکو به دلیل اشکالات فراوانی که به ایمنی آن وارد بود، می‌بایست تعطیل می‌شد؛ این شاید تنها گزاره‌ای باشد که در خصوص حادثه هولناک اخیر تهران می‌توان مطرح کرد و مخالفت هیچ جناح و گروهی را انتظار نکشید. پس چرا این گزاره منجر به تعطیلی آن ساختمان و به دنبالش، رقم نخوردن آن رویداد شوم و از دست رفتن جان شماری از هموطنانمان نشد؟

به گزارش «تابناک»، شاید این جدی ترین سوالی است که در خصوص آسیب های ناشی از فروریختن ساختمان پلاسکو مطرح است. آسیب هایی که بخشی از آن اقتصادی بود و هزینه های سنگینی برجای گذاشت که ممکن است طی زمانی طولانی قابل جبران باشد و بخش دیگرش،  به هیچ عنوان قابل جبران نیست. از این رو که می‌دانیم عده ای از پرسنل فداکار آتش نشانی و شماری از هموطنانمان در این حادثه از به شهادت رسیدند و جان باختند.

بر این اساس انتظار شناسایی و معرفی قصورکنندگان در این ماجرا، انتظاری بسیار به جا و حتی ضروری‌ست. مسئولانی که اگر به وطایف خود عمل نموده بودند، شاید هرگز شاهد رقم خودن این حادثه نمی‌بودیم و بر این اساس، می‌بایست شناسایی و محاکمه شوند.

این در حالی است که می‌دانیم پلاسکو تنها یکی از ساختمان های فاقد حداقل های ایمنی بود و سازه های فراوان دیگری در شهر محل تردد عموم هستند که می‌توانند فجایعی بسیار بسیار بزرگ تر از پلاسکو بیافرینند و کشورمان را دچار خسرانی جبران ناپذیر و ضایعه‌ای سنگین نمایند، اما فروریختن پلاسکو و به صدا در آمدن زنگ هشدار تکرار این حادثه در شبه پلاسکوها هم نتوانسته مسئولان را به خودشان آورده و تغییری در شرایط ایجاد کند.

وضعیتی که در زمان وقوع حادثه پلاسکو و در کش و قوس مقصریابی برای وقوع آن در زمان آواربرداری، به نظر می‌رسید تغییر کند اما این گونه نشد. به ویژه زمانی که فروریختن پلاسکو به نزاع های سیاسی و مقصر جلوه دادن جناح رقیب برای توجیه عملکرد جناح خودی گره خورد و برخی اظهارنظرها و مستندات مربوط به این سازه در گذشته، دستمایه قرار گرفت.

از جمله بریده فیلم یکی از جلسات شورای اسلامی شهر تهران در سال 93 که در آن، شهردار تهران درخصوص ناایمن بودن برخی ساختمان ها در پایتخت، از جمله ساختمان پلاسکو سخن می‌گفت و از اتخاذ تصمیم درخصوص آن اظهار عجز می‌نمود چراکه تعطیل کردن پلاسکو می‌توانست به چوب لای چرخ دولت و بیکاری عده‌ای تعبیر شود یا برعکس، ادامه حیاتش می‌توانست به رقم خوردن فاجعه ای مرگبار و مقصر جلوه دادن شهرداری منتج شود.

البته این فیلم پس از انتشار به واکنش های متفاوتی منجر شد و برخی آن را سندی برای تبرئه شهرداری خواندند و بعضی از آن نتیجه گرفتند که شهرداری از وضعیت وخیم و بحرانی این مجموعه آگاه است و با علم به موضوع، تعلل نموده، حال آنکه این فیلم چیزی بیشتر از اینها نشان می‌دهد؛ اینکه موضوع پلاسکو و امثال پلاسکو در شورا و با حضور شهردار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اکنون کافی است در این باره تامل کنیم که ماحصل آن نشست و احیانا، نشست های مشابه در شورای اسلامی شهر تهران و حتی دیگر نهادها چه بوده، تا دریابیم که چه اندازه انتشار فیلم کامل آن نشست می‌تواند مفید واقع شود. نشستی که در آن درباره تعطیل کردن یا نکردن پلاسکو و دیگر سازه‌های ناایمن شهر بحث شده و نتیجه آن هرچه بوده، تعطیلی پلاسکو نبوده است!

بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که انتشار فیلم کامل آن نشست، پاسخ این سوالات را مشخص نماید که چه کسانی مانع از تعطیل شدن پلاسک و امثال آن شدند و استدلالشان برای این تصمیم چه بود؟، واکنش دیگر اعضا به این تصمیم جمعی چه بود؟ برای ایمن سازی پلاسک و امثال پلاسکو چه تدابیری اندیشیده شد و ماموریت هایی محول گشت و ده ها پرسش دیگر که در ذهن مردم وجود دارد و می‌توان مقصر اصلی فاجعه پلاسکو را در پاسخ هایشان شناسایی کرد و چشم انتظار محاکمه اش شد.
 
تعداد بازدید : 78
دانلود


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۵
درد آور این است که برای کسبه یی که با عدم توجه به مسائل ایمنی و با وجود اینکه سرقفلی ملک آنها تا ۷ میلیارد تومن هم بوده ولی‌ حاضر نبودند اندازه ۷۰۰ هزار تومن در حفاظت و ایمنی مال خود، مشارکت داشته باشد، حالا همه دولت و سازمانها و تشکلهای دولتی، بسیج شده اند که از بیتالمال(پاساژ نور) برای آنها مرکز جدید پیدا کنند!!!.. طرف حاضر به همکاری ۷۰۰ هزار تومنی نبوده، بیمه‌ نخریده، به اخطارها بی‌ توجه بوده، باعث این فاجعه و از دست رفتن جان چندین نفر از آتش نشانان و ضربه روحی‌ به کّل ملت ایران شده، ولی‌ حالا باید فوری و به صورت مجانی‌، جای جدید در بهترین موقعیت تهران، از پاساژ مسادره شده، تامین شود.. بعد هم همه انتقاد دارند که چرا در ایران دوغ و دوشاب یکی‌ است و هیچ کس تشویق نمی‌شود که قوانین را اجرا کند...واقعاً پدیده استیم
khoda ghovvat
جالب است آنجا که باید قاطعیت داشت ، رؤسا مسامحه می کنند . آنجا که باید مسامحه کرد ، برعکس ، شدت عمل به خرج می دهند . اگر موضوع مربوط به ححاب و مهمانی مختلط بود الان از هزاران تریبون داد وااسلاما یا اسلاما برخاسته بود . آقایان کجا تشریف دارند ؟ چرا سکوت می کنید ؟ چون موضوع به کنسرت مربوط نیست اهمیتی ندارد ؟ آنها که 24 ساعت درد نفوذ دارند ، کجا هستید ؟ چرا در این مورد اظهار نظر نمی کنید ؟
بنیاد مستضعفان به عنوان مالک مقصر اصلیه
انا لله وانا الیه راجعون.........
متخصصان ناپو کجان که افراد رو از ساختمون خارج کنن / فقط بلدن برن ماهواره جمع کنن از روی پشت بام؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
چه ربطی داشت دلبندم ؟ ناپو چیه ؟ خوردنی ؟ پوشیدنی؟ تو جیب جا میشه ؟اگر منظورت نیروی انتظامی است که همراه بقیه امدادگران انجام وظیفه کردند و زحمت های آنها موجب شد تلفات چنین فاجعه ای پایین باشد . شما احتمالا خواب بودی آن صحنه ها را ندیدی
کار امریکا و اسرائیل بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
آفرین
شورای شهر جای مدیر و متخصص باید باشه نه ورزشکار و خواننده! اون مردمی که صرفا به خاطر اسم به افراد نامتخصص رای دادن و اونایی که کلا رای ندادن هم بی نقش نیستن. تهران شهر اشفته و مشکل داریه با یک سری شورا شهر ضعیف بدتر هم شده
نرود میخ آهنی بر سنگ!
برای کی نشان دهند ؟ محرم ها یا نامحرم ها !!!
الان همه در حالت کی بود کی بود من نبودم هستن.
وقتی اسم صاحبان واقعی این واحدها مشخص بشه اونوقت میفهمید که چرا زور شهرداری و ... به اینها نمیرسیده تا ساختمان پلاسکو رو پلمپ کنن .
از خود مغازه داران که میلیاردی تو سرقفلی و اجناسشان سرمایه گذاری کرده بودند برای امنیت ساختمان چکار کردند لااقل هر چند طبقه یک نگهبان شب لازم داره ایا داشته ؟ که اگر بود شاید در همان دقایق اول خیلی کارها میشه انجام داد مسئولین هم به جای خود
خود مغازه دارهای پلاسکو اعتراف میکنند که اگر پول عوارض رو پرداخت نمیکردیم نامه اخطاریه میومد مستقیم در مغازه و برای پلمپ کردن اقدام میکردن... اما کل ساختمون با اینهمه اشکالات و اینهمه نامه نگاری و اخطار نمیشده پلمپ شه؟ این تناقض در رفتار شهرداری وجود داره و البته بنیاد مستضعفین هم بی شک مانع از پلمپ شده
ما تا وقتی عاملین و مسئولین بی مسئولیت معرفی و محاکمه نشند آروم نخواهیم شد ...
نمیدونم چرا تو ایران
هواپیما سقوط کنه
اتوبوس آتیش بگیره
قطار از ریل خارج شه
ساختمون بریزه
سیل خونه ها رو ببره
لوله گاز منفجر شه
و هر اتفاق دیگه
هیچ کس نه مسئولیت داره و نه معذوریت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
بخاطر اینکه همه برای خدمت اومدند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آدم دلش برای قالیباف میسوزه
این روز ها رو میدید
بنیاد مستضعفان، شورای شهر و شهرداری همه مقصرند و باید دسته جمعی استعفا بدهند.
اگر قبل از حادثه تعطیل میشد همین شما تیتر میزدید که مردمو بیکار کردید. مثلا شما بیا جلوی ساخت ماشین های نا ایمن رو بگیر اگه تونستی؟ کار اجرایی از بیرون راحت به نظر میرسه ولی خب مشکلاتی هم پیش میاد که مانع کار میشه. مثلا اگه 560 واحد پلاسکو تعطیل میشد معیشت خانواده های اینها محتمل تر بود یا آتش گرفتن و ریزش پلاسکو؟
مقوله ایمنی وظیفه همگانی است از کسبه بعنوان استفاده کننده تا مالک تا شهرداری بعنوان ناظر و ضابط قانونی همه مسول هستند بهتره همه مسولیت هاشون رو بپذیرند و دنبال اصلاح و پیشگیری از بروز حوادث آینده باشند
به نظر من در درجه اول در تهران حتی یک متر ساختمان یا آپارتمان دیگر نباید اضافه کنند و از فروش تراکم جلوگیری شود. بلکه فقط باید به اصلاح و استحکام ساختمان های موجود بپردازند. و اگر ساختمانی قابل اصلاح نیست تخریب شود و فقط به همان اندازه نوسازی شود. در اقدامی دیگر باید برنامه ای منطقی و اصولی طراحی و اجرا شود که مردم تهران را ترک کنند بلکه هر روز به عرض و طول و ارتفاع آن اضافه نشود. چون این شهر دیگر با هیچ قدرتی قابل کنترل و نظم پذیر نیست. خدای ناکرده اگر زلزله ای حتی در یک بخش آن رخ دهد به فاجعه ای مبدل خواهد شد که تاکنون در دنیا نظیر آن اتفاق نیفتاده است. اما دریغ از خیلی چیزها!! متأسفانه هنوز جمعیت کشور از اقصا نقاط در حال مهاجرت به تهران هستند!! تا کی ! تا کجا!
تو قرن 21 باشی و اونم وسط پایتخت و جهت گرمایش از گاز پیکنیکی و اتش استفاده کنی اونم کنار انواع مواد مشتعله !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
جهان سومم نیستسم فک کنم دهم یازدهم باشیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار